doc till docx samt xls till xlsx - konvertera snabbt?

Permalänk
Medlem

doc till docx samt xls till xlsx - konvertera snabbt?

Hej,

Jag tänkte konvertera alla mina gamla office filer till nya format. Hur gör jag det snabbt och enkelt? Jag har flera hundra filer. Alltså jag vill konvertera:

doc till docx

xls till xlsx

Någon som vet en snabb och smidig lösning istället för att öppna alla filer och göra det manuellt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hmm... tänkte på doc till docx, inte tvärtom? Sådan macro lösning kan fungera, men känns lite bökig då jag inte vill flytta alla filer?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

detta .docx format är lite störande, drog ner office 2007 och skrev ett personligt brev till en arbetsgivare och då kunde denna inte läsa detta format, så man måste klicka i en ruta varje gång den ska spara så de blir .doc

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
detta .docx format är lite störande, drog ner office 2007 och skrev ett personligt brev till en arbetsgivare och då kunde denna inte läsa detta format, så man måste klicka i en ruta varje gång den ska spara så de blir .doc

Kan påpeka att det går utmärkt att ange standardformat i inställningarna.

Permalänk
Medlem

Ska man skicka till en arbetsgivare gör man givetvis klokt i att spara som pdf, alldeles för mycket information/metadata skickas med i worddokument ladda hem och använd det tillägget microsoft tillhandahåller för att spara som pdf.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

vad då för information?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Ska man skicka till en arbetsgivare gör man givetvis klokt i att spara som pdf, alldeles för mycket information/metadata skickas med i worddokument ladda hem och använd det tillägget microsoft tillhandahåller för att spara som pdf.

/G

Vad heter verktyget?
/jag

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk