Tunn bärbar dator från Apple

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av O²
Jag kan inte förstå er som klagar över att batteriet är inbyggt. Jag har aldrig behövt byta ut mitt batteri och jag känner ingen som har ett behov av att byta sitt batteri när som helst.

Jag skulle gärna ha ett helt inbyggt batteri i min MacBook om det innebar att jag kunde få en mindre dator eller mer batteritid. 5 timmar är en hel del.

Sitter med min 12" powerbook, som är från 2002, med samma batteri den såldes med. Jag får ut runt 2 timmars batteritid fortfarande. Visst var det bättre när den var ny, men det har inte blivit så pass mycket sämre än! I mina ögon är denna dator framtagen för de som vill ha en enkel arbetsmaskin, för typ office-paketet, surf, mail, chat, bla bla som förflyttar datorn från hemmet -> jobbet. De som reser mycket köper nog hellre en dator som är byggd för det, t ex lenovos arbetshästar. Tror inte denna håller så pass bra att den klarar av att bli mosad i en datorväska i väskutrymmet på flygplanet. Så, förstår inte vad alla klagar på, se till vad den är framtagen för innan man klagar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
1. Du är på resa och batteriet dör, antingen tar du upp ditt reservbatteri och tjackar in eller så får du stänga av datorn.

2. Batteriet förlorar sin kapacitet (vilket batterier gör efter ett tag om man faktiskt använder datorn som en bärbar och inte som en flyttbar stationär). Antingen köper du ett nytt batteri eller så får du böka o lämna in den till Mac för utbyte av batteri till extra hög kostnad.

Är det inte uppenbart vilket som är bäst?

Flygplan, flygplatser, hotell, butiker, etc har eluttag om du inte visste det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Folk den är billig!

Men jag ser inget användningsområde för den.. saknar för mycket funktioner.

Folk som bara behöver en enkel, lätt dator att släpa med sig. Alla behöver inte ett 8800 GTX och 90 st USB-portar, det finns faktiskt folk som vill ha en lätt dator endast till mail, surf, office etc.
Jobbar själv i butik och jobbar nära med LG's produkter. LG A1 är väldigt populär, men många klagar på det höga priset (billigaste modellen kostar ~20k, för vilket man får 80 GB 1.8" HDD, 2x512MB mikrodimm, GMA950 (tror jag det var), en extern DVD-brännare, 2 batterier (ett stort på runt 5h, ett litet på runt 2h) och en windows-licens... skärmen är på 10" med en vanlig CCFL-backlight, 2 USB och 1 VGA-utgång). Jämför du prestandan i MBA och vad den kostar, så är den billig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Absolut dåligt att den inte har flera USB.

Och ingen nic???

OM man vill flytta över lite tyngre filer eller kanske jobbar med datorn på en "fast" arbetsplats där det finns nätverk, då tar jag hellre det än Wlan.

Sedan tror jag man måste se den i verkligheten, för att verkligen kunna se om den är så tunn som man tror. Visserligen räknas varje mm, men jag tycker inte precis att laptops är tjocka nu för tiden.

Alla är inte powerusers som sitter med en USB-lava-lampa, USB-julgran, 80 st USB-hdds, 8 USB-minnen, skrivare, scanner, osv.... Och när man väl behöver det, så kör man med en USB-hubb/portreplikator. Sällan jag kopplar in mer än en mus till min laptop när jag har den på mitt skrivbord. NIC, vad ska man ha det till? WLAN duger ypperligt... Med tanke på att den stödjer 11n också, så blir hastigheten rätt OK. Jag har en gammal 12" powerbook med en gammal toshiba 2.5" ide-disk, har inga direkta prestandaproblem med mitt 11g-kort -> airport extreme... Sitter ändå inte och tankar semesterbilder hela nätterna med den. Man får se lite logik i det, maskinens design och val av innehåll lever ju i symbios med användaren. Det är inte direkt så att cs-nörden nissE^ springer och köper en MBA för att lira CS/WOW på den... Är snarare Backslick-snubben Stefan som använder den till det han tänkt, mail, surf, kalender, etc... De som behöver mer prestanda köper en MBP eller MB, då de inte är så mycket större.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Som sagt, vad ar det man betalar for? Lite tunnare an andra barbara datorer, men innehaller sa mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Man kan köpa en bärbar 1.6 GHz Intel dator med 2GB och integrerad grafik för under 10 tusen, lätt. Här betalar man för tunnheten och Apples vanligtvis stora vinstmarginal.

Dock så är den ju billigare än en del ultraportabla datorer ute på marknaden, som också har ett ruskigt överpris även om de använder mer energisnåla och dyrare processorer (Intels U-serie) än Apple MacBook Air.

Dock så är jag tacksam för denna dator, även om jag inte köper någon. Tror den kommer bidra med en prispress bland ultraportabla datorer.

Om jag i dagsläget skulle köpa en tunn bärbar dator så skulle det bli en Dell M1330. Liknande hårdvara jämfört med MacBook Air, men kostar under 10000kr. Plus att den har HDMI, vilket är viktigt för mig.

Dell M1330 är trevlig, helt klart. Men man plågas köra Windows Vista eller XP..

Bara att kunna få köra OSX är värt några tusenlappar. Det enda jag tycker är dåligt är att de har skippat Ethernet-porten, det är verkligen ett misstag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaturMackan
Som sagt, vad ar det man betalar for? Lite tunnare an andra barbara datorer, men innehaller sa mycket mindre.

En ultraportabel dator som går ner i ett A4 kuvert, samt fysiskt mindre komponenter jämfört med andra bärbara datorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Bara att kunna få köra OSX är värt några tusenlappar. Det enda jag tycker är dåligt är att de har skippat Ethernet-porten, det är verkligen ett misstag.

Håller med angående OSX, men jag saknar inte ethernetporten. Aldrig använt den på min powerbook...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Avstängd

Du kan nog omöjligen få ned en 13,3" dator o ett A4a kuvert...
Jag ser en ultraportabel dator som en dator som är liten även storleksmässigt och har en vikt under 1,5kg. 12" och uppåt är inte ultraportabelt utan snarare portabelt OS X är värt 1200kr eller vad det nu kostar i butik. Betalar man mer än så så får man skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Du kan nog omöjligen få ned en 13,3" dator o ett A4a kuvert...
Jag ser en ultraportabel dator som en dator som är liten även storleksmässigt och har en vikt under 1,5kg. 12" och uppåt är inte ultraportabelt utan snarare portabelt OS X är värt 1200kr eller vad det nu kostar i butik. Betalar man mer än så så får man skylla sig själv.

Se demofilmen, http://www.apple.com/se/macbookair/#ad
där har de den i ett kuvert.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det enda jag tycker är dåligt är att de har skippat Ethernet-porten, det är verkligen ett misstag.

Ja det känns mest som en kass marknadsföringsgrej. Kan inte ta stor plats att sätta dit ett uttag och ett litet gigabitchip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
OS X är värt 1200kr eller vad det nu kostar i butik. Betalar man mer än så så får man skylla sig själv.

Jag hade gärna betalt mer än så för att kunna köra det på en vanlig PC, under förutsättning att det hade fungerat precis lika bra som på en Mac.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Du kan nog omöjligen få ned en 13,3" dator o ett A4a kuvert...
Jag ser en ultraportabel dator som en dator som är liten även storleksmässigt och har en vikt under 1,5kg. 12" och uppåt är inte ultraportabelt utan snarare portabelt OS X är värt 1200kr eller vad det nu kostar i butik. Betalar man mer än så så får man skylla sig själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Se demofilmen, http://www.apple.com/se/macbookair/#ad
där har de den i ett kuvert.

ok, 32,5 x 22,7 är större än ett A4 (297 x 210) och får "tekniskt sett" inte plats i ett C4-kuvert (229 x 324)
men om det handlar om ett C4-kuvert/mapp anpassat för 50-100 ark (lite extra höjd) så går det säkert att göra som i reklamen
sen har dom ju råd att göra vad fan dom vill bara för en snygg reklamrulle... hittade säkert något annat format eller nått oversize mapp/kuvert om dom inte specialtillverkade skiten

edit: B4: 250 x 353 kommer funka
används som kuvert format för C4-ark

kan inte förstå varför folk saknar nätverkskabeln... vad är det ni inte kan köra över 802.11g-trådlöst? och ännu snabbare (n)?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
kan inte förstå varför folk saknar nätverkskabeln... vad är det ni inte kan köra över 54g-trådlöst? och ännu snabbare (n)?

Klart man kan köra det mesta trådlöst men varför begränsa datorn så extremt att man står som ett fån när det saknas trådlös accesspunkt. Troligen har man glömt usb-nätverkskortet när man behöver det som mest. På många företag är det dessutom förbjudet att köra företagsnätet trådlöst.

Permalänk

mtp hur mycket USB-tillbehör som hör till den så är faktiskt den ensamma och ruskigt utsatta USB-porten designens enligt mig svagaste punkt
om folk har klagat på utslitna usb-portar tidigare så kommer dom göra det minst dubbelt så ofta på en MBA, den kommer ju få tjänstgöra som dockningsstation så fort folk kommer till arbetsbordet (in med sladden från hubben som allt är kopplat till)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Vet inte men det känns som de flesta har missat poängen med datorn. Den är framtagen för att vara PORTABEL! Då behöver man inte massa gadgets via USB... Inte jag i alla fall. Målgruppen för denna dator behöver det troligtvis inte heller, då många bara kommer vilja ha någon lätt dator man släpar runt sig och t ex kollar mailen lite snabbt, eller när nästa tåg går etc. Med tanke på att det finns öppna wlan på restauranger och flygplatser, etc... Men jag vet inte, kanske bara är jag som tycker så.

Behöver man mer prestanda är MBA självklart fel val. Vill man ha en dator man alltid kan ha med sig utan att släpa på 5+ kilo laptop så....

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Behöver man mer prestanda är MBA självklart fel val. Vill man ha en dator man alltid kan ha med sig utan att släpa på 5+ kilo laptop så....

det är inte prestanda, det är faktumet att i en stenålder/kontorsmiljö så är det ofta både usbminne (ett förhoppningsvis), separat skärm/mus/tbd (och batterimöss ÄR tjatiga), trådbundet nätverk och förhoppningsvis inga extra "usb-nycklar"... alla bärbara Macar har för få usb-portar för den sortens användning, på en MB kan jag förstå det, men för 18k som grund-MBA kostar inkl CD-enhet och LAN) så är det faktiskt snålt, för att inte tala om MBPvarianterna

om nån missat det så ser jag MBA som en MBP-Lite - arvtagare till PB12", snarare än lättad MB

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemcue
- Inbyggt batteri

- 1 USB-port

- Micro-DVI (wtf?)

- Ingen optisk drive

- Dyr

Som så många andra förstår jag verkligen inte vilken deras målgrupp skulle vara med en sån här typ av produkt.

Men samtidigt så är det ju jättebra att de har LED-skärmar, som förhoppningsvis inom en snar framtid kommer bli en standard för laptopskärmar.

Verkligen ingenting vackert att ha bredvid datorn, men detta är en lösning om man behöver mer kräm.
http://www.batterygeek.net/Portable_Power_Station_p/pps_batte...
Man kan ju hoppas att det kommer nåt liknande i samma design som Apples externa brännare! Jag har svårt att tro att Belkin, Brando eller nån annan tillbehörsfirma kan hålla fingrarna borta...

Micro-DVI. Jag gillar inte proprietära lösningar heller, men de flesta tillverkare envisas fortfarande med att ha en VGA-port(?!?). Då föredrar jag att Macbook Air kommer med adaptrar för både VGA- och DVI-skärmar.

Avsaknaden av läsare (vad ska du med den till?)... Jag minns när Apple skrotade floppyn för längesedan blev det ramaskri pga det. Känns det fortfarande så? Det finns USB-minnen om man behöver fysisk lagringsmedia, men framförallt finns det Internet. Det är inte ovanligt att tillverkare utelämnar den optiska enheten för att hålla ner vikt och tjocklek på såpass små datorer som denna, och i mina ögon är det helt rätt tänkt. Jag använder den kanske 5 gånger om året som högst, och det är oftast för att bränna ut en skiva till någon som inte fattar hur man gör.

Jag ser det som en utkavlad Vaio TZ11 (vilken också använder en 1,8"-disk). Macbook Air blir tunnare och förlorar optisk enhet och en hel del anslutningsportar, men vinner .11n, en större skärm, riktigt tangentbord och en betydligt kvickare processor och grafikprestanda. TZ11 har dessutom likt många andra ett stort klumpigt batteri som bygger på nån centimeter bakåt och nedåt och inte ingår i de angivna måtten, vilket man får ta hänsyn till. Naturligtvis får man göra uppoffringar om man ska bygga en pytteliten dator, precis som att du förmodligen inte får in din dubbelbarnvagn i din Nissan 350Z.

Och Air kostar cirka 8000kr mindre än TZ11, så hur blir den dyr?

Jag ser inte problemet.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Verkligen ingenting vackert att ha bredvid datorn, men detta är en lösning om man behöver mer kräm.
http://www.batterygeek.net/Portable_Power_Station_p/pps_batte...
Man kan ju hoppas att det kommer nåt liknande i samma design som Apples externa brännare! Jag har svårt att tro att Belkin, Brando eller nån annan tillbehörsfirma kan hålla fingrarna borta...

Micro-DVI. Jag gillar inte proprietära lösningar heller, men de flesta tillverkare envisas fortfarande med att ha en VGA-port(?!?). Då föredrar jag att Macbook Air kommer med adaptrar för både VGA- och DVI-skärmar.

Avsaknaden av läsare (vad ska du med den till?)... Jag minns när Apple skrotade floppyn för längesedan blev det ramaskri pga det. Känns det fortfarande så? Det finns USB-minnen om man behöver fysisk lagringsmedia, men framförallt finns det Internet. Det är inte ovanligt att tillverkare utelämnar den optiska enheten för att hålla ner vikt och tjocklek på såpass små datorer som denna, och i mina ögon är det helt rätt tänkt. Jag använder den kanske 5 gånger om året som högst, och det är oftast för att bränna ut en skiva till någon som inte fattar hur man gör.

Jag ser det som en utkavlad Vaio TZ11 (vilken också använder en 1,8"-disk). Macbook Air blir tunnare och förlorar optisk enhet och en hel del anslutningsportar, men vinner .11n, en större skärm, riktigt tangentbord och en betydligt kvickare processor och grafikprestanda. TZ11 har dessutom likt många andra ett stort klumpigt batteri som bygger på nån centimeter bakåt och nedåt och inte ingår i de angivna måtten, vilket man får ta hänsyn till. Naturligtvis får man göra uppoffringar om man ska bygga en pytteliten dator, precis som att du förmodligen inte får in din dubbelbarnvagn i din Nissan 350Z.

Och Air kostar cirka 8000kr mindre än TZ11, så hur blir den dyr?

Jag ser inte problemet.

Ja, jag förstår inte heller varför de envisas med VGA. Idag har ju de flesta en LCD/Plasma hemma, eller kanske ska köpa en TFT-skärm, och då känns det ju meningslöst att köpa en som ger sämre bild. LG (och ett gäng andra märken... tog LG som exempel, igen) har även lagt till en HDMI på ett par av modellerna. E200 och R500 har både VGA och HDMI. Acer har DVI och VGA på ett par modeller också. Jag vet inte varför alla tjafsar om priset, då den hittills är billigare än de andra ultraportabla datorerna. Visst finns det väl någon 12" som är dubbelt så tjock som kostar runt 11500 (LG E200 t ex), men den väger nästan 2 två kilo. Visst, det är inte så pass mycket mer men den har en batteritid på 2-3 timmar med standardbatteriet. Prestandamässigt är den lik, men MBA:n har försprånget med processorn... ATI 1250 vs Intel X3100 vet jag inte, men antar att dem är likvärdiga fast med något högre prestanda på Intel-kretsen...?

Äntligen någon på min sida!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Därför att VGA inte är sämre i normala upplösningar (upp till 1680x1050 är det inga problem alls med VGA i alla fall).
Vissa skärmar snålar visserligen på VGA ingången men de flesta skärmar har å andra sidan bara 2 skärmingångar. DVI ingången använder man för datorn och VGA för bärbara. VGA har trotts allt betydligt bättre sprdning, CRT skärmar är inte borta än av flera anledningar och projektorer osv. kommer ofta med VGA i praktiken. Personligen hade jag nog valt VGA före apples lösning på en sån här dator men det är förstås en smakfråga. Däremot är det riktigt osmidigt med adaptrar och en ultraportabel ska vara jusst ultraportabel.

Måste man prompt ha DVI för att man tror att det är bättre eller har en kass skärm så finns det USB-grafikkort för den specialgruppen (visst, ingen lysande lösning heller).

Priset tycker jag inte är så farligt, men den är ju heller inte billig. Pga. sådana kompromisser som man gjort som inte ens existerar på betydligt mindre bärbara tycker jag att den kunde kosta runt 14 kkr.
Att jämföra med andra "liknande" bärbara är svårt. Det är en nischad marknad med många helt olika koncept. Visst, man får ju ta och jämföra det man hittar men det blir nog riktigt svårt att hitta rättvisa jämförelser åt något håll (och kvalitén varierar enormt) så vilken man i slutändan väljer är inte så självklart och beror mycket på ens subjektiva uppfattning om hur den är att arbeta med. Är ju det som är det viktiga.

Avsaknaden av optisk enhet är inte särskilt vanligt, det är något Sony misslyckats brutalt med. De har många av världens läckraste bärbara datorer (anser jag) ner till typ 7" - och så klämmar de in en DVD brännare i skiten?
Visst den är fortfarande riktigt imponerande liten men man hade utan problem kunnat skala av mycket av den onödiga tjockleken jusst pga. den där DVDn som ingen använder ändå.
Ett par felsteg, men med optiska enheten gjorde apple åtminstone helt rätt.

(sen är Sonys, om någons, bärbara dyra så att apple/whatever är billigt jämfört med Sony säger inte så mycket )

En ultraportabel dator har alltid kompromisser och kostar i princip allltid "mycket". Accepterar man inte det är det en 15.4"+ dator man ska ha.

Permalänk
Medlem

http://gizmodo.com/345162/how-slim-is-the-macbook-air

liten jämförelse med andra märken och modeller
storleken dvs...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Tyckte den såg mindre imponerande ut där, det som gör att vaion ser så tjock ut är ju fötterna (värt att notera då är vaions mindre volym och dvd-brännare). Lite det som gör att jag har svårt att förstå vissa designbeslut. Hade passat bättre om den varigt 12".

Nog för att den säkert är snygg, men den är inte tekniskt imponerande på något sätt. Men visst, det är ett nytt koncept (tunnhet framför allt) och det kan räcka, men alltför stora kompromisser IMHO.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Precis där vi skiljer oss
Arbetsverktyg får se ut som de vill så länge de gör jobbet effektivt. Om de sedan kan ge en livsstil är en helt annan sak, men att betala mer för mindre när vi pratar arbetsverktyg är för mig en skadad tanke.

Design skänker mer än coolhetsfaktor. Design kan även skänka arbetsro (ytterst subjektivt, medges). Sen är det väl knappast någon som tvingar dig under pistolhot att köpa en dator oavsett märke?

Jag betalar gärna mer för ett arbetsverktyg om det ger mig mer utöver rå prestanda. Jag hade absolut kunnat köpa en Dell till mitt enmansföretag, men, jag är galet mer produktiv under OSX än under Windows (ja, jag har jobbat i båda miljöerna, PC är inte roligt att jobba i som grafiker (återigen, subjektivt)). Alltså är inte Mac dyrare än PC för mig, see?

Permalänk

Ja herregud... Pratar vi rå prestanda så kan vi väl ge upp bärbara datorer helt och hållet?
Jag blir lika mörkrädd varje gång jag ser någon dra till med Specifikationsargumentet™ när det diskuteras bärbart och då i synnerhet ultraportabelt.

"Vafan, den här Bugattin har ju bara drygt 1000 hästar! Finlandsbåten jag åkte i helgen hade 15000!"

Ser det smart ut?

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Ja herregud... Pratar vi rå prestanda så kan vi väl ge upp bärbara datorer helt och hållet?
Jag blir lika mörkrädd varje gång jag ser någon dra till med Specifikationsargumentet™ när det diskuteras bärbart och då i synnerhet ultraportabelt.

"Vafan, den här Bugattin har ju bara drygt 1000 hästar! Finlandsbåten jag åkte i helgen hade 15000!"

Ser det smart ut?

Jag vet inte om jag ska bocka, buga, applådera eller allting på en gång. Underbart inlägg. Tack.

Permalänk
Medlem

fin jämförelse... typisk om man inte kan jämföra hästar med hästar.

Den är snygg, tunn och smidig, men knappast ett prestandamonster..
och som det verkar här så är det inte det folk vill ha (för då köper de en Macbook pro).. ok.? då går vi vidare till nästa intressanta diskussion..

Permalänk
Medlem

angående batteriet, som inte ä utbytbart, tar tydligen ca 3 min att få tillgång till batteriet, o behövs endast en philips skruvmejsel: http://www.appleinsider.com/articles/08/01/18/sources_macbook...

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Ja herregud... Pratar vi rå prestanda så kan vi väl ge upp bärbara datorer helt och hållet?
Jag blir lika mörkrädd varje gång jag ser någon dra till med Specifikationsargumentet™ när det diskuteras bärbart och då i synnerhet ultraportabelt.

"Vafan, den här Bugattin har ju bara drygt 1000 hästar! Finlandsbåten jag åkte i helgen hade 15000!"

Ser det smart ut?

Nej eftersom ingen finlandsbåt har så lite. Vikings Kroatbyggen, Gabriella, Amorella och Isabella har lite, dom har 32 000. Siljas ex, GTS Finnjet har 90 000, Finnjet har fortfarande hastighetsrekordet för färjor med 33.5 knop, rätt hyggligt för en 212m långt fartyg byggt 1977. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:GTS_Finnjet_Helsinki.jpg

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Toshiba har länge haft Portege R100 modellen som är ca 1.7 cm tunn. Väldigt snygg den med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av \gro
Toshiba har länge haft Portege R100 modellen som är ca 1.7 cm tunn. Väldigt snygg den med.

Den är 1,7 utan "utökningsbatteriet".
Kommer någon frivilligt gå hemifrån med ett batteri för en timma slöjobb? tveksamt...

men ok, MBA är inte tunnast eller särskilt kompakt... vart vill vi komma?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Nej eftersom ingen finlandsbåt har så lite. Vikings Kroatbyggen, Gabriella, Amorella och Isabella har lite, dom har 32 000. Siljas ex, GTS Finnjet har 90 000, Finnjet har fortfarande hastighetsrekordet för färjor med 33.5 knop, rätt hyggligt för en 212m långt fartyg byggt 1977. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:GTS_Finnjet_Helsinki.jpg

Besserweizer!

Visa signatur

Bajsmacka