Permalänk

CD-skiva fastnat

Det känns som varje gång jag ska göra något med en cd-skiva i Linux slutar det alltid på samma sätt - jag får inte ut den.
Skulle installera Starcraft idag under Wine men installationen hängde sig (repig skiva eller nått) och nu får jag inte ur CDn. Jag har dödat wine och installationsprocessen, skivan är inte mountad men jag får inte ut den. Har försökt med knappen och eject-kommandot.

Så min fråga är i två delar.
1. Hur får jag ut min skiva (innan den snurrar sönder och brinner upp).
2. Varför är detta ett så stort problem i Linux och vad kan det bero på? Kan den inte bara skicka ut min skiva när jag trycker på knappen!?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Har du inte ett litet hål i fronten på din CD läsare? Tryck in ett gem eller annan lång spetsig sak så låser du upp den.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Har du inte ett litet hål i fronten på din CD läsare? Tryck in ett gem eller annan lång spetsig sak så låser du upp den.

Det är ju ingen vettig lösning. Det är ju Linux som låser enheten. Jag vill ju inte ta upp den med våld utan veta vad som är felet.
Nu startade jag om istället men det är ju rätt tröttsamt.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

är det inte så att enheten är "mounted" den måste väl då bli "unmounted" för att kunna matas ut ??

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Ja, enheten måste avmonteras.
I vissa skrivbordsmiljöer fungerar detta automagiskt, eller så behöver man högerklicka på en ikon på skrivbordet eller dylikt.

Om inte kan du avmontera den manuellt, troligtvis genom att skriva

sudo umount /mnt/cdrom

i en terminal någonstans, förutsatt att skivan är monterad i den mappen. Annars kan du avmontera med devicename, ex. /dev/hdb

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
är det inte så att enheten är "mounted" den måste väl då bli "unmounted" för att kunna matas ut ??

Jag hade samma problem men det hjälpte inte. Det var dock mest under KDE det hände (Kubuntu). Med Gnome (Ubuntu) händer det aldrig. Jag tror att det är nån bugg med HAL.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Jag hade samma problem men det hjälpte inte. Det var dock mest under KDE det hände (Kubuntu). Med Gnome (Ubuntu) händer det aldrig.

Vilken WM man använder ska inte spela någon roll, i värsta fall får man använda umount -l för att den ska avmonteras.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Vilken WM man använder ska inte spela någon roll, i värsta fall får man använda umount -l för att den ska avmonteras.

Nej WM borde inte spela någon roll. Däremot kan DE göra det eftersom nuförtiden är de väldigt innästlade med hal, ivman, dbus, gnome-volumemanager osv.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB