Färgproblem på nyköpt monitor

Permalänk

Färgproblem på nyköpt monitor

Har precis köpt ny skärm, en samsung 225MW, men får den inte att funka som den skall. Färgerna är helt fel, och jag vet inte vad jag skall göra för att få till dom.

Kör man med VGA-kabel, så funkar det hyfsat, man kan läsa text i alla fall. Men vita områden är turkoise (eller hur det stavas), men bara på höger sida av skärmen. På mitten flimrar det, och går över till vitt mot vänster. Dessutom är bilden för stor, och genom att flytta runt musen kan man få den att scrolla. Färgproblemet följer då med, det håller sig i mitten på den utsända bilden, inte mitten på monitorn.

På DVI är det värre, då är allt det vita svart, och även andra färger är fel. Skall man över huvud taget se något måste man markera det, då blir det bättre och går oftast att läsa i alla fall.

Nyaste drivrutinerna till monitorn är förstås installerade, och jag bytte även till ATI:s egna drivrutiner, de nyaste, till grafikkortet i stället för de gamla omega-rutinerna jag hade tidigare. Ingen skillnad.

Sedan har jag experimenterat med upplösningar, färger och frekvenser, men det gjorde ingen skillnad.

Ytterligare en märklig sak är att jag har färgproblem i rutan där jag nu skriver detta inlägg, men klickar jag i rutan för rubrik så flyttas felet dit i stället. Scrollar man ner så är det problem utanför det grå fältet, så fort det blir vitt så är det turkoise "brus" där.

Vad kan detta bero på?

Edit: Sänker man upplösningen till 800x600 så funkar det. Höjer man till 1024x768 så funkar det ända tills man startar firefox, då kommer färgproblemen...

Permalänk
Medlem

jadu, prova att ändra skrivbordsfärgdjupet, men oavsett så ska det ju funka.
Förutsatt att det fungerar på valfri annan skärm så är den paj helt enkelt.
Prova den hos en kompis eller i butiken du köpte den.

Permalänk

Jävligt skumt. På scarten funkar den fint, och på VGA försvinner störningarna i färgen om man sänker ner färgerna till runt 45% eller mindre. På DVI får jag inte bort problemen oavsett hur jag gör med inställningarna. Får väll prova den på en annan dator och se om det blir skillnad

Permalänk
Hedersmedlem

Den rekommenderade upplösningen för skärmen är 1680x1050. Att köra LCD-paneler i "fel" upplösning gör nästan uteslutande bilden klart sämre (om man inte lyckas pricka in någon multipel av basupplösningen, det kanske är därför det ser bättre ut i 800x600, det är "nästan" halva upplösningen).

Antar att du kört "Auto adjustment" och jämfört de olika MagicBright-inställningarna.

Visst kan skärmen vara defekt men testa definitivt att köra den i native upplösning först. Just eftersom alla andra lägen fungerar samt att problemen försvann vid vissa upplösningar. Hur du ställer in det för just ditt grafikkort i ditt operativsystem kan jag inte svara på.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.