Permalänk
Medlem

15"-laptop för max 10000

Hej!
Fick i julklapp och födelsedagspresent att välja en ut en laptop för skolarbete och dylikt. Kostnaden bör ligga under 10 000.
Jag har väldigt dålig koll på laptop och annan hårdvara nu för tiden så det kunde vara skönt med lite tips härifrån.

Jag har lite önskemål gällande specs och annat på datorn:
* Skärmen bör vara 15" för att datorn ska vara hyffsat smidig. Kommer ta med den till skolan då och då.
* Vill kunna spela upp både 720p- och 1080p-material på den, kopplad till en HDTV.
* För att punkten ovan ska funka så bör datorn naturligtvis ha DVI/HDMI-utgång. Gärna i kombination med VGA.
* Hårddisken får gärna vara så stor som möjligt. Dock kommer min stationära användas till att lagra stora filer men det är alltid skönt med lagringsutrymme.
* Övrigt "lullull" som digital tv-mottagare osv är alltid intressant men inget krav.
* Har inte några direkta krav på att kunna spela avancerade spel. Kan datorn spela upp 1080p så lär den klara de få spel jag spelar numera.

En sak jag upptäckt nu när jag surfar runt är att i stort sett varje ny dator har Vista installerat. Jag vill inte ha Vista utan vill köra XP Professional tills Vista känns stabilt och det känns nödvändigt. Finns det datorer att köpa utan förinstallerat OS? Kan man välja att köpa utan OS tro? Vill gärna inte lägga upp mot 1000 kronor extra för ett OS jag inte vill ha just nu..

Ni får gärna tipsa om andra bra saker att tänka på medan jag surfar runt i djungeln i jakten på den perfekta laptopen för mig!

Permalänk
Medlem

Hmm, en zepto skulle nog passa dig förutom att den saknar DVI/HDMI.
Annars finns Dell 1530, fast den har vista :/

Permalänk
Medlem

Om Vista är enkelt att plocka bort, dvs få den helt ren och lägga in XP är det väl inga problem.

Permalänk
Medlem

det får du leta upp på google, för dell 1530 är riktigt fin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
det får du leta upp på forum, för dell 1530 är riktigt fin.

Jo, jag är inne på Dells hemsida nu och dreglar lite.
Får söka runt lite i forumet, senast jag köpte en dator med OS förinstallerat var 99 och då medföljde Win98 på en skiva så att man enkelt kunde installera om.

Permalänk
Medlem

synd bara att du itne gillar Vista, Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till XP