Vem är ansvarig? Domänägare eller Ansvarig utgivare?

Permalänk
Medlem

Vem är ansvarig? Domänägare eller Ansvarig utgivare?

Hejsan!

Har skapat en hemsida för min scoutkår. När jag ska ordna inloggnings uppgifterna till servern så vill han som har köpt domänen granska den först eftersom "det är han som står på den", men det menar han ju att han s namn står för domänen. Men på hemsidan har ju jag skrivit att jag är ansvarig utgivare. Kopierar in:

Ansvarig samt skapare av denna hemsidan är
xxxl, RS.

sjobo-scout.se samt Sjöbo Scoutkår är inte ansvariga för innehållet under externa länkar. Detta gäller för samtliga externa länkar under sjobo-scout.se

Undrar vem som egentligen är ansvarig på hemsidan. Vore trevligt ifall nån kan säga ifall denna texten är juridiskt korrekt eller så.

Tackar på förhand, xxx

Visa signatur

P4 3.0 -|- 1024 400 mhz -|- 120, 120 och 250 ext -|- 9600 pro 256 -|- lian li pc65 -|- lite blandat kylning

Permalänk
Medlem

Domänägaren är iaf inte ansvarig, för JAG kan ju t.ex. koppla en domän till din site om fem minuter om jag vill. Och har du 4011 domäner anslutna till siten med olika ägare så blir det en svår tvist.

Jag tror faktiskt att denna bedömning görs lite olika från fall till fall. För det första så vet jag inte om det har väckts nåt åtal i detta ämne eftersom det normalt handlar om att ta bort det olämpliga materialet så fort det upptäcks, sen är alla normalt nöjda och glada.

Men om man anger och specificerar en ansvarig utgivare (som även är ansvarig enligt avtal) så borde nog han räknas som ansvarig. Annars kan det nog från fall till fall visa sig vara både serverägare/den som hyr server till den som hyr linan.

Permalänk
Medlem

Du ska ju inte stå som ansvarig det ska ju organisationen göra.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

@ totoo

Okej, tackar för infon

@ Dax

Var lite osäker på den biten, tack :).. ska göra den ändringen

Antar att Copyrighten ska va till organisationen med då eller?

Visa signatur

P4 3.0 -|- 1024 400 mhz -|- 120, 120 och 250 ext -|- 9600 pro 256 -|- lian li pc65 -|- lite blandat kylning

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på "ansvarig utgivare" och annat. För att sidan ska ha en ansvarig utgivare måste den personen (dvs kan inte vara en organisation) registrera sig som en sådan först: http://susning.nu/Ansvarig_utgivare och sedan gäller speciella regler på samma sätt som för bl.a. tidningar.

Copyrighten kan du ta bort om du vill eftersom den inte tillför något, upphovsrätt har du (och andra som lägger upp saker på sidan) ändå. Men copyrighten är väl annars lämplig att den står på den som äger sidan..