Permalänk
Medlem

1080p på 32" HD-ready

HEJ!

Satt och pillade lite med datorn min som är inkopplad till min 32" lcd via DVI-HDMI. Hade en fullHD 1080p film på datorn (1920x1080). Testade att ställa in den upplösningen på tv:n och det gick.

Filmen funkade klockrent. Fattar inte detta, trodde bara att den klarade 720p eftersom den bara är HD-ready och är 32". Hur kan det funka, eller är tror bara tv:n att det är en 1080i-film och kör den i det.

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal R2, i5 750, Corsair H50, 4GB DDR3 RAM, Nvidia GTX470, 1.5TB HDD

Permalänk
Medlem

TVN skalar väll ner filmen till sin upplösning som den klarar

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Många HD-ready paneler kan ta emot en 1080p signal och skala ned den till sin egen upplösning (troligen 1366x768).
Så med andra ord tittar du troligen på en 1080p film nedskalad till 1366x768.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ni har nog helt rätt. Blev lite ställd där när filmen drog igång.

Visa signatur

Fractal R2, i5 750, Corsair H50, 4GB DDR3 RAM, Nvidia GTX470, 1.5TB HDD

Permalänk
Medlem

hmm nu lånar jag tråden med en liten fråga också som jag kom att tänka på(inte allt för insatt i upp och nerskalning av filmer)

om man nu har en 720p TV och tittar på en en DVD film med en dvd eller om det är tvn som skalar upp den till 720p

eller om man som i det här fallet drar igång en 1080p rulle och tvn skalar den den vilken film blir snyggast på tvn?

visst blir det 1080p filmen för att den har högre upplösning från början?

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt, beroende på hur duktig din TV är, så blir det bättre om man skalar ner.
Men jag tror inte du ser nån större skillnad.

Permalänk
Medlem

Oftast blir det mycket bättre även i praktiken med nerskalning. Annars har tv väldigt dålig bildbehandling.

Ju mer information det finns i bilden, ju mer kan man göra med den och framförallt finns det tillräckligt mycket information om hur den ska skalas ner. Skalar tv upp bilden(Något den måste göra väldigt fort) så får tv "chansa" på hur det ska se ut.

När det gäller bilder från datorn pixelmappat så är det inte lika stor skillnad, då grafikkort naturligt är grymma på att skala om bilder. Det man är ute efter är dock att kunna jobba med bilden uppskalat då man då har mycket mer information att bearbeta bilden med, även om informationen egentligen inte fanns där från början.

Gjorde ett enklare test med min HTPC på 2 bra DVD-utgåvor. Skalade upp bilden och bearbetade bilden i datorn(Detta i realtid), och körde sedan ut den på tvn. Resultatet var riktigt bra, i jämförelse med att köra ut bilden obehandlat. Testade även att applicera samma filter, utan att först skala upp bilden och fick inte alls samma resultat som tidigare. Så jag förstår verkligen att de som har DVD-med bra uppskalningskretsar tycker att det är en bra funktion!

Hmm ,nu vet jag inte varför jag tog upp det där..

Kontentan OP, var dock att du bör alltid köra datorn pixelmappat i den upplösningen den klarar och låta datorn skala om bilden. Kör du ut en 1080p film mot en tv som du har ansluten i 720p så kommer grafikkortet skala om bilden. Något som de flesta grafikkort kan göra långt mycket bättre en de flesta tv. Det enda du gör med att byta upplösningen på tv, till en som är högre än panelen är på, är att flytta bildbearbetningen till tv från grafikkortet. Något som oftast är klart sämre.

Permalänk
Inaktiv

Hur får man bäst bildkvalitet, om man har en haltaskig dvdspelare, och kör den direkt i sin hdready tv. Eller om man kör med en vga kabel från datorn till tven i upplösningen 1366x768 och spelar upp filmen från datorns dvdrom?

Kommer bilden från datorn d bli uppskalad till 1366x768?

Permalänk
Medlem

Har du en halvtaskig dvd-spelare kan datorn göra underverk!

Datorn skalar alltid om bilden till den upplösningen du ställt att skicka till tvn. Det är en av grafikkorts primära funktioner. Om du inte kör pixelmappat kommer dock tvn behöva skala om bilden ändå, och då tappar du lite av fördelarna.

Så om du kan mata tvn pixelmappat över VGA så är jag övertygad om du kan få bättre bild. Vill du kan du läsa på lite om uppskalning med ffdshow. Det kan verkligen göra mycket för dina vanliga DVD.

Permalänk
Inaktiv

tojt pixelmappat är det när man får ut 1366x768 istället för 1360x768 som jag får ut nu?

Permalänk
Medlem

Njä

Pixelmappat blir det om tv "sväljer" exact samma upplösning som du kör ut från grafikkortet. Då behöver inte tvn skala om bilden överhuvudtaget.

Om din tv kan ta emot 1360*768 pixelmappat kommer den ta bort 3 rader på vardera sida. Detta är att föredra mot att bilden skalas om av tv och fyller hela skärmen. Du kommer alltså se på tv att de 3 tre yttersta pixelraderna är svarta.

Så, kör 1360*768 om du får pixelmappat då! Varje pixel i datorn motsvarar då exakt en pixel på tvn

Permalänk
Medlem

När jag spelar upp en fil genom SMplayer som heter "...1080p.x264.aac.mkv" från datorn ser jag den inte på TVn, det är helt svart.

På manualen till TVn står det:

Videoformat
Upplösning
Uppdateringsintervall
640 x 480i
1 Fh
640 x 480p
2 Fh
720 x 576i
1 Fh
720 x 576p
2 Fh
1_280 x 720p
3 Fh
1_920 x 1_080i
2 Fh

Förstår inte mycket av det där men, den borde kunna visa bilden?

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Brorsan köpte den dä LGtvn som var rea på elgiganten och den flimrar mycket mer när man skickar in 1080 signal till den. Speciellt tydligt är det när man ser skrivbordet. verkar som om att uppdateringsfrekvensen sänks från 60 till 30.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Har ni kopplat via datorn spelar det ingen roll vad ni kör ut för format på filmerna. Har ni en 720p tv- ska man inte sitta köra ut 1080i eller 1080p även om tvn nu kan ta emot signalen.

Gällande filmen, kan du se den som den ska på datorn? Du måste ha en splitter för matroska packade filmer. Det är ingen codec, utan en "förpackning" om man nu kan säga så. Sen måste du även ha en codec som hanterar filmen, vilket du kan använda ffdshow för.

Elgiganten har klampanj varje vecka. Du måste nog ge lite mer info om tvn än så? Är det en fullhd skärm ?