Permalänk
Jubileumsmästare

Då var kortet beställt , verkar vara ett fint kort

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Jag har ganska små men jobbiga problem med mitt kort, jag har nog flashat om bios fyra gånger sedan jag fick det, den resetar helt utan anledning. Jag har klockat e6750 till 3.2 (400x8) och har minnena på 400 (800 dualchannel) Så de borde inte vara några problem, volten på minnena är på 2.1 (0.3v+) och cpu volten är samma som orginal.

Körde med denna konfigen en hel dag och nu idag när jag skulle starta datorn startade den om sig 3 gånger och orginal bios var tillbaka. Hade de inte vart stabilt skulle den dött igår eller? Kan det vara någon volt jag glömt att höja? Lite lustigt är även att usb tangentbordet/musen inte fungerar med orginal bios =D

Edit: Jag kör (försöker köra) med bios v X38DQ6.F6B
Edit2: Nu såg jag i Cpu-Z att bios versionen fortfarande är F6B =S. Det kan inte stämma för att mina frontportar fungerar inte, usb tangentbord/mus fungerar inte i vissa lägen under bootining (tex när man ska välja OS) och allt detta fungerar när jag flashar om till F6B igen..

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Medlem

Någon som vet om moderkortet stödjer SLI eller sitter Nvidia fortfarande ensamma på den tekniken?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XS7
Jag har ganska små men jobbiga problem med mitt kort, jag har nog flashat om bios fyra gånger sedan jag fick det, den resetar helt utan anledning. Jag har klockat e6750 till 3.2 (400x8) och har minnena på 400 (800 dualchannel) Så de borde inte vara några problem, volten på minnena är på 2.1 (0.3v+) och cpu volten är samma som orginal.

Körde med denna konfigen en hel dag och nu idag när jag skulle starta datorn startade den om sig 3 gånger och orginal bios var tillbaka. Hade de inte vart stabilt skulle den dött igår eller? Kan det vara någon volt jag glömt att höja? Lite lustigt är även att usb tangentbordet/musen inte fungerar med orginal bios =D

Edit: Jag kör (försöker köra) med bios v X38DQ6.F6B
Edit2: Nu såg jag i Cpu-Z att bios versionen fortfarande är F6B =S. Det kan inte stämma för att mina frontportar fungerar inte, usb tangentbord/mus fungerar inte i vissa lägen under bootining (tex när man ska välja OS) och allt detta fungerar när jag flashar om till F6B igen..

Vet inte om du gjort det men man ska ändra till USB keyboard/mus i BIOS för att det ska funka. Jag hade samma boot problem som du med alla BIOS förutom F3, det första BIOS. Det är det jag använder nu.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk

Hej Jag köpte detta moderkort tillsammans med lite annat gott.

Den startade upp efter all montering, men datorn kraschade så fort man skulle göra något som krävde lite kraft.

Jag lämnar in den till stället där jag köpte mina prylar och de säger att moderkortet är trasigt, och att det är mitt fel.

De vill med andra ord inte byta ut kortet.

Så vad ska man göra nu? sitter här med ny dator, trasigt moderkort och jag vill faktiskt inte lägga ut 2000+ på ett nytt.

Ska jag skicka den till Gigabyte istället?

Tacksam för svar!

Permalänk

Skicka in kortet på RMA till gigabyte

Visa signatur

[Q6600@3.2GHz] [2048mB] [2xHD 3870 CF] [2xRaptor] [2xRE2 500GB] [HDA Explosion]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eggfarfar
Skicka in kortet på RMA till gigabyte

Hur gör jag då? Ska jag bara ringa in till dem och få typ ett returnummer?

Hur lång tid brukar sånt här ta?

Jag har varit utan dator nu i 3-4 veckor. Känns riktigt surt.

Permalänk
Medlem

Vad påstår de att du har gjort fel ?

Annars kan du, om det inte finns någon saklig grund begära skadestånd och få ganska höga summor för det.

Permalänk
Medlem

Ang. detta moderkort.. spelar det någon roll i vilken av dom 2 slotsen man sätter grafikkortet ?.
Jag hade gärna velat sätta kortet i den nedre sloten för att få plats med kylaren till minnena. Tappar man prestanda på att sätta graffekortet där ?.

Permalänk
Medlem

Hejsan törs man köpa detta http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGX38-DQ... eller är det fortfarande en massai buggar det.

Vad är fördelarna med och köpa detttá kort i stället för http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGP35-DS...

Stämmer det att ds4 är mer stabilt och buggfritt änx38 än så länge ?

Hjälp jag har jätte svårt att bestämma mig ds4 eller x38??????

Mvh Nadde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Någon som vet om moderkortet stödjer SLI eller sitter Nvidia fortfarande ensamma på den tekniken?

Nvidia håller på SLI, detta har stöd för Crossfire.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Vet du hur själva ljudet genereras av spolarna ? Hur fungerar det?

Det är någon form av släpp i spolen har jag för mig men varför det låter kan jag inte minnas, däremot går det att bota med plastsprej om det blir för jobbigt.

Edit: Stavar som en kratta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nadde12
Hejsan törs man köpa detta http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGX38-DQ... eller är det fortfarande en massai buggar det.

Vad är fördelarna med och köpa detttá kort i stället för http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGP35-DS...

Stämmer det att ds4 är mer stabilt och buggfritt änx38 än så länge ?

Hjälp jag har jätte svårt att bestämma mig ds4 eller x38??????

Mvh Nadde

Alltså jag förstår inte, jag har inte haft några buggar alls på mitt kort, har funkat perfekt från första stund! Klart du vågar köpa X38!

Permalänk
Medlem

Lucky you...nää, för många små problem för min smak, upptäckt ett par fler nu, men ska väl byta den mott en X48 + mellanskillnaden, är trött på den här brädan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Lucky you...nää, för många små problem för min smak, upptäckt ett par fler nu, men ska väl byta den mott en X48 + mellanskillnaden, är trött på den här brädan.

vadå för fel kgb du tycker altså att det inte är lönta at köpa den bättre att ta ds4 ?

Permalänk
Medlem

Både ekonomiskt och smartare ja, såvida du gillar att slösa din tid på att få saker att fungera och efter ett flertal migränanfall inte komma någonvart endå. Säger såhär, jag är missnöjd med att ha köpt kortet. Skulle jag skruva tillbaka tiden skulle jag ha en annan bräda i sign nu. Men rekommenderar dig att vänta under denna vecka, som sagt ska jag få händerna på ett X48 så får se hur det komer att funka. Men inte lönt att köpa en X38-GA-DQ6. Märkt att jag inte kan hålla mig kvar i memtest en endaste ynka sekund innan den stannar med stock och testade till och med att underklocka till 800mhz men icke, samma resultat där med.

Trött ! Så trött!

EDIT: kör med 2GB, inte den i sign

Permalänk
Medlem

Som synes här under. Inte ett problem hitills, inte uppdaterat bioset än.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

nu har jag läst igenom alla inlägg i den här tråden, och låtsats att jag förstår alla begrepp(vilket jag inte är i närheten av att göra) och får blandade signaler från alla här! men det finns kanske ngn som har erfarenhet från ett liknande system jag tänkt att beställa:

Antec 182
Gigabyte GA-X38-DQ6
Corsair HX Series 620w
Intel Core Q6600
Noctua NH-U9F 92mm Qudra Heatpipe
Corsair TWIN2X2048-8500C5D Dominator
PNY Geforce 8800GTS 512

Någon som kan kommentera hur det här systemet kommer att fungera med en GA-X38? Jag vill ju självklart kunna kräma på mer minne senare när jag känner att jag behöver det! Är det ett framtidssäkert moderkort? Gällande processor och grafikkort?

Permalänk
Medlem

Har du tålamod att vänta till Januari så VÄNTA. Inte, så har jag hört att folk med en Asus Maximus Formula drivit sina komponenter perfekt och såvitt jag hört inte stött på några som helst problem.

Permalänk
Medlem

En feting vild fråga:

Kommer x38 att stödja för Penryn processorn?

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Är ni nöjda med era moderkort?`
Planerar köp, är allas kort bra o bugg fria?

Permalänk
Medlem

Jag fick uppfattningen om att detta moderkortet "officiellt" stödjer Penryn, sen läser jag nyheterna här på sweclockers en dag och då säger de att x48'an är det första officiella moderkort som stödjer Penryn. Vilseledande

Är annars mycket nöjd med mitt moderkort, hur lätt som helst att överklocka med

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

DarKzY
Har upptäckt lite småsaker med kortet, går inte att ställa in vcore på vissa intervall och sen ska det vara strul med 4st minnes modueler över 800mhz..

I övrigt väldigt stabilt.

Visa signatur

Q6600@3.2ghz, Gigabyte X38-DQ6, BallistiX PC8500 2GB, XFX 8800GT 512MB, Corsair HX620W, TRUE, P182b

Permalänk
Medlem

Halloj!

Ny här (iofs reggad för 3 år sedan, men aldrig skrivit ett inlägg )

Jag har läst tråden med stort intresse iomed att jag nyligen införskaffat ett GA-X38-DQ9 kort och haft i princip exakt samma problem som rage74. Funkar bra med 2 moduler (Corsair CM2x1024-8500C5D) men ej med 4.

Med 4 minnen kommer jag bara till POST (om jag har tur) med felmeddelanden om att antingen BACKUP BIOS Corrupt eller att den inte hittar bootdisk. Plockar bort 2 stickor väntar en 20 minuter utan strömkabel (slår jag igång direkt kan jag få samma fel igen) och sedan funkar det fint.

Jag har iofs fått det att funka i c.a. en halvtimme med 4 stickor genom att klocka ner minnena till 800MHz, men burken blåskärmade efter c.a. en halvtimme, så nå vidare stabilt var det inte.

Jag har noggrant testat minnena både med memtest86+ och Vistas minnestest (F9 vid uppstart) och så länge jag kör 2 stickor får jag inge fel. Kan även köra med 3 stickor (förlorar ju iofs poängen med dual channel då) utan problem i de flesta fall.

Har även flashat upp BIOS till F6b utan förbättring.

En sak som är konstig? Om jag har allting i BIOS:et på Auto så står minnena på 2.240 V. De är ju speccade på 2.1, dock läser jag ju här och på andra ställen att de bör gå bättre med mer kräm, fast det verkar ju inte hjälpa i mitt fall.

Står nu i valet och kvalet om jag skall reklamera och ta en ny likadan bräda (kan ju vara ett måndagsex, eller från en dålig serie) eller en annan modell/annat märke. Övrig info om mitt system står i signaturen (om jag lyckats få till det).

Edit: Jag kör inte med överklockning eller något sådant. Problemen uppstår i "orginalläge", minnena körs på 1066MHz.

Visa signatur

CPU: E6850 | Gigabyte GA-X38-DQ6 | Corsair TWIN2x2048-8500C5D | Vista Home Premium x64
PNY 8800GTX | Chieftec 850W | Thermaltake Armour

Permalänk
Avstängd

Tur att jag var snål och nöjde mig med 4x1GB i 800mhz. Att köra 4 stickor i 1066mhz verkar ju dödfött.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av kaggen
[B]Halloj!

Står nu i valet och kvalet om jag skall reklamera och ta en ny likadan bräda (kan ju vara ett måndagsex, eller från en dålig serie) eller en annan modell/annat märke. Övrig info om mitt system står i signaturen (om jag lyckats få till det).

Tjena! Kaggen.. Jag har haft 3st kort occh alla var lika struliga med 4x1024mb, så kan till 99,9% säga att du inte finner större lycka med ett likadant utbyteskort. Lessen men så är fallet. Själv behöll jag det 3dje kortet till frugans burk & köpte mig ett maximus som funkar galant med 4gb i 8500@800/1066/1283mhz. Var heller inga problemas att byta ut då det är ett mer eller mindre känt fenomen.

Lycka till !

Visa signatur

E8500@4Ghz- Ga-X48-Ds5 - Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF - 4096MB@1066Mhz(CL5-5-5-15) - XFXGeForce8800GTX@690*2116/1490 - X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty - 2x Raptor35Gb Raid0 - Samsung250Gb - Samsung500Gb - Nec3550 - AntecP180 - Seasonic X900w - Noctua NH-U12P - Win7-64ult :: 3dMark06 13911 :: SuperPI 1Mb 11.756s :::.

Permalänk

Jag byggde ihop en dator för ett tag sedan åt min kusin. [ X38 DQ6, E6850, 8800GTS 512MB, 2GB RAM @ 800mhz ]

Den fungerar helt perfekt, förutom en sak, jag kan inte få någon mic att funka. Jag använder x38 DQ6 inbyggda ljudkort. I program som t.ex. ventrilo hittar den inte miccen och jag förstår inte vad problemet är. Är det någon inställning som jag måste ställa in korrekt?

Själv kör jag aldrig med inbygga ljudkort, har allti använt mig av x-fi ljudkort och aldrig haft några problem.

Permalänk
Medlem

Några frågor och saker du kan kolla (om du inte gjort det redan):

. Har du installerat alla drivisarna på CDn som kom med moderkortet?
. Har du kollat om det finns nyare drivisar på Gigabytes hemsida?
. Har du kollat att du inte har några utropstecken i enhetshanteraren?
. Finns det några andra "ljudenheter" på datorn (USB prylar t.ex)?
. Får du *ut* något ljud, d.v.s. funkar allt ljudrelaterat utom just mic:en?
. Har du kollat in/ut gående ljudkontroller (Volym-mixern)?
. Har du kollat att mic:en är enablead i mixern?
. Har du testat själva mikrofonen i någon annan dator, så det inte är den som är kass?
. Vad använder kusinen för OS?

Visa signatur

CPU: E6850 | Gigabyte GA-X38-DQ6 | Corsair TWIN2x2048-8500C5D | Vista Home Premium x64
PNY 8800GTX | Chieftec 850W | Thermaltake Armour

Permalänk

Har du installerat alla drivisarna på CDn som kom med moderkortet? ja

Har du kollat om det finns nyare drivisar på Gigabytes hemsida? nej men ska testa det, tror inte det är problemet.

Har du kollat att du inte har några utropstecken i enhetshanteraren? nej inga utropstecken.

Finns det några andra "ljudenheter" på datorn (USB prylar t.ex) nej

Får du *ut* något ljud, d.v.s. funkar allt ljudrelaterat utom just mic:en ja

Har du kollat in/ut gående ljudkontroller (Volym-mixern)? ja

Har du kollat att mic:en är enablead i mixern? ja

Har du testat själva mikrofonen i någon annan dator, så det inte är den som är kass? ja t.o.m. testat 2 st. Sennheiser pc151 och creative hs900 som funkar på min dator.

Vad använder kusinen för OS? XP PRO

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa ny burk med just x38-dq6 efter nyår men är väldigt osäker. Jag vill gärna få datorn hem så snabbt som möjligt efter diverse problem med min nuvarande dator som börjar ge sig efter några år som försöks kanin Iallafall så är frågan om någon här har insider info om när x48 ska släppas? Vet att några på forumet jobbar på lite olika butiker och dessa kanske har fått lite info om release osv.

Visa signatur

I'm a big advocate of financial intelligence.

Permalänk
Medlem

Tjena! Ny här på sidan!

Jo det är så att jag hör ett konstigt ljud från hörlurarna när jag drar muspekaren över olika länkar ute på nätet och låter även när jag öppnar någon fil på datorn eller drar igång något program!
Har också märkt att det tjuter när det finns rörliga bilder på någon sida som tex rörliga reklambilder eller rullande text osv men ljudet försvinner när jag går till skrivbord! Det låter inte högt utan ett litet "svagt" ljud som går i ii ii ii iiii i aa ni fattar Vad kan det vara?

Jag har tryckt örat mot chassit och det låter som att ljudet kommer från nätagget och sprids till hörlurarna? Kan det vara så? Har även märkt att det tar ett tag för datorn att slå av...

Jag bytte från AMD till Intel bara för några dagar sedan och kör med samma nätagg som är Hiper 580W men innan hörde jag inte detta ljud!

De nya delarna är: E6850, GA-X38-DQ6 och PC6400 2GB allting oklockat!

Snälla hjälp mig, blir tokig av ljudet!