Den officiella Ati Radeon HD3850 & 3870 tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

När jag ska installera "8.1 Hotfixen", uppför den sig som om det är en drivrutin... Ska det vara så?

Jag lade först in 8.1 drivrutin och skulle komplettera med hotfixen, men den verkar innehålla allt som ett drivrutinspaket innehåller... Vad är det frågan om? Tack på förhand.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B

Permalänk

Jag installerade catalyst först, sen hotfixen.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk

Jag undrar om jag kan köpa sapphire radeon 3870 512mb pci-e 2.0 och köra på mitt msi k9n neo-f nforce 550 moderkort, tror det är pci-e 1.0 på mobot. Går det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain_Dracula
Jag undrar om jag kan köpa sapphire radeon 3870 512mb pci-e 2.0 och köra på mitt msi k9n neo-f nforce 550 moderkort, tror det är pci-e 1.0 på mobot. Går det?

Ja, det går . Se till att ha det nyaste bioset bara.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

Är det bara jag som får massvis med flickering när jag försöker spela i över 1152x720 med catalyst 8.1? Kör 2x2900.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Ja, det går . Se till att ha det nyaste bioset bara.

Ah okey, tack så mycket! Undrar också hur bra nätagg som krävs?
Sitter på en 3800+ med 2 gb ddr2 och fyra hårddiskar med 350w just nu..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain_Dracula
Ah okey, tack så mycket! Undrar också hur bra nätagg som krävs?
Sitter på en 3800+ med 2 gb ddr2 och fyra hårddiskar med 350w just nu..

Ett bra nätagregat på 400 watt klarar nog att driva det systemet .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Ett bra nätagregat på 400 watt klarar nog att driva det systemet .

Okey, då måste jag byta i vilket fall alltså. Funderar på att skaffa en x2 5600+ när jag ändå beställer grafikkort och nätagg som jag måste ändå.. räcker då ett xilence 500w? hört att de ska vara hyfsat bra och tysta för den pengen..
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=XILPSUPFC...

blir nog riktigt gött med ett 3870.. sitter på ett x1650xt nu så det lär väl bli dubbla prestandan antar jag även utan ny processor

Permalänk
Medlem

Hejsan har ett litet problem med mitt nya grafikkort.
Köpte ett HIS HD 3870 512mb för mitt gamla x1950 pro hade blivit stekt.

1.När jag kör WoW så ligger jag på 15-25 fps hade 60 med gamla kortet.

2.Får inte upp nån temp på kortet i Everest,funkade fint förut bort sett
från att minnerna på gamla kortet låg på 130c+....

3.Får inte 3dmark06 att starta sen jag byte kort...

Hoppas någon där ute kan hjälpa mig..

Visa signatur

| Intel Core 2 E6600@2400GHz | P5W DH Deluxe | Asus 8800gt 512mb| 2GB ram |Tagan 480w |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det ena är ett oem-kort där du inte får några spel med.
Det andra är ett Retail-kort där du får med några spel, jag tror det är Orange-Box.
Det är ingen skillnad mellan korten, bara i vad som följer med.
Korten har samma singelslot-kylare som det första på datorbutiken du länkade till.

Är det där nya blå kortet ett bra köp? 1759kr på datorbutiken inkl frakt. Har nyss beställt det.

Passar den passiva kylaren accelero S1 på kortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
Jag installerade catalyst först, sen hotfixen.

Installerade hotfixen nu... Resultat?

Spelade Crysis. Fps i DX10 sjönk med ~10 fps. I DX9 blev det 2-3 fps sämre. Starkt jobbat ATI...

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daeweed
Hejsan har ett litet problem med mitt nya grafikkort.
Köpte ett HIS HD 3870 512mb för mitt gamla x1950 pro hade blivit stekt.

1.När jag kör WoW så ligger jag på 15-25 fps hade 60 med gamla kortet.

2.Får inte upp nån temp på kortet i Everest,funkade fint förut bort sett
från att minnerna på gamla kortet låg på 130c+....

3.Får inte 3dmark06 att starta sen jag byte kort...

Hoppas någon där ute kan hjälpa mig..

Påminner lite om mitt problem. Men jag spelar Ragnarok Online. Hade nästan alltid 60 fps med mitt 7600GT men nu ligger jag under 30 om det är mycket effekter på skärmen. Den klockar inte upp automatiskt och tempen är låg. Jag har haft kortet i två månader snart och vet fortfarande inte hur jag ska lösa problemet. Har inte hört om någon annan som har haft samma problem, eller någon som har 3870 och spelar RO.

Har du bra fps i andra spel, tex vanliga fps? Jag har oftast 60 fps i TF2 tex.

Henmyr:
Jag har accelero S1, passar utmärkt. Fick ner temperaturen från 61/91 till 40/60

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Betvå
Installerade hotfixen nu... Resultat?

Spelade Crysis. Fps i DX10 sjönk med ~10 fps. I DX9 blev det 2-3 fps sämre. Starkt jobbat ATI...

Har inga fps att bjuda på, jag märkte inte av någon förbättring iaf. Ingen förlust heller.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Betvå
Installerade hotfixen nu... Resultat?

Spelade Crysis. Fps i DX10 sjönk med ~10 fps. I DX9 blev det 2-3 fps sämre. Starkt jobbat ATI...

Hotfixen är en separat drivar, ett puckat namn för beta-drivrutin... Den innehåller dock inte CCC så den får du ladda ner separat. Jag tog bort 8.1 innan jag installerade hotfix.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Påminner lite om mitt problem. Men jag spelar Ragnarok Online. Hade nästan alltid 60 fps med mitt 7600GT men nu ligger jag under 30 om det är mycket effekter på skärmen. Den klockar inte upp automatiskt och tempen är låg. Jag har haft kortet i två månader snart och vet fortfarande inte hur jag ska lösa problemet. Har inte hört om någon annan som har haft samma problem, eller någon som har 3870 och spelar RO.

Har du bra fps i andra spel, tex vanliga fps? Jag har oftast 60 fps i TF2 tex.

Henmyr:
Jag har accelero S1, passar utmärkt. Fick ner temperaturen från 61/91 till 40/60

Jo när jag kör typ crysis och CoD 4 så funkar det...
men jag bytte ut det mot ett 8800gt 512 så funkadet ännu bättre...

Visa signatur

| Intel Core 2 E6600@2400GHz | P5W DH Deluxe | Asus 8800gt 512mb| 2GB ram |Tagan 480w |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr
Är det där nya blå kortet ett bra köp? 1759kr på datorbutiken inkl frakt. Har nyss beställt det.

Passar den passiva kylaren accelero S1 på kortet?

Fick mitt idag...missnöjd faktiskt...Lät på tok för mycket för min smak så jag skickade tillbaka det. Har du inga problem med ljudnivå så är det lika bra som ett vanligt 3870 för det presterade bra.

Visa signatur

Patrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daeweed
Hejsan har ett litet problem med mitt nya grafikkort.
Köpte ett HIS HD 3870 512mb för mitt gamla x1950 pro hade blivit stekt.

1.När jag kör WoW så ligger jag på 15-25 fps hade 60 med gamla kortet.

2.Får inte upp nån temp på kortet i Everest,funkade fint förut bort sett
från att minnerna på gamla kortet låg på 130c+....

3.Får inte 3dmark06 att starta sen jag byte kort...

Hoppas någon där ute kan hjälpa mig..

1. Wow funkar kanon för mig med HD3850 60 fps vid 1680*1050 all grafik på max 8x AA +full AF så testa att byta drivrutiner

2. Riva tuner, ati tool och CCC visar kortets temperatur rätt.

3. Finnas en fix på http://futuremark.com/

Vad gäller ragnarok online så löser sig det problemet som man ser till att kortet går i full fart även i 2D. Jag skulle tro att rivatuner kan fixa detta.

Permalänk
Medlem

Hej. Sitter här och funderar på att köpa mig ett 3870 kort och sedan vid något tillfälle senare ett till för att köra i crossfire, eller 3870x2. Men nu undrar jag över: om jag köper http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD3870...
som är tillverkad av Sapphire

kan det då köras i crossfire med Asus 3870 ?(till exempel)
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASEAHD387...

De är tillverkade av olika företag ( och designern är olika ), ville ta reda på om jag är begränsad inom samma företags märke eller om man kan variera på det viset med tanke på att pris och tillgänglighet hela tiden ändras med tiden. Tack på förhand !

Permalänk
Medlem

Man ska till och med kunna köra med tex ett 3850 och ett 3870 i crossfire
tveksamt dock om drivrutinerna har stöd för det än

Men vilka två 3870 som hällst oavsätt tillverkare och design av kretskortet ska funka i crossfire idag.

Permalänk

Jag undrar om detta nätagget; http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=XILPSURW-...
räcker för ett 3870 512mb med athlon 64 2x 5600+, 2 gig minne och några diskar? Finns ett likadant 480w också för 50 spänn mer där..

Har ett budget 350w vilket jag inte tror klarar bifffen..

Permalänk
Medlem

Det går nog med agget du länkar till men jag skulle tro att FSP 400W 20dB ATX 2.0 för samma pris är ett bättre köp

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=FORT400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaz_81a
Det går nog med agget du länkar till men jag skulle tro att FSP 400W 20dB ATX 2.0 för samma pris är ett bättre köp

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=FORT400W

Jaså ok? Hur ser du det? OM jag inte köper ny processor, den jag skrev ovanför utan behåller min 3800+ ett litet tag till, måste jag ändå köpa nytt nätagg för grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig med detta?
Jag köpte ett Gecube Radeon HD3870 512MB, mycket för att se på film med då det kan skicka ljud genom hdmi-kabeln. Dock verkar det inte avlasta min cpu, kör jag igång nått x264-filmklipp går den upp i 100%. Trodde graffet skulle ta hand om det?
Problemet är att cpun inte riktigt klarar trycket.
Övriga spec's är: Opteron 146@2Ghz, 1024gb noname ram.

Visa signatur

Var nöjd med allt som livet ger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain_Dracula
Jaså ok? Hur ser du det? OM jag inte köper ny processor, den jag skrev ovanför utan behåller min 3800+ ett litet tag till, måste jag ändå köpa nytt nätagg för grafikkortet?

3870 drar ca 10A på 12v linan (om du inte klockar som en tok)
resten av din burk tar inte mer än 10A på 12v linan (om du inte klockar som en tok)

Så om ditt gamla 350w agg ger 20A+ på 12v linan ska det kunna fungera även om AMD rekomenderar starkare agg.

FSP brukar göra bra och prisvärda nätagg. Det var därför jag rekomenderade det framför det andra skräp? agget eftersom priset var samma.

Permalänk

Ah okey jonaz_81a. Hur ser man om det är 20a+ på 12v linan då? Tänkte på mitt gamla.. Det står ju inte ens för det fsp agget? http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=FORT400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuxman
Någon som kan hjälpa mig med detta?
Jag köpte ett Gecube Radeon HD3870 512MB, mycket för att se på film med då det kan skicka ljud genom hdmi-kabeln. Dock verkar det inte avlasta min cpu, kör jag igång nått x264-filmklipp går den upp i 100%. Trodde graffet skulle ta hand om det?
Problemet är att cpun inte riktigt klarar trycket.
Övriga spec's är: Opteron 146@2Ghz, 1024gb noname ram.

Vad kollar du med för vidoespelare? Alla videospelare kan inte använda grafikkortet för att avlasta processorn http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6012&page=4

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk

Kan någon svara mig? Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain_Dracula
Kan någon svara mig? Tack

tror att det är denna:http://www.fsp-group.com.tw/english/1_product/2_detail.asp?ma...
Mvh CHEVY63

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750.Gigabyte GA-P35-DS3. A-data DDR2-800 1gbx3. Sapphire Radeon HD 3870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain_Dracula
Ah okey jonaz_81a. Hur ser man om det är 20a+ på 12v linan då? Tänkte på mitt gamla.. Det står ju inte ens för det fsp agget? http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=FORT400W

Vad gäller ditt gamla nätagg är det enda du kan göra att läsa på nätagget. Finns oftast en klistermärkte där alla specifikationer står

Vad gäller fsp agget så skulle jag tro att ALLA nya nätagg av bra kvalitet på 400w lämnar över 20A på 12v.

Det finns dock budget märken där den påstådda effekten är långt under den angivna men det gäller inte FSP

Lite reserch ger denna info

"+12V1 1.0A 18.0A ±5% 120mV P-P"
"+12V2 1.0A 18.0A ±5% 120mV P-P"

18+18 = 36A

"+12V1&+12V2 total output shall not exceed 348 Watts."

348W är med lite ohms lag överslag ~29A vid 12v
Detta är vad agget klarar att leverera vid 12v

slutsats agget klarar att driva din dator +HD3870

Det klarar till och med precis att driva två HD3870 på ena 12v linan (ca 17-18 A load och du har fortfarande kvar 11-12A på den andra 12v linan till att driva resten av dina prylar. Själv skulle dock köpa ett starkare agg för crossfire men som sagt för ett single 3870 räcker detta agg mer än väl.

Här hittade jag spec för agget http://www.spi.com.tw/english/1_product/2_detail.asp?mainid=1...

edit: jag är blind och såg inte att en länk redan postats

Permalänk

Haha tack så mycket jonaz!

Hittade en bild på det exakta nätagget som jag har;
http://cgi.ebay.com.au/ISO-Power-Supply-+-FREE-POSTAGE_W0QQit...
Vore riktigt uppskattat ifall du eller någon annan kan säga ifall jag måste ha nytt om jag enbart köper radeon kortet och inte ny processor (x2 5600+).
Har single core 3800+ i 2,7 ghz nu.

Har 4 diskar, 2 gig minne + dvd brännare i för övrigt.