Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Jag beställde den 14:e och ETA var (och är fortfarande) 3:e januari. Schenker har dock ringt mig och de kommer leverera datorn den 27:e december till mig.

Permalänk
Medlem

Jag var o tittade på laptops idag, letade 13" men hittade nada de ända jag hitta var 12" och 14"

mina slutsatser: 12" för litet 14" najs

+ att jag sitter på en 14" nu och me like it.

dom filmer i youtube jag sett om dellen har den sett rätt ok ut (ungefär som min 14")

ändå är jag osäker... kan jag lita på filmerna i youtube xD???

Permalänk
Medlem

Jag fick den på sagt leveransdatum.

Visst var det en hel del på datorn som jag inte ville ha där, men då är jag manisk. Den började med typ 69 processer vid start direkt ur lådan. jag körde först www.pcdecrapifier.com vilket rensade upp en del, sen tog jag bort resen manuellt. Kom ner till 53 processer om jag minns rätt, sakerna som var kvar ner till helt "ren" var det som styr fingerläsaren, bluetooth mm. som man ändå "måste" ha.

Smaskiga detaljer, hmm, smaskigaste är helhetskäsnaln på den, jag skulle verkligen inte önska något mer just nu. Datorn känns imponerande solid för att vara så liten och lätt, kvalité. LED-skärmen är dessutom über. Först tänkte jag inte så mkt på det men när jag håller den brevid min tidigare LCD till stationära med samma bild speglad på båda så ser man med kraft en skillnad. Väldigt mycket högre kontrast, bättre ljusstyrka på LED trots mindre backlight, renare färger. I like.

Orkar dock inte ta bilder nu

Permalänk
Medlem

Ooh.. "Din beställning förbereds för frakt 2007-12-22"
Hoppas jag hinner få den i mellandagarna.

Permalänk
Medlem

En fråga till...när jag beställde min dator valde jag att beställa ett vanligt nätverkskort (inte ett med stöd för n-tekniken) eftersom det skulle ta upp till två veckor extra att få datorn om jag körde det bättre nätverkskortet. De sa dock att man kunde beställa till ett kort med stöd för n-tekniken och sätta in det själv i efterhand. Min fråga är därför, är det smartast att göra detta via Dell eller är det bara att köpa via webhallen eller något sånt? Något tips på ett vettigt nätverkskort i såna fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampos
En fråga till...när jag beställde min dator valde jag att beställa ett vanligt nätverkskort (inte ett med stöd för n-tekniken) eftersom det skulle ta upp till två veckor extra att få datorn om jag körde det bättre nätverkskortet. De sa dock att man kunde beställa till ett kort med stöd för n-tekniken och sätta in det själv i efterhand. Min fråga är därför, är det smartast att göra detta via Dell eller är det bara att köpa via webhallen eller något sånt? Något tips på ett vettigt nätverkskort i såna fall?

Webbutiken lär va billigare och behöver du ändå sätta i det själv så...

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja veta om grafikkortet (8400gs) har någon fläktkylning och hur mycket den i så fall låter. Undrar också om det går att ställa ned prestandan på grafikkortet för att få datorn tyst när man arbetar?

Min Acer (se nedan) har ställbar prestanda, är knäpptyst när man arbetar och låter som en jetmotor när man spelar.

Permalänk

Reckie om du bara sitter och surfar osv så är datorn mer eller mindre helt tyst, och fläktar och dylikt går bara igång vid spel osv.

Permalänk

lite udda om statusen:
2007 12 25 kl 22.15: Fas 3 I produktion
2007 12 25 kl 22.29: Fas 2 I förproduktion
lite senare på kvällen åter Fas 3

Idag 2007 12 26 är statusen åter Fas 2 I förproduktion...

Verkar som om Dells logistiksystem tog ett järn eller två under Juldagen...

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrazy_chris
lite udda om statusen:
2007 12 25 kl 22.15: Fas 3 I produktion
2007 12 25 kl 22.29: Fas 2 I förproduktion
lite senare på kvällen åter Fas 3

Idag 2007 12 26 är statusen åter Fas 2 I förproduktion...

Verkar som om Dells logistiksystem tog ett järn eller två under Juldagen...

samma sak för mig, ingen aning varför det blev så, skumt

Permalänk
Medlem

Får man fråga när ni la in eran beställning?

Min dator ska komma imorgon mellan 10 och 12 ringde Schenker och sa förra veckan. Hoppas det stämmer, annars kommer jag att klättra på väggarna imorgon.

Permalänk
Medlem

Beställde min idag 26 dec kl 23

men... jag märkte ett fel på ett papper som jag skrev ut, leverans pappret. Det stod fel Telefon nummer...

vad ska jag göra? går det att fixa via Live Chatten ?

och, skickar dom datorn till posten så man får hämta ut själv eller kommer dom med den ? ^^

Permalänk
Medlem

Den levereras hem till dig direkt och troligtvis ringer Schenker dig för att bestämma tid för leverans, varför det är viktigt att telefonnumret är rätt. Kontakta supporten och be dem fixa omgående, via chatt eller telefon. Mail får man inget svar på.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysticum
Den levereras hem till dig direkt och troligtvis ringer Schenker dig för att bestämma tid för leverans, varför det är viktigt att telefonnumret är rätt. Kontakta supporten och be dem fixa omgående, via chatt eller telefon. Mail får man inget svar på.

Dell har ingen kundtjänst via chat som det ser ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sven-Arne
Dell har ingen kundtjänst via chat som det ser ut.

http://www1.euro.dell.com/content/topics/segtopic.aspx/sales_...'

Vet dock inte hur mycket de kan ändra i ordrar och dylikt eller om de enbart hjälper en med frågor kring datorköp.

Permalänk
Medlem

Jävla Schenker, naturligtvis var det bara ren lögn att man skulle få datorn idag. Deras hemsida vägrar ge ut någon information om paketet också. Dålig kontaktinformation på hemsidan också naturligtvis, vetifan hur man gör nu. Får väl ringa och jaga idioterna efter mitt paket som jag tvingades ta ledigt från jobbet för att vänta på. Idioter.

Permalänk
Medlem

Schenker varken ringde, mailade eller snigelpostade mig rörande leveransen kan vara värt att notera. Ren röta att jag såg en kille stå med ett dell-paket utanför företagsingången. Hoppas ni har mer tur!

En annan fråga, har någon med CPU-whine (eller är det HDD?) lyckats få bort det och isf hur? Jag har lite till och från. Kan helt klart leva med det men vore inte fel att fixa heller. Utöver det tycker jag datorn är nära nog knäpptyst när man inte spelar.

Permalänk
Medlem

Fick min dator äntligen, efter att ha jagat kundtjänst med blåslampa. Inom en halvtimme vart jag lovad min dator, ni kan ju själv gissa hur väl det stämde. Men nu är den i min ägo i alla fall.

Finns det intresse kan jag skriva en längre recension. Första intrycket är dock riktigt bra, väldigt tjusig och gedigen och det utstickande 9-cells-batteriet stör mig inte det minsta, något som jag var väldigt orolig över efter att ha tittat på fler horribla närbilder som får höjningen att framstå som jättehög. Ångrade mig efter beställningen, men är nu glad att jag tog 9-cells-batteriet. Den extra lutningen är faktiskt trevligare för tangentbordsställningen också, kan t o m jag tycka som vanligtvis alltid har fötterna nedfällda på tangentborden.

Mycket som är bra, de medföljande tillbehören gjorde känslan lite lyxigare, läderpärmen med manual och putsduk och annat var en trevlig bonus, för att inte tala om fodralet till datorn givetvis. Gelfyllda sidor, i övrigt textildämpning som verkar ge ett skydd likvärdigt eller bättre gentemot de vanliga gelfyllda fodralen som är populära.

En otroligt störande sak är mellanslagstangenten som kräver att man trycker i mitten eller till höger för att den ska reagera. Det värsta med detta är att om man trycker lite på vänstra sidan av tangenten trycks den ändå ner (och man tror att man just slagit in ett mellanslag), men i själva verket reagerar den inte trots detta. Är det så för er andra också?

I övrigt inga nackdelar. Hårddisken gav ifrån sig ett litet tjut när jag började tanka i 8 Mb/s, i övrigt har jag inte märkt något oljud (ta i trä). Har dock inte haft den i tysta miljöer än.

Permalänk
Medlem

Tangentbord

Hur ser det svenska tangentbordet ut?
Är det som alla andra bärbara DELL:ers tangentbord, tex Inspirion 6400,
med en returtangent längst ut till höger? Eller ser det ut som på bilderna (det amerikanska) med tangenter till höger om returtangenten.

Permalänk

Home,Pg-up/down,end sitter till höger om enterknappen. Dock sitter ju ctrl där den ska och FN knappen sitter innanför...

Permalänk
Medlem

Tjo, sitter just nu och funderar på om jag ska köpa en M1330, eller en M1530. För mig är det mest ett prestandaproblem vid spel.

Hur mycket långsammare är egentligen 1330 än 1530, vilka spel funkar osv.

Är det nån som kan ge någon fingervisning, eller vet nån sida där man kan se test på just hur bra 1330 klarar sig i olika test??

Permalänk
Medlem

Vad spelar du för spel ?
M1330 klarar dom flesta nya spelen...

Själv tycker jag m1330 e mer prisvärd just nu i och med att du får mycket i rabatt.. vad är det 3000kr rabatt + om du har csn/mecanat kortet får du 5% vilket var i mitt fall cirka 700 kr.
datorn skulle gå för ca 16200 kr men fick den för 12500 kr.
helt klart prisvärt!!!

Men är det bara spel prestanda som gäller för dig? inget mer t.ex. storlek ?

Om du nöjer dig med 13,3" så köp M1330 nu för dom feta rabatterna!

Permalänk
Medlem

Alltså jag har alltid haft 13" hittils och har alltid vart mer mån om att den ska vara bärbar än stor.

Egentligen spelar jag inte så jävla mycket, framförallt är det väl wow som gäller. Men vissa andra nyare spel vore väl kul också.

Dock så lutar det åt en 1330, såg ju att 1530 inte hade LED skärm OCH inte högre upplösning, 1280 känns lite på en 15", då känns det mer intressant att lägga pengarna på en mer bärbar med hyffsad kräm.

Eller vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att köpa en Dell XPS M1330. Men hur många rabatter kan man egentligen utnyttja. Systemet jag skrapat ihop ska kosta 11790kr inkl. moms.
Till det får jag 1500 kr rabatt och de bjuder på frakten, 500kr, vilket ger en slutsumma på 10290kr.
Sedan finns det två rabatter kvar, CSN och en rabatt på 800kr. Jag har bara lyckats kunna använda en åt gången och CSN-rabatten ger 514 kr rabatt och det andra då 800 naturligtvis. Går det ''bara'' att använda en av dessa rabatter åt gången? För när jag väljer CSN-rabatten och sen plus 800kr:s rabatten försvinner CSN-rabatten, och tvärtom. Vet någon om båda ska funka och vad man ska göra för att få det?
För övrigt är det ett jäkla bra pris på datorn, men finns det rabatt tycker jag att man ska utnyttja den också =).

Permalänk
Medlem

anwes: Du kan utan tvekan lira WoW på den, ska återkomma när jag lirat mer, men loggade in snabbt och det laggade inte i städerna och fick rätt bra fps (~40fps med låga inställningar, maxupplösning).

Är glad att jag utnyttjade 15%-rabatten från Mecenat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysticum
anwes: Du kan utan tvekan lira WoW på den, ska återkomma när jag lirat mer, men loggade in snabbt och det laggade inte i städerna och fick rätt bra fps (~40fps med låga inställningar, maxupplösning).

Är glad att jag utnyttjade 15%-rabatten från Mecenat!

40fps, fanken du måste väl få mer med den burken, vad kör du på för upplösning då, 1280, den borde väl klara lätt bättre med allt på max???

Permalänk
Medlem

anwes: Mer än 40fps med allt på max? Vad förväntar du dig egentligen av ett grafikkort i en bärbar dator? Med allt på max får jag ~50 fps med min stationära dator som har GeForce 7800GTX som inte för så länge sedan var något av det vassaste som fanns på marknaden.

Permalänk
Medlem

tyckte mest att 40fps med låga inställningar lät lite skumt, men var det 1280 du körde i då eller?

Sen jag vet inte, jag trodde väl det skulle vara lite vassare, har egentligen dåligt med referenser till vad en bärbar ska palla, men M1530 skulle ju fixa 20pfs i Crysis läste jag nånstanns, så då trodde jag väl M1330 skullle palla wow hyffsat som ändå är ett par år

Permalänk
Medlem

anwes: Får ~50fps med lägsta inställningar förutom upplösning som är 1280 och Environment Detail som är maxat.

Var överraskad över fps:en med maxade inställningar, ~22fps i TB. Även om spelet är ett par år gammalt snackar vi ändå 3D-grafik med 8xAA. Vet inte vilket annat spel du kan blåsa på 8xAA och få bra fps med ett bärbart grafikkort. Trodde aldrig jag ens skulle få över 10fps med maxinställningar.

Räkna dock med lite lägre i AV och raider. Återkommer med mer besked när jag spelat mer.