Vad förväntar man sig av sina barn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kött är inte skadligt Däremot så är det inte farligt att vara vegeterian heller, så länge man tar kosttillskott och sådant.

Kött är visst farligt. I de mängder folk käkar är det bevisat cancerogent. Det är för jobbigt för kroppen att handskas med alla stora proteinmolekyler och förmodligen är det inte heller bra att käka avancerade DNAmolekyler. Sedan är det minst sagt vanligt att folk som käkar kött käkar för lite riktigt mat, grönsaker och frukter. Glömde nämna att huvudanledningen till att alla ska vara veggies är att det skulle lösa hela världens svältproblem. Att odla käk till djur som man gör idag ger bara en tiondel av vad det skulle ge att käka de odlade grönsakerna direkt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Sant, men att man inte kan leva enbart på konst betyder inte att man kan arbeta med konsten samt att ha ett jobb på sidan om. Tycker man i så fall att konsten är såpass viktig att man vill lära sig mer om det och kanske inte trjäna lika mycket pengar tycker jag inte det är fel, känner själv minst 1 person som lever på det viset.

Framförallt så är hon bara 16, att hon inte läser natur eller något annat "fint" nu ser jag inte som någon anledning till att hennes föräldrar ska misströsta.

Ne, men jag tycker ändå att man kanske bör utbilda sig först och kanske ha konsten på sidan? Och sen kanske ta upp konsten. En gymnasieutbildning inom Sam/Natur t.ex. (kan vara andra) kommer man iaf hyffsat långt med. Har många vänner som gått Sam/natur på gymnasiet och nu går på musikhögskola osv, inge fel med att plugga estetiska ämnen, men jag vet inte om man bör ha det som sin gymnasieutbildning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Kött är visst farligt. I de mängder folk käkar är det bevisat cancerogent. Det är för jobbigt för kroppen att handskas med alla stora proteinmolekyler och förmodligen är det inte heller bra att käka avancerade DNAmolekyler. Sedan är det minst sagt vanligt att folk som käkar kött käkar för lite riktigt mat, grönsaker och frukter. Glömde nämna att huvudanledningen till att alla ska vara veggies är att det skulle lösa hela världens svältproblem. Att odla käk till djur som man gör idag ger bara en tiondel av vad det skulle ge att käka de odlade grönsakerna direkt.

Hmm, konstigt då att våra proffesorer svarade motatsen till dig Frågan kom upp och svaret var att en blandad diet med kött och grönsaker var det hälsosammaste. Sen får du gärna ta fram undersökningar som visar att kött skulle vara cancerogent i normala mängder. Avancerade DNA-molekyler? Hur skulle kroppen känna av att de är avancerade menar du? Kroppen läser knappast av DNAt innan den bryter ned det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Allt har ett samband tillsammans, om hon har det dåligt hemma och mår psykist dåligt, så är det nästan själklart att hon inte håller sig till rätt kost som vegeterian. Man kan ju hålla rätt kost med det och det kräver mer än om man inte vore det. Efter som hennes föräldrar också ogillar detta så gör det inte saken bättre. Har kamrater som haft vegetariska tider och dessa klarar sig riktigt bra för de har stöd från sin familj och föräldrarna stöttar och hjälper dem.
Detta är ju ganska självklart, sen att hon har ont i lederna är en sak, men att man känner sig trött och inte orkar något hör inte till med lederna utan kosten. Äter man rätt så mår man bättre fysiskt och psykist, men det är inte lätt om man mår dåligt och inte har stöd hem ifrån. Så får hon det bättre hemma, så lär hon garanterat att må bättre, då äter man bättre, vilket gör att man orkar mer, tills man har ont och med all rätt kan vila.

Det tär på krafterna nåt enormt att ha ledproblem. Jag äter rätt kost, rör på mig mycket men under vinter halvåret så blir jag helt död känns det som och jag har ont i hela kroppen och orkar inte med nånting för att den där extrema smärtan tar kål på mig.

Sen var det nån annan som skrev att hon borde ta studier före konsten. Hon har gjort sitt val, vid den åldern klarar man av sånt. Finns många som klarar sig på konsten, även fast dom inte är kända. Min moster till exempel är ingen känd konstnär men är frilansare och lever gott på att göra nåt hon älskar jag ser ingenting fel i det? Har tjejen talang för det så ska hon fortsätta med vad hon håller på med.

Nån annan sa att hon kunde flytta hem till killen men vet inte om det går lagligt utan föräldrarnas tillåtelse pga hennes ålder.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
DNA

Att käka människokött leder till galna ko-sjukan för mäniskor. Detsamma gäller apköttr i viss mån för att de är lika oss. Kalna ko-sjukan kom av att kor matades med ko. Visst, kroppen läser inte av DNA:t, kroppen är ingen dator eller dvdspelare, men när det hamnar DNA liknande vårat i kroppen kan konstiga saker hända. Ju mer kött man käkar och ju mer det liknar människokött desto större risk för problem. Det var SR eller kanske GP som för nått år sen snackade om någon undersökning som visade att förtäring av kött ökade risken för magsäckscancer. Det finns inte mycket forskning i ämnet för som alltid är det impopulärt att gå emot det konventionella men håll ett öga på kommande forskning så kanske du blir motiverad att sluta käka as.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

mina föräldrar är inga änglar men dom är iallafall stolta över mig hur jag än gör i livet!

hon bör skita i sina föräldrar låter som riktiga snobbar!

min brorsas tjej har snobb föräldrar eller iallafall på henners farsas sida. min bror och hon blev bjudna på hennes farfars födelsedag i estland. vid bordet där alla satt så presenterades alla av farmodern(tex här är bertil blabla som känner/är ihop med blabla), alla visste att min bror var hennes kille och farmodern presenterade honom som hennes kompis. sen talade hon med hans tjej och sa att min bror aldrig kan bli en bra make eller ge henne något vettigt så länge han är bilmekaniker och hon borde hitta en rik framgångsrik man och själv utbilda sig till något yrke där man tjänade mkt pengar. sen fick hon veta att hennes farsa och farmodern snackat mer skit om henne och brorsan av hennes vettigt funtade kusin och brorsa.
det roliga är att hennes farsa är en riktig loser som aldrig kunnat hålla i ett jobb, är alkis, mytoman, narkoman. han lever på sina rika föräldrar, hennes mor lämnade honom tidigt och hon är ihop med en rörmokare som är riktigt scysst snubbe. har aldrig mött hennes farsa eller farmodern men vill inte gärna göra det heller.

såna skall man skita i, det är folk som inte lever i verkligheten. BTW så borde hon gå och kolla upp sina leder...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Att käka människokött leder till galna ko-sjukan för mäniskor. Detsamma gäller apköttr i viss mån för att de är lika oss. Kalna ko-sjukan kom av att kor matades med ko. Visst, kroppen läser inte av DNA:t, kroppen är ingen dator eller dvdspelare, men när det hamnar DNA liknande vårat i kroppen kan konstiga saker hända. Ju mer kött man käkar och ju mer det liknar människokött desto större risk för problem. Det var SR eller kanske GP som för nått år sen snackade om någon undersökning som visade att förtäring av kött ökade risken för magsäckscancer. Det finns inte mycket forskning i ämnet för som alltid är det impopulärt att gå emot det konventionella men håll ett öga på kommande forskning så kanske du blir motiverad att sluta käka as.

Antosson, när människan började jaga och äta kött fick vi plötsligt överskott av energi som ledde till att vi kunde underhålla en stor och energislukande hjärna.
Du bekräftar den teorin.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Att käka människokött leder till galna ko-sjukan för mäniskor. Detsamma gäller apköttr i viss mån för att de är lika oss. Kalna ko-sjukan kom av att kor matades med ko. Visst, kroppen läser inte av DNA:t, kroppen är ingen dator eller dvdspelare, men när det hamnar DNA liknande vårat i kroppen kan konstiga saker hända. Ju mer kött man käkar och ju mer det liknar människokött desto större risk för problem. Det var SR eller kanske GP som för nått år sen snackade om någon undersökning som visade att förtäring av kött ökade risken för magsäckscancer. Det finns inte mycket forskning i ämnet för som alltid är det impopulärt att gå emot det konventionella men håll ett öga på kommande forskning så kanske du blir motiverad att sluta käka as.

Du har ännu inte lyckats ta fram någon forskning som stödjer din sak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Antosson, när människan började jaga och äta kött fick vi plötsligt överskott av energi som ledde till att vi kunde underhålla en stor och energislukande hjärna.
Du bekräftar den teorin.

Vår lärare visade faktiskt studier som visade att visst köttintag gav positiva resultat för hjärnan

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kött är BRA till en viss gräns

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
"...och att vegetarianism inte medför något negativt?"

maxburgare för 19 spänn, skulle jag vara veggo kan inte jag äta de, låter riktigt negativt tycker iaf jag

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
NYTT FÖRSLAG! Alla blir vegetarianer så slipper vi så mycket sjukdom som kostar så mycket pengar. För du vet väl att kött är farligt för hälsan och att vegetarianism inte medför något negativt?

Kom med lite källor och häv inte bara ut dig en massa strunt som du läst i skvallerpressen, gäller dina andra inlägg i tråden också..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Har för mig att de flesta i min ålder som läste samhäll/natur nu sitter som butiksassistet eller är värdelösa vårdbiträden, lika så dessa förbenade estetare som enbart klagar. Ja jag har fördomar.

Skum mening men om jag tolkar dig rätt borde du läsa vad jag skrev i mitt förra inlägg, där har du fina grafer som visar hur det går för olika programs studenter. Esteter ligger inte i topp på arbetsmarknaden precis..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson

Att käka människokött leder till galna ko-sjukan för mäniskor. Detsamma gäller apköttr i viss mån för att de är lika oss. Kalna ko-sjukan kom av att kor matades med ko.

Men nu pratar du väl i nattmössan?
Galna kosjukan, BSE kom inte från att kor matades med kor. Du har missuppfattat det hela, BSE spreds från ko till ko genom att man matade kor med benmjöl från smittade kor.
Att det skulle bildas någon form av galna kosjukan om man åt en människa är ju bara strunt, finns många fall av kannibalism under modern tid och inget har mig veterligen fått BSE av det.
Prionsjukdommar uppstår spontant, de har inte kopplats till kosten på något sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson

Kött är visst farligt. I de mängder folk käkar är det bevisat cancerogent.

Nämen, nu ropar du väl varg lite för mycket?

"De halter som förekommer i svensk mat tillagad under normala förhållanden anses inte ge någon påtagligt ökad risk för cancer, men ytterligare studier krävs innan en slutlig riskbedömning kan göras. En överdriven konsumtion av hårdstekt mat är dock onödig."

Källa: Livsmedelsverkets hemsida

Sammanfattning: Antonsson borde sluta läsa expressen/aftonbladet och börja tänka lite mer kritiskt. (kan kanske en mer varierad kost hjälpa?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ne, men jag tycker ändå att man kanske bör utbilda sig först och kanske ha konsten på sidan? Och sen kanske ta upp konsten. En gymnasieutbildning inom Sam/Natur t.ex. (kan vara andra) kommer man iaf hyffsat långt med. Har många vänner som gått Sam/natur på gymnasiet och nu går på musikhögskola osv, inge fel med att plugga estetiska ämnen, men jag vet inte om man bör ha det som sin gymnasieutbildning.

Varför? Det finns som sagt gott om jobb som inte kräver en viss gymnasieutbildning som går bra att klara sig på om man är införstådd med att det inte är lika lätt att bli rik. Det går ju dessutom bra att senare läsa vidare som lärare eller annat i estetiska ämnen.

Det viktigaste är att man kan motivera sig själv, och att göra något man inte vill eller tycker om för att "det är bäst så" brukar väldigt sällan funka särskilt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Skum mening men om jag tolkar dig rätt borde du läsa vad jag skrev i mitt förra inlägg, där har du fina grafer som visar hur det går för olika programs studenter. Esteter ligger inte i topp på arbetsmarknaden precis..

Var ju det jag menade. Läs mellan raderna. Jag är anska så svårtolkad/(torkad)...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Antosson, när människan började jaga och äta kött fick vi plötsligt överskott av energi som ledde till att vi kunde underhålla en stor och energislukande hjärna.
Du bekräftar den teorin.

Vår hjärna har varit lika stor i typ 5 miljoner år. Under typ 1 miljon år har vi behärskat elden, innan dess var köttkonsumtionen mycket mindre iom att rått kött inte är så kul att käka. Gäller inte insekter och sånt som vi förståss alltid käkat. Under åren vi funnits har vi lärt oss att använda hjärnan mer och mer men jag vet inte om det beror på köttkonsumtion, vi använder fortfarande långt ifrån hela hjärnan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Men nu pratar du väl i nattmössan?
Galna kosjukan, BSE kom inte från att kor matades med kor. Du har missuppfattat det hela, BSE spreds från ko till ko genom att man matade kor med benmjöl från smittade kor.
Att det skulle bildas någon form av galna kosjukan om man åt en människa är ju bara strunt, finns många fall av kannibalism under modern tid och inget har mig veterligen fått BSE av det.
Prionsjukdommar uppstår spontant, de har inte kopplats till kosten på något sätt.

Säkert? Jag hörde någon gång för länge sedan, och har hört det flera gånger, att förtäring av liknande DNA precis som inavel leder till mutationer. Om du är helt säker på att detta är fel eller att galna-ko-sjukan inte kom av detta så pliz link.

Citat:

Nämen, nu ropar du väl varg lite för mycket?

"De halter som förekommer i svensk mat tillagad under normala förhållanden anses inte ge någon påtagligt ökad risk för cancer, men ytterligare studier krävs innan en slutlig riskbedömning kan göras. En överdriven konsumtion av hårdstekt mat är dock onödig."

Källa: Livsmedelsverkets hemsida

Sammanfattning: Antonsson borde sluta läsa expressen/aftonbladet och börja tänka lite mer kritiskt. (kan kanske en mer varierad kost hjälpa?)

Livsmedelsverket har så gott som ingen trovärdighet. Det är bara massa konservativa, inkompetenta gamla gubbar som fortfarande håller fasst vid gamla fakta som visats felaktiga.

"Konsumtion av 100 gram rött kött om dagen tredubblar risken för magsäckscancer. Det visar rapporten från Epic-projektet, som är under ledning av WHO:s cancerinstitut i Lyon..." tv4 Inte en bra källa men googlade bara snabbt. (första träffen =P)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Jag hade inte hatat mitt barn som förälder jag hade gråtit över att jag var så dålig på att uppfostra. Emo, vegeterian och konstnär, det ända som fattas är att hon går med i AFA eller Ung vänster så är hon komplett med allt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Vår hjärna har varit lika stor i typ 5 miljoner år. Under typ 1 miljon år har vi behärskat elden, innan dess var köttkonsumtionen mycket mindre iom att rått kött inte är så kul att käka. Gäller inte insekter och sånt som vi förståss alltid käkat. Under åren vi funnits har vi lärt oss att använda hjärnan mer och mer men jag vet inte om det beror på köttkonsumtion, vi använder fortfarande långt ifrån hela hjärnan.

Den moderna människan har funnits i ca 200-250,000 år inte "typ 5 miljoner" och jag vågar säga att vi har behärskat elden den tiden. Du säger att rått kött inte är "så kul att äta", vad jag vet ska t.ex. råbiff vara mycket gott. Även vissa inuitfolkslag har dokumenterats äta rått kött. Så länge köttet inte innehåller trikiner eller för mycket farliga bakterier ligger finns det ingen överliggande risk med att äta rått kött.
Det är allmänt accepterat att vår hjärna inte utvecklats biologiskt sätt under vår existens men att det var en ökad diet av kött, fisk och skaldjur som gjorde utveckling till människa möjlig. Vi använder hela vår hjärna, eller tror du en del av den ligger helt inaktiv i skallen och endast fungerar som utfyllnad?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är så skönt och trevligt att vi har så många utbildade läkare och psykologer som tar sig tid att skriva i trådar som dessa! Härligt!

Leeloo: Har din flickvän fått en ställd diagnos? Jag är inte utbildad läkare som så många andra i tråden, men är det möjligen fibromyalgi som har drabbat tjejen?

P.S. Lägg ner köttdiskussionen eller starta en ny tråd. D.S.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fräsbanan
Den moderna människan har funnits i ca 200-250,000 år inte "typ 5 miljoner" och jag vågar säga att vi har behärskat elden den tiden. Du säger att rått kött inte är "så kul att äta", vad jag vet ska t.ex. råbiff vara mycket gott. Även vissa inuitfolkslag har dokumenterats äta rått kött. Så länge köttet inte innehåller trikiner eller för mycket farliga bakterier ligger finns det ingen överliggande risk med att äta rått kött.
Det är allmänt accepterat att vår hjärna inte utvecklats biologiskt sätt under vår existens men att det var en ökad diet av kött, fisk och skaldjur som gjorde utveckling till människa möjlig. Vi använder hela vår hjärna, eller tror du en del av den ligger helt inaktiv i skallen och endast fungerar som utfyllnad?

Sant, homo sapiens sapiens har funnits i typ 200k år men ibland kallar man en stor bunt arter för "genus homo" inkluderande neandertalare bla. Försempel detta citat från wikipedia "Hunting and gathering was presumably the only subsistence strategy employed by human societies for more than two million years, until the end of the Mesolithic period."

Angående elden så har jag ett nytt citat från wikipedia: "Archaeology indicates that ancestors or relatives of modern humans might have controlled fire as early as 790,000 years ago. The Cradle of Humankind site has evidence for controlled fire from 1 to 1.8 million years ago."

Återigen på wikipedia om hjärnan hittar jag 'common misconceptions'
"Humans use only 10% or less of their brain: Even though many mysteries of brain function persist, every part of the brain has a known function.[7][8][9]
This misconception most likely arose from a misunderstanding (or misrepresentation in an advertisement) of neurological research in the late 1800s or early 1900s when researchers either discovered that only about 10% of the neurons in the brain are firing at any given time or announced that they had only mapped the functions of 10% of the brain up to that time (accounts differ on this point).
Another possible origin of the misconception is that only 10% of the cells in the brain are neurons; the rest are glial cells that, despite being involved in learning, do not function in the same way that neurons do.
If all of a person's neurons began firing at once, that person would not become smarter, but would instead suffer a seizure. In fact, studies have shown that the brains of more intelligent people are less active than the brains of less intelligent people when working on the same problems.[citation needed]
Some New Age proponents propagate this belief by asserting that the "unused" ninety percent of the human brain is capable of exhibiting psychic powers and can be trained to perform psychokinesis and extra-sensory perception. "

Typiskt att man ska ha fallit för ett sånt grepp. Skulle inte förvåna mig om det var i skolan jag 'lärde' mig det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Sweclockers - Daily life tech support

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson

Säkert? Jag hörde någon gång för länge sedan, och har hört det flera gånger, att förtäring av liknande DNA precis som inavel leder till mutationer. Om du är helt säker på att detta är fel eller att galna-ko-sjukan inte kom av detta så pliz link.

Livsmedelsverket har så gott som ingen trovärdighet. Det är bara massa konservativa, inkompetenta gamla gubbar som fortfarande håller fasst vid gamla fakta som visats felaktiga.

"Konsumtion av 100 gram rött kött om dagen tredubblar risken för magsäckscancer. Det visar rapporten från Epic-projektet, som är under ledning av WHO:s cancerinstitut i Lyon..." tv4 Inte en bra källa men googlade bara snabbt. (första träffen =P)

Ja, jag är säker, varför skulle det vara farligt att förtära "liknande DNA"? Det är verkligen inte samma sak som inavel, att det då kan bli lite fel beror på helt annorlunda orsaker.

" Det finns två former av sjukdomen: en ärftlig sådan samt en där patienten utvecklar CJD efter att ha mottagit exempelvis hornhinnetransplantat och hypofyshormon som utvunnits från avlidna." -http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3870
Tog första träffen på g.

"- Det nya resultatet skärper våra rekommendationer om en allsidig kost, säger Hallmans. "
från samma sida som du länkade till... det är med andra ord ingen larmrapport som säger att köttätande är dåligt, bara att det är bäst med en varierad kost.
Sen är det där med röttköt och cancer ett vanligt påstående som dyker upp lite då och då och när det kommer till skvallerpressen förstärks det kraftigt..
Läs detta:
http://www.nymedicin.com/news/2005/06/18/Rott_kott_ger_mycket...

Permalänk
Medlem

Angående delen om estetisk utbildning:

Jag pluggade en samhäll-estetisk linje på gymnasiet. Mina föräldrar ansåg att jag skulle göra det jag tyckte kändes roligt innan jag var tvungen att "ordna upp" mitt liv. Kan ju meddela att just den linjen inte var lättare än någon annan. Man måste inte läsa matte och fysik för att få ut nånting vettigt ur en gymnasieutbildning. Vi hade de vanliga kurserna precis som alla andra, skillnaden var att vi istället för ekonomi eller fördjupad samhällskunskap läste musik/bild/drama. Vi (tillsammans med natur-esteterna) var den enda linjen som hade "koncentrationsdagar", alltså hela skoldagar med bara repetitioner samt även repetitioner på helgdagar. Och våra andra lärare krävde lika mycket av oss som om vi inte hade haft dessa dagar. Så även om vi gjorde nånting som vi tyckte var kul, hade vi troligen mer press på oss än många andra linjer.

Hursomhelst, efter gymnasiet och lite folkhögskola började jag plugga på högskola och nu har jag ett jobb som ger staten en hel del skattepengar.

Det jag vill säga är att när man är 16 år så har man inte en jävla aning om vad man vill bli när man blir stor. Bättre då att göra nånting som man trivs med tills man hittat motivationen och ett fokus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Angående delen om estetisk utbildning:

Jag pluggade en samhäll-estetisk linje på gymnasiet. Mina föräldrar ansåg att jag skulle göra det jag tyckte kändes roligt innan jag var tvungen att "ordna upp" mitt liv. Kan ju meddela att just den linjen inte var lättare än någon annan. Man måste inte läsa matte och fysik för att få ut nånting vettigt ur en gymnasieutbildning. Vi hade de vanliga kurserna precis som alla andra, skillnaden var att vi istället för ekonomi eller fördjupad samhällskunskap läste musik/bild/drama. Vi (tillsammans med natur-esteterna) var den enda linjen som hade "koncentrationsdagar", alltså hela skoldagar med bara repetitioner samt även repetitioner på helgdagar. Och våra andra lärare krävde lika mycket av oss som om vi inte hade haft dessa dagar. Så även om vi gjorde nånting som vi tyckte var kul, hade vi troligen mer press på oss än många andra linjer.

Hursomhelst, efter gymnasiet och lite folkhögskola började jag plugga på högskola och nu har jag ett jobb som ger staten en hel del skattepengar.

Det jag vill säga är att när man är 16 år så har man inte en jävla aning om vad man vill bli när man blir stor. Bättre då att göra nånting som man trivs med tills man hittat motivationen och ett fokus.

Fint att det gick bra för dig, men det ändrar inte faktumet att esteter har det svårare på arbetsmarknaden än de flesta andra programmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Fint att det gick bra för dig, men det ändrar inte faktumet att esteter har det svårare på arbetsmarknaden än de flesta andra programmen.

Tja... jo... renodlade esteter lär ju inte ha det lätt. Att gå en ren musiklinje innebär ju egentligen att det enda man kan göra sen är att plugga på musikhögskolan och antingen bli dansbandsmusiker eller musiklärare.

Så där har du helt rätt. Rena konstutbildningar på gymnasienivå är kanske inte the way to go. Samma gäller att läsa media på gymnasiet... det ger ingenting. Men blandutbildningar anser jag är hur bra som helst.

Ärligt talat är jag rätt besviken på dagens gymnasieutbildningar över lag. Det känns mest som att de har ett mindervärdeskomplex. De vill liksom vara högskolor, men när man är 16-19 så har man egentligen inte utvecklats och mognat så mycket att man är redo för det. Dessutom tyckte jag nog att högskolan var lättare och fan så mycket lugnare än det stressiga gymnasiet. Men nu är vi inne på en helt annan diskussion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Fint att det gick bra för dig, men det ändrar inte faktumet att esteter har det svårare på arbetsmarknaden än de flesta andra programmen.

Och vad beror det på?
Generellt sett, om jag kollar på de som nu går estet så klär de sig inte efter "normen" därför är folk rädda att anställa dem, iaf i serviceinriktade yrken där kunden står framför personen.

men men, de ger väll sig till slut, hehe.
Eller så får du helt enkelt sluta vara så vrånga och klä sig och vara som man "ska" under dagen och sen på kvällstid kan de vara vem fan de vill.
Kan även få jobb och när folk på jobbet är vana vid dig, då kan man sakta börja klä sig som man vill.
Själv tog det ett tag för mig att få mitt första jobb, men jag gav efter och fick mitt första jobb, sen dess har jag inte behövt klä mig annorlunda(från min skatestil) när jag sökt mig vidare.
Ibland får man ge efter för att komma någonstans

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
så du hittar hit...

Visst, det är löjligt att bråka om en ökad risk för cancer när det det är från 1,3 till 1,7 procent men jag blev upprörd över att folk klankade ner på vegetarianer för det finns verkligen ingenting som tyder på att det är några nackdelar med det. Själv käkar jag fisk + vegetariskt. Vegetariansism är iaf bra ur miljösynpunkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip

Jag tycker folk blandar ihop orsak och verkan i den här debatten. Statistiken som head tjatar om är mycket tydlig men jag tror snarare det är så att de som har estetisk läggning och passar sämre in i dagens samhälle oftare väljer estetisk linje och alltså är det inte så att de blir lata av att gå den vägen. Vi får väl göra ett ställningstagande om vi vill eller inte vill hjälpa de som inte kan arbeta pga fysiska eller psykiska problem. Jag tycker det ligger närmare i så fall att låta fysiskt handikappade svälta för viss estetik kan vara väldigt skön. Jag är dock defenitivt för allemansrätt på skapelser och mot uppehovsrätt på skit som produceras i musik och filmbranschen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Jag tycker det är så skönt och trevligt att vi har så många utbildade läkare och psykologer som tar sig tid att skriva i trådar som dessa! Härligt!

Leeloo: Har din flickvän fått en ställd diagnos? Jag är inte utbildad läkare som så många andra i tråden, men är det möjligen fibromyalgi som har drabbat tjejen?

P.S. Lägg ner köttdiskussionen eller starta en ny tråd. D.S.

Ingen aning, hon har varit till läkare och läkaren sa att hon bör ta det lungt. Smärtstillande är ingen idé eftersom hon har blivit i stort sett immun mot smärtstillande mediciner hon har fått för sina leder. Hennes smärtor i lederna började när hon gick i femman i mellanstadiet (vilket hon INTE var vegetarian då!). Men hon har iaf diagnos på det. Men hennes mor verkar ju fortfarande tro att hon bara låtsas för att slippa. Själv har jag sett hur ont hon verkar ha det...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Ingen aning, hon har varit till läkare och läkaren sa att hon bör ta det lungt. Smärtstillande är ingen idé eftersom hon har blivit i stort sett immun mot smärtstillande mediciner hon har fått för sina leder. Hennes smärtor i lederna började när hon gick i femman i mellanstadiet (vilket hon INTE var vegetarian då!). Men hon har iaf diagnos på det. Men hennes mor verkar ju fortfarande tro att hon bara låtsas för att slippa. Själv har jag sett hur ont hon verkar ha det...

Vore intressant att veta vad diagnosen är, namnet på sjukdomen alltså. Hoppas f.ö. att hon får den hjälp hon behöver och att hennes föräldrar lyssnar mer på henne.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Ingen aning, hon har varit till läkare och läkaren sa att hon bör ta det lungt. Smärtstillande är ingen idé eftersom hon har blivit i stort sett immun mot smärtstillande mediciner hon har fått för sina leder. Hennes smärtor i lederna började när hon gick i femman i mellanstadiet (vilket hon INTE var vegetarian då!). Men hon har iaf diagnos på det. Men hennes mor verkar ju fortfarande tro att hon bara låtsas för att slippa. Själv har jag sett hur ont hon verkar ha det...

Det hon skulle kunna få utskrivet är faktiskt Tramadol - vilket i princip är konstgjort morfin - för att ge en rejäl hjälpknuff med både den psykiska och fysiska smärtan.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det hon skulle kunna få utskrivet är faktiskt Tramadol - vilket i princip är konstgjort morfin - för att ge en rejäl hjälpknuff med både den psykiska och fysiska smärtan.

Jag åt en hel del smärtstillande under några månader i början 2007. (8 panodil, 4 tiparol, 3 diklofenak, 1 oxycontin per dag.) Tramadol (tiparol, tradolan) är alltså en av dem.
Jag vill varna lite för att börja med dessa lite starkare preparat.
Själv skall jag inte påstå att reagerade något nämnvärt på dem, men det finns folk som gör det i form av dåsighet, beroende, försämrad koncentrationsförmåga etcetera vilket inte är någon god idé då hon studerar. Undvik även att kombinera en del mediciner.
Försök gärna men håll henne under uppsikt och meddela eventuella lärare med flera.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Tja... jo... renodlade esteter lär ju inte ha det lätt. Att gå en ren musiklinje innebär ju egentligen att det enda man kan göra sen är att plugga på musikhögskolan och antingen bli dansbandsmusiker eller musiklärare.

Så där har du helt rätt. Rena konstutbildningar på gymnasienivå är kanske inte the way to go. Samma gäller att läsa media på gymnasiet... det ger ingenting. Men blandutbildningar anser jag är hur bra som helst.

Ärligt talat är jag rätt besviken på dagens gymnasieutbildningar över lag. Det känns mest som att de har ett mindervärdeskomplex. De vill liksom vara högskolor, men när man är 16-19 så har man egentligen inte utvecklats och mognat så mycket att man är redo för det. Dessutom tyckte jag nog att högskolan var lättare och fan så mycket lugnare än det stressiga gymnasiet. Men nu är vi inne på en helt annan diskussion

Ursäkta men VAD är det som säger att någon som gått estet och läst musik INTE kan plugga annat än musikhögskola och bli musiklärare eller dylikt?

Ser inga hinder för att någon som gått den typen av utbildning skulle kunna plugga till tex ekonom eller ja vad som helst på vilken högskola som helst, möjligtvis att det måste läsas in vissa kurser innan det går att söka till högskola mendetta brukar ju sällan vara ett oöverkomligt hinder.
Vill man bara så kan man bli i princip vad man vill men visst en person som knappt klarade 9:ans mattekurs kanske inte kommer att lyckas bli anställd hos NASA hur gärna denne än vill det, det är nog aningen för höga krav för att en sådan person skulle lyckas komma dit.

Permalänk
Medlem

Jasi. Jag ska då inte svara på vad som är rätt och fel för jag tycker det är omöjligt att kommentera något sånt här då man inte sett och hört hur det är.

Men ont i leder och sånt. ja om hon tycker det är riktigt illa så måste hon få någon slags hjälp med det där, Allt kan ju bli ännu värre framöver. Det med utbildningen tycker jag är bullshit. Hon får väl gå vad hon vill. Min flickvänn då hon gick gymnasiet så var det musiklinje ja estet eller wtf det heter ursäkta mig :] just nu städar hon och har ut 10 i månan ha ha oj inte skratta men hon ville ut och jobba och det var enkelt sätt till å börja med sen ska hon läsa vidare om 1,2år. Och hon har grymma betyg. lär väl bli vad hon vill om hon vill.slut
själv gick ja elektronik och inte fasen jobba jag med det. hamnade på industri men har ut 16 i månan så måste ju få vara nöjd.

men du! lycka till