Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sänka max läshastighet med firmware (NEC 3500)

Permalänk
Medlem

Sänka max läshastighet med firmware (NEC 3500)

Hej gott folk!

Inte helt 100 på att tråden ska ligga här, men vi testar:

Jag har en gammal Primare v20 DVD-spelare (alltså en sån man kopplar till TVn) som inte alls gillar brända skivor, i alla fall inte om man bränt dom i lite högre hastighet. Detta är mycket störande, så nyfiken som man är åkte jag och handlade några torx-bits för att ta en titt i åbäket. Väl inne i maskinen visar det sig att läsaren den använder är inkopplad med vanlig IDE + 4-pins molex. Det verkar ju lite för bra för att vara sant att det skulle gå att byta läsaren, men jag tar en titt i bra-att-ha-lådan och fiskar upp en gammal NEC 3500 DVD-brännare som snabbt kopplas in. Otroligt nog fungerar det perfekt.

Nu till själva problemet, NECen har en läshastighet på 16x och är därmed inte helt tyst. Så jag undrar om någon vet om man via firmware kan tvinga brännaren till en lägre läshastighet, säg 4x eller så.

Permalänk
Medlem

I Nero medföljer det ett program som heter DriveSpeed, där kan du ställa in en maxhastighet. Man gör det bara en gång har jag för mig, sen kommer den ihåg.
Vet inte hur det blir om man avinstallerar Nero dock.

1-2X bör räcka till en dvdfilm tror jag.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
I Nero medföljer det ett program som heter DriveSpeed, där kan du ställa in en maxhastighet. Man gör det bara en gång har jag för mig, sen kommer den ihåg.
Vet inte hur det blir om man avinstallerar Nero dock.

1-2X bör räcka till en dvdfilm tror jag.

Det sparas ju bara i datorn, inget som ändras i firmwaren.

Leta runt lite på rpc1.org, finns det inte där så finns det inte.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Precis som P-NILZ säger funkar det bara så länge man har DVDn i datorn och Drive Speed kan vara igång. Verkar ju inte vara något större intresse för tråden, men jag tänkte ändå uppdatera med vad jag har kommit fram till så långt.

Det finns ingen möjlighet att få min NEC ND3500 att bete sig som jag vill. Efter lite mixtrande kom jag fram till att innan jag slängde den i bra-att-ha-lådan så var den uppgraderad med en hackad firmware. Denna firmware avaktiverade rip lock funktionen, dvs att spelaren använde högsta möjliga läshastighet även för DVD-video skivor. Så in med en orginal fw, och då fungerade det precis som jag ville med orginalskivor, tyst och fint. Brända skivor däremot var fortfarande inget kul, varvar som en galning och låter som en centraldammsugare. Pillade vidare, fast nu med brännaren i min stationära dator, och brännde en skiva med book type satt till DVD-ROM, och tänkte på så vis lura den gamla NEC-brännaren att läsa denna i lägre hastighet. Men det ville sig inte det heller, full rulle igen. Efterforskningar visade att det ligger inlagt i NECens firmware att brända skivor alltid läses i maxhastighet, och detta går inte att ändra.

Så det var ju bara att erkänna sig besegrad och lufsa iväg till lokala hårdvaruleverantören. Handlade på mig en Samsung SH-D162D för att se om den fungerade bättre. Det gjorde den inte. Tyst och fint, men installerad i DVD-spelaren så fungerade varken brända skivor eller köpta orginal-skivor. Satta mig för ännu en stunds frustrerande googlande och fick reda på att denna läsare tydligen var poppis i Xbox360-hacker kretsar, och att det skulle finnas hackad firmware som sänkte hastigheten samt förbättrade kompatibiliteten med diverse skivor. Efter att tillslut fått tag på denna var det dags att bli arg igen, inte heller detta ville fungera. Så nu ska den flashas tillbaka och så får jag ta mig till butiken imorrn och se om man får lämna tillbaks den.

Jag hade dock inte helt gett upp. Från början satt det DVD-mekanik från DVS i spelaren, en modell som heter DLS-710A. Denna lyckades jag hitta nyare firmware till, som sades förbättra kompatibiliteten med DVD+R(W) skivor, så det var ju bara att testa. Brände en uppdaterings CD till mekaniken och rotade fram ett gammalt nätagg. Efter denna uppdatering funkar det bättre, men inte bra. Spelaren har fortfarande problem med brända skivor.

Denna spelare är tydligen vanlig i produkter från Denver, så om någon sitter med en sån och vill ha ny firmware så hittar man det här

Så vad jag letar efter nu är väl främst information.
Arbetar DVD-läsare på olika vis? NECen fungerade ju utmärkt med elektroniken i Primare-spelaren, men Samsung-läsaren fick den att krascha på ett par sekunder. Var kan man hitta info om hur man skriver egen firmware, eller ändrar i befintlig? Har inte helt gett upp på att få ordning på NECen, bara nästan. Vad finns det för butiker i gbg-området som säljer dvd-läsare? Kravet är att den ska vara svart samt ha IDE-anslutning. Har hittat en LiteOn hos Westium Data som står näst på shopping-listan, men fler alternativ är alltid välkommet.

EDIT: fixade länken.

Permalänk
Medlem

Hur går det med ditt dvdläsarbyte?
Är nyfiken i en strut