Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
De flesta jag vet som går på friskis är redan i ett förhållande. Varför skulle de vilja "öka sin attraktionsnivå"? Eller missupfattade jag ordet?

Kortfattat så spelar relationsstatus ingen större roll. För full förståelse bör du studera lite evolutionslära, "The Selfish Gene" av Dawkins brukar väl rekommenderas som introduktion.

Inom bl.a. ekonomi är enklare tankeövningar av typen "skulle agent x utföra y utan belöning z" populära. Dvs. t.ex. "skulle du läsa den här kursen om du inte fick något betyg" eller mer relevant här "skulle du träna om det inte hade någon effekt på ditt utseende", än står jag fast vid att få skulle göra det senare (eller det förra för den delen).

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Kortfattat så spelar relationsstatus ingen större roll. För full förståelse bör du studera lite evolutionslära, "The Selfish Gene" av Dawkins brukar väl rekommenderas som introduktion.

Inom bl.a. ekonomi är enklare tankeövningar av typen "skulle agent x utföra y utan belöning z" populära. Dvs. t.ex. "skulle du läsa den här kursen om du inte fick något betyg" eller mer relevant här "skulle du träna om det inte hade någon effekt på ditt utseende", än står jag fast vid att få skulle göra det senare (eller den förra för den delen med).

Du förutsätter att utseende är enda belöning värd något
x = människan i fråga
y = träna/sporta
z = massor av saker

Permalänk
Medlem

Finns väl flera orsaker till att man väljer att tillbringa en del av sitt liv till att träna. Ett skäl är att vår hälsa förbättras markant, ett annat är utseendet. För många av oss förstärks självförtroendet i och med att man ser bättre ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Du förutsätter att utseende är enda belöning värd något
x = människan i fråga
y = träna/sporta
z = massor av saker

Nej, det förutsätter att ett förbättrat/bibehållet utseende som belöning är så signifikant att avsaknaden av den skulle göra hela aktiviteten "void". Det vill säga, om det inte var för att attraktionskraften ökade skulle de återstående belöningarna inte vara tillräckliga för att individen skulle fortsätta träna.

Märk väl att det är skillnad på sport och träning: det ena är en lek[1], det andra en uppoffring för framtida belöning.

[1] Eller ett spel, beroende på hur strikt akademiskt man vill se på saken, se t.ex. "Homo Ludens" av Huizinga och "Rules of Play" av Salen et al.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Nej, det förutsätter att ett förbättrat/bibehållet utseende som belöning är så signifikant att avsaknaden av den skulle göra hela aktiviteten "void". Det vill säga, om det inte var för att attraktionskraften ökade skulle de återstående belöningarna inte vara tillräckliga för att individen skulle fortsätta träna.

Märk väl att det är skillnad på sport och träning: det ena är en lek[1], det andra en uppoffring för framtida belöning.

[1] Eller ett spel, beroende på hur strikt akademiskt man vill se på saken, se t.ex. "Homo Ludens" av Huizinga och "Rules of Play" av Salen et al.

Det är dock helt och fullt din åsikt, jag tror att de andra fördelarna mer än väl väger över för många som tränar. Och träning ingår i sport, såvida det är en någorlunda fysiskt ansträngande sport. Det har ju visat sig att fotboll ger betydligt mycket bättre resultat än att vara ute och jogga på samma tid till exempel.

Att försöka påstå att folk aldrig (eller till väldigt liten del) tränar för sin hälsas skull och därför se det som onödig aktivitet är imo en väldigt svag argumentation, särskilt när du inte har annat än att du verkar känna det på dig att backa upp det med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Det har ju visat sig att fotboll ger betydligt mycket bättre resultat än att vara ute och jogga på samma tid till exempel.
.

Vad för slags resultat är det du syftar på samt kan du redovisa var du har tagit del av den faktan att fotboll är mer lönsammare än joggning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Vad för slags resultat är det du syftar på samt kan du redovisa var du har tagit del av den faktan att fotboll är mer lönsammare än joggning.

Styrka, fettförbrännning, uthållighet.

Jag kommer inte ihåg var jag läste det första gången, men en snabb googling kom fram till det här: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=891897&from=rss

Inte så konstigt egentligen imo. Att utöva en sport som man dessutom tycker är rolig ger ju motivation att ta i det där lilla extra ibland, jämfört mot att bara jogga som faktiskt är något så grymt tråkigt

Permalänk
Medlem

Angående uthållighet så tror jag det är bättre att löpträna än att spela fotboll. Varför tror du till exempel att de som tränar långdistans eller vad man säger professionellt, inte spelar fotboll?
Men visst, är bara logiskt att man får mer muskler ifall man tränar fotboll. Fotboll i sig handlar ju mer om korta men snabba intervall.

Har det aldrig slagit dig att jogga i sig för vissa personer är roligare än att t ex spela fotboll? I båda fallen så frigörs ju endorfiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Angående uthållighet så tror jag det är bättre att löpträna än att spela fotboll. Varför tror du till exempel att de som tränar långdistans eller vad man säger professionellt, inte spelar fotboll?
Men visst, är bara logiskt att man får mer muskler ifall man tränar fotboll. Fotboll i sig handlar ju mer om korta men snabba intervall.

Har det aldrig slagit dig att jogga i sig för vissa personer är roligare än att t ex spela fotboll? I båda fallen så frigörs ju endorfiner.

Mycket möjligt, men det beror ju på hur man tränar också. Eftersom vi pratar om kortare träningspass i veckan så ger nog fotboll iallafall minst likvärdig uthållighet som att jogga lika mycket.

Sen vet jag inte om du verkar tro att jag säger att fotboll/sport är bättre på alla sätt och vis, men det gör jag inte. Jag argumenterar för att det är en fullgod ersättning för strikt motion/styrketräning när det kommer till att hålla kroppen någorluna i form. Självklart är det min högst personliga åsikt att det är trisst att bara jogga, men å andra sidan är jag nog inte HELT ensam om det heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Kortfattat så spelar relationsstatus ingen större roll. För full förståelse bör du studera lite evolutionslära, "The Selfish Gene" av Dawkins brukar väl rekommenderas som introduktion.

Inom bl.a. ekonomi är enklare tankeövningar av typen "skulle agent x utföra y utan belöning z" populära. Dvs. t.ex. "skulle du läsa den här kursen om du inte fick något betyg" eller mer relevant här "skulle du träna om det inte hade någon effekt på ditt utseende", än står jag fast vid att få skulle göra det senare (eller det förra för den delen).

Jag får väl hålla med dig här. Jag tränar för att jag anser att jag vid 60 ser bättre ut levande än död.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
särskilt när du inte har annat än att du verkar känna det på dig att backa upp det med.

Tycker det är så trivialt att jag inte behöver backa upp det. Marknadens regler föreslår att reklam bör återspegla "behov" hos konsumenten och således bör det vara enkelt att kom fram till vilka dessa primärt är:
Titta på den reklam som finns för gym, träningsredskap o.d. och försök komma fram till en gemensam nämnare, enl min erfarenhet är det inte "köp detta för det är så skojfriskt!".

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
[B]Tycker det är så trivialt att jag inte behöver backa upp det.

[/B]
Här gör du det egentligen helt hopplöst att ens försöka argumentera med dig när du säger saker som bara är din egen uppfattning utan någon egentlig uppbackning.

Citat:

Marknadens regler föreslår att reklam bör återspegla "behov" hos konsumenten och således bör det vara enkelt att kom fram till vilka dessa primärt är:

Att skapa efterfrågan lär inte vara ett nytt begrepp för dig hoppas jag.

Citat:

Titta på den reklam som finns för gym, träningsredskap o.d. och försök komma fram till en gemensam nämnare, enl min erfarenhet är det inte "köp detta för det är så skojfriskt!".

[ul]http://brandonblog.files.wordpress.com/2007/05/athle1.jpg[/url]
[rl]http://brandonblog.files.wordpress.com/2007/05/athle2.jpg[/url] [/B]

Vem har sagt att man tränar för att det bara är "skojfriskt"? Jag argumentarar ju för att utseendet inte behöver vara allt man eftersträvar, och att hälsan är minst lika viktig som motivation. Kan du helt ärligt säga att siluetterna ser hälsosamma ut? Att de sedan använder så attraktiva människor i sin reklam som möjligt är väl knappast konstigt, det görs ju till och med i bilreklam.

Och än en gång, jag pratar inte bara om att bygga muskler på gym, det borde du ha fattat vid det här laget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Att skapa efterfrågan lär inte vara ett nytt begrepp för dig hoppas jag.

Det intressanta i sammanhanget är vilka känslor eller behov de marknadsför, jag har aldrig sett någon reklam inom träningsgebitet som har sagt något annat än "hey fetto, köp det här så blir du snyggare!".
Hade det varit så fruktansvärt intressant för gemene man att ha roligt och/eller förbättra hälsan borde det också återspeglas reklamen*.

*) Ja, du kan säkert hitta något exempel riktat till kvinnor över 55 år men det är knappast relevant för diskussionen här.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Det intressanta i sammanhanget är vilka känslor eller behov de marknadsför, jag har aldrig sett någon reklam inom träningsgebitet som har sagt något annat än "hey fetto, köp det här så blir du snyggare!".
Hade det varit så fruktansvärt intressant för gemene man att ha roligt och/eller förbättra hälsan borde det också återspeglas reklamen*.

*) Ja, du kan säkert hitta något exempel riktat till kvinnor över 55 år men det är knappast relevant för diskussionen här.

Du har fortfarande snöat in dig på det där med reklamen alltså. Men se det såhär, de människorna som är så himla snygga i de där reklamerna, är de inte det för att de ser friska, hälsosamma och starka ut? Det blir liksom ett stort paket av det, och vill de marknasföra sig som så effektiva som möjligt ska de naturligtvis välja människor som uppnår så mycket som möjligt av de bra egenskaperna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Du har fortfarande snöat in dig på det där med reklamen alltså. Men se det såhär, de människorna som är så himla snygga i de där reklamerna, är de inte det för att de ser friska, hälsosamma och starka ut? Det blir liksom ett stort paket av det, och vill de marknasföra sig som så effektiva som möjligt ska de naturligtvis välja människor som uppnår så mycket som möjligt av de bra egenskaperna.

"friska, hälsosamma och starka" är precis samman sak som attraktiva ur ett genetisk perspektiv, vilket skulle te sig uppenbart om du kontemplerat motsatsen: "sjuka och svaga". Människan vill duplicera - det är inte mer avancerat än så.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
"friska, hälsosamma och starka" är precis samman sak som attraktiva ur ett genetisk perspektiv, vilket skulle te sig uppenbart om du kontemplerat motsatsen: "sjuka och svaga". Människan vill duplicera - det är inte mer avancerat än så.

... vilket indirekt alltså ger mig rätt? Man tränar även för hälsans skull?
Reklamen använder synbar hälsa för att det är lättast att förmedla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
... vilket indirekt alltså ger mig rätt? Man tränar även för hälsans skull?
Reklamen använder synbar hälsa för att det är lättast att förmedla.

Utseendet singalerar reproduktiva fördelar (det är därför vi öht upplever saker som "snygga"). Dock spelar det givetvis ingen roll om dessa signaler är artificiella eller "riktiga": det spelar t.ex. ingen roll om du är född blond eller har blonderat dig, den "biologiska reaktionen" är den samma.
Det är mao inte särskillt intressant för människan huruvida hon verkligen besitter vissa egenskaper eller inte, det viktiga är vad hon kan ge sken av.

Av mitt resonemang följer att hade man relativt riskfritt kunnat få en "snygg" kropp genom att äta ett piller hade alla gym gått i konkurs över en natt medan de enl ditt resonemang fortfarande skulle tuta på i samma takt. Jag håller naturligvis de förra mer troligt.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Utseendet singalerar reproduktiva fördelar (det är därför vi öht upplever saker som "snygga"). Dock spelar det givetvis ingen roll om dessa signaler är artificiella eller "riktiga": det spelar t.ex. ingen roll om du är född blond eller har blonderat dig, den "biologiska reaktionen" är den samma.
Det är mao inte särskillt intressant för människan huruvida hon verkligen besitter vissa egenskaper eller inte, det viktiga är vad hon kan ge sken av.

Av mitt resonemang följer att hade man relativt riskfritt kunnat få en "snygg" kropp genom att äta ett piller hade alla gym gått i konkurs över en natt medan de enl ditt resonemang fortfarande skulle tuta på i samma takt. Jag håller naturligvis de förra mer troligt.

FÅr man alla fördelarna från att träna utan att behöva träna, ja, då skulle förmodligen gymen inte gå så bra längre. Men då uppnår man ju samtidigt de hälsosamma sakerna, menar du att bara bli smal är ju inte det alltid särskilt snyggt heller.

Men vi kan också säga såhär, om folk är villiga att köpa dyra preparat, äta rätt, anstränga sig med dieter hit och dit, ta vitaminer osv, då är väl ändå inte lite fysisk aktivitet (som jag sagt hur många gånger som helst nu, inte endast gym) ett särskilt långt steg heller, särskilt när hälsoeffekterna är så väldigt många?

Jag vidhåller hur som helst att det är rent löjligt att säga att ingen tränar för hälsoeffekterna. Att de sedan medför att man oftast ser bättre ut är ju bara bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
FÅr man alla fördelarna från att träna utan att behöva träna, ja, då skulle förmodligen gymen inte gå så bra längre. Men då uppnår man ju samtidigt de hälsosamma sakerna, menar du att bara bli smal är ju inte det alltid särskilt snyggt heller.

Men vi kan också säga såhär, om folk är villiga att köpa dyra preparat, äta rätt, anstränga sig med dieter hit och dit, ta vitaminer osv, då är väl ändå inte lite fysisk aktivitet (som jag sagt hur många gånger som helst nu, inte endast gym) ett särskilt långt steg heller, särskilt när hälsoeffekterna är så väldigt många?

Jag vidhåller hur som helst att det är rent löjligt att säga att ingen tränar för hälsoeffekterna. Att de sedan medför att man oftast ser bättre ut är ju bara bra.

Jag tror inte hälsoeffekterna är nödvändiga, gymmen skulle vara precis lika dödsdömda även om "pillermusklerna" inte medförde ökad styrka, etc.

Låt oss ta ett mer extremt exempel: tänk dig en värld där alla människor - likt en viss Heroes-karaktär - hade möjlighet att projicera den bild av sig själv hon så önskade, jag tror det sannolikt att ytterst få gym skulle överleva där.

Tror inte vi kommer så mycket längre i denna diskussion. Let's agree to disagree, osv.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Jag tror inte hälsoeffekterna är nödvändiga, gymmen skulle vara precis lika dödsdömda även om "pillermusklerna" inte medförde ökad styrka, etc.

Inte en chans. Fråga varenda kotte på ett gym och jag lovar att minst 80% skulle säga emot dig.

Citat:

Låt oss ta ett mer extremt exempel: tänk dig en värld där alla människor - likt en viss Heroes-karaktär - hade möjlighet att projicera den bild av sig själv hon så önskade, jag tror det sannolikt att ytterst få gym skulle överleva där.

Tror inte vi kommer så mycket längre i denna diskussion. Let's agree to disagree, osv.

Vi håller helt klart inte med varandra. Men jag tror jag och många andra med mig värderar att må bra som en högre prioritet än att få lite bättre formad kropp.

Permalänk
Hedersmedlem

sry men har det inte gått lite off topic nu?