Permalänk
Medlem

Bör jag vara nöjd med detta?

Bytte till telia 23/2.5 och fick det inkopplat igår och enl bredbandskollen så får jag ut 19.1 ner 2.4 upp och i utorrent så kommer jag upp i 2.3mb/s

Edit: Bör tillägga att enl telia så har jag 370m till station

Permalänk

Ja, du ska vara mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Japp.. det är helt okej..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Mer än nöjd...

Permalänk
Medlem

Du ska vara riktigt nöjd! Jag får 11Mbit av 24Mbit!!

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem

Ok låter bra, finns en annan tråd där alla skriver om hur viktigt det är att inte koppla med lång telekabel att ist köra längre tp kabel, har testat att köra med den medföljande telekabeln (1.5m) utsträckt över hallen och sen en 1.5m tp kabel till routern, till min förvåning va att jag kom upp i 19,73.....nu jävlar ska det köpas 15m tp kabel tänkte jag, sagt å gjort nu har jag testat men inte fan kom jag upp i dom siffrorna med en längre tp kabel, kom upp i 19.03, så att byta den 20m telekabel jag har nu kommer inte att ske

Permalänk
Medlem

Antar att du gjorde flera tester vid olika tidpunkter?
Du kan också kolla vilken hastighet modemet synkar i om du kan logga in på modemet, det är mera tillförlitligt.
Det är i det närmaste omöjligt att märka någon verklig skillnad i hastighet mellan två tp-kablar med så liten skillnad i längd.

Permalänk
Medlem

Du kan köra med 100Meter TP om du vill.. bara du håller Telekabeln kort..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Re: Bör jag vara nöjd med detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Bytte till telia 23/2.5 och fick det inkopplat igår och enl bredbandskollen så får jag ut 19.1 ner 2.4 upp och i utorrent så kommer jag upp i 2.3mb/s

Edit: Bör tillägga att enl telia så har jag 370m till station

Du lär inte komma mycket högre än så, bodde själv väldigt nära telestationen innan och fick ut runt 19.5/2.4. Modemet synkade upp med 23MBit och sen bev det lite spill på vägen och jag fick ut mina 19.5

Bor ute på landet nu och får ut runt 13-14MBit. Har nu väldigt långt till telestationen, tror det liger en bit över 2400m om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bör jag vara nöjd med detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bolibompa
Du lär inte komma mycket högre än så, bodde själv väldigt nära telestationen innan och fick ut runt 19.5/2.4. Modemet synkade upp med 23MBit och sen bev det lite spill på vägen och jag fick ut mina 19.5

Bor ute på landet nu och får ut runt 13-14MBit. Har nu väldigt långt till telestationen, tror det liger en bit över 2400m om jag inte minns fel.

Nu har jag dragit längre tp kabel ist lång telekabel, men det som e knepigt är att jag får olika siffror beroende på om jag startar om modemet samt växlar mellan olika splitters, max jag har kommit upp är 20mbit och 2.45 i utorrent sen så skulle jag testa det nya modemet(kör med svarta nu) då fick jag 18mbit så det svarta kopplades in igen, halva kvällen har jag startat om modemet med olika hastighet som följd, allt från 18.9 -19.86, varför får jag olika värden när jag startar om modemet?

Permalänk
Medlem

Det är så det är, ibland lyckas modemet förhandla till sig en lite bättre hastighet ibland lite sämre

I mitt fall förhandlar sig alltid modemet till sig en bättre hastighet om jag startar modemet på morgonen än på kvällen.
Kan beror på olika temperatur på kabeln eller om det råkar vara mycket störningar/brus just då (störningar från närliggande kablar exempelvis).

*edit
Skillnader i hastighet mellan olika modem är ju inte så konstigt det kan ju bero på bättre komponenter och/eller bättre firmware etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
Kan beror på olika temperatur på kabeln eller om det råkar vara mycket störningar/brus just då (störningar från närliggande kablar exempelvis).

Ok det kan jag förstå men som det är nu så maxar jag 19.86 i bredbandskollen, å det gör jag jämt, inte mindre eller mer, likaså efter 1h, 6h, 12h, så hade det berott på störningar, belastning av nätet mm så hade ju inte värdet varit detsamma hela tiden

Permalänk
Medlem

Jag är bara nöjd med 100/100Mbit

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Sitter på ca 15/1 på en 24/1-lina. Jag skulle gärna ha mer, men men... huset är från 69 och det är "ute på landet" antagligen inte nära telestation.

Har man kass speed kan man ju, som nämnt, ifrågasätta kablaget. Själv hade jag rejält sämre hastighet tidigare. Jag satte modemet i första jacket. Trodde jag. De som bodde där innan hade kopplat om linorna inne i telejacken så modemet låg sist i en slinga på tre uttag. Det var först efter att ha demonterat och sammanställt den faktiska dragningen som jag insåg detta. När jag väl kopplat om så det jack som logiskt borde vara första också var första så fick jag bättre hastighet, väsentlig skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Ok det kan jag förstå men som det är nu så maxar jag 19.86 i bredbandskollen, å det gör jag jämt, inte mindre eller mer, likaså efter 1h, 6h, 12h, så hade det berott på störningar, belastning av nätet mm så hade ju inte värdet varit detsamma hela tiden

Testa med tptest istället
Vilken webbläsare testar du bredbandskollen med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Testa med tptest istället
Vilken webbläsare testar du bredbandskollen med?

TPtest säger ungefär lika kanske skiljer på 0.01-0.03
Explorer 6

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
TPtest säger ungefär lika kanske skiljer på 0.01-0.03
Explorer 6

Ah, okej, vet att vissa webläsare ger sämre hastighet på bredbandskollen än IE, men det använde ju du, så..

Ang. topic skulle jag vara nöjd iaf ^^

Jag sitter på BBB 20/3 och har en hastiget på max 12/2...
Det får jag nöja mig med, eftersom jag sitter lååångt från telestionen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Jag är bara nöjd med 100/100Mbit

Får jag ta på dig?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Re: Bör jag vara nöjd med detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Bytte till telia 23/2.5 och fick det inkopplat igår och enl bredbandskollen så får jag ut 19.1 ner 2.4 upp och i utorrent så kommer jag upp i 2.3mb/s

Edit: Bör tillägga att enl telia så har jag 370m till station

Hur vet jag hur långt jag har till stationen?

Permalänk
Avstängd

du ringer din ISP och frågar.