Permalänk
Medlem

snabb hjälp datorbygge

Tjena håller på att slänga ihop min nya dator men har en liten fundering. Från nätagget (corsair 620w) finns både en 4-pins och 8-pins strömkabel men på moderkortet (gigabyte p35-ds4) finns bara en sådan kontakt som man kan använda till antingen 4 eller 8 pinnskontakten. Vilken av dom ska man använda och hur gör man med kabeln man inte använder? mvh johannes

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|

Permalänk
Jubileumsmästare

Re: snabb hjälp datorbygge

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arnieee
Tjena håller på att slänga ihop min nya dator men har en liten fundering. Från nätagget (corsair 620w) finns både en 4-pins och 8-pins strömkabel men på moderkortet (gigabyte p35-ds4) finns bara en sådan kontakt som man kan använda till antingen 4 eller 8 pinnskontakten. Vilken av dom ska man använda och hur gör man med kabeln man inte använder? mvh johannes

stoppa dit 8 pin och 4 pin kan du skita i , så var på mitt iaf . men det var inte ett DS4 , så vänta på ngn mer som svarar för att vara säker

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

8-pin ska du koppla in om det finns.
4-pin krävs endast om du ska använda två grafikkort i Crossfire. Den är totalt onödig om du bara använder ett grafikkort.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
8-pin ska du koppla in om det finns.
4-pin krävs endast om du ska använda två grafikkort i Crossfire. Den är totalt onödig om du bara använder ett grafikkort.

Men det låter ju dumt att man ska ha 4 pin för crossfire och 8 pin utan crossfire för att man får mer Watt med 8 pin ?
plus att kontakten går till processorn och inte till grafikkortet?

jag ställde samma fråga i förrgår kolla gjärna min tråd men där sa en med p35-sd4 och Q6600 att han använde 8 pins och att det funkar bra. Så jag tänker nog byta till 8 pin när jag kommer hem (är hos en polare nu ).

Just nu har jag ¤ pin och det räcker för att få igång datorn och uppdatera i alla fall men ajg har inte testat att pressa datorn dock.

Permalänk
Medlem

Murm... Jag uttryckte mig nog inte tillräckligt klart.
Aktiverar klarspråk...

Du ska ha 8-pin i ALLA fall.
Om du kör crossfire så ska du ha 8-pin OCH 4-pin.

Comprende? Eller ska jag säga det på några extra språk också? ;p Gör en tydligus-maximus också...

Icke-crossfire: 8-pin.
Crossfire: 8-pin och 4-pin.

Ber om ursäkt om jag är lite cranky, sömnbrist

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Murm... Jag uttryckte mig nog inte tillräckligt klart.
Aktiverar klarspråk...

Du ska ha 8-pin i ALLA fall.
Om du kör crossfire så ska du ha 8-pin OCH 4-pin.

Comprende? Eller ska jag säga det på några extra språk också? ;p Gör en tydligus-maximus också...

Icke-crossfire: 8-pin.
Crossfire: 8-pin och 4-pin.

Ber om ursäkt om jag är lite cranky, sömnbrist

Hur f*n stoppar man in en 4-pin i kontakten när det redan sitter en 8-pin i den?
Frågan gäller alltså ATX12V, där moderkortet har en 8-pin som är till hälften täckt av ett lock.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

4-pinsuttaget är ju separat.

Informativ bild:

RÖD = 4-PIN
GRÖN = 8-PIN

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

ok men nu är jag med :).

så jag tar bort locket på den gröna och stoppar in en 8-pins strömkabel, Right ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MilkBoy
ok men nu är jag med :).

så jag tar bort locket på den gröna och stoppar in en 8-pins strömkabel, Right ?

Yes box! Lycka till med datorn.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Permalänk