Permalänk
Medlem

1) Välj det alternatvet som har lägst pris utan tvekan . Jag köpte t.ex min från Zeptoexperten men har bara haft kontakt med Zepto (både innan och efter köp). Enligt Zepto skall det inte heller vara ngn skillnad på garantier och sådant heller.

2) Finns trådar med inlägg(minst en som jag sett) som behandlar ämnet hur man sätter in ett nätverkskort i en Zepto. Tror inte det skall vara några problem alls.

3) Har haft min 6324 sedan i början på nov och är på det hela taget mycket nöjd. Mer prestanda per krona är svårt att hitta och så ser de helt ok ut också.
De problem jag haft är lätträknade:
* Tangentbordet är aningen sladdrigt, missade lite bokstäver i början men man lär sig.
* Vilafunktionen är aningen ostabil. Vet dock inte ifall det hänger ihop med operativsystemet eller hårdvaran. Fick även blåskärm en gång.
* Om man inte skyddar skärmen med en duk i hopfällt läge kan tangenterna lämna märken på skärmen. Dessa går iofs att ta bort och är också ett välkänt problem för flera andra märken.

Permalänk
Medlem

Hur är det med Zeptos egna trådlösa 300 Mbit-nätverkskort? Är det bra eller är Intel värd de extra hundralapparna att välja till från början?

Har någon av er som köpt Zepto valt till Allrisk-försäkringen? En bekant fick 2 år allrisk till sin 6224W för cirkus 800:- men när jag valde till större minne, snabbade CPU samt Windows vista gick den upp till 1445 ca.

Edit:
Efter att jag plockade bort Vista (!) från beställningen sjönk Allriskförsäkringen till 1095:- . Extra premie bara för att man kör Windows på datorn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Hur är det med Zeptos egna trådlösa 300 Mbit-nätverkskort? Är det bra eller är Intel värd de extra hundralapparna att välja till från början?

Har någon av er som köpt Zepto valt till Allrisk-försäkringen? En bekant fick 2 år allrisk till sin 6224W för cirkus 800:- men när jag valde till större minne, snabbade CPU samt Windows vista gick den upp till 1445 ca.

Edit:
Efter att jag plockade bort Vista (!) från beställningen sjönk Allriskförsäkringen till 1095:- . Extra premie bara för att man kör Windows på datorn?

Enligt Zepto så kan inte deras 300Mbitkort slås av med brytaren på framsidan på datorn, men det kan Intels. Nåt att tänka på om man ska ha den på t ex flyget.

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Tack så mycke för infon, men har dock inte hittat nån guide med bilder som funkat hur man gör med nätverkskortet. Och garantin försvinner ju om man ska göra det själv också vad jag läst. Minne kan man dock byta utan att garantin förverkas. För kan jag spara in cash på intels kort och trycka in själv så blir det nog en core 2 duo i stället för en core duo i paketet.

mvh Henke

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
Enligt Zepto så kan inte deras 300Mbitkort slås av med brytaren på framsidan på datorn, men det kan Intels. Nåt att tänka på om man ska ha den på t ex flyget.

MVH Tony

Hur löser man detta då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sterstyle
Hur löser man detta då?

Avaktivering inne i Windows?

Permalänk
Medlem

Tjoho!
Jag har ett litet irriterande problem med min 6224w. När jag drar ur strömsladden för att lägga mig i sängen och softa med datorn så kommer det ett irriterande ljud från skärmen då jag inte kör på full ljusstyrka. Så fort jag sänker ljusstyrkan så kommer det där lilla nästan tjutande ljudet fram. Någon som har samma problem och har något litet förslag på vad man skulle kunna göra för att lösa det?

Visa signatur

Dator: Zepto Znote 6224W Mobil: Samsung G800

Permalänk

Kollar runt på Zeptos hemsida. När jag kommer upp i lite högre CPU hastigheter stöter jag på dethär:

2.50 GHz Intel C2 DUO T9300 800MHz 6MB (Only works with Vista)

Varför bara Vista? Stöder inte XP sånna CPUer? Eller är det bara för att M$ ska sälja lite kopior av Vista?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battle_Zealot
Kollar runt på Zeptos hemsida. När jag kommer upp i lite högre CPU hastigheter stöter jag på dethär:

2.50 GHz Intel C2 DUO T9300 800MHz 6MB (Only works with Vista)

Varför bara Vista? Stöder inte XP sånna CPUer? Eller är det bara för att M$ ska sälja lite kopior av Vista?

Jag undrar också över det här. Tänkte köpa en Zepto framöver.

Lenovo ThinkPad R61 8918 har T8100 pentryn och säljs med windows XP pro.
Är det bara Zepto som har dålig koll eller kan man inte köra deras med pentryn+XP?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battle_Zealot
Kollar runt på Zeptos hemsida. När jag kommer upp i lite högre CPU hastigheter stöter jag på dethär:

2.50 GHz Intel C2 DUO T9300 800MHz 6MB (Only works with Vista)

Varför bara Vista? Stöder inte XP sånna CPUer? Eller är det bara för att M$ ska sälja lite kopior av Vista?

Det beror bara på att man ännu inte har utfört tester med den processorn och Vista, och därför inte vill/vågar påstå att det funkar. Men i en annan tråd så uppges det att det med all sannolikhet kommer att funka. Så kolla om detta ändras i framtiden att det även funkar med XP.

MVH Tony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HendiZ
Tjoho!
Jag har ett litet irriterande problem med min 6224w. När jag drar ur strömsladden för att lägga mig i sängen och softa med datorn så kommer det ett irriterande ljud från skärmen då jag inte kör på full ljusstyrka. Så fort jag sänker ljusstyrkan så kommer det där lilla nästan tjutande ljudet fram. Någon som har samma problem och har något litet förslag på vad man skulle kunna göra för att lösa det?

Ring deras support!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dom kommer ha hdmi på Zepto?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gisele
Någon som vet om dom kommer ha hdmi på Zepto?

Det skall komma nya modeller till våren/sommaren, och dessa ska enligt ryktet ha antingen DVI eller HDMI.

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen för skillnad på VGA och DVI, jag vet att DVI är digital signal med rent praktiskt sätt inte fan ser jag skillnad om jag kopplar min bärbara datorn till extern skärm via mitt VGA eller DVI uttag, blir samma jävla bild samma färger? Så vad skiljer egentligen?

HDMI är ju en annan sak men just mellan DVI och VGA förstår jag ej!

Visa signatur

Antec SmartBlue 350 W [Plexy & UV Mod] | AsRock Dual-Sata 2 | AMD 64 3200+ 2300 MHz @ (1:1) | Crucial Ballistix 2 x 512 MB PC3200 @ 230 MHz | Geforce 7800GT | 126 GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phosedy
HDMI är ju en annan sak men just mellan DVI och VGA förstår jag ej! [/B]

Som du sade är VGA analogt och DVI digitalt. Den skillnaden du kommer märka är att du får aningen skarpare bild med DVI.

HDMI är i princip en DVI-kontakt med ljud.

Permalänk

HDMI ligger förstås i tiden, men då de flesta moderna flat-TV har VGA-ingång så känns faktiskt inte bristen på HDMI så himla svår. Största fördelen är väl att man får med digitalt ljud i samma kabel som bilden. Och det är ju bra, men inget oöverstigligt hinder att köra VGA och separat ljudkabel.

MVH Tony

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
HDMI ligger förstås i tiden, men då de flesta moderna flat-TV har VGA-ingång så känns faktiskt inte bristen på HDMI så himla svår. Största fördelen är väl att man får med digitalt ljud i samma kabel som bilden. Och det är ju bra, men inget oöverstigligt hinder att köra VGA och separat ljudkabel.

MVH Tony

Kan man skicka 1080P över VGA? För 1080P är ju verkligen den nya melodin.

Visa signatur

SUCk . detta va bara upplysnings vis ett tips till dig från mig . du behöver inte svara för jag har som blokerat dig, så ditt medelande tillbaks kommer ej att läsas.

Permalänk
Medlem

Jag ska snart skicka iväg min zepto 6615wd. Fläkten går konstant och den blåser ut riktigt het luft ibland. jeela skit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LtdRichard
Kan man skicka 1080P över VGA? För 1080P är ju verkligen den nya melodin.

Man kan väl köpa en extern skärm till en bärbar på säg 22" och koppla den till den bärbara och få den att visa 1680x1050 eller andra upplösningar? Då borde det ju gå att få samma upplösningar över till TV:n om den bara kan ta emot och klarar att visa dem?

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Rätt okej pris på Crazy countdown erbjudandet. Jag är rätt jävla sugen men då ryker alla stålarZ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niSs
Rätt okej pris på Crazy countdown erbjudandet. Jag är rätt jävla sugen men då ryker alla stålarZ.

Ja jävlar
http://www.zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=645

Är de pentry?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Ja jävlar
http://www.zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=645

Är de pentry?

Znote 6224W har inte pentry. Dock kan du säkert koka kaffe på undersidan ifall den blir tillräckligt varm.

För att svara på den riktiga frågan ska det vara Penryn i den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Znote 6224W har inte pentry. Dock kan du säkert koka kaffe på undersidan ifall den blir tillräckligt varm.

För att svara på den riktiga frågan ska det vara Penryn i den.

Pinsamt värre misstag
Well... är penry 45nm ? eller hela platformen?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Hej har nyss köpt en Znote 6625WD.. undrar om man kan ändra Hz:en till mer än 60 på något sätt eller om det gör mer skada än nytta. Tänkte mest för spel då 60Hz kanske inte är det mest optimala.
Nån som provat koppla extern CRT-skärm? funkar det bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sterstyle
Hej har nyss köpt en Znote 6625WD.. undrar om man kan ändra Hz:en till mer än 60 på något sätt eller om det gör mer skada än nytta. Tänkte mest för spel då 60Hz kanske inte är det mest optimala.
Nån som provat koppla extern CRT-skärm? funkar det bra?

Det är en 60Hz skärm så den stöder inte mer än 60Hz och nej det blir inte mer optimalt i spel än 60Hz, TFT är inte samma som CRT. Och ja det går utmärkt att koppla till en CRT.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har Hz ingen som helst betydelse på en TFTskärm

Men på en extern CRT bör man kunna ändra Hz.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skaffa mig en Zepto, antagligen en 6224W eller någon av de nya modellerna som kommer någon gång inom två/tre månader eller så.

Dock funderar jag över minnet. Då priset för att byta 2 gig minne mot 4 gig minne är aningen saltat funderar jag på att gå på grundconfig:en på 2 gig och senare uppgradera själv med 2*2 gig.

Är det svårt och krångligt att byta minnen själv på en Zepto?

Spelar det någon roll vilken tillverkare jag väljer (skumma kompabilitetsproblem är inte ovanligt) eller räcker det att ta vilket vanligt 2048mb PC5300 SODIMM-minne som helst, tex denna?:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=80400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
Enligt Zepto så kan inte deras 300Mbitkort slås av med brytaren på framsidan på datorn, men det kan Intels. Nåt att tänka på om man ska ha den på t ex flyget.

MVH Tony

Funkar prima att stänga av w-lanet för mig den vägen med Zepto BGN.
Preics upptäckt att om man ska köra xp på 3415w så måste man köra privat tillverkad speedstep programvara för att få ut mer batterikraft. Funkade för mig iallafall

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceogar
Funkar prima att stänga av w-lanet för mig den vägen med Zepto BGN.
Preics upptäckt att om man ska köra xp på 3415w så måste man köra privat tillverkad speedstep programvara för att få ut mer batterikraft. Funkade för mig iallafall

Ok, det var ju bra

Jag berättade bara vad Zepto själva sa till mig om den saken.

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Power-varianten Znote 6224W kan numera endast fås med antingen en 320 gb 5400rpm-disk ELLER en SSD-disk på 32 gb. Förutom det går det endast att få 1*2048 eller 2*2048 i RAM.

Det gör att grundkonfiggen, med rabatt, har hoppat upp 1500 kr. Har någon en gissning på hur allt detta kommer sig, och att det fortfarande går att välja bland långt fler diskar och minneskonfigurationer i Value-utförandet?