Varför finns det så många silvriga/grå datorskärmar?

Permalänk
Medlem

Varför finns det så många silvriga/grå datorskärmar?

Alla vill ju ha svarta....

Permalänk
Avstängd

därför att du ska få nått o fråga om. Om du inte fattat det så är det grå/silver på väg till baks ,så ska du ha en svart skärm så får du söka. trots allt silver är ändå rätt snyggt. om man syftar på våra sterio prylar om man sen kollar tillbaks på mamma o pappas sterios så är silver inte fult så snyggt. men det är som man är van på

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk

Jag tror det har med någon iso-standardisering att göra. Har för mig att en skärm måste vara silvrig/grå för att få iso03-standarden. Rätta mig om jag har fel. Har väl något med hur ögat uppfattar ljuset med olika omgivningar eller något.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Jag tror det har med någon iso-standardisering att göra. Har för mig att en skärm måste vara silvrig/grå för att få iso03-standarden. Rätta mig om jag har fel. Har väl något med hur ögat uppfattar ljuset med olika omgivningar eller något.

Yeps. Det är däför nästan alla gamla crt skärmar var vita. det är behagligare för ögat om skärmen omges av en ljus ram, och helst även står mot en ljus bakgrund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Jag tror det har med någon iso-standardisering att göra. Har för mig att en skärm måste vara silvrig/grå för att få iso03-standarden. Rätta mig om jag har fel. Har väl något med hur ögat uppfattar ljuset med olika omgivningar eller något.

du blandar ihop det med tco märkningen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Framför allt är det en modegrej. Färgerna kommer och går. Visst har TCO-märkningen inverkan men tillverkarna är inte tvungna att gå efter den märkningen.

För 5-6 år sedan så skulle t.ex. alla TV-apparater vara grå-/silverfärgade, nu är nästan alla svarta. Och det kommer vända igen.

Själv har jag alltid tyckt att svart ram är mycket mer behagligt på både TV och datorskärm. För tillfället har jag det så jag hoppas att jag inte blir tvungen att köpa en silverfärgad nästa gång.