Permalänk
Medlem

BBB dör vid UTorrent

Hej, har precis fått BBB 8/1 och tänkte nu testa hur det går med UTorrent men så fort jag startar UTorrent börjar den uploada utan att ladda seeders( 0/1892 t.ex), sen så kommer uploaden upp i ca 1KB/s men downloaden går aldrig igång. Sen så dör nätet. Jag tänkte att jag kanske skulle sänka antalet uppkopplingar i Utorrent men dom är ju redan ruskigt låga.

Kör jag BBBs Servicecenter står den bara och tuggar och jag måste starta om datorn för att få det att funka igen.

Är detta en inställningsfråga i UTorrent? Nån som haft samma problem och löst det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

har du en router?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
har du en router?

Nepp, bara modemet.

Dator <-> Modem <-> Vägguttag.

Ännu en sak, jag kan inte logga in på modemet, får bara "Problem loading page" och det klassiska:

"The connection was reset

The connection to the server was reset while the page was loading.

* The site could be temporarily unavailable or too busy. Try again in a few moments.
* If you are unable to load any pages, check your computer's network connection.
* If your computer or network is protected by a firewall or proxy, make sure that Firefox is permitted to access the Web."

Hur loggar jag in då? Är det nåt jag måste aktivera?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

är det inte inbyggd router i BBB modemet ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
är det inte inbyggd router i BBB modemet ?

Nej, så här står det på BBBs sida:

"Modemet har inbyggd splitter (som separerar internetsignalerna från telefonsignalerna) och inbyggd telefonidosa (som används om du har telefoni från Bredbandsbolaget). Modemet har en inbyggd switch som gör det möjligt att ansluta flera datorer till modemet (obs! gäller ej om du har fast ip). Port 1X (blåmarkerad) är avsedd för digitalbox för Bredbandsbolagets digital-TV, den bör ej kopplas till en dator.

Modemet innehåller ingen brandvägg.

Det trådlösa modemet tillhandahåller ett trådlöst nätverk, ett WLAN (wireless local area network), enligt 802.11g-standarden som skyddas med hjälp av en 64 bitars WEP-kryptering. Det trådlösa nätverkets namn (SSID) är på formen B2_private_##. För varje enskilt modem går dess SSID att se på en klisterlapp på undersidan av modemet, där återfinns också lösenord för WEP-krypteringen. Modemet är en trådlös accesspunkt, det har med andra ord ingen inbyggd router. Så oavsett om du ansluter till det med nätverkskabel eller trådlöst erhåller din dator därför en publik IP-adress."

Dock så använder jag det inte trådlöst, jag kör LAN med kabel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att aldrig använda det trådlösa. 64 bitars WEP-kryptering är ett skämt ur säkerhetssynpunkt! Bara så du ser till ha det avaktiverat

Gällande att det dör. Är det bara när du kör Utorrent eller är all trafik instabil? Har du kört mot samma trackers förut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
Ett tips är ju att aldrig använda det trådlösa. 64 bitars WEP-kryptering är ett skämt ur säkerhetssynpunkt! Bara så du ser till ha det avaktiverat

Gällande att det dör. Är det bara när du kör Utorrent eller är all trafik instabil? Har du kört mot samma trackers förut?

Nej, det trådlösa har jag avaktiverat redan.

Det är bara när jag kör UTorrent, annars funkar det hur smidigt som helst.
Jag har även testat att sänka antalet peers etc osv utan resultat.

Jag har ju testat men med en annan uppkoppling, det var ju igår jag fick BBB för första gången och tänkte testa hastigheterna på samma torrents jag ännu inte hade laddat ner jämfört med den uppkoppling jag hade tidigare. Men det visade sig att allt dör istället.

Finns det nån nätverkslogg man kan kolla?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

Måste bara inbyggd router i modemet. Låter helt otroligt annars!

ta och kolla upp det. Kolla om du är kontaktbar på dina torrents med.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

vad har du för modem, dom jag hade via bbb hade alla inbyggd router och skapade massor med problem

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Det är en router som har en massa funktioner (såsom DHCP/routing) avstängt så att det blir en Acess Point. Läste någonstans hur man kan aktivera dessa dolda funktioner och komma in i dolda menyer på dom där BBB-"access points". Det finns någon inofficiell bbb-faq om man säker lite på google. Jag har själv en sån där access point och tankar torrents med massor med connections över wlan utan problem, så det är nog inte access pointens fel (om den inte är ouppdaterad/feltillverkad). Däremot min dlink router hatar torrents

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem

Om du ska in i modemet så måste du sätta 192.168.1.1 som statiskt ip på din dator först, då fungerar det. Läs mer här http://www.bredband.com/portal/wcmobject/document/pdf/wireles...

Det är iofs guiden för hur man ändrar från WEP till WPA men punkt 6 förklarar hur du loggar in i routern.

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolagets modem fungerar som brygga och inte router...

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem

Utorrent

Hej .
Vi installerade Router för ett tags sen , men det slutade funka strax efter jag började köra utorrent , var det det som störde då eller ?

Permalänk
Medlem

Re: Utorrent

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bibbsan
Hej .
Vi installerade Router för ett tags sen , men det slutade funka strax efter jag började köra utorrent , var det det som störde då eller ?

Nej, som jag skrev har jag ingen router.

Kan också säga att det har fixat sig, dock vet jag inte varför men nu till 90% så måste jag inte starta om datorn om jag vill surfa igen efter att ha använt utorrent iallafall, de andra 10% kanske nätet bara dör men går att använda efter ett tag igen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Hallå! jag har liknande problem med min uppkoppling, när jag ska tanka via Torrent-sidor. Om jag testar att tanka någon fil från te x Piratebay så dör uppkopplingen direkt när jag drar igång Utorrent men återkopplar nästan direkt.

Men om jag tankar från te x Filelist så funkar det hur bra som helst. Jag misstänker att det är för att det är så mycket fler folk som seedar filer på piratebay om man jämnför med filelist, så att min router som är en Dlink 624 inte pallar med alla connections.

Kan jag ha rätt?

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk

Jag har samma problem. Jag har Comhem och har aldrig haft några problem tidigare. Jag har alltid använt utorrent också. Jag vet inte vad det är jag har gjort för att det här problemet ska uppstå. Verkar som att så fort utorrent försöker börja ladda upp (eller ner?) så dör hela min uppkoppling. Jag får dra ur strömsladden ur modemet så att det startar om för att det ska gå igång igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatteKalle
Jag har samma problem. Jag har Comhem och har aldrig haft några problem tidigare. Jag har alltid använt utorrent också. Jag vet inte vad det är jag har gjort för att det här problemet ska uppstå. Verkar som att så fort utorrent försöker börja ladda upp (eller ner?) så dör hela min uppkoppling. Jag får dra ur strömsladden ur modemet så att det startar om för att det ska gå igång igen.

Mm, så höll mitt nät på också. Det verkade liksom vilja ladda men fick aldrig igång det, plus att det inte gick att göra nåt alls med nätet efteråt.
Jag testade att sänka antalet uppkopplingar till nåt väldigt lågt och sen arbeta mig uppåt. Kanske var det, mitt nät ville vänja sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

kan man inte göra något för att bli av med problemet?

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Jo man kan ställa in i torrent-programmet (iaf i azureus) att man inte vill använda så många outbound connections.

Behöver inte så många connections:
Tankar man från privata torrenttrackers så brukar de flesta sitta på rejäla uppkopplingar (och vilja tanka upp för att få en bra ratio) och då behöver man inte ha så många connections för att komma upp i en bra hastighet.

Behöver fler connections:
Tankar man från publika trackers då sitter folk på strypta linor och man behöver därför ha fler connections för att kunna tanka överhuvudtaget.

Sedan jag säkte antalet connections i azureus har inte min router hängt sig alls dl-624+

Ett annat sätt att lösa problemet på är att bygga sig en egen router av en gammal dator. Dom blir nästan lika stabila som en dyr proffesionell router.

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem

ja jag har också funderat på att bygga en egen router, men har fan ingen plats för en dator som ska stå och tugga, har dessutom telejacket i köket
men jag ska testa sänka antalet connections ut då och se om det gör någon skillnad.. thx iaf

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk

Kanske har med TCP/IP connection limiten att göra?

http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=1497

Visa signatur

Computar i7 7700k @ 4.9 GHZ // EVGA GTX 980 SC // 16GB RAM // Asus Xonar Essence STX // Sennheiser 598

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fladder11
Kanske har med TCP/IP connection limiten att göra?

http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=1497

Intressant, vet du om detta funkar i Vista?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Funkar något liknande i Vista? Har nämligen fått samma problem..

Edit: Hittade det själv för den som är intresserad - http://www.yaronmaor.net/repair.htm

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

Det hela låter något mysko, jag har själv BBB (100/10), samt den i abonnemanget ingående Gateway som här tycks ställa till problem.

Jag använder min Gateway endast till att dels ha min telefon den vägen, samt att ansluta min Rangemaster (Netgear), för att kunna ha mina burkar anslutna.

Jag har inte haft några problem med µtorrent, kör XP, enda problemet var i början när jag glömde öppna rätt portar i Rangemastern!

Dessutom, det heter µ (my) torrent, inte u-torrent! (ctrl + alt + m).