Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Inaktiv

"MOD,LCD,13.3WX,LED,CMO,M1330"

"CMO" är väll antaligen "Chi Mei Optoelectronics" som är deras hela namn.

Jag har googlat och sökt i massa trådar. Det verka inte finnas så mycket som tyder på att Chi Mei skulle vara en sämre skärm. Egentligen bara i detta forumet som den fått kritik. Så nu vore jag tacksam om ni kunde länka till några s.k expertutlåtande i frågan innan ni säger för mycket

Permalänk
Medlem

593183154
RW483 1 MOD,LCD,13.3WX,LED,CMO,M1330 0,000
593183154
TP599 1 MOD,CVR,LCD,RED,.3M,LED,M1330 0,000

finns ju 2 rader?? vad innebär raden under...

Man behöver egentligen nästan lägga en Chi Mei och en Toshiba bredvid varandra för att verkligen se skillnad

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk

Chi mei verkar inte vara en dålig skärm, enligt vissa bättre än toshiban, http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=212898#post2...

EDIT: Zeppan: det är webkameran, 0.3 Mpixlar

Permalänk
Medlem

Ingen ide att säga nått innan man sett skärmen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Chi mei verkar inte vara en dålig skärm, enligt vissa bättre än toshiban, http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=212898#post2...

EDIT: Zeppan: det är webkameran, 0.3 Mpixlar

Jag har ingen aning, men chei mei`? va fan lixom..... det låter ju som om det är ett skitmärke.... Toshiba har man hört om!
(jag vet att jag kommer få kritik för det här uttalandet, men det känns ju verkligen så tycker jag...)

Permalänk
Medlem

Jag har också fått chi mei skärmen verkar det som. Som hag läst här på sidan så påstår folk att den kan bli väldigt dålig efter cirka 1 års användning.. Stämmer de? Finns det några som upplevt de?

Permalänk
Medlem

heh, det är ju väldigt många (som då har haft både toshiban och chimein) som säger att det är en STOR skillnad mellan skärmarna, men att man inte märker det förrans man ser det själv. www.notebookreview.com.

men det är ju klart, det är upp till var och en om man vill klaga eller ej.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
heh, det är ju väldigt många (som då har haft både toshiban och chimein) som säger att det är en STOR skillnad mellan skärmarna, men att man inte märker det förrans man ser det själv. www.notebookreview.com.

men det är ju klart, det är upp till var och en om man vill klaga eller ej.

Ska man ringa dell o klaga då eller hur bär man sig åt för att få den andra? Måste man skicka in datorn eller kommer någon och hämtar den?

Permalänk
Medlem

on-site är det väl, så dom skickar en tekniker som byter ut den. Det skumma är att på schenkers lista så står det CMO, men kollar man på maskin-IDn i Vista så står det LCD2306, söker man på det i notebookreview så får man fram en massa toshiba skärmar.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakobce
Ska man ringa dell o klaga då eller hur bär man sig åt för att få den andra? Måste man skicka in datorn eller kommer någon och hämtar den?

Ja precis, HUR GÖR MAN?? För jag tänker Byta min direkt om jag fått kinesskärmen...

x-dr3am: Får jag bara fråga, HUR ska du kunna se om den är bra eller ej när du inte har nåt att jämföra med? Du har ju bara din egen.
Det är ju upp till var och en om man litar på pratet på forum iofs...

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Inaktiv

Jag tror ju personligen inte att man kan få skärmen utbytt om den inte är defekt. Och en skärm kan ju inte anses defekt bara för att den har ett visst fabrikat

Permalänk
Medlem

Det kanske är Toshiba i allihop? Finns de inga fler som fått datorn idag??

Permalänk
Medlem

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=215595

där har ni en bild som visar vad "grainy" är för något, vilkdet är det som alla klagar på.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
on-site är det väl, så dom skickar en tekniker som byter ut den. Det skumma är att på schenkers lista så står det CMO, men kollar man på maskin-IDn i Vista så står det LCD2306, söker man på det i notebookreview så får man fram en massa toshiba skärmar.

Stod det RW483 MOD,LCD,13.3WX,LED,CMO,M1330 på din oxå men du fick en toshiba? Eller en bättre fråga är du nöjd med skärmen?

Permalänk
Medlem

det står så på min schenker lista, men i Vista så står det LCD2306

måste testa skärmen mer, kolla på bilder osv. Har bara haft prime på nu, checkar hårdvaran först.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
det står så på min schenker lista, men i Vista så står det LCD2306

måste testa skärmen mer, kolla på bilder osv. Har bara haft prime på nu, checkar hårdvaran först.

ok men tänkte på vinklarna och så är dom ok?

Permalänk
Medlem

betraktningsvinklarna? venne riktigt, har inget o jämföra med än.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

byter den färg mycket när du rör huvudet upp/ner osv jämför med din stationära om du har nån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
det står så på min schenker lista, men i Vista så står det LCD2306

måste testa skärmen mer, kolla på bilder osv. Har bara haft prime på nu, checkar hårdvaran först.

Har du testat att kolla i mina system listan på dell.se?

Permalänk
Medlem

visst, om man rör på huvudet så "ändras" ju färgerna (betraktningsvinkeln är ej så stor), men så är den också 13,3inch. Kan inte riktigt jämföra med min 30tums dell, då den har betydligt "högre" betraktningsvinkel. Eller är det något annat du menar ?

Om jag kollar på min system lista på dell.se så får jag fram listan, men det står bara : 1 13.3" WXGA (1280X800) WHITE-LED DISPLAY .

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk

Från http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=215595

"If you have to ask if you have a grainy screen, you probably don't have a grainy screen."

Och är det faktiskt värt av er att lägga ner typ 8 sidor bara på att följa med hur era XPSar rör sig genom Danmark? Seriöst, ni verkar ju totalt nojiga...

Tänker själv köpa en M1330 om en eller ett par månader, så fort ni slutat tjuta här i tråden om skärmar som ni inte sett ännu.

"The Samsung screens tend to be the culprits that exhibit the graininess. However, this definitely does not mean that all Samsung screens are poor, nor does it mean that all other screens are perfect. The laptops most affected are the Inspiron line, the Vostro line, and the XPS line. The most affected screens are the WSXGA+ (1680x1050) screens present on the Inspiron 1520 and XPS m1530."

Så enligt notebookreview.com så är det vanligare att det är Samsungen som är grynig... Lugna ner er litet, va?

Permalänk
Medlem

Samsung skärmen han nämner är till en annan model... Och ja, man blir nojig om man läser att det finns olika skärmar till samma dator där den ena är bättre.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk

Dell's support är världens trevligaste, men de supportrar jag har snackat med är totalvrickade......alltså "dom kan ingenting" ... och när man hör problem som dessa, (just dell xps m1330 har inte bara skärmproblem, utan det finns ju rapporter om cpu whine, hdd problem, dåligt montage, ....
massa jävla skit, ) och dom inte kan svara på det, så blir man nojig!

och det är inte bara en rapport utan ca 20 trådar på varje forum om problem med xps m1330... och det är inte normalt) pluss att dom har haft jätteproblem med leveranser och man kan tänka sig att dom köpt in ett STORT FETT LAGER av halvbra skärmar från Chei mmei för att kunna leverera i tid, det finns många företag som gör så, bla viasat som jag jobbade på)

Just att dom har haft problem med leveranser gör att man blir nojig........
det här är ett stort köp för många (bla mig) att punga ut med 10k++

och biodynamo...? varför bryr du dig? hoppa över det du inte vill läsa!

Jag är så fruktansvärt jä**a rädd att jag ska få en deffekt dator... för jag har inte tid att vänta 4 veckor till på en annan, och inte ork att börja kolla runt på nytt ... för det tar tid, och är psykiskt skitpåfrestande!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

kan tillägga att jag hör ett konstant whinajde från datorn, dess härkomst ser ut att vara brevid SD slotten, vilket är rätt irriterande i en tyst miljö.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hazlewood
Jag tror ju personligen inte att man kan få skärmen utbytt om den inte är defekt. Och en skärm kan ju inte anses defekt bara för att den har ett visst fabrikat

Nej du kan nog mkt väl ha rätt där...
Men om man får kinesskärmen, ringer upp DELL och berättar det man vet, att Toshiba skärmen är den bättre och jag betalat för samma vara och då vill jag byta till den skärmen.

Men som du säger så låter det lite knepigt att det skulle funka...

immortalsuccess: Håller med dig helt klart...

Skit i att läsa all skit som du inte vill läsa om det är så jävla jobbigt.
OCH ÅTERIGEN, "innan ni sett skärmen" jag struntar ju i om den skärmen jag får (che mai tex, lr vad namnet var) är riktigt bra när jag får den, vetskapen om att jag kunde ha fått en bättre skärm med bättre kvalitet, skulle iaf kännas jävligt snopet för egen del...

Sen så är det svårt "att vänta tills man får den och se om den e bra" då jag inte har Toshiba skärmen att jämföra med hemma???
Jag som köper min första laptop kommer säkerligen tycka che mai skärmen ser hur jävla bra ut som helst, men som sagt går det få bättre så...

w0lla: Det där vinandet är ju en återkommande grej här i tråden =/
Så finns det nåt man kan göra åt det? Vad är det som låter?
Nu vet jag ju inte hur högt ljudet är vi talar om, men nog för att få folk att reagera på det tydligen...

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk

Finns den inte att beställa i rött längre? Lite synd då jag tyckte den varianten såg väldigt bra ut.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

läste något om att det kunde vara "southbridgen" som låter.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Finns den inte att beställa i rött längre? Lite synd då jag tyckte den varianten såg väldigt bra ut.

de har reserverat röd serien till deras red-line.. dvs den som man donerar lite pengar för varje dator till hjälporganisationer typ?

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk

Jag beställde 4gb ram med min m1330 men i Windows visas det bara som 3,5gb. Någon annan som har samma problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pungsvung
Jag beställde 4gb ram med min m1330 men i Windows visas det bara som 3,5gb. Någon annan som har samma problem?

Det är bara 64-bitars OS som har stöd för 4gb minne.