Permalänk
Medlem

Hur ska jag kyla?

Hallå alla härliga på sweclockersforumet

Har ganska precis köpt en ny burk och har lite temperaturproblem i den.
Har ett Antec Sonata chassi en Q6600 med orginalfläkten 2st 120mm chassifläktar samt ett corsair 520w nätagg (120mmfläkt).

Tempen i chassit ligger på 41-42 gradet och cpun går upp till 60 grader vilket jag förstått är väldigt högt.

Har försökt illustrera nedan hur fläktarna sitter idag och åt vilket håll de blåser åt.

Kör som sagt med orginalfläkten idag men tänker byta till en thermal xtreme 120
i ett försök att få ner temperaturen på cpun. Har ni några andra tips på hur jag kan få ner tempen? vilket håll ska jag rikta 120mm som kommer sitta på cpun?

Mvh

/A

Permalänk
Musikälskare

Ta med i beräkning om du mäter med tempsensorer på moderkortet kan det visa fel

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Ta med i beräkning om du mäter med tempsensorer på moderkortet kan det visa fel

Om jag inte kan använda sensorer på moderkortet hur går jag då tillväga för att mäta cpu tempen tex?

Permalänk
Medlem

om det är som högst 60 grader så är det inga problem.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
om det är som högst 60 grader så är det inga problem.

Hum .. inte? Du har nästan exakt samma setup som mig smoothy vilken temp har du? Hör folk som har 25 grader i idle och 45 vid load på sin Q6600.

Permalänk
Medlem

Alla verkar ha ganska konstiga temperaturer verkar det som.

Jag har 2 st 80mm chassifläktar och mitt chassis temp ligge på 30 grader. Processorn runt 40. 50 vid full load.

Visa signatur

E6750 - GA-P35-DS3 - MSI HD3870 - 320gb+160gb -

Permalänk
Medlem

Man har inte 25 i idle med en quad, inte en över klockad utan speedstep på luft kylning iaf. Jag har ca 35-40 i idle med en fläkt på ca 1200 rpm (steglös spännings reglering). I load (med belastnings program) har jag ca 65 grader.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kombo
Om jag inte kan använda sensorer på moderkortet hur går jag då tillväga för att mäta cpu tempen tex?

Använd en riktig termometer, typ en sån här.. Ju mer pengar du vill lägga på termometer desto "riktigare" mätresultat får du..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Hej,
Ursäkta om jag kapar tråden men jag har liknande problem vad gäller fläktriktning. Jag har ett antec p180 där processorfläkten blåser uppåt genom kylaren (scythe ninja) och både den övre och den bakre chassifläkten blåser utåt (precis som på bilden). Längst ner i chassit har jag en tredje chassifläkt som suger in luft framifrån och blåser mot ett nätaggregat som i sin tur har en fläkt riktad uppåt mot moderkort mm. Bör jag vända på den bakre chassifläkten så att den suger in luft eller är nuvarande riktning optimal?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rogern
Hej,
Ursäkta om jag kapar tråden men jag har liknande problem vad gäller fläktriktning. Jag har ett antec p180 där processorfläkten blåser uppåt genom kylaren (scythe ninja) och både den övre och den bakre chassifläkten blåser utåt (precis som på bilden). Längst ner i chassit har jag en tredje chassifläkt som suger in luft framifrån och blåser mot ett nätaggregat som i sin tur har en fläkt riktad uppåt mot moderkort mm. Bör jag vända på den bakre chassifläkten så att den suger in luft eller är nuvarande riktning optimal?

Tja Rogern! Vi kanske kan komma fram till nåt själva Ska köpa upp thermal kylaren till cpun inom en snar framtid och samtidigt testa och vända mina 2 chassifläktar. Lovar att återkomma med resultat i den här tråden!

Mvh

/A

Permalänk
Medlem

när jag hade mitt sonata 2 så värmde nätaggregatet kylflänsen p.g.a. att de satt föra nära varandra. nä jag bytte till ett P180 så sänktes processortemperaturen med 15 grader direkt. du kanske har nåt liknande problem.

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aopen
när jag hade mitt sonata 2 så värmde nätaggregatet kylflänsen p.g.a. att de satt föra nära varandra. nä jag bytte till ett P180 så sänktes processortemperaturen med 15 grader direkt. du kanske har nåt liknande problem.

Tack för svaret! Ska försöka göra lite tester på det... kör nätagget utanför chassit.

Mvh /A

Permalänk
Medlem

jag antar (och hoppas) att du inte använder fläkttunneln till cpu'n? för den blockerar mycket av luftflödet i burken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
jag antar (och hoppas) att du inte använder fläkttunneln till cpu'n? för den blockerar mycket av luftflödet i burken

Nope använder inte fläkttunneln

Permalänk

Hej, jag har också sonata 2 chassi men mina temperaturer är dock betydligt högre, som processor har jag dual coer 6600 och nu då ja surffar och såhär så här temperaturem (mätt med Rivatuner) 58 men det kan bli efter att den stått några timmar upp till 62-65 och med rivatuner får jag inte mätt temperaturen av grafikkortet varför inte? Fläkttunneln är inte kvar och jag har häller inte ett fläkt där framme. på cpu:n har jag kylaren som kom med, borde ja byta typ cpu kylaren och tilsätta en fläkt? jag har inte clockat datorn. några tips?

ps, jag har inte acoustipack