Ni som har GAMMAL hårdvara ? Vad sitter ni på ?

Permalänk
Medlem

Hemma i vindsskrubben lurar en gammal Compaq presario cds 520 i mörkret. Ett monster till 486'a med smaskiga 4 MB minne ("Ja hua, det räcker hur länge som helst" - försäljare på det som då hette City Stormarknad, nu Power). Tillsammans med en skrivare gick den 1995 på 25 friska laxar.

Plockar fram den då och då då jag hälsar på, och lirar lite Stunts, Wolf 3d, Aquanoid, Winter Olympics och andra gamla godingar.

Permalänk
Medlem

Min lilla Intergraph. CADmaskin från sent åttiotal, med en helt egen CPU och en helt egen un*x-klon. Precis som det ska vara!

En minut jämt tar det att köra:

time echo '2^9999/3^6308' | bc

Notera skärmkontakterna. Fem koaxar med plats för två till, samt ett dussin pinnar. Inget HDMI här.

Observera också de elajta expansionskorten, minst två blinkenlights på varje. När den väl är igång så erbjuds man ett rinnande ljus.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Min lilla Intergraph. CADmaskin från sent åttiotal, med en helt egen CPU och en helt egen un*x-klon. Precis som det ska vara!

http://web.telia.com/~u85832933/intergraph1.jpg
http://web.telia.com/~u85832933/intergraph2.jpg

En minut jämt tar det att köra:

time echo '2^9999/3^6308' | bc

Notera skärmkontakterna. Fem koaxar med plats för två till, samt ett dussin pinnar. Inget HDMI här.

Observera också de elajta expansionskorten, minst två blinkenlights på varje. När den väl är igång så erbjuds man ett rinnande ljus.

Satan vad tuff!

Mer info, tack! Processor? Högupplösta bilder från kretskorten, snälla!

Edit: Lite googlande ger vid handen att processorn är en Clipper C300.

http://en.wikipedia.org/wiki/Clipper_architecture

Detta är en av de tuffaste datorer som jag någonsin stött på på sweclockers (fast den är lite för "ny" för min smak om vi ska tala om kultobjekt ).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Hemma i vindsskrubben lurar en gammal Compaq presario cds 520 i mörkret. Ett monster till 486'a med smaskiga 4 MB minne ("Ja hua, det räcker hur länge som helst" - försäljare på det som då hette City Stormarknad, nu Power). Tillsammans med en skrivare gick den 1995 på 25 friska laxar.

Plockar fram den då och då då jag hälsar på, och lirar lite Stunts, Wolf 3d, Aquanoid, Winter Olympics och andra gamla godingar.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/520.jpg

sån fick ja o en kompis kul att moderkortet är 2 delat dock var hdd borta ivåran.. slängde den 2 dar efter

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Satan vad tuff!

Mer info, tack! Processor? Högupplösta bilder från kretskorten, snälla!

Jag får allt plocka fram den nån gång då. (Ligger i botten av en garderob, under en massa datorbråte som också platsar i den här tråden.) Jag kör den ungefär en gång vartannat år, mest uppvisning för riktigt intresserade polare.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Jag sitter på en Pentium 90mhz, 16mb ram och 1,6gb hårddisk. Allt körs på windows 95... Typ 30 disketter

http://img97.imageshack.us/img97/7650/brbara9iw.jpg

Vilken fin dator. Har en likadan, det ända som skiljer dom åt är hårdvaran. Min är på 120mhz, 80mb ram och 4gb hårddisk. Sen kör jag Windows 98 andra utgåvan. Kolla i mitt galleri.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kvar min första dator, en 486:a 50 Mhz DX (jodå, man stajlade ju med matteprofessor i burken ) Den klockade jag till übermäktiga 66 MhZ så att helikopterspelet Commanche flöt så fint så fint. Polarna med 33 Mhz:are bara gapade!

Köpte till ett Soundblaster efter ett tag, då var man hyfsat avantgarde som faktiskt hade ljudkort överhuvudtaget. Det var inte standard 1993 [edit] att ha det i burken, för att inte tala om CD-enheten!

Hårddisken var ju dubbelpackad så klart, tror att den var på 100MB-någonting i orginal, hamnade på 300 någonting stackat.

Tror jag började på 12 MB i RAM och det blev närmast ett generationslyft när jag satte i 16 MB. Slutligen petade jag i ytterligare 4 stycken 1 MB i den. summa 20 MB. men då var det inget mäktigt prestanda lyft som gjordes, snarare nödhjälp för en förlorad datorgeneration.

Dune II var väl det som kördes absolut mest på den burken, snacka om stilbildande spel.

Det var kul med 486:orna. Den vanlige användaren fick faktiskt lära sig att gå in i sys-filer och meka lite grann, det var inget konstigt med det. Att sätta high-mem på rad ditt och datt och att ha olika startkonfigs var vad man hade som normal gamer.

Datoranvändandet och moderna bilar har gått åt samma håll. Allt görs för att hålla borta användaren från att göra något själv med maskinen.

Kul tråd, har läst med behållning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ismannen
http://www.datasalen.se/Utstallning/Data/Victor/bild/vib111.J...
Victor V386MX, informationen är saxad från : http://www.datasalen.se/Utstallning/Data/Victor/victor%20v386... .

Pappa köpte denna genom sitt företag -92/-93 någon gång.
20mhz processor, 2mb ram, 50mb hårddisk, Windows 3.1
(Den må se stor ut, men den är _riktigt_ liten, enda bilden jag hittade var den ovan, men ni kan ju jämföra med diskettstationen för att få en bild över hur stor den verkligen är.)

Den användes främst av mig under min tid i mellanstadiet med gamla dosspel

Halleluja! Exakt en sånn var min första *egna* dator. Och 14" skärmen som hörde till.
Tror jag fyllde 11 eller 12 när jag fick den. Och ett 14.4 modem. <3
Åhh, blir helt nostalgisk av bilden.

Permalänk

Jag har en Canon CX-1 från 1981.

CPU: Motorola 6809, 8-bit
RAM: 64 Kb
Grafik: grön monokrom 80x24 textmode
Två st 5.25" diskettstationer

(Inte min på bilden.)

Edit:

Och så har jag ju min gamla Atari ST 520.

Permalänk

Härliga maskiner många har! *svaga knän*

Enda jag lyckats få hem är en hel drös med terminaler i form av Digitals VT-120/220/420/520 samt en liten godbit kallad Amstrad CPC 6128. Komplett med skrivare.

(Inte min på bilden.)
Väntar på att lite inspiration skall infinna sig så man kunde ta den i bruk.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Jag får allt plocka fram den nån gång då. (Ligger i botten av en garderob, under en massa datorbråte som också platsar i den här tråden.) Jag kör den ungefär en gång vartannat år, mest uppvisning för riktigt intresserade polare.

Dags att plocka fram den nu då, för vi vill se den innifrån och igång.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Snusfri

Fick idag en Macintosh Classic från jobbet komplett med en stylwriter II

Testkörde den nyss och tamejfan, den funkar

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

mor_tuta: Det där är en fin burk! Har en exakt likadan med Works, men det var ett tag sen den var uppe. Ingen stylewriter har jag heller. :/ Det var den andra retrodatorn jag släpade hem, jag tror året var runt 1998 och den kostade 180 kr.

Permalänk
Medlem

Det äldsta jag har är en gammal burk med ett Ast BRAVO MS P/75 modekort, Genuine Intel Pentium 75Mhz processor, 1Gb hårdisk!!(2x500mb diskar) och 80mb ram (2x32mb och 2x8mb). För tillfället lär win98 installerat på den (usch) någon som vet någon trevlig linux version som skulle fungera bra i den?

*edit: Glömde det viktigaste:P Har ett 12mb Voodoo 2 kort i den med, har orginal kartong, manualen, sli bryggan, spelen som följde med (Incoming, G Police, acuta soccer 2 och ultimate race pro), skivan med drivisar och till och med anti stat påsen kortet låg i och en sån där lap som brukar ligga i som det står orduct warranty på.

Visa signatur

Corsair HX520W | GA-P35-DS4 | Q6600 G0 2.40GHz @ 3440MHz | 4GB OCZ Gold PC6400 @ 860MHz | PowerColor HD3870 | WD Caviar XL 500GB | Scythe Infinity |

Permalänk
Medlem

Jag har dom typiska burkarna

C64
C128

Så har man ju en drös tråkig PC-hårdvara... men det är inget att räkna upp.

Sen har jag en lite nyare SGI Indigo från 1992 som är en blå liten goding.

Edit:

Jag glömde ju mina Analog datorer från 1968, funkar väldigt anorlund jämnfört med digitala datorer. Men det allra första datorspelet (en variant av pong) gjordes med en liknande maskin. Har tagit några bilder och lagt upp:

http://www.update.uu.se/~pontus/analog.php

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu och försöker få liv i en dator med

-16mb ram
-100mhz pentuim
-soundblaster 16-bitars (lika stort/långt som ett 8800gt
-cirrus logic grafikkort 1mb
-1250mb hårddisk
-floppy och en CD läsare på 8x

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk

har 2 optiplex gx150 med 256mb och 933mhz (p3)
och en p3 på 450Mhz med 512
den andra optiplex har 512mb

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem

Detta slår utan tvekan allt man kan tänkas hitta på free6!
Mer bilder på 386 och 486! Gärna på insidan, inzoomat och personligt!

Känner mig nästan snuskig här

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Jag sitter på en Pentium 90mhz, 16mb ram och 1,6gb hårddisk. Allt körs på windows 95... Typ 30 disketter

http://img97.imageshack.us/img97/7650/brbara9iw.jpg

Den laptopen e fan grym. har en LTE P150 med 80mb minne liggandes nånstans

Min äldsta burk är en C-Lab Falcon MkX 030 14mb, upphottad med ett CT60-kort med 060@66mhz och 256mb TT-Ram (PC133)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Hmm... på stationära fronten måste det väl vara en Compaq Presario 5000.
533 MHz Celeron, 256 MB SDRAM. Används dagligen som surfdator tillsammans med storebrorsan Presario 7000 (P4 1,3 GHZ).
Fram till för en vecka sedan hade jag även en Pentium II, 233 MHz, 5 GB hårddisk som Terminal Server med Windows 2003. Den burken tuffade på fint inne i garderoben ;), tyst och skön.
Men den bor numera på soptippen.

Av mina många laptops måste den äldsta i meningsfull drift vara en Mac PowerBook 1400cs. 166 MHz PowerPC och 32 MB ram. Kör OS8.

Sen är det ju alltid kul att damma av bärbara 386:an och lira lite Stunts

Visa signatur

Pentium 4 3.2, 2 GB RAM, 160 GB HDD

Permalänk

jag har lite delar men en dator som jag kan få igång om jag lyckas bränna win98 skivan rätt offtopic grej men kan man köra xp på 64 MB eller blir det tajt??

detta som jag har:
1 st pentium 1 mmx (löst)
1 st pentium 2:a på 450 mhz (sitter i en dator)
1 st ljudkort creative soundblaster 16 eller något liknande tror jag det var. (löst)
1 st gammalt 3com nätverksort eller tror det var liknande märke.(Löst)
2 st hårddiskar ca 4-5 gammla en på 2 GB (löst) o en på 6GB (isatt)
3> olika cd läsare alt dvd läsare några sitter i en dator.
1 st 56k modem (löst)
+ en del annat skriver om ni är intresserade av att veta.

Permalänk

minimum för win xp är 128mb ram

Visa signatur

amd 5000+,xfx Geforce 8600gt,4gb ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the big kid
minimum för win xp är 128mb ram

Tidigare versioner gick dock starta med ett minimum på 32mb. Körde ett bra tag Xp på våran enda dator på den tiden. PII 350Mhz, 10GB och 64mb RAM. Gick faktiskt ganska bra, hade kommit till det stadiet att jag inte längre installerade precis alla program jag kom över och då tuffade det på hjälpligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Jag sitter på en Pentium 90mhz, 16mb ram och 1,6gb hårddisk. Allt körs på windows 95... Typ 30 disketter

http://img97.imageshack.us/img97/7650/brbara9iw.jpg

Batteritid ?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!