Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Cellshock 1800 MHz DDR3

Permalänk
Melding Plague

Cellshock 1800 MHz DDR3

Förra gången vi testade DDR3-minnen gav dessa inte ett särskilt imponerande intryck men sedan dess har betydligt bättre minneskretsar dykt upp på marknaden. Det är dags att se hur några av de bästa DDR3-minnena står sig mot högpresterande DDR2-moduler.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vill inte vara petig men större stavas väl med 2 R? ^^,

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Undra när DDR2 peak kommer, menar då tillgången blir lägre och priserna dyrare igen. Men med tanke på prestandan i DDR2 och att den kommer användas i Phenom/Spider-system kommer det ta tid.

Permalänk
Avstängd

Detta testet visar bara på en sak, det finns ingen som helst anledning att köpa DDR3 minnen och än mindre anledning att köpa "snabba" minnen då vanliga DDR2 minnen i dom flesta fall ligger inom den så kallade felmarginalen eller i bästa fall 5fps i World in Conflict. Men hur lyckas ni köra det spelet i DX10 med ett XP system!? Det är ju en ganska stor bedrift... Eller är det bara ett skrivfel som i grafikkortstestet?

Och när ni ändå överklockade DDR3 minnet så skulle ni ju för jämförelsens skull även ha överklockat DDR2 minnet eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Detta testet visar bara på en sak, det finns ingen som helst anledning att köpa DDR3 minnen och än mindre anledning att köpa "snabba" minnen då vanliga DDR2 minnen i dom flesta fall ligger inom den så kallade felmarginalen eller i bästa fall 5fps i World in Conflict. Men hur lyckas ni köra det spelet i DX10 med ett XP system!? Det är ju en ganska stor bedrift... Eller är det bara ett skrivfel som i grafikkortstestet?

ah skulle ändra det men missade

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Ja, samma visa igen alltså som övergången från DDR till DDR2, iaf på AMD-system så var det ju ingen skillnad.

Men dom blir väl bättre å billigare så småningom, å då kanske det är värt att byta.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Bra test då dessa diskussioner verkligen är heta på gröten just nu. DDR3 är med andra ord helt värdelöst för gamers och även ett idiotiskt val för entusiaster enligt mig... Men det var väl inget nytt för de flesta heller.

Ett annat intressant test vore att försöka ta reda på hur långt man har nytta av ökad minnesfrekvens och vart gränsen går för när frekvensen på minnen inte längre ger någon vinst i det stora hela. DDR2 vs DDR gav väl inte heller någon överdriven vinst om jag inte minns fel? Hur långt sträcker flaskhalsen sig om man säger så..

Exempel (E6600, nu går det väl visserligen inte att testa DDR med denna cpu men om man tänker rent teoretiskt):

Minnen:
333MHz = flaskhals/overkill? - flaskhals?

500MHz = flaskhals/overkill? - flaskhals?

800MHz = flaskhals/overkill? - overkill?

1066MHz = flaskhals/overkill? - overkill?

1800MHz = flaskhals/overkill? - overkill!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Och när ni ändå överklockade DDR3 minnet så skulle ni ju för jämförelsens skull även ha överklockat DDR2 minnet eller hur?

Eftersom klockfrekvensen måste bli (så nära som möjligt) 3000 MHz är valmöjligheterna begränsade. Antar att du menar att busshastigheten skulle vart överklockad under ddr2 testerna också. Hm skall kolla om det finns någon lämplig inställning, lär dock inte bli exakt 1066 MHz 4-4-4-12 då.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

vart hittar du 333 MHz minnen till E6600?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
vart hittar du 333 MHz minnen till E6600?

Menar du 9 x 333 MHz i tabellen? Det är inställningen för processorfrekvensen. Sen blir det som vanligt 333x4 (FSB).
Förstår inte riktigt....

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Inaktiv

Stryder: Sen har ju DDr2 bättre timings än ddr3. Vad detta innebär kan du räkna ut själv!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
vart hittar du 333 MHz minnen till E6600?

nej det finns ju inte som jag skrev "nu går det väl visserligen inte att testa DDR med denna cpu men om man tänker rent teoretiskt"

KnightCharger: Jag gissar på att han syftar på mitt inlägg.. Mina exempel har inget med ert test att göra, det var bara en vidareutveckling. Jag hade velat veta den där gränsen jag snackade om.

Nuukeer: Timings = bååg Frequency is the shit!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
KnightCharger: Jag gissar på att han syftar på mitt inlägg.. Mina exempel har inget med ert test att göra, det var bara en vidareutveckling. Jag hade velat veta den där gränsen jag snackade om.

Ok då är jag med igen, lite mycket som händer samtidigt

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Ok då är jag med igen, lite mycket som händer samtidigt

Så är det ofta i juletider

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Stryder: Sen har ju DDr2 bättre timings än ddr3. Vad detta innebär kan du räkna ut själv!

Det bör ju även nämnas att timingsen mäts i antalet cykler, vilket betyder att en högre frekvens (=kortare cykeltid/period) ger minskad fördröjning.

Förenklat: 800MHz 4-4-4 = 1600MHz 8-8-8 (latensmässigt)

Nu är det ju betydligt krångligare än så, men generellt sett gäller att det kan vara rätt missvisande att bara stirra på timingsen.

Permalänk
Medlem

Här kan man se sambandet mellan latencer och frekvens:
http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=160

Jag har tagit länken från en tidigare diskussion om minnen, dock har jag glömt vem som visade den först...

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Här kan man se sambandet mellan latencer och frekvens:
http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=160

Jag har tagit länken från en tidigare diskussion om minnen, dock har jag glömt vem som visade den först...

Tack. Den länken illustrerar fenomenet tydligt.

Permalänk
Medlem

hur kan det hamna på plus (+) att ddr3 presterar bara pytte pytte lite bättre än ddr2 ? borde de inte vara på minus (-) sidan?

Permalänk
Medlem

Senast jag såg tester på DDR3 mot DDR2 var det DDR2 som tog vinsten.
Men vilken hastighet det var på DDR3 minnena mins jag inte.

Men än så länge är det DDR2 som jag väljer.
Dom är billigare och gör jobbet väl nog.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Är det inte samma prestanda på dessa minnen som DDR2 667mhz på CL3, om man ändrar lite inställningar?

1800mhz CL8 --> 900/8=112
667mhz CL3 -->333/3=111

Detta förutsatt att man kör 333mhz FSB i 1:1 mellan ram och processor?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Är det inte samma prestanda på dessa minnen som DDR2 667mhz på CL3, om man ändrar lite inställningar?

1800mhz CL8 --> 900/8=112
667mhz CL3 -->333/3=111

Detta förutsatt att man kör 333mhz FSB i 1:1 mellan ram och processor?

Teoretiskt sett borde DDR2-667 i dual channel maxa Intels bus om den körs i 333MHz, men att köra med snabbare minnen verkar ändå ge en del extra prestanda (om än oftast endast av akademiskt intresse).

Så i teorin har du rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headsh0t
hur kan det hamna på plus (+) att ddr3 presterar bara pytte pytte lite bättre än ddr2 ? borde de inte vara på minus (-) sidan?

Jag håller med.

Permalänk
Medlem

Måste även påpeka att det är en rätt allvarlig miss att inte ha med åtminstone ett bandbreddstest i en minnesrecension. Det är ju nämligen intressant att få en bild av hur effektivt systemet kan ta tillvara på denna bandbredd, då detta kan vara en anledning till att skillnaden mellan DDR2 och DDR3 är så liten.

Nu tror jag ju personligen att den minimala prestandaskillnaden snarare beror på att dagens processorer inte är så vansinnigt bandbreddshungriga, men det skadar ju inte att ge en så klar bild av situationen som möjligt.

Permalänk

dominators ligger ju inte för långt bakom ddr3, blir NÄSTAN glad att jag köpte ett par för 1200:- när jag kunde fått 4gb 800mhz en vecka senare för 895:-....

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Teoretiskt sett borde DDR2-667 i dual channel maxa Intels bus om den körs i 333MHz, men att köra med snabbare minnen verkar ändå ge en del extra prestanda (om än oftast endast av akademiskt intresse).

Så i teorin har du rätt.

Om processorn fyller minnesbussen blir det ingen bandbredd över till övriga enheter. Grafik, hårddiskar mm. Allt som använder DMA hjälper till att fylla upp minnesbussen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Om processorn fyller minnesbussen blir det ingen bandbredd över till övriga enheter. Grafik, hårddiskar mm. Allt som använder DMA hjälper till att fylla upp minnesbussen.

Jo, men vid operationer som inte involverar någon tung grafik eller I/O, så lär minnet ha nära nog hela bussens bandbredd för sig självt. Detta går ju exempelvis att se på äldre DDR-baserade AthlonXP och P4-system, där det ofta gick att uppmäta bandbredd som nära nog maxade bussens teoretiska prestanda. Varför det är så svårt att komma i närheten av teoretisk maxprestanda i DDR2-system kan jag dock inte svara på, då jag inte är tillräckligt insatt i det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Jo, men vid operationer som inte involverar någon tung grafik eller I/O, så lär minnet ha nära nog hela bussens bandbredd för sig självt. Detta går ju exempelvis att se på äldre DDR-baserade AthlonXP och P4-system, där det ofta gick att uppmäta bandbredd som nära nog maxade bussens teoretiska prestanda. Varför det är så svårt att komma i närheten av teoretisk maxprestanda i DDR2-system kan jag dock inte svara på, då jag inte är tillräckligt insatt i det.

Jag vet inte hundra men ända sedan dual channel kom in i bilden har pracktiska prestandan minskat. Mins mit Epox med KT266A chipset. benchade upp 2Gbsek eller 95% effektiv banbred i slutet med standard samsung cas 2.5 minnen å hade 3st 256Mb i stock frekvense JEDEC standardiserade då. Mins när dualchanel kom med Nfroce 2. Gav nada. Totalt värdelöst. Bästa var att ha samma frekvens på mine som system bussen. tex 2st 333Mhx PC2700 gav max 2.7Gb sek ofta bara en 2.4Gb i pracktiken å inga 3.2b/sek som rent teoretiskt borde gått me en 400mhz fsb version av Athlon XP.
Skulle tro att det i pracktiken är vis latenc mellan minnesmodulerna ivarge kanal likt problemet med hårdiskar dock är dom mekaniska men ändå.

Så jag tror ändast den lilal visnt som fins med DDR3 i winrar tex beror på att DDR3 minnets frekvens är lika hög eller högre än systembussen. I min mening borde ett DDR3 minne i sginel cahnell på 1333Mhz med låga latencer vara det optimala före någon dualchanel config. Vist minnet kan användas till annat tex grafikkortet via PCI-E bussen eller nåt men tror det är obetydligt med ett bra grafikkort med mö eget minne.

Det löjliga i detta testet med andra ord är att oavset hur du vrider å vänder på det så klaar en 4x333mhz (1333Mhz) systembus på 64bit inte av banbredden av DDR3 i dualchanel. Rent teoretiskt är DDR2 667Mhz (2x333mhz) i dualchandel villket ger 667Mhz @ 128bit samma banbred som processorns systembus. I pracktiken så tror jag det avgörande som visar på bättre prestanda med minnen som arbetar snabbare än systembussen beror på läger accesstid eller latencer då som nån nämde tidigare. Problemet är att när processorn ber minnet om data så kommer det ju inte som en fet smäll på käften helt oväntat utan som ett brev på posten 2 dagar senare.

även om banbredden är maxad så laggar ju datan till å från minnet efter hela tiden villket procesorn ofta får slösa cyklar på att vänta.

Mne som deta test visar så bidrar inte den högre frekvensen i nån märkbart högre banbred rent pracktiskt eller avservärt lägre latencer för att vara märkbart. Snarare vore det smartare å intergrera minneskontrollern i processorn. Direckt anslutna 1800Mhz DDR3 i dualchanel borde ge avsevärt mö bättre prestanda.

Nu ligger ju AMD efter i rpestandan men facktum är att K8 architecturen har väldigt låg accestid även med ECC/REG minnen.

Så länge intel håller fast på sn gammla Front side Bus architectur så kommer fet minnen som dessa alldrig till sin rätt.

En del säger ju att intergrerad minneskontroler är värdelöst för det inte ger lika flexibelt val av minnen men skillnaden är ju inte så stor om processorn ändå har en FSB som stryper den.

DDR3 lär inte komma te sin rätt förens AMD släpper DDR3 komptabila K10 processorer och intel får ut sina egna processorer med intergrerade minneskontrollers. Pumpa upp FSB:n till ca 3Ghz är inte det lättaste. Minnen som dessa tillhör snarare morgondagens CPU:er och moderkort anser jag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen vilja se lite syntetiska tester.
Buffrat, obuffrat samt latenser.

Då inte Intelplattformen tillåter så högre genomsläpp som DDR3 (eller snabbare DDR2 med för den delen) ger hade det varit intressant att se det som gör skillnad, obuffrat och latenser.

Pa1983:
Du har helt rätt i att intelplattformen inte kan utnyttja snabbare minnen. Det hade varit roligt att se AMD med DDR3, där hade det ju dessutom givit en viss vinst då minneskontrollern klarar av att hantera högre bandbredd, åtminstone buffrat.

Vad gäller dualchannel till K7 gissar jag på att chipsetet var konstruerat på ett sådant sätt att processorn inte fick möjlighet att ta till sig 2x64bit, oavsett hur man körde med dividers.
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=24828

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Krävs nog AM3 moderkort och värre phenoms för att kunna köra dessa minnen i högre frekvens utan att moderkort eller processor ska flaska. Säkningen av timings då man klockade ner dem var inte såå mycket bättre än dyra DDR2 minnen i samma frekvens.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Läste ett intressant test på bjord3d tror jag det var, där de testar olika minnens inverkan på prestandan i bl.a. spel. I den artikeln vann man ganska mycket på högre minneshastigheter i Supreme Commander. Hade varit intressant om ni också testar det spelet.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.