Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Unga datorspelare dricker mindre alkohol

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Tar mej själv som ett prakt exemplar när det gäller sånna här saker som vanligt alltså, har spelat våldsamma datorspel sen Q. Jag var nog 6 år första gången. Jag fick min första fjotisfylla som 13åring sen dess har jag fortsatt dricka alkohol på fester eller bara tagit några med polarna och satan vad kul man har det.

Jag har då inte blivit våldsam för det? Skriker aldrig åt mina föräldrar när de säger att jag inte får sitta vid burken längre, har aldrig varit i slagsmål eller slagit någon, blir heller inte våldsam när jag dricker som andra idioter kan bli.

Alltså som jag alltid säger, tänk om alla vore som mig?

Iochförvisso men att alkoholdebutera vid 13 års ålder är för tidigt. Jaja jag vet att du kommer att skriv att det finns 11åringar som dricker bla bla men fortfarande är allt under 18 år för ungt.

Jag själv var 5 år gammal när jag var full första gången, 10 år andra gången men sedan dröjde det tills jag var 18 den tredje så olika är våra levnadsöden.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sve3n
Dricker mindre, förvisso, men att gamers skulle vara atleter, nja.

Nej det står ju långt ifrån att alla gamers skulle vara atleter. Men det står att de är som vanliga människor i övrigt med träning och så liknande. Och att kombinera datorspelande med att vara atlet är inga problem.

Btw funnyvlad:
Bara för att lagen säger att man inte får dricka före man är 18 så behöver ju inte det stämma med verkligheten? Blir man automatiskt mogen att dricka när man är 18? Blir man någonsin mogen att dricka? Det är frågan:P Dock har jag druckit sen jag var 15 kändes stabilt då.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Jadu, varför röker folk ? varför smakar choklad gott ?

Sprit, är för det första, väldigt roligt att dricka. Själv njuter jag varje gång jag sitter lite halvlullig med en god grogg i handen på en förfest, livsnjutning kallar jag det. Det är klart, man kan göra mycket annat som är njutning, men varför nöja sig med det ?
Att förklara för nån hur det är att dricka för nån som aldrig gjort det är som att förklara för en blind hur det är att kunna se, det går inte.

Ditt argument om att alkohol föder våld håller jag absolut inte med om, visst, det finns en del personer som blir tämligen våldsamma med för hög halt alkohol i blodet. Men sanningen är, att den stora majoriteten blir både gladare och mer lättsam av alkohol.

1. Garvar du när du dricker eller, seriöst?
2. Halvlullig kan du bli på andra vägar och grogg tvivlar jag på att den är god. Den vänjer man sig efter ett par klunkar såsom med kaffe.
3. Varför nöja sig med något överhuvudtaget, man kan ju lika gärna bomba sönder stockholm när man ändå håller på.
4. Definitionen full är något som har växt fram och kommer inte från drycken utan är en placeboeffekt. Det har målats upp av samhället.
5. 80% av sjukvårdsfallen är relaterade till alkohol eller tobak. Jag tvivlar på att det är 5 personer som står för detta. Dem som är våldsamma är alltid "någon annan". Tänk på att du själv är "någon annan" för någon annan.
6. Sant, att majoriteten blir "gladare" men du kan uppnå samma "effekt" utifrån att bli "trött". Den enda medicinska effekten alkoholen har är att man blir trött och illamående kortfattat.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Btw funnyvlad:
Bara för att lagen säger att man inte får dricka före man är 18 så behöver ju inte det stämma med verkligheten? Blir man automatiskt mogen att dricka när man är 18? Blir man någonsin mogen att dricka? Det är frågan:P Dock har jag druckit sen jag var 15 kändes stabilt då.

Jag vet att man inte skall lyda blint på lagen och jag vet att det är individuellt NÄR man är mogen för alkoholförtärande men poängen är att ju yngre man börjar dricka alkohol REGELBUNDET(dvs inte ngn enstaka gång som jag gjort innan 18år) desto mer sannolikt kommer denna person ha alkoholproblem senare i livet. Självklart är det bästa att aldrig börja dricka öht men vi lever inte i en utopi. Jag bör tillägga att jag i det närmaste är nykterist. Visst gillar jag att ta 3cl fin Single Malt eller Cognac 1-2 ggr i veckan efter arbetet men att dricka mig full en helgkväll eller festkväll har jag nte gjort på över 5 år. Öl dricker jag bara under ett par veckor på sommaren(annars nästan aldrig).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spiroo
1. Garvar du när du dricker eller, seriöst?
2. Halvlullig kan du bli på andra vägar och grogg tvivlar jag på att den är god. Den vänjer man sig efter ett par klunkar såsom med kaffe.
3. Varför nöja sig med något överhuvudtaget, man kan ju lika gärna bomba sönder stockholm när man ändå håller på.
4. Definitionen full är något som har växt fram och kommer inte från drycken utan är en placeboeffekt. Det har målats upp av samhället.
5. 80% av sjukvårdsfallen är relaterade till alkohol eller tobak. Jag tvivlar på att det är 5 personer som står för detta. Dem som är våldsamma är alltid "någon annan". Tänk på att du själv är "någon annan" för någon annan.
6. Sant, att majoriteten blir "gladare" men du kan uppnå samma "effekt" utifrån att bli "trött". Den enda medicinska effekten alkoholen har är att man blir trött och illamående kortfattat.

1. Oftast ja ?
2. Ja, kaffe är också gott
3. totalt irrelevant ( ja, gör du det, vad har stockholm tillfört denna värld ?)
4. fel ?
5. källa ?
6. Kom tillbaka när du är torr bakom öronen. Eftersom du aldrig varit full kan du väll knappast veta att det är samma sak som att vara full som trött (effektmässigt)? Och nej, man kan INTE uppnå samma effekt genom att vara trött. Om den enda medicinska effekten är att man blir trött o illamående, hur kommer det sig att folk blir så konstiga när dom dricker ? (Vidare blir man inte illamående av att dricka)

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Äntligen får man något svart på vitt som är starkt nog att trycka upp i nyllet på de som fortfarande tror att datorspel och tid vid datorn är djävulens påfund. Jag tränar inte men dricker inte direkt alkohol, eller jag "super" inte. Antar att budskapet man vill få fram är att om din unge spelar dator lördag kväll, så kanske han gör det istället för att dra till parken och dricka? Vad vet jag. Kul att det avdramatiseras lite iaf mitt ibland alla datorberoenderapporter från "beroendepsykologer" som tror sig vara kunniga inom datorberoende. Ajuste, datorberoende är inte ens en diagnos.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk

Stämmer rätt bra på folk i min bekantskap iaf. Dricker inte en droppe själv och har många liksinnade vänner. Även många vänner som dricker väldigt måttligt. Roligare att nörda helt enkelt

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Nej det står ju långt ifrån att alla gamers skulle vara atleter. Men det står att de är som vanliga människor i övrigt med träning och så liknande. Och att kombinera datorspelande med att vara atlet är inga problem.

Btw funnyvlad:
Bara för att lagen säger att man inte får dricka före man är 18 så behöver ju inte det stämma med verkligheten? Blir man automatiskt mogen att dricka när man är 18? Blir man någonsin mogen att dricka? Det är frågan:P Dock har jag druckit sen jag var 15 kändes stabilt då.

Hjärnan är inte riktigt utvecklad föränn slutet av tonåren. Och ju senare man börjar med något beroendeframkallande desstå mindre risk att man blir fast i det. Jag personligen började dricka någon 3.5 när jag var 16-17 år, kompis som köpte. Under lumpen ökade konsumtionen och runt 22 år förstod jag att jag inte längre kunde hålla på. När jag var 21 år hade jag en hel limpa cigaretter, men jag blev aldrig fast. Lägger hellre pengar på dator och tv-spel. Bakgrundsvariabeln kan även vara ekonomi, går man ut några ggr om månaden försvinner snabbt 1000:-, pengar som man kan lägga på dator och spel.

Permalänk
Medlem

Dricker inte heller. Knappt nånting. Förutom kanske lite god irländsk eller belgisk öl nån gång på nån pub eller fest, men känner egentligen inget drag till det alls, vilket säkert är bara bra. Sen blir jag oftast ändå väldigt trött av det (mest öl då) men å andra sidan lite lugnare och gladare.

Fortfarande stolt datornörd som gärna lanar (blir dock inte särskilt ofta) och vad jag nu gör vid datorn.

Skulle nog kunna röra på mig mer dock. Men då helst skulle jag nog hellre ha ett tungt fysiskt jobb. Kanske som min farbror som är skogshuggare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag tror nog inte så specielt mkt att det är för att man är data nörd och dricker mindre, När det är tex Gymnasie fester gr man så klart ut och dricker men är man så data nörd att man inte går ut på nån fest på en fredag kväll bara för att spela så vet jag inte, Tror dock inte de finns nån som är så! hehe !:P Jag tycker jag att jag har börjat dricka för tidigt. Var full första gången när jag gick ut 7:an sen dess har man ju druckit när de har varit nånting speciel tex Gymnasie fester, marknader och nån fyller år !

Vet ej om jag kan hålla med om att "Datanördar" idrottar lika mkt som andra, Jag är dock en av de stora datanördarna i min årskurs ( Nian ).
Och jag rör inte på mig specielt ofta, men jag har ju en massa hockey killar som är ruskigt mkt bättre tränade än mig.
Men dock säger man en "vanlig" så är det inte sån stor skillnad tror jag.

Rätt kul och höra vad alla säger i detta forum ! / Martin

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Medlem

Enda gången jag blev helt osocial, instängd, skolkade och skippade idrottsliga aktiviteter var när jag lirade K.o.t.O.R. Vilket spel... *tårögd*

Edit: Dock så söp jag inte nämnvärt..

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede

5. källa ?

behövs ingen, det är logiskt och bevisbart.

och det är mer eller mindre ett faktum att väldigt mycket fler Svenskar (%) har målet "full" snarare än "berusad" tex. (eller dyngfull alt drängfull som det heter häromkring, vi vill gärna ta saker ett eller flera steg längre än mesar i södra Sverige nämligen) det är ockśå med följdverkningarna mer våld, bråk förstörelse etc än i andra länder (främst söderut) där kulturen oftast ser lite annorlunda ut.

sen huruvida du har roligt eller inte tänker jag givetvis inte försöka avgöra.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Tar mej själv som ett prakt exemplar när det gäller sånna här saker som vanligt alltså, har spelat våldsamma datorspel sen Q. Jag var nog 6 år första gången. Jag fick min första fjotisfylla som 13åring sen dess har jag fortsatt dricka alkohol på fester eller bara tagit några med polarna och satan vad kul man har det.

Jag har då inte blivit våldsam för det? Skriker aldrig åt mina föräldrar när de säger att jag inte får sitta vid burken längre, har aldrig varit i slagsmål eller slagit någon, blir heller inte våldsam när jag dricker som andra idioter kan bli.

Alltså som jag alltid säger, tänk om alla vore som mig?

Jag blir inte heller våldsam när jag dricker, fast är jag med fel sällskap som blir det, så kan de tuta i min fulla hjärna att några personer är onda och då ställs man om på slåss humör, aja..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Stämmer bra in på mig, Rör på mig, sitter mkt vid datorn och dricker inte alkohol. Jag röker/snusar inte heller och har aldrig gjort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spiroo
6. Sant, att majoriteten blir "gladare" men du kan uppnå samma "effekt" utifrån att bli "trött". Den enda medicinska effekten alkoholen har är att man blir trött och illamående kortfattat.

Intressant om du upplevt liknande saker som jag gjort. Jag behöver dock numera inte ens vara trött Skicka gärna ett PM om du har lust att byta erfaranheter.

Sen the_swede. Jag mår jag inte dåligt av att bli trött, blir inte illamående första dygnet utan sömn. Och det går att uppnå mkt häftigare effekter utan droger som tex alkohol. Jag rekommenderar dock inte att trötta ut sig, finns andra vägar till dessa effekter.