Permalänk
Medlem

Zepto CRAZY COUNTDOWN

Dem på zepto.se har just nu "CRAZY COUNTDOWN" tom. 11/2-08 kl 08.00.

Med detta menar jag att ni får 4,727 kr i rabatt på datorn (laptop ofc) med dessa specs:

14,1" WXGA+ 1440x900 - 6324W (100304)
2.40 GHz Intel C2 DUO T8300 800MHz 3MB (Only works with Vista)
4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM (64-bit OS)
200GB 7200rpm SATA Harddisk
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit
MS Windows Vista Home Premium 64bit - SE
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
Tangentbord Znote 6xx4W Vitt SE
6 Cell batteri
NVIDIA® Geforce 8600M GT Info Text
==============================
Beställde en sådan nyss fast lade dit:

Zepto Zcumbag - Notebook väska Röd/Svart = 604,44 kr
och
Intel® Turbo Memory 1GB (endast Vista)

Totalt: 12.916 kr
==============================
Skriver detta pga av folk som ska köpa en bärbar, kolla verkligen in den på Zepto.se > Bärbara datorer > 6324W (Power)
Innan ni bestämmer er. Tack (från fb)

Permalänk
Medlem

så jäkla trökigt utan HDMI tycker jag

Visa signatur

[Fractal deisgn define R3 ] [ i5 3570K ] [Gigabyte gtx 670 2gb oc] [ 8gb vengeance 1600MHz ] [ Gigabyte z77X UD3H ][ sg 1tb 7200rpm ] [ Ocz ZS 750w ] [ win 7 pro ] [Benq xl2410t ]

[ XPS 1530 ] [ T7500 2.20Ghz ] [ 2gb ram ddr2 ] [ 8600M GT ] [ 250gb 5400rpm ] [ LG 1440x900 ] [ xp-32bit ]

Permalänk

Häng inte mig nu, men jag tycker att högtlarna under skärmen ser lite förjävliga ut.

Men hade jag inte beställt en stationär dator i veckan,
hade jag funderat starkt på just en 6324W.
Bra dator för pengarna. Dock saknar jag DVI eller HDMI på den.

Permalänk
Medlem

Blev riktigt sugen på att slå till.
Någon som kan ge mig lite tips?
Har tänkt att ha datorn till skolarbete/spel/film.

Permalänk
Medlem

Synd att de, enligt mig, förlorar så mycket på designen. Annars skulle jag ha slagit till direkt.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Jag är också riktigt sugen men samtidigt osäker pga grafikkortet. Jag spelar mycket och undrar om det pallar med att spela t.ex Lord of the rings online, Call of Duty, Crysis, Age of Conan osv (när det kommer) med relativt höga inställningar.

Vad säger experterna?

Permalänk

För Crysis borde du ha bättre grafikkort om du ska ha hög upplösning och snygg grafik!

Visa signatur

PC: ASUS P5Q Delux DDR2, E8600@4400, TRUE+Noctua 120mm, 4GB Corsair DOMINATOR 1066, PowerColor HD4870X2
MacBookPro 13"
Iphone4
Canon500D

Permalänk
Medlem

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-8600M-GT.3986.0.h...

Dock är det inte så specielt nya spel i den benchmarken.

Mer feeback plz innan jag ev slår till

Permalänk
Medlem

Vill inte vara kall, men jag tror xps 1530 är bättre då det har ett dd3-minnes-grafikkort vilket presterar mycket bättre än zeptos 8600gt-kort, nästan 1000p i 3dmark vad jag sett. Dessutom har den datorn bättre material (aluminium och annan lättmetall), design (visst är design subjektivt, men jag tror inte det är många som säger att zeptos är snyggare än 1530) och HDMI. Beställde en sådan i veckan för 10900. Dock finns inte penryn till den än, så det skulle väl vara därför ma köpte en zepto istället, hur mkt nu det betyder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Vill inte vara kall, men jag tror xps 1530 är bättre då det har ett dd3-minnes-grafikkort vilket presterar mycket bättre än zeptos 8600gt-kort, nästan 1000p i 3dmark vad jag sett. Dessutom har den datorn bättre material (aluminium och annan lättmetall), design (visst är design subjektivt, men jag tror inte det är många som säger att zeptos är snyggare än 1530) och HDMI. Beställde en sådan i veckan för 10900. Dock finns inte penryn till den än, så det skulle väl vara därför ma köpte en zepto istället, hur mkt nu det betyder.

Ja, XPS 1530 är bättre. Det finns många laptops som har kraftfullare kort än 8600M GT (alla med 7900-serien, 8700M, 8800M), men det är ju inte det tråden handlar om. Den handlar om ett oerhört bra erbjudande. Man får inte en XPS 1530 med samma spec till samma pris. Dessutom är dom inte i samma genre riktigt eftersom 1530 är 15,4" medans 6324W är en 14" och väger dessutom mindre.

Poängen med tråden är väl att det är ett grymt bra erbjudande. Det finns ingen 14" laptop över huvud taget som har bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad så känns XPS 1530 RED Product som ett ännu bättre erbjudande, mest så jag menade.

Permalänk
Medlem

Vad är fördelarna med XPS och en 6324W?
Samt nackdelarna?
Jag menar, priset på 6324W är jävligt bra med tanke på ramen, hard driven(200g7200rpm) samt processorn, jämfört med xps

Permalänk
Avstängd

xps
+grafikkortet
+design
-processorn

zepto
+processorn
+hårddisk
-design

xps

zepto

Visa signatur

Min dator: Gigabyte P35 DS3 2.0 | Intel Dual Core Pentium E2160 1.8@3.6 ghz | 2x1 gb xms2 pc6400 cl5 | Hitachi deskstar 160gb 8mb 7200rpm | nVIDIA 7900GT 256mb ddr3

Permalänk
Medlem

Asså i grunutförande vet jag inte om zepto har bättre processor. Den har 3mb cache och 2,1ghz medan xps har 4mb och 2,2ghz. Dessutom har XPS lägre pris.

EDIT: Om du ska jämföra ska du nog ha +HDMI på XPS och -Ingen digital bildutgång på Zepto. Jag tror många väljer bort zepto pga deras föråldrade interface.

Permalänk
Medlem

- design passar ju inte alls in på minus sidan, för det är nåt som går från person till person i fråga om tycke & smak.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jämfört med xps 1530 känns det inte som att det går att säga att zepton är snyggare.

Permalänk

Är jävligt sugen men tvekar pga av grafikortet å funderar på hur liten skärmen är att spela på , någon som kan komma med en rekomendation?

Någon som vet om man kan lägga in winxp?

Och framför allt vad kan man förvänta sig rent spelmässigt? Någon som vet hur den klarar tex crysis , the witcher etc ?

Permalänk
Medlem

Är Zepton verkligen så j*kla billig? Denna konfiguration från Dell kostar 12710,00 (exkl. 5% rabatt). Utan Zeptos "Crazy Countdown" skulle väl deras laptop vara SJUKT dyr, så inklusive rabatten hamnar man väl nästan vid ordinariepris gentemot andra laptops med liknande prestanda? Ordinariepris på laptopen, enligt Zepto, är alltså 16262,00?

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7500 (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm
15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™
Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj
4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]
200 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Dell:
+ HDMI
+ Grafikkort
+ Processor
+ Design
+ Fackmatad optisk enhet
+ Fjärrkontroll
+ Kamera
+ Fingeravtrycksläsare
+ Microsoft Works 8.0?
+ Garanti/support?

Zepto
+ ?

Jag är själv på väg att köpa en laptop snart, men jag ser just nu inga som helst fördelar med att välja Zepto framför Dell.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Varför skulle supporten på dell vara bättre? Jag kan säga att supporten på Zepto är riktigt bra. Efter vad jag hört om dells support så vågar jag nog säga Zeptos är bättre, Zepto är mer rädda om kunderna än dell.

+ Proccessor på dell? men den är ju sämre än den på zepton? :S

Stinker fanboy ganska hårt här.

+Zepton är mindre och behändigare.

Rekommenderar er att se på recensioner då högtalarna knappt syns normalt enligt mig.

Edit:

Zeptos har ju t.om Penryn proccessor och krossar därmed Dells alternativ ganska hårt..

Grymt bra pris med andra ord.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

De går inte att jämföra dessa två, då zepton är betydligt mindre och trots allt bättre på vissa saker men även sämre på andra.

Se det såhär:
Det som är bättre på zepton är alltså +
Det som är sämre på zepton är -

Då blir det +- noll mellan dellen och zepton men zepton är mindre och därmed bättre för de flesta.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens en dell så jag kan vara rätt subjektiv. Har en HP men ska sälja den för att köpa en Dell.

Vad jag läst har dell riktigt trevlig support där dom kommer dagen efter och ersätter delar utan kostnad och kommer tillbaka dagen efter.

T8100 är knappast bättre än T7500, lägre frekvens och cache, men lägre batteriförbrukning. Snart kommer dock dell med penryn med.

Visst, zepto är mindre, men knappast behändigare. Har läst att dom är plastiga och jag tror dell har bättre kvalitetkänsla med lättmetaller.

Recensenter har klagat på högtalarnas placering också.

Antar att du själv har en zepto MasteraCe?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Jag har inte ens en dell så jag kan vara rätt subjektiv. Har en HP men ska sälja den för att köpa en Dell.

Vad jag läst har dell riktigt trevlig support där dom kommer dagen efter och ersätter delar utan kostnad och kommer tillbaka dagen efter.

T8100 är knappast bättre än T7500, lägre frekvens och cache, men lägre batteriförbrukning. Snart kommer dock dell med penryn med.

Visst, zepto är mindre, men knappast behändigare. Har läst att dom är plastiga och jag tror dell har bättre kvalitetkänsla med lättmetaller.

Recensenter har klagat på högtalarnas placering också.

Antar att du själv har en zepto MasteraCe?

Jag jämförde med den ovan

2.40 GHz Intel C2 DUO T8300 800MHz 3MB (Only works with Vista)

Den har samma pris som dellen om man tar bort turbomemory...

Edit: Nej jag har ingen zepto, en Fujitsu Siemens. Men jag försöker få fram fakta, avskyr fanboyism.. "Omg dell rockz0rz" aka KSMB

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Jag jämförde med den ovan

2.40 GHz Intel C2 DUO T8300 800MHz 3MB (Only works with Vista)

Den har samma pris som dellen om man tar bort turbomemory...

Edit: Nej jag har ingen zepto, en Fujitsu Siemens. Men jag försöker få fram fakta, avskyr fanboyism.. "Omg dell rockz0rz" aka KSMB

Jag är inte fanboy, jag tycker jag använder bra och objektiva argument... Läs nedan.

Fire_Ice:
Det som är + med den ena behöver inte vara - för den andra. Riktigt ologisk teori.

Vad är det för nackdel med att Dell har bättre grafikkort (både prestanda och strömmässigt), bättre material och kvalitet och HDMI? Enda fördelen med zepto är ju storleken, men det är ju relativt, vissa vill ha större skärm. Däremot är det inte relativt om det är bra med HDMI, bra grafikkort etc, det är bara uppenbart bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Jag är inte fanboy, jag tycker jag använder bra och objektiva argument... Läs nedan.

Fire_Ice:
Det som är + med den ena behöver inte vara - för den andra. Riktigt ologisk teori.

Vad är det för nackdel med att Dell har bättre grafikkort (både prestanda och strömmässigt), bättre material och kvalitet och HDMI? Enda fördelen med zepto är ju storleken, men det är ju relativt, vissa vill ha större skärm. Däremot är det inte relativt om det är bra med HDMI, bra grafikkort etc, det är bara uppenbart bättre.

Jag har inte sagt att dellen är sämre, men killen som skrev ovan (Wham) .. Hade inga positiva punkter med zepto what so ever Bara + på dell.

Edit: Enda skillnaden är ju inte det, även priset.. för samma pris får du en 2.4Ghz Penryn.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Jag har inte sagt att dellen är sämre, men killen som skrev ovan (Wham) .. Hade inga positiva punkter med zepto what so ever Bara + på dell.

Edit: Enda skillnaden är ju inte det, även priset.. för samma pris får du en 2.4Ghz Penryn.

Ehm what? Dellen är ju billigare i grundutförande, om du jämför Product RED och Zepto CC. Med studentrabatten kostar Dellen 10000 och zepto 11500. Nu får du ge dig.

Permalänk
Medlem

Det jag skrev vara bara sådant jag har hört, då jag själv inte är någon expert på laptops. Fördelarna med Penryn gentemot Merom ska vara att den drar lite mindre batterikraft, håller sig lite kallare, och är någon procent snabbare vid samma klockfrekvens och cacheminne. T7500 har 4MB L2-Cache medans T8300 har 3MB, dock 200MHz snabbare.

När det gäller garanti och support vet jag att Dell har på-plats-support. Vet inte om Zepto erbjuder detta alternativ. Du kanske inte såg frågetecknet efter garanti/support?

Sen när det gäller "Crazy Countdown-priset" på Zepton känns det nästan som att de har lagt sig vid ordinariepris jämfört med andra datorer med liknande prestanda. Jag kan inte tänka mig att datorn kostar en bit över 16.000:- utan rabatt. Om man bortser från Zeptos rabatt är deras alternativ runt 3500,00 kronor dyrare än datorn från Dell.

Sen är avsaknaden av HDMI/DVI ett rent skämt.

Jämför du med en liknande dator från Fujitsu Siemens, dock med T8100, långsammare hårddisk, sämre grafikkort, och 2GB DDR2, men med HDMI & SPDIF, så är Zepton cirka 2000:- kronor MED rabatt. UTAN rabatt ska Zepto ha över 6200:- mer för deras laptop jämfört med Fujitsu Siemens. Jag kan inte på något sätt tänka mig att skillnaden mellan datorerna ligger på hela 6200,00 kronor vid ordinariepris.

Jag ska som sagt själv köpa laptop, och det står just nu mellan Dell, Fujitsu Siemens och Zepto.

MasteraCe Läs ordentligt! Vid Zepto skrev jag
"Zepto + ?" då jag var ute efter fördelar som jag själv inte hade hittat eller kunnat föreställa mig. Zepto har säkert en massa fördelar, men jag kommer inte på några gentemot Dell.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Ehm what? Dellen är ju billigare i grundutförande, om du jämför Product RED och Zepto CC. Med studentrabatten kostar Dellen 10000 och zepto 11500. Nu får du ge dig.

MM men alla är inte studenter på detta forum förstår du lilla vän o_O

Wham: Troligtvis så kanske dom försöker sälja ut lagret eller något?

T.om min Fujitsu Siemens för 6990:- har DVI

Till er som funderar .. här finns en gammal minirecension med bilder, Samma chassi men den äldre modellen. 6314W

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
MM men alla är inte studenter på detta forum förstår du lilla vän o_O

Wham: Troligtvis så kanske dom försöker sälja ut lagret eller något?

T.om min Fujitsu Siemens för 6990:- har DVI

Till er som funderar .. här finns en gammal minirecension med bilder, Samma chassi men den äldre modellen. 6314W

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Vad ignorant du är...

Jo, alla är studenter. Det är bara att mata in koden, dom kollar inte att man är student. Please...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
MM men alla är inte studenter på detta forum förstår du lilla vän o_O

Wham: Troligtvis så kanske dom försöker sälja ut lagret eller något?

T.om min Fujitsu Siemens för 6990:- har DVI

Till er som funderar .. här finns en gammal minirecension med bilder, Samma chassi men den äldre modellen. 6314W

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Din FSC för 6990:- har DVI, men en Zepto för 16200,00:- saknar både DVI och HDMI? Sen att datorn ser exakt likadan ut som för snart 2 år sedan, ser jag inte som något vidare positivt. Men det kanske finns fördelar?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Vad ignorant du är...

Jo, alla är studenter. Det är bara att mata in koden, dom kollar inte att man är student. Please...

Men alla vill kanske inte vara bedragare då? .. Please..

För att tillföra tråden något så har jag ägt både en 6214W och en 6224W .. (Samma fast svart)

Jag hade värmeproblem, men dom flesta verkar ju inte ha det? så jag verkar bara haft otur.

Modellrelaterat som jag kan klaga på är att skärmen inte har så mycket ljusstyrka. Kan upplevas lite svagt ibland, spec om man jämför med en annan dator. Sen personligen så tycker jag 1440x900 är för litet på en 14".

Har samma upplösning på 17" och det är lagom för mig

Slipper man sitta så nära datorn och ändå kunna läsa.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!