Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk

7" eller 10" (om det nu vill komma en) med PEKSKÄRM! Mums!

Kanske priset hoppar upp en smula, men f*n så häftigt!

Permalänk
Medlem

Går det att koppla in EEEpc till extern skärm? Och hur hög upplösning kan det ge då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Går det att koppla in EEEpc till extern skärm? Och hur hög upplösning kan det ge då?

Den har en VGA kontakt. dock har jag inte testat den. men jag har för mig att en ebay försäljare kunde spela upp 720p filmer via den.. så den upplösningen borde man kunan ha iaf.

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
när beställde du din från expansys?......

19/11-07 la jag min beställning. och sen hade jag tur att jag fick en av de få maskinerna expansys fick in den 7de December.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slowmove
men de ryktena va om en 10" i 7"-chassit (utan högtalarna dära) men de har sagt att det ska komma en som heter 1001 istället för 701, det är officiellt sen i somras någongång

En länk där "de" har sagt "det" vore trevligt att få isf.

Permalänk
Medlem

Man vill ju ha EEE'n för att den är så liten och billig, så 1001 är ganska så ointressant. Då kan man ju lika gärna ta en macbook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
En länk där "de" har sagt "det" vore trevligt att få isf.

Citat:

Rumors About 10″ Eee PC 8G Are False
Wednesday, November 14th, 2007
Many websites (engadget, gizmodo) have been reporting over the last several days that there will be an upcoming ASUS Eee PC 8G model with a 10″ screen. The rumors seemed to start with a news post found here on a German website. I contacted ASUS to find out if the rumors were valid and this was the response:

We will have 8G with the same form factor and 7” screen size as the Eee PC 4G now.

There are no plans for 10” at the moment.

Eee PC 8G expected MSRP is $499.99 USD.

Källa: EeeUser.com
http://www.eeeuser.com/2007/11/14/rumors-about-10-eee-pc-8g-a...

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soft0
Källa: EeeUser.com
http://www.eeeuser.com/2007/11/14/rumors-about-10-eee-pc-8g-a...

Den länkten har jag redan postat en gång i denna tråden, jag eftersökte en länk till en tråd där de bekräftar detta eftersom det var detta slowmove hävdade.

Permalänk
Medlem

Kul att se att Compiz Fusion fungerar bra på datorn, undrar om man kan installera det lätt under orginaloperativsystemet (Xandros).

http://www.youtube.com/watch?v=ZzzhEs9XGuE

Permalänk
Hedersmedlem

hmm undra vilken codecs och optimeringar som användes vid 720p.. eller va de bantad kvalite tro?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Går det att koppla in EEEpc till extern skärm? Och hur hög upplösning kan det ge då?

har sett att den körts bra med 1200x1600. men det går säkert mer, beroende på uppdatering osv också så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Köp!!

Kom en från Thailand i igår med en, billiga var den oxå. 2000kr kan man inte klagga på.

Permalänk
Medlem

Vart beställde du det från då?

Permalänk
Medlem

Finns endel på Ebay. Hmm.

Sen finns ju denna också:
http://www.expansys.se/p.aspx?i=158485
Såg att den var länkad tidigare. Går det att byta ram i den där så man kan kasta in minst 1 gig?

Måste få tag i en sån där! Ont om stålar efter jul och nyår dock.

Permalänk
Medlem

vill bara utifall nån missat det inflika att det nu ska (på riktigt denna gång) komma en modell med större skärm.

9" istället för 7" är det fråga om tydligen. (och där nånstans går väll gränsen rent fysisk också iof)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas

Såg att den var länkad tidigare. Går det att byta ram i den där så man kan kasta in minst 1 gig?

http://bp2.blogger.com/_ZKlSQm2j7TI/R2ci7D6RG1I/AAAAAAAABcU/j...

själva "HDDn" däremot varierar mellan modeller, vissa har den fastlödd på MK, andra har som synes på bild den på ett PCIE-kort.

http://jkkmobile.blogspot.com/2007/12/asus-eee-pc-8g-dissecte...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ja, man ser ju på din första bild att ram-slotten är tom.

Har sett att det finns modeller med fastlödda minnen men det vet jag inte om det stämde riktigt. Bilderna är också från en 8G-version och de kan väl skilja? Med tanke på att personen skriver att det "nu" sitter på pci-e och på bilden längst ner står det "Empty places used in 4G model for SSD chips" Så, de modellerna skiljer sig ju. 4 och 8G-modellerna alltså. I allafall på placering och tillvägagånssätt för solid-state-disken. Lär gå att byta minne i 4G-versionen också antar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Ja, man ser ju på din första bild att ram-slotten är tom.

Har sett att det finns modeller med fastlödda minnen men det vet jag inte om det stämde riktigt. Bilderna är också från en 8G-version och de kan väl skilja?

Med tanke på att personen skriver att det "nu" sitter på pci-e och på bilden längst ner står det "Empty places used in 4G model for SSD chips" Så, de modellerna skiljer sig ju. 4 och 8G-modellerna alltså. I allafall på placering och tillvägagånssätt för solid-state-disken. Lär gå att byta minne i 4G-versionen också antar jag.

ja fast det är den enda, de har bara tagit ur minnet för att visa elle komma åt PCIE lättare antar jag.

ja det finns flera olika, även inom dem med samma specs utåt sett.

nja. problemet är som sagt att även 4G-moddellen kan ha PCIE medan den saknas på andra. ingen uppgradering då alltså. och det spekuleras även i att 8G-version kommer bli av med PCIE helt. nu ser jag inte det som nått större problem dock, även 4G räcker gott för OS och SD-minne duger bra för användarfiler på en sån här enhets områden.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att folk läser på forum.eeeuser.com eller Asus officiella pressmeddelanden istället för diverese bloggar eftersom dessa hela tiden farit med osanningar och rykten.

Har nu haft min Asus 3E 701 i en månad och kan säga att jag är fortfarande nykär i den. Perfekt arbetsverktyg för mig (asm, "office-skrivande", pidgin, osv). Sedan väger den som sagt nästan noll och ingenting vilket gör att jag har med den överallt i princip. Har även installerat BackTrack3 på ett SDHC-kort för att köra wifi pentest osv. Sedan har jag även Windows XP på ett annat SDHC-kort och jag har sedan kvar Xandros Advanced på den interna SS-disken. Funkar även ypperligt att koppla till LCD-TV med upplösningar på 1024x768 eller 1280x1024 (streaming från youtube direkt till TV:n är mysigt, samt att den är liten nog och extremt snygg på TV-bordet).

Om man sedan kikar på forum.eeeuser.com så finns det en hel underkategori kallad Windows Gaming där folk listar vilka spel man kan spela med eller utan modifikationer.

Att priset är väldigt lågt för en umpc som denna är underbart. Att trycka in 2GB SO ram kostar idag inte många kronor och sedan klocka upp processorn till 900MHz så blir denna lilla maskin, i nuläget, helt oslagbar bland umpc:s.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Inaktiv

Vad är originalklocken på den då? Trodde det var 900MHz...

Permalänk
Medlem

Levereras nedklockad till 630 MHz av någon anledning, trodde först det var för att få lite mer batteritid men den påverkades inte markant nog att man skulle vilja klocka ner processorn. Så ja du, varför de gjort så vete fan. Men jag kör fortfarande med min i 630MHz och streaming, dvd-filmer osv flyter på finfint iallafall. Därav att jag inte känt någon direkt anledning att återställa den till 90MHz.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Är det enkelt att få upp den till 900 om man skulle vilja?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Rekommenderar att folk läser på forum.eeeuser.com eller Asus officiella pressmeddelanden istället för diverese bloggar eftersom dessa hela tiden farit med osanningar och rykten.

vad menar du? det är ju faktiska maskiner de skruvat isär.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nja, syftade på storleken på bildskärmen. Asus presschef gick ut och sade att förhandlingar pågick men priserna var alldeles för höga på 9" (om de nu inte lyckats pressa ner dem de senaste veckorna). Så hurvida det "är på riktigt" vet nog inte ens Asus själva.

Edit: Men nog skulle det vara trevligt med 8.9". Men som sagt, priser går uppåt vad det gäller skärmar. Och om nu Asus skulle kunna lansera en ny modell med större skärm i April som många skriver så undrar jag hur den blir prismässigt. Men intressant är det.

Edit2:
"According to Taiwanese paper Commercial Times (reliability factor of Taiwanese papers is about a 5.5 out of 10, generally speaking) run through the cold Google translation machine, "Currently Eee PC seven inches mainly by the Friends of the supply, and with the new Asus eight.9-inch Eee PC forthcoming." Also: "It is understood that in January next year, Asustek also Eee PC, the new specifications will be listed in addition to the screen some of the current seven inches, will join the eight.9-inch screen."

Inte många som anser att de tidningarna har något direkt rykte att vara pålitliga. Men än en gång, hoppas nästan innerligt att det hinner komma en ny modell till april 2008. Då kommer Asus smiska de andra på rumpan så det skriker om det. Med tanke på hur lågt priset är per prestanda så torde ju de andra datortillverkarna se sig om lite grann.

Edit3: Slänger in en länkt där det diskuteras upplösningar, järmförelser med en JVC mininote osv.

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=6788

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

ah, ok. fast även om det också är spekulation egentligen var just det lite mer än blogghype.

http://news.chinatimes.com/CMoney/News/News-Page/0,4442,conte...

visst, även även på den nivån hypas det ibland. men det är iaf kul att se hur stort intresset för Eee är runt om planeten..

/ inköpsskillnaden är inte så stor enligt nyhten förresten.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Är de bara jag som tolkat fel här..... men är inte detta enligt följande
UMPC <=7" skärmyta ??
så om de kommer någon med 9" så är det en vanlig laptop enligt definitionen.

Behöver tips på snabbaste codecs för matroska (.mkv) filer.
försöker få de att flyta på min UMPC.. se sign.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd

vad ska man ha en sån där till egentligen, eller är det bara ett "Ha begär" som gör att ni vill ha en sån där, good 4 nothing piece of crap.

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
vad ska man ha en sån där till egentligen, eller är det bara ett "Ha begär" som gör att ni vill ha en sån där, good 4 nothing piece of crap.

Dels det och sen så har jag inget emot att alltid kunna ha med mig en terminal där jag kan surfa in på hemsidor och skicka/kolla mail när jag vill med hjälp av en lite större skärm och ett riktigt tangenbord. Gör det förstås i mobilen idag men det känns fortfarande ganska omständigt.

Permalänk
Medlem

Användningsområdena är ganska många. Som sagt, den passar utmärkt till att streama filmer trådlöst från min filserver direkt till min LCD-TV. Sedan använder jag den flitigt för programmering (microchip osv). Istället för att kånka runt på en 15.4" så får denna plats i min lilla mapp. Den underlättar rejält i felsökning på plats där det fysiska utrymmet inte är så stort (oftast i mina fall). Smidig att använda vid diverse icke lagliga aktiviteter gällande trådlösa historier så som bluetooth (dongel behövs här, eller så bygger man in en strippad bluetooth adapter i datorn) och WLAN. Med tanke på att det trådlösa nätverkskort fungerar direkt med madwifi-drivrutiner så är aircrack-suiten ganska trevlig att jobba med.

Men som med alla bärbara så är det högst personligt vad man har för krav, vad som skall göras osv. Just denna lilla maskin fyller mina behov mer än väl. Smidig att använda, klara att utföra mina arbetsuppgifter med den, kunna skriva/läsa/surfa/skicka email/kolla film.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

hmm.. är det verkligen troligt att Silverthorne blir CPU i den också snart tro?

även om den blir förhållandevis billig så är det ju trots allt en ny pryl, och Intel.. :0

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det. Jag kommer nog köpa den nya modellen också om det blir såpass mycket nya grejer och om de låter pcie slotet sitta kvar.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Nya Asus EEE modeller kommer Q2 med 7", 8" och 8.9" skärmar samt med Wimax!

http://www.engadget.com/2008/01/07/live-from-the-intel-sprint...

Verkar som om dom går över till Windows XP också.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.