Tystaste & Mest prisvärdaste ljuddämpningsmattorna

Permalänk
Medlem

Tystaste & Mest prisvärdaste ljuddämpningsmattorna

Hej! Köpte mitt Antec P182 bara för några dar sen, är sjukt nöjd med ljudnivån... utom grafikkortet Det är ju lite dåligt att dom har gjort hål i dom pci slotsen, grafikkortet låter ju mest av allt i hela lådan. Använder 6600gt just nu och jag måste ha den på 50% för att den ska va helt tyst När jag får 8800gt ska en Zalman VF900-Cu installeras, hoppas den är tyst.

Som sagt är jag mycket nöjd med ljudnivån, men för skojsskull ska jag se om jag hittar några billiga men effektiva ljuddämningsmattor som jag ska fästa lite överallt på chassit

Så, har ni några tips på billiga&bra ljuddämningsmattor?

P.S Hur hårt spände ni åt hårddiskskruvarna? Satte igång datorn igår för första gången och hade den igång över natten. Fläktarna var typ helt tysta.. mycket skönt och sövande ljud gav de ifrån sig. Det enda som jag verkligen hörde(fick fokusera för att höra det) var hårddisken, den gav ifrån sig ett tickande ljud typ. Så hur hårt ska jag spänna den? Det stod "Do not overscrew it because it will loose it's noisedampening" eller nåt. Hårddisken har fått god kritik för den är tyst, så det är därför jag undrar Det är en Samsung spinpoint 500gb.

edit: GOTT NYTT ÅÅÅÅR:D

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Har provat både nexus dämpkitt (som kostar ganska mycket tycker jag) och be quiet!´s motsvarighet. Tycker den sistnämda var grymt bra medans den från nexus inte gav någon större skillnad. Har även hört folk som bämtat med biltemas dämpmatreal med gott resultat. Kan dock inte säga något om det men med tanke på det bra priset kan det nog vara ett alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

du menar denna va? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87657

Tror nog det bli den Den e ju billig och bör täcka hela min P182.. väl ?

Och jag har ju en Zalman VF900-Cu som jag ska installera på min 8800gt när den kommer.. Kan jag ta av intels standard fläkt och sätta på den på zalman kylaren? Intels fläkt är ju tjockare och borde därför förflytta mer luft Eller har ni några andra idéer?

Ska kolla närme på Be Quiets modell.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Kör själv med Zalman VF900-Cu på mitt 8600gt kort
den är knäpp tyst och loadar med en temp på 38 grader...
jag kan inte på den över 40 även med fläkten på lägsta varv!..
idlar på runt 26 grader

Permalänk
Medlem

Kan man höra den utanför chassit från en meters håll? Det enda som förstör är hålen i PCI korten.. Kanske tejpar, vem vet Jag har annars ett mycket tyst chassi!

Antec P182are, hur hårt skruvade ni åt skruvarna till hårddiskarna? Jag har en tyst hårddisk som man hör ticka lite då o då(Mycket svagt ljud, men ändå)

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

Annars kan du prova med Dynamat, vet inte hur bra det funkar i datorer men i bilbyggen är det väldigt effektivt! Borde finnas hos valfri biltillbehörsaffär av det högre gardet

Visa signatur

Cooler Master Mystique 631][MSI K9N NEO-F V3][Silver Power 600W][Athlon 64x2 6000+ 3.0GHz][Corsair PC5300 4096MB][Seagate Barracuda 500gb][Sapphire Radeon HD3870 512mb][VS22" LCD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddg33k
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

Detta är det du söker

// K

Har sånt där i min server och de fungerar riktigt bra tycker jag å inte så dyrt heller

Permalänk

Skulle skriva en liknande tråd men jag pratar på i denna då, jag kör min dator i sign med 4 noctua i top cpu bak fram sen har jag orginal fläkt framför nätagget. jag ska snart skaffa pasivkylning tll båda gt korten men det kommer nog låta mer än vad man kan få det att göra. så helt enkelt vad borde jag fixa nu? mattor? hur mkt varmare blir det då? sen undrar jag varför man inte kan sätta en fläkt innan HDD buren där nere =/ det borde ju vara perfekt ställe, borde man såga bort listen lr?

har en fläktkontroll på väg btw

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

Tycker den e lite väl dyr 440 kr blir det om jag ska täcka hela lådan...

Och först ska jag byta alla fläktar till Nexus Real Silent(Noctuas blåser ju inte ett skit ), som är mycket billigare... Seen ska jag köra på ljuddämpningsmattor, som blir denna

http://www.biltema.se/products/productprint.asp?iSecId=1341&i...

ska ta två st 20x1000x500

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

bara så du vet blåser noctuan bättre,
Real Silent 120mm 22,8 dB 36,87 CFM
NF-S12-1200 120mm 17 dB 48 CFM

... sen finns den dyrare noctuan som kostar 250 men med 54CFM

nu kan ju dessa siffror vara fel men jag tror inte det =/

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
bara så du vet blåser noctuan bättre,
Real Silent 120mm 22,8 dB 36,87 CFM
NF-S12-1200 120mm 17 dB 48 CFM

... sen finns den dyrare noctuan som kostar 250 men med 54CFM

nu kan ju dessa siffror vara fel men jag tror inte det =/

Nexus är typ den enda fläkten som dom visar verkliga siffror... Noctua är tystare, men Nexus blåser mycket mer och är ändå tyst av sig.. Och Noctuan snurrar runt 1200 rpm och Nexus 1000 rpm, så det kan vara lite utjämnat.. Nexus blåser mest till förhållande till ljudnivån iaf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lars Dobos
Den större fläkten från Nexus är bara marginellt ljudligare än Noctuas. Vi kan konstatera att den är totalt ljudlös. Det är endast med ljudmätaren som vi kan registrera en skillnad. I motsats till Noctuas fläktar kan fläktarna från Nexus även leverera luft i avsevärda mängder. Nexus 120-millimetersfläkt slår visserligen inte Zalman på fingrarna, men det är inte långt ifrån. Vid maximalt varvtal, 1 000 varv per minut, blåser fläkten på i 13,5 liter luft per _sekund och i halvfart klarar den 10,9 liter per sekund.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.114111

Noctuas 120 mm blåser 4.1 liter per sekund vid 1200 rpm, och Nexus 13,5 vid 1000 rpm

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

men det är nocuta 800rpm de testar

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Nxus och noctua verkar blåsa ganska lika vid 1000rpm, nexus är bättre om det finns motstånd bakom och noctua är bättre i fri luft, sen är säkert novtuan något tystare också, har ju t.ex. bättre typ av axellagring.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

så om man kör på 1200 varv vilket mina 4 noctua gör är de bättre än nexus?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

ojoj, det var visst 800 rpm varianten, my bad Men även när nexus är vid "halvfart" blåser den mer än noctua vid 800 rpm.. Men noctua är dock ingen dålig fläkt. Var nöjda om ni köpt en

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3