Permalänk
Medlem

Billig nätverkstestare

Håller på att bygga ett cat6-nätverk i nya huset och undrar om någon har erfarenhet av nätverkstestare i 200-kr-klassen som Clas Ohlson och Kjell & Co har?
Duger de till det de är avsedda att klara av?
Om någon har testat båda så kom gärna med mer input om varför den ena är att föredra framför den andra.
Kanske någon annan butik säljer en nätverkstestare i samma prisklass som är bättre?

Permalänk

En sådant billigt instrument duger möjligen för att verifiera att du kopplat rätt, men de duger inte för att certifiera att ditt nätverk verkligen är ett cat6-nät.

Permalänk
Medlem

Ska du göra riktiga tester så får du hyra en fluke testare eller liknande. Bor du i stockholm kan du hyra hos alcadon.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Det är mest för att se att jag har kopplat rätt. Om man tror sig ha byggt ett cat6 nät - vad är det som kan ställa till så att det i realiteten inte är ett cat6 (Bortsett från att min patchpanel som jag har valt endast är 5e)? Allt kablage och uttag i övrigt är cat6-märkt.

Permalänk
Sötast

Får man fråga varför testa? Om du kopplar in datorn och det fungerar - så fungerar det?

Permalänk
Medlem

Jag har låtit en annan person göra den fysiska installationen och han vill veta att allt funkar innan han "lämnar över" nätverket till mig.

Permalänk

ta en router i ena änden och en router i andra så ser du direkt om du får signal i kabeln eller ej.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
ta en router i ena änden och en router i andra så ser du direkt om du får signal i kabeln eller ej.

smart

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf