Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter233
Nya Asus EEE modeller kommer Q2 med 7", 8" och 8.9" skärmar samt med Wimax!

http://www.engadget.com/2008/01/07/live-from-the-intel-sprint...

Verkar som om dom går över till Windows XP också.

Med Windows så lär ju priset öka en del.

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på att beställa en eee pc men vilken ska man välja?

Har lite allmäna frågor också:
Kan man sätta in mer ram? Max gb? Vilken sorts ramminne använder datorn? Hur många minnesplatser finns det?

Kan man installera windows xp på datorns ssd och sen köra usb hdd för musik/film/appz?

Hur scrollar man på datorn? Är det samma som på en macbook?

Visa signatur

>Amilo PA3553<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0x!c
Är riktigt sugen på att beställa en eee pc men vilken ska man välja?

Har lite allmäna frågor också:
Kan man sätta in mer ram? Max gb? Vilken sorts ramminne använder datorn? Hur många minnesplatser finns det?

Kan man installera windows xp på datorns ssd och sen köra usb hdd för musik/film/appz?

Hur scrollar man på datorn? Är det samma som på en macbook?

Här kan du läsa massor om den:
http://wiki.eeeuser.com/eee_pc_701

Minnet är "single-channel DDR2-400 (PC2-3200) SDRAM"
Det finns en minnesplats där minnet sitter så du måste byta det befintliga.
Javisst kan du installera XP. Fullt hårdvarustöd finns och drivrutiner kommer med på skiva. Går fint att koppla in allt som normalt stödjs av XP via USB. Hur man scrollar vet jag inte men det är väl likadant som på många bärbara.

Permalänk
Medlem

Beställde denna http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=344374
och en 2gb ramsticka Synd att den inte är i lager bara

Visa signatur

>Amilo PA3553<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0x!c
Beställde denna http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=344374
och en 2gb ramsticka Synd att den inte är i lager bara

Här finns de snart i lager:
http://www.expansys.se/tag.aspx?tag=Eee%20PC
Lite dyrare kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Här finns de snart i lager:
http://www.expansys.se/tag.aspx?tag=Eee%20PC
Lite dyrare kanske.

Mjo det blev lite dyrare, och så bor jag i inte i Sverige heller
Hur flyter igentligen Windows Xp på datorn?
Om det är lika slött som vista på en dator med 512mb i ram så blir jag lite ledsen i ögat ^^

Visa signatur

>Amilo PA3553<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0x!c
Mjo det blev lite dyrare, och så bor jag i inte i Sverige heller
Hur flyter igentligen Windows Xp på datorn?
Om det är lika slött som vista på en dator med 512mb i ram så blir jag lite ledsen i ögat ^^

Såpass.

XP funkar fint med 512 i ram.
Startar på ca 15 sekunder på Eee:n.
Jag har ingen själv än men jag har läst om den.

Permalänk
Medlem

Körde XP ett tag på den interna SSD:n. Fungerade fint, jag tog bort swap och flyttade ut Mina Dokument till SDHC 8GB som sitter i kortläsaren. Nu har jag återställt till Xandros Advanced p.g.a att jag ska försöka installera hela XP på ett SDCH 8GB Class6 kort. På så sätt kan jag extremt smidigt byta operativ fysiskt... och i praktiken ha lika många operativsystem som jag har SDHC-kort. Sedan kör jag redan nu BackTrack3 på ett SDHC 4GB Class6 som fungerar kanon, även med persistent changes. Perfekt att boota upp när man ska leta efter svaga trådlösa nätverk, surfa anonymt eller köra diverse nätverkstester.

När jag körde winXP så installerade jag även de flesta program och arbetsverktyg på SDHC-kortet. Jag noterade att det endast vid några enstaka tillfällen blev "segt" att starta ett program. Dock testade jag endast "lätta" program såsom openoffice (gick förövrigt snabbare att starta på EEE:n än min debian-burk), gimp och MPLAB IDE.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Jag har planer på att införskaffa en Eee snarast möjligt.
Jag har läst på lite om hur andra har moddat sina datorer och jag planerar själv att bygga in ett Huawei E220 (HSDPA-modem, Turbo3G).
Problemet blir väl att hålla kvar simkortet eftersom att det görs med hjälp av höljet.

Det finns uppenbarligen ett par interna möjligheter till USB. Man måste dock löda lite. Detta gör att de tre yttre fortfarande kommer fungera.

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar på 9" och sedan tar mitt beslut

Permalänk
Medlem

nån som vet om dom kommer att komma med ett svenskt tangentbord? orkar inte gå igenom alla sidor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
nån som vet om dom kommer att komma med ett svenskt tangentbord? orkar inte gå igenom alla sidor

Den lär väl komma till Sverige men när vet man aldrig.
Kul att vara typ sist. Jag kommer klistra på bokstäver på mina tangenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
nån som vet om dom kommer att komma med ett svenskt tangentbord? orkar inte gå igenom alla sidor

De verkar tyvärr inte släppas i Sverige förrän i april...
http://www.idg.se/2.1085/1.139465

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_echo
De verkar tyvärr inte släppas i Sverige förrän i april...
http://www.idg.se/2.1085/1.139465

Det är ju inte så långt kvar men jag tror inte att jag personligen pallar att vänta tills dess.

Permalänk
Medlem

nu har jag beställt från expansys uk-varianten...vita + 8gb sdhc + 2gb ram står att det ska finnas i lager inom 4 dagar så hoppas få den inom 2 veckor iallafall, innan skolstarten

Permalänk

hur mycket blev det slowmove?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

hmm, beställde bara eee + sdhc på expansys ca 4000 kronor
sen ramminnet på komplett typ 500 kronor tror jag...så blev inte sååå billig sak ändå men tror knappast den kommer va billigare när den kommer till sverige tyvärr

Permalänk
Medlem

Idag Rörde jag en Eee-pc jag måste säga att jag gillar det riktigt skarpt.
Tangenterna är inte för små vilket jag var väldigt rädd för,
och Operativsystemet är typ perfekt, allt är i tabbar tex
Spel > Underhållning >system > osv ;O
för mig som är en backpacker är det en perfekt dator,
Webcameran hade helt okey bildkvalite. högtalarna var lite mesiga men det är ju faktiskt en laptop,
dock så skulle jag vilja veta stöd för diverse andra program. men dom hade ett program som hette messenger så jag antar att det är MSN messenger typ.
ytan på datorn verkar vara riktigt bra så att den inte blir skrapad och så,
ja det var den informationen jag hade lite rakt av information soklart köp för mig
Dator gick på 2438 Kronor i Australien, enda andledningen för att jag inte köpte den är för att jag inte har några pengar ;O
men jag har hört rykten om en ny ver med inbyggt 3g och större skärm kan inte vänta
wopdido

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem

jag tänker självklart installera ubuntu istället för det inbyggda systemet som känns ganska så stängt även om man kan lägga till xandros-sources och sen köra installs av programen däri

ubuntu ger grymt mycket fler möjligheter (bl.a. fungerar 3g-modem), likaså om man väljer att förpesta den med win xp (som ju klarar tv-kort och sånt galant)

installerar nog några system på diverse sdhc-kort, sen får jag se om jag behåller det förinstallerade eller inte, antagligen inte

Permalänk
Medlem

Kan man välja att boota direkt från SD-kort i bios eller liknande?
Låt oss säga att SSD-disken går sönder...

Permalänk
Medlem

jupp, finns folk som har lika många operativsystem som de har sdhc-kort...grymt smidigt...likaså kan du boota från usb-minne eller extern hårddisk om du vill det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slowmove
jupp, finns folk som har lika många operativsystem som de har sdhc-kort...grymt smidigt...likaså kan du boota från usb-minne eller extern hårddisk om du vill det

Det låter bra. Jag är så grymt sugen.
Har som sagt planer på att bygga in ett 3G-modem samt några interna usb-portar med hjälp av en USB-hubb. Finns MASSOR med intressant läsning i forumet på EeeUser: http://forum.eeeuser.com/viewforum.php?id=12

Permalänk
Medlem

jo visst finns det men gör man massa sånt så drar ju pengakassan iväg me...tänkt beställa från expansys eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slowmove
jo visst finns det men gör man massa sånt så drar ju pengakassan iväg me...tänkt beställa från expansys eller?

Ja, det blir nog Expansys. De finns ju på Ebay också men det känns lite för osäkert.

Permalänk

jag kommer inte handla ifrån Expansys, väntar tills den kommer till butik ist för det borde den la göra också??

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
jag kommer inte handla ifrån Expansys, väntar tills den kommer till butik ist för det borde den la göra också??

Det ryktas om April.
Jag köper i företaget så jag slipper momsen på 19%. Måste dock betala moms på 25% senare men det blir inte förräns jag redovisar moms för 2008. Så, mitt pris blir 2900 från Expansys plus frakten då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
jag kommer inte handla ifrån Expansys, väntar tills den kommer till butik ist för det borde den la göra också??

men räkna med att den säkert kan bli dyrare i sverige, brukar kunna blir så, men man kan alltid hoppas på motsatta
mars-april kommer den säkerligen

Permalänk

ja men då har du ju iaf lättare möjlighet o byta ut den ifall om den går sönder lr något som går på garantin.....:P

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
ja men då har du ju iaf lättare möjlighet o byta ut den ifall om den går sönder lr något som går på garantin.....:P

Det går ju att sköta direkt med ASUS men jag har hört att de är lite ... knepiga?