Mac OS X: Det ultimata operativsystemet/Värt att köpa en Mac?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
OSX är inte det ultimata operativsystemet för 5öre!
1. Det kostar mkt mer än 5öre+att man ska ha en mac dator som garanterat kostar mer än 5öre!
2. Gränssnittet är ingen höjdare, såläge man inte kan hitta bblean/fluxbox till ett. VM i plotter.
3. Död åt allt som börjar på iVersal !

Permalänk
Avstängd

Alltså, ni får tänka lite på vilken publik ni baserar ert svar på. Klart som fan att OS X inte är det ultimata operativsystemet om man vill sitta i fluxbox, chatta i irssi och kompilera egna program. Men 90% av alla datoranvändare vill inte ha sånt. Och för dom 90% är jag övertygad att de flesta hade gillat OS X framför Windows om de bara gav det en chans och inte var så låsta.

Och ja, Firefox 3 känns rappare än tvåan, och ser mer Mac ut med. Sen har ju Apple nyligen gått över till en helt annan processorarkitektur så vissa program kommer vara lite sega tills dom inte behöver emuleras längre.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Sen har ju Apple nyligen gått över till en helt annan processorarkitektur så vissa program kommer vara lite sega tills dom inte behöver emuleras längre.

Fast nu är det ju inte så nyligen längre, det är väl över två år sedan Apple tillkännagav att de skulle byta processorplattform. De som fortfarande har "aktiva" programvaror för Mac borde sett till att de var Universal Binaries för länge sedan. Nu har ju till och med Adobe fått tummen ur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Fast nu är det ju inte så nyligen längre, det är väl över två år sedan Apple tillkännagav att de skulle byta processorplattform. De som fortfarande har "aktiva" programvaror för Mac borde sett till att de var Universal Binaries för länge sedan. Nu har ju till och med Adobe fått tummen ur.

Mm och Microsoft är ju inte erkänt snabbast i stan (Office *hint*).

För övrigt så kan jag bara lägga in en kommentar att min Macbook känns bra mycket rappare än flickvännens HP med liknande specifikationer.. dock så kör den WindozeXP och inte Vista.

Men hur som helst.. bara en sån sak som att OSX bygger på UNIX säger ju allt. :);)

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Satt vid windows i alla dess former i 12-13 år. Switchade hösten/vintern 2005 mest pga att en utbildning jag läste då krävde att jag satt en massa i linux. Valde då en ibook eftersom jag tyckte det verkade vara den perfekta språngbrädan mellan windows (som jag körde på min stationära) och linux (eftersom jag aldrig var nån hejare på konsollen). Hoppade av utbildningen ett par månader senare men har haft mac sen dess. Faktumet att jag vid detta laget började bli såpass gammal att datorspel inte kändes så lockande längre bidrog nog en del, lirade förvisso en hiskelig mängd wow fram tills nyligen. Har märkt hur mitt sätt att använda datorn har förändrats sen jag skaffade mac med, tillhörde den där skaran som alltid maximerade fönstret jag för närvarande jobbar vid. Detta är ett minne blott, nu har jag hela skärmen full av fönster och manövrerar mellan dem med hjälp av exposé. Detta har dock en stor nackdel, sitter vid tjejens laptop ibland och hon blir vansinnig på mig varje gång jag varit där. Lämnar den alltid igång med hela skärmen full med massa word och firefox-fönster, problemet är att det är svårare att multitaska på det viset i windows (xp iaf, inte testat vista så mkt) så det blir mest rörigt.

En rolig anekdot: Min moster hade problem med sin nya laptop och tog med sig den hem till mig. Väl där möts jag av en 17" (SJUTTONTUM!!) amd-laptop med Vista home. Hon hade problem med att få igång wlanet och det var deta hon ville ha hjälp med. När jag provade datorn så slogs jag direkt av hur långsam den var, tog en hiskelig tid att starta och systemet kändes överlag inte responsivt. Inget gnäll på microsoft över detta nu, kan lika gärna vara laptop-tillverkarens fel, men datorn var splitterny och max en vecka gammal. Skandal måste jag säga. Jag provade sedan använda Vistas startmeny (ej i klassiskt läge) samt nya versionen av word och kunde snabbt konstatera att microsoft behöver användarvänlighet så snabbt som möjligt. Det var knappt jag fattade hur det skulle användas och jag har suttit vid datorer i nästan hela mitt liv.

blev lite slarvigt skrivit här på slutet men jag måste sätta igång och göra mat nu innan tjejen kmr hem!

Permalänk

Jag köpte själv en Mac, delvis för att den storleken (13") som jag ville ha på laptop var ganska billiga på Mac om man jämför med typ Levono. Det visade sig tyvärr ganska fort att operativsystemet inte dög till särskilt mycket, så jag bytte ut det mot Ubuntu rätt snart. Mitt svar är självklart att man inte ska köpa en Mac för operativsystemet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
Väl där möts jag av en 17" (SJUTTONTUM!!) amd-laptop med Vista home. Hon hade problem med att få igång wlanet och det var deta hon ville ha hjälp med. När jag provade datorn så slogs jag direkt av hur långsam den var, tog en hiskelig tid att starta och systemet kändes överlag inte responsivt.

men så blir Windows när man använt det 2 veckor, har jag alltid sagt. när allt är helt nyinstallerat känns det fartigt faktiskt. fast på bara 1 vecka låter ju ovanligt illa..

sen ska det i rättvisans namn frågas hur med minne det var? många burkar levereras med 512 trots att snarare 2G är att rekommendera. (fast den kommer ändå sega ihop förr eller senare ändå vad klart)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Jag köpte själv en Mac, delvis för att den storleken (13") som jag ville ha på laptop var ganska billiga på Mac om man jämför med typ Levono. Det visade sig tyvärr ganska fort att operativsystemet inte dög till särskilt mycket, så jag bytte ut det mot Ubuntu rätt snart. Mitt svar är självklart att man inte ska köpa en Mac för operativsystemet

Du bytte operativ "ganska fort". Testat att *lära* dig operativet innan du dömer ut det? Och *om* du nu gjort det, vad är det exakt du inte kan göra i OS X som du kan göra i Ubuntu (absolut inget ont om det sistnämnda, tvärtom). Av rent allmänintresse alltså, det är galet ofta folk säger sig inte kunna göra saker i OS X när det visar sig att de inte ens försökt ta reda på det.

Permalänk
Medlem

Kört med osx nu i 3år, här är mina snabba åsikter.

Windows är snabbare för mig som van windowsanvändare, trots 3år med mac.
Guiet i osx är som sirap jämfört med win, om du inte sitter på en schysst macpro.
osx Är ögongodis, Mycket trevligare att sitta med och stabilt! Jag använder osx varje dag och har gjort det sen jag "switcha" .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Kört med osx nu i 3år, här är mina snabba åsikter.

Windows är snabbare för mig som van windowsanvändare, trots 3år med mac.
Guiet i osx är som sirap jämfört med win, om du inte sitter på en schysst macpro.
osx Är ögongodis, Mycket trevligare att sitta med och stabilt! Jag använder osx varje dag och har gjort det sen jag "switcha" .

Om du fortfarande sitter på en ibook kan jag förstå att du inte tycker att det känns så rappt. Ägde själv en 12" ibook med 512 ram (!!) och den var allt annat än snabb, kunde typ stanna upp helt under 30sek bara för att den ska mala igenom någ beräkning. Sen jag fick min c2d imac har jag inte upplevt någon slöhet dock (förutom om man kör program genom rosetta men de är mer eller mindre utdöda nu) så jag kan knappst hålla med om att os x är segt som sirap. Sitter alltid med folding@home igång, en torrentklient med 20-30 torrents laddade och ett firefox med 10-20 flikar uppe tycker det går skitsmidigt att använda datorn ändå, firefox kan dock vara slö ibland men sen har ju det programmet sämre minneshantering än en ahlzeimers-patient. Betan av 3an kändes rejält mkt snabbare men där fanns andra buggar som gjorde det ohållbart för mig att köra den, har iofs inte testat beta2 än, får kanske göra det snart.

Helt oft:
Hade det förresten inte varit soft med en egen mac-sektion här på swec? Har fortfarande inte lyckats hitta ett bra mac-forum än. De forum som finns känns mer som om de riktiar sig till medelsvensson typ, fördelen med swec är att det känns som om här hänger en hel del powerusers. Sen det faktum att det finns både en hårdvaru och mjukvaru-sida gör att det känns lite fel att man diskuterar mac i "Unix och övriga operativsystem ".

insåg precis att jag kanske borde pm:at en moderator istället för att skriva oft, men har jag ändå skrivit det här och jag pallar inte formulera om mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
Om du fortfarande sitter på en ibook kan jag förstå att du inte tycker att det känns så rappt. Ägde själv en 12" ibook med 512 ram (!!) och den var allt annat än snabb, kunde typ stanna upp helt under 30sek bara för att den ska mala igenom någ beräkning. Sen jag fick min c2d imac har jag inte upplevt någon slöhet dock (förutom om man kör program genom rosetta men de är mer eller mindre utdöda nu) så jag kan knappst hålla med om att os x är segt som sirap. Sitter alltid med folding@home igång, en torrentklient med 20-30 torrents laddade och ett firefox med 10-20 flikar uppe tycker det går skitsmidigt att använda datorn ändå, firefox kan dock vara slö ibland men sen har ju det programmet sämre minneshantering än en ahlzeimers-patient. Betan av 3an kändes rejält mkt snabbare men där fanns andra buggar som gjorde det ohållbart för mig att köra den, har iofs inte testat beta2 än, får kanske göra det snart.

Helt oft:
Hade det förresten inte varit soft med en egen mac-sektion här på swec? Har fortfarande inte lyckats hitta ett bra mac-forum än. De forum som finns känns mer som om de riktiar sig till medelsvensson typ, fördelen med swec är att det känns som om här hänger en hel del powerusers. Sen det faktum att det finns både en hårdvaru och mjukvaru-sida gör att det känns lite fel att man diskuterar mac i "Unix och övriga operativsystem ".

insåg precis att jag kanske borde pm:at en moderator istället för att skriva oft, men har jag ändå skrivit det här och jag pallar inte formulera om mig.

finns en hel del bra mac-forum.

Svenska:
http://forum.macworld.se/index.php?
http://www.99.se/
flashback har en mac os avdelning

Engelska:
http://forums.macrumors.com/
http://macthemes2.net/forum/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zawamura
finns en hel del bra mac-forum.

Svenska:
http://forum.macworld.se/index.php?
http://www.99.se/
flashback har en mac os avdelning

Engelska:
http://forums.macrumors.com/
http://macthemes2.net/forum/

Citat:

De forum som finns känns mer som om de riktar sig till medelsvensson typ, fördelen med swec är att det känns som om här hänger en hel del powerusers.

Fixade till mitt stavfel nu med

Ok visst att det finns engelska forum, men jag föredrar ändå svenska forum. Är lite skönare att bara kunna slapp-läsa igenom en massa inlägg när man är trött

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Kört med osx nu i 3år, här är mina snabba åsikter.

Windows är snabbare för mig som van windowsanvändare, trots 3år med mac.
Guiet i osx är som sirap jämfört med win, om du inte sitter på en schysst macpro.
osx Är ögongodis, Mycket trevligare att sitta med och stabilt! Jag använder osx varje dag och har gjort det sen jag "switcha" .

Eftersom GUI Aqua sköts genom grafikkortet är det möjligt att det är så men tvivlar där att inte dom flesta moderna Mac klarar det galant.
En Mac Pro tror jag inte ändrar på något, där det är laddtiden, hårddisken som gör det segt. Segt är det även med en Mac Pro tyvärr om man jämför med Windows GUI.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
Massa text........

Själv har jag en ibook 12" jess. har dock testat macbook, macbook pro, imac alu, macpro. Jämför guiet med xp lite strippat. Dag&natt :/

Dock så vet vi ju alla att , osx > windows. God Jul

Permalänk
Medlem

Jag sitter nu på en polares mac mini med 512MB ram och 1,42GHz G4a, och jag måste säga att den multitaskar bättre och mer responsivt än min AMD64 3000+ med 1024MB ram. Program tar en rejäl stund att starta, men när de väl startat är det snabbare att växla mellan dem och faktiskt få något uträttat än i windows och jag trivs redan bättre med os x än windows, om man bara hade råd att köpa en MBP!

Permalänk
Medlem

Har blivit vansinnigt mer produktiv sedan jag gick över till Mac OS X. Helt klart det trevligaste operativsystemet på marknaden just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Eftersom GUI Aqua sköts genom grafikkortet är det möjligt att det är så men tvivlar där att inte dom flesta moderna Mac klarar det galant.
En Mac Pro tror jag inte ändrar på något, där det är laddtiden, hårddisken som gör det segt. Segt är det även med en Mac Pro tyvärr om man jämför med Windows GUI.

Jag har svårt att tro att GUI:t i OSX skulle vara märkbart slöare än GUI:t i Windows XP såvida du inte gjort något väldigt konstigt med macen. När jag klickar på en meny, använder Exposé eller minimerar ett fönster på min iMac så händer det saker direkt och utan att animationerna hackar, är det animationerna i sig du menar är slöare eller är det något annat?

För övrigt så skulle jag vilja påstå att jag har mindre problem med att gränssnittet på min mac "segar" sig när dator är tungt belastad än vad jag haft med Windows-maskiner, både nya och gamla.

Och till independence:
Det låter som redan påpekats att du inte ens verkar ha försökt lära dig operativsystemet innan du dömde ut det och installerade något du var bekant med, inget fel med att köra det man är van vid och kan arbeta effektivt med men jag kan inte låta bli att tänka på alla de "Windows-talibaner"* som spyr galla över allting Mac/Linux-relaterat de hör talas om, påstår inte att du är en sådan men det känns lite dumt att döma ut OSX om du inte ens försökt sätta dig in i det.

/mludd (lite Mac-fanatiker, mest för att Apple i praktiken är arvtagare till HP, DEC, SGI och alla andra tillverkare av UNIX-arbetsstationer (Sorry, men jag tänker inte lägga 30k+ på en RS6k eller Ultra 40 bara för att köra AIX eller Solaris. ))

* Windows-talibaner - De där typerna som på 90-talet bytte ut hela serverparkar med UNIX-maskiner mot NT4 eftersom de ville ha en homogen datormiljö, innefattar även gamers som aldrig ens rört något annat än Windows men som hört från sina klan-kompisar att "Operativsystem X" är dåligt p.g.a. alla möjliga orsaker. Brukar ofta tro att MacOS är kvar på den nivå det var på runt version 8, att alla Apples möss bara har en knapp och att operativsystemet i sig inte ens klarar av mer än en musknapp.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mludd
Jag har svårt att tro att GUI:t i OSX skulle vara märkbart slöare än GUI:t i Windows XP såvida du inte gjort något väldigt konstigt med macen. När jag klickar på en meny, använder Exposé eller minimerar ett fönster på min iMac så händer det saker direkt och utan att animationerna hackar, är det animationerna i sig du menar är slöare eller är det något annat?

Menade inte GUI mässigt på det sättet det gick lite fort när jag skrev. Menar laddtiden att starta program och arbeta snabbt, starta stänga ner, där slår Windows med bättre respons.
Kolla bara på hur seg är inte openoffice, neooffice eller senaste Office 2008. Tar evigheter att starta, över 10sec första gången. Under Windows går det på under sekunden första gången och då menar jag under sekunden.
Flesta programen under Mac är segstartade är min uppfattning. En sak som verkligen skulle gjort OS X som det ultimata om snabbheten ökades på den fronten.
Opera är också en sådan produkt som tar starttid och dock är den inte snabb under Win men snabbare upplever jag.
Safarin är nästan i klass med ie och sådana saker gör att känslan, responsen känns segare "overall" under OS X.
Annars är jag sjukt nöjd med OS X leopard men just dessa bitarna får det kännas segt.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

de program ni använder mest kan ju läggas som "förstartade" sas, då går det mycket raskt att öppna dem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Menade inte GUI mässigt på det sättet det gick lite fort när jag skrev. Menar laddtiden att starta program och arbeta snabbt, starta stänga ner, där slår Windows med bättre respons.
Kolla bara på hur seg är inte openoffice, neooffice eller senaste Office 2008. Tar evigheter att starta, över 10sec första gången. Under Windows går det på under sekunden första gången och då menar jag under sekunden.
Flesta programen under Mac är segstartade är min uppfattning. En sak som verkligen skulle gjort OS X som det ultimata om snabbheten ökades på den fronten.
Opera är också en sådan produkt som tar starttid och dock är den inte snabb under Win men snabbare upplever jag.
Safarin är nästan i klass med ie och sådana saker gör att känslan, responsen känns segare "overall" under OS X.
Annars är jag sjukt nöjd med OS X leopard men just dessa bitarna får det kännas segt.

Det du talar om, långsamma program, speciellt starttider, är inte OS X respons. Det är dåligt kodade program. speciellt dåligt blir det när folk är dåliga på att porta dem från andra system. Som tex alla program du räknas upp, fattades bara att du skulle nämna firefox. Starttider på safari, mail och till och med photoshop cs3, är väldigt korta.
Du får helt enkelt börja använda bra program. Pages kan du börja använda för att skriva i. Inga andra officepaket vad jag vet för intelmacar är fungerande. Appleworks fungerar rätt bra för ppc.

Och starten av ett program har inget att göra med respons i guiet. Om du inte påstår att det tar sekunder att rita upp programmets knappar vill säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det du talar om, långsamma program, speciellt starttider, är inte OS X respons. Det är dåligt kodade program. speciellt dåligt blir det när folk är dåliga på att porta dem från andra system. Som tex alla program du räknas upp, fattades bara att du skulle nämna firefox. Starttider på safari, mail och till och med photoshop cs3, är väldigt korta.
Du får helt enkelt börja använda bra program. Pages kan du börja använda för att skriva i. Inga andra officepaket vad jag vet för intelmacar är fungerande. Appleworks fungerar rätt bra för ppc.

Och starten av ett program har inget att göra med respons i guiet. Om du inte påstår att det tar sekunder att rita upp programmets knappar vill säga.

Okej håller med dig och rätta mitt påstående ang. GUi tidigare. Laddtiden dåligt programerat är rätt ord då.
Tycker det är rätt knepigt ändå att varken Neooffice eller Openoffice inte fått till ett mer slimmat program ännu?
Behovet att läsa doc, exel, power mm borde vara mycket stort inom Mac nyttjare och hela student gruppen och att det inte finns "ännu" nått att hänga i granen är rätt sorligt.

Pages iWorks vet jag inte om det har fullt stöd för MS filer men om så är fallet skaffar jag det naturligtvis?

Beträffande Opera är det rätt knepigt att dom inte fått till laddtiden när dom kanske ligger i fronten att utveckla OS X versionen bygge för bygge och optimerar sin läsare kanske mest prestandamässigt per plattform idag.
Men att dom inte lyckas med laddtiden är lite knepigt.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|