Permalänk
Medlem

är trådlöst nått att ha?

tjena har ju precis beställt en data och ska självklart få bredband till den frågan är om det är bäst att dra sladd eller om trådlöst funkar? har nämligen köpt en router som inte var trådlös så de får ju bli att typ köpa en antenn till den men frågan är hur bra funkar trådlöst? får man upp bra fart och så vidare? det är ungefär 5-7 meter till mitt rum från routern

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du kan köpa till en antenn till routern? Isf, så länge du inte ska spela online, så är det inga problem.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Kan man undvika trådlöst är det bra. Problemet för många är just tråddragningen - ska man köra via tråd så vill man ju ha en proffsig installation - inte en massa lösa trådar liggande över golven.

Trådlöst går aldrig att jämföra med trådat. Har du trådat så har du minst 100Mbit/s - kanske även Gbit/s . Dessvärre är det få som kommer upp i de hastigheterna. Gränssättande är vanligtvis nätverkskorten.

Har du inga större krav på överföringshastighet och verkligen sätter dig in i hur du ska konfa routern så att ingen utomstående kan tjuvsurfa på din lina - så är det ett alternativ. Har du möjlighet att dra tråd är det att föredra.

Permalänk
Medlem

okey:/ blir väll att dra kabel då:( har 8mb/s å tänkte det var enklast med tråd men följer nog era råd då ni gett mig mycket bra hjälp innan:D

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Du maxar utan minsta problem en 8Mbit anslutning. Men rätt grejer är det inga problem spela på en trådlös anslutning heller.

Vill du inte dra kabel, så tycker jag trådlöst absolut kan vara ett alternativ. Vill du sedan ha ett internt nätverk är det klart föredra kabel, men mot internet räcker trådlöst väldigt långt!

Permalänk
Medlem

Polaren kör samma router som mig (dir-655) och kör enbart via 300mbit wlan, spelar wow hela dagarna , och hdet droppar aldrig, inget lagg eller så.
Jag kör med med 300mbit till laptopen, och har inga problem att maxa min 100Mbit lina utan irriterande avbrott eller så.

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Hedersmedlem

Men att köpa en accesspunkt kostar ju ett antal hundra kronor (och hoppas nya datorn har trådlöst kort så det inte behöver köpas isf).
För de pengarna måste du väl kunna lyckas dra nätverkskabeln fint? Räcker 10 meter eller behövs det lite mer? Blir billigare och stabilt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

grannen har en stoooor rulle med nätverkskabel^^ så de e inga problem:P problemet är att dra kabeln:P

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Lira online kan bli problem trådlöst. Jag har en fullt fungerande trådlös koppling hemma, duger utmärkt att surfa och tanka hem filer som inte är för stora.
Men försöker jag lira över trådlösa får jag problem med dålig ping och packetloss som sabbar min connection.

Så... trådlöst absolut, så länge du inte skall lira eller tanka större mängder data. Men som sagt av tidigare inlägg - kan du dra kabel är det aldrig fel. Claes Ohlson har allt du behöver för en enkel peng. T.ex. är en modulartång smidig att ha (köpte en själv så sent som idag).

Permalänk
Medlem

Jag kan lira utan det minsta problem med låga ping över trådlöst. Självklart blir ju felfaktorerna fel, men tycker det är fel att säga att trådlöst inte fungerar om man vill spela. Det funkar alldeles utmärkt även om man spelar latencykänsliga fps-spel.

Problemen kan vara flera. Bra signalstyrka är inte samma sak som en "bra signal" Det finns flera saker som kan störa en trådlös anslutning. Att ni får packetloss och hög ping beror mest tråligt på att den trådlösa signalen störs ut av något. Måttlig packetlloss är inget som märks under vanligt surfande eller lättare nedladdning. Paketen skickas bara om och ni märker inte att datorn får vänta några millisekunder på en ny omgång av paketen. I spel är detta dock förödande.

Tippar att ni som totalt dissar trådlöst för spel har mycket bättre siffror på hastigheten över UDP mot var ni har över TCP exempelvis. Bättre har alla, men det ska inte skilja mycket mer än 10%

Så testa plocka bort så många faktorer som i terorin kan störa signalen som micro, dect-telefoner, bluetooth, kraftiga magnetfält osv. Men framförallt, kolla så ni inte ligger på samma kanal som alla andra wlan i närheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
... Har du inga större krav på överföringshastighet ...

http://nyx.applestats.se/upload/8446_5ghzN.png

*host* Måste ju säga att jag är lite missnöjd med "bara" ~81Mbps över det trådlösa

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

asså jag ska ha datan till spel ska ladda ner MASSA grejer och spela rätt kraftiga spel:P blir de bäst med kabel då?^^

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Har Dir 635/655 både trådlöst o vanliga kontakter?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Har Dir 635/655 både trådlöst o vanliga kontakter?

ja

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
ja

Vad skiljer dem åt då?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Vad skiljer dem åt då?

vad skiljer kontakterna åt ??

wanporten och lanportarna skiljer inget åt.. wlan däremot har ju inga riktigt kontakter, utan antenner...

dir635an har inte Gbportar medans dir655an har det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Vad skiljer dem åt då?

Tror Dir-655 dels har gigabit-lan och snabbare throughput wan-lan

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Får bara fråga en sak, detta verkar väl bra? En Dir 635 router + ett nätverkskort, borde det inte va ett sånt som e optimerat?

http://www.inet.se/?page=product&am...p;d=d-link&

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
produkten har utgått...??

Jasså?

http://www.inet.se/naetverk/router---bredband/d-link-dir-635-...

Var bara en tokig länk.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hablam
asså jag ska ha datan till spel ska ladda ner MASSA grejer och spela rätt kraftiga spel:P blir de bäst med kabel då?^^

Ja,du kan aldrig maxa en lina med trådlöst om din anslutning ligger på 8Mbit...
Så kabel gäller för tankning och spelande:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Ja,du kan aldrig maxa en lina med trådlöst om din anslutning ligger på 8Mbit...
Så kabel gäller för tankning och spelande:-)

Håller med dig - om du kör trådlöst med 802.11b eller lägre standard.

Har du en senare standard så går det utmärkt att maxa 8Mbit. Sen finns det många andra skäl, då inte minst ping och stabilitet, som gör att kabel är att föredra vid t.ex. spelande.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Håller med dig - om du kör trådlöst med 802.11b eller lägre standard.

Har du en senare standard så går det utmärkt att maxa 8Mbit. Sen finns det många andra skäl, då inte minst ping och stabilitet, som gör att kabel är att föredra vid t.ex. spelande.

/H

Roger that,min Dlink 4300 har bara stöd för 108g så den maxar nånstans runt 3Mbit från brorsans bärbara men den klarar iofs bara 54Mbit så:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Roger that,min Dlink 4300 har bara stöd för 108g så den maxar nånstans runt 3Mbit från brorsans bärbara men den klarar iofs bara 54Mbit så:)

Säker på att du maxar 3Mbps och inte 3MB/s?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Ja,du kan aldrig maxa en lina med trådlöst om din anslutning ligger på 8Mbit...
Så kabel gäller för tankning och spelande:-)

Men?

Inte för att vara oförskämd, men jo det är väl klart du kan maxa en 8Mbit anslutning. Jag har kört trådlöst med bra mycket högre hastigheter än så. Bara för att det inte fungerar för dig betyder det inte att det inte går? För det går så bra som det kan gå för låga 8Mbit

Sen hävdar jag det går utmärkt spela också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Jasså?

http://www.inet.se/naetverk/router---bredband/d-link-dir-635-...

Var bara en tokig länk.

/H

Verkar det bra eller??

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Verkar det bra eller??

Ingen personlig erfarenhet av den med den har lovordats en del här på forumet så om jag hade behovet skulle den nog kunna få en chans.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Säker på att du maxar 3Mbps och inte 3MB/s?

Jo du har rätt 3MB/S är det givetvis och det sopigt när broderns kort klarar teoretiska 54MB/s,eller??

TOJT:Spela kan du göra på en 0,5 mbit anslutning även trådlöst givetvis men du kan fortfarande inte uppnå acceptabel hastighet på trådlöst när du tankar mediafiler och semester filmer över det trådlösa även om anslutningen du använder är såkallat TURBO 3G som blivit populärt nu för tiden...det klarar ju som max 7Mbps tror jag och det är ju skitslött om du inte har en server i din garderob som går dygnet runt:))
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jo du har rätt 3MB/S är det givetvis och det sopigt när broderns kort klarar teoretiska 54MB/s,eller??

Skulle snarare påstå att broderns korts teoretiska max är 54 Mb/s vilket gör 3MB/s till mer än godkännt.

/H

P.S.

B = Byte
b = bit

D.S.

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jo du har rätt 3MB/S är det givetvis och det sopigt när broderns kort klarar teoretiska 54MB/s,eller??

TOJT:Spela kan du göra på en 0,5 mbit anslutning även trådlöst givetvis men du kan fortfarande inte uppnå acceptabel hastighet på trådlöst när du tankar mediafiler och semester filmer över det trådlösa även om anslutningen du använder är såkallat TURBO 3G som blivit populärt nu för tiden...det klarar ju som max 7Mbps tror jag och det är ju skitslött om du inte har en server i din garderob som går dygnet runt:))
MvH albanen...

Skillnad mellan 3MB/s och 54Mbps

Den praktiska maxgränsen på 802.11G ligger någonstans runt 25Mbps, tror intels officiella siffror för det var 22.4Mbps.
Detta p.g.a. av hur 802.11B/802.11G fungerar när det gäller preambles och sändningsinformation.

25Mbps/8 = 3.125MB/s

3MB/s är alltså gott och väl godkänt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.