Asus planerar nya Eee PC under 2008

Permalänk
Melding Plague

Asus planerar nya Eee PC under 2008

Det har länge cirkulerat rykten om att Asus planerar att introducera nya versioner av sin omåttligt populära dator Eee PC under detta år. Nu har det taiwanesiska företaget bekräftat att nya modeller med bland annat större skärm är på gång.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt

Permalänk
Medlem

Synd att det är så tyst från konkurrenterna....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Jag skulle lätt kunna köpa en. Dock aldrig med XP på.

Permalänk
Medlem

Lite dyra ändå med tanke på att man får en vanlig bärbar för runt 4000kr som är bättre på alla sätt, dock inte lika smidig kanske.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Det var ju synd att dom ska dumpa Linux, det sumpade en chans för linux att slå igenom stort, men det var nog deras eget fel att använda Xandros.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Komponenter säger budget, men inte priset tycker jag, dom försöker nog få folk att tro att dom är billigare än dom faktiskt är.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

500 US$ är ju inte särskilt intressant. Finns datorer för 3500kr som presterar förhållandevis bra utan att göra en scen.

Permalänk
Medlem

varför köper folk dessa? Du får en bättre bärbar för samma pris. Orkar ni att bära 3kg eller vad är det?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
varför köper folk dessa? Du får en bättre bärbar för samma pris. Orkar ni att bära 3kg eller vad är det?

för att de är små och enkla att bära med sig helt enkelt. Även om det går att få tag på "stora" laptop för 3000+moms (billigaste jag sett) så är de antaligen mer klumpiga helt enkelt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Dåligt att de nu väljer att shippa med Windows förinstallerat.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk

Men herregud. Hittar ni nånstans att dom slutar med Linux bara för att dom börjar skeppa med XP? Nähe, gissade det. Varför gnäller ni då för? Utbudet utökas.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Men herregud. Hittar ni nånstans att dom slutar med Linux bara för att dom börjar skeppa med XP? Nähe, gissade det. Varför gnäller ni då för? Utbudet utökas.

Rätt! Om ni som klagar på att de valt att börja lansera datorer med XP också tar och faktiskt läser artikeln beror valet dessutom på en stor efterfrågan från människor som redan köpt en dator. Alltså har de provat Linux-distributionen och vill hellre ha Win XP. Jag vet mycket väl att det finns många Linux-fanboys som idiotstämplar sådana val och de som känner sig träffade kan hålla sina kommentarer om saken till någon "Hata Windows" diskussion på valfritt forum.

Ontopic tillsut:
ASUS gör en briljant offensiv innan konkurrenterna ens dykt upp på allvar. Genom att bredda utbudet på så många fronter minskar de risken att någon annan tillverkare skaffar en feature som de inte har och tjänar marknadsandelar på det. Hård konkurrens produktmässigt redan från början gör att vi konsumenter slipper vänta på någon långsam upptrappning Go ASUS!

Förresten, finns det något officiellt lanseringsdatum för Europa? Har inte hittat något

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig byta min 701 för en tablet-pc på 2.5-3 kg och 13" skärm. Denna lilla manick är helt underbar vid debugging i fält och att använda med diverse usb-programmerare och IDE's. Underbar som arbetsverktyg samt att den tål stryk.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Fyfan vad bra det vore med 8" på en sådan. Bara jag får möjligheten så köper jag en dir.

Permalänk
Medlem

Lite larvigt (om än förståerligt kanske) att Asus hela tiden dementerade ryktet om att större skärmar skulle komma ut.

Nåväl, kul liten leksak att ha med sig - blir nog till att köpa en när de kommer ut med 8.9"

Permalänk

Sure, trevligt med nya saker, men jag tycker att de prioriterat lite fel när de gjort de här datorerna. Vissa skulle jag ha användning för det mesta, men kameran som exempel. Kostar inte mkt att slänga in, men vore det inte trevligt om de tog bort den och sänkte priset med typ en hundring. På deras hemsida stod det att den var på 0,3 mpixel, alltså inte mkt till HD-kamera. Helt onödig funktion i mina ögon.

Jag köper en när mer av skärmplasten (locket) blir mer uppfyllt av skärmen, jag är mkt negativ till ett sånt stort lock när skärmen bara visar sig vara en knappnål.

Permalänk

tror ni dom får bättre upplösning? visst en större skärm är ju trevligt men det vore bra om det fick plats mer pixlar också.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
tror ni dom får bättre upplösning? visst en större skärm är ju trevligt men det vore bra om det fick plats mer pixlar också.

Har hört rykten om att de större displayerna ska ha samma PPI som de nuvarande, vilket skulle betyda ja. Har däremot hört ryktet den muntliga vägen, jag har ingen aning om vart personen i fråga läste det. (Google it!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Anledningen sägs vara att många kunder har kommit med önskemål

jo tjena.. jag har nog en trovärdigare teori om vilka som egentligen kommit med mest "önskemål" och förslag som ASUS inte vågar säga nej till.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jo tjena.. jag har nog en trovärdigare teori om vilka som egentligen kommit med mest "önskemål" och förslag som ASUS inte vågar säga nej till.

Tro det eller ej, men det FINNS faktiskt människor som föredrar Windows. Den vanligaste anledningen jag får höra är att de vill ha ett operativsystem de är vana vid och redan kan använda.

Permalänk
Medlem

de som jämför denna dator med vanliga laptops är idioter (NukeHenk, Mr.Borka, Snyft)

nåt datum för när de nya modellerna släpps på europeiska eller amerikanska marknaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Tro det eller ej, men det FINNS faktiskt människor som föredrar Windows. Den vanligaste anledningen jag får höra är att de vill ha ett operativsystem de är vana vid och redan kan använda.

ja jag vet att världen är full av troglodyter.

men jag tror inte du du kopplade riktigt, poängen var att företag sällan lyssnar på kundönskemål när nått redan säljer enormt bra. och Eee säljer enormt bra. ergo, nytt Microsoftkonspirationsförsök a la OLPC. (och i det exemplet går din invändning definitivt på grund)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
för att de är små och enkla att bära med sig helt enkelt. Även om det går att få tag på "stora" laptop för 3000+moms (billigaste jag sett) så är de antaligen mer klumpiga helt enkelt.

Annars finns ju Palmtops och handdatorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja jag vet att världen är full av troglodyter.

Troglodyt! är en bra förolämpning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Annars finns ju Palmtops och handdatorer.

jag har testat det och de är alldeles för begränsade för att fylla mina behov

hade eeepc funnits när jag köpte laptop för ett och ett halvt år sedan hade jag köpt den istället (för den som jag har nu) utan att tveka, eftersom jag hade testat både pocketpc och palm-datorer med trådlöst tangentbord men insett att det inte passade mig.

ni underskattar hur viktig kombinationen av riktiga datorfunktioner och vikt och MOBILITET

inte förvånad om ni släpar runt på 5-kiloskolloser med 17" skärm och kallar dem bärbara....

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja jag vet att världen är full av troglodyter.

men jag tror inte du du kopplade riktigt, poängen var att företag sällan lyssnar på kundönskemål när nått redan säljer enormt bra. och Eee säljer enormt bra. ergo, nytt Microsoftkonspirationsförsök a la OLPC. (och i det exemplet går din invändning definitivt på grund)

Framför allt på grund av att OLPCs kundkrets var i det närmaste obefintlig, blir inte så många önskemål från kunder när det knappt finns några. Som du själv säger så lyssnar företag "sällan" på kundönskemål, inte aldrig. Som jag redan antytt tidigare så ingår antagligen att uppfylla kundönskemål i deras aggressiva etablering inom nischen innan konkurrenterna anländer på allvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffer
Troglodyt! är en bra förolämpning.

jag blir lika glad varje gång jag råkar på nått sällsynt exemplar här som kan Googla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Framför allt på grund av att OLPCs kundkrets var i det närmaste obefintlig, blir inte så många önskemål från kunder när det knappt finns några.

Som du själv säger så lyssnar företag "sällan" på kundönskemål, inte aldrig.

Som jag redan antytt tidigare så ingår antagligen att uppfylla kundönskemål i deras aggressiva etablering inom nischen innan konkurrenterna anländer på allvar.

och ändå är Microsoft intresserade till den gräns att de ger bort XP gratis. (det kallas framåttänk och det var meningen att man skulle dra en slutsats av det)

det är rätt uppenbart att Microsoft kommit med ett sockrat erbjudande här. och/eller rentav ett hot.

alltså.. de var redan de snabbast etablerade och fortsatt mest säljande någonsin i "nischen" helt utan Windows, och konkurenterna finns redan på plan nu på de marknader som mest står att förloras i. (för Microsoft)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Högre upplösning (antar jag) och bättre batteritid, de två största bristerna med dagens EEE PC. Om inte priset stiger mycket så blev den helt klart än mer intressantare.

Permalänk
Medlem

ASUS kunder vill gärna ha XP. Dom är nöjda med produkten som den är, men skulle hellre ha XP. Sen har du en kundbas som inte köper produkten såvida det inte är XP på den.

Det behöver inte vara en MS-konspiration för det.

Det är möjligt att MS ringde och sa "Vi kan ge er ett galet bra pris", eller så ringde ASUS och sa typ "Vi vill ha 1 miljon av erat UTGÅENDE operativ, vi vill dock inte betala mer än 5kr".

Antagligen kommer ju ASUS att släppa datorernar med eller utan XP.

Visa signatur

//Bacon