Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk

Som sagt.... Du får aldrig bra bild med S-video!
Det har aldrig varit bra.....

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

Efter som jag nu känner mig som att jag borde döpa om mitt nick till "Tråddödaren" (ingen svarar juh på mina "dumma" frågor och oftast dör trådarna ut efter mitt inlägg) så kan jag i alla fall inte hålla mej från att ställa några frågor till...

Har hittat en sån här: Hama Adapter VGA-SCART / http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=813369
- men om jag fattat det rätt så funkar den tvärtom en vad jag önskar eller? Med det menar jag att den vill ha en scartsignal som den skickar UT och vga-kontakten vill skicka vidare bilden IN i maskinen som har vga-uttaget? och det är väl inget man i såfall enkelt lurar med en enkel konverter som gör vgakontakten från hona till hane va?

Så jag letade vidare och kollade in på den härna grejsemojsen: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=36_213... / VGA till TV adapter, liten och smidig, 1280x1024 - Vad tror ni om den? Kan den kopplas efter planen och ge bra bild? det står juh "konverterare VGA till S-Video/Composite/SCART" vilket jag tolkar som att jag ansluter en vga-sladd i grafikortet och sen in i denna låda och från lådan så kan jag köra scart fram till tv:n och där jag sedan kan koppla in sladden med ytterliggare en scartkontakt?! eller?
Om detta är möjligt tror ni då att denna koppling kommer ge så pass bra bild som sladden man kan löda själv?

Om inte annat så kanske ni kan ge mig en hint på hur jag ska gå vidare med mitt påbörjade projekt ett par inlägg innan som har fastnat. Vet inte om jag ska arbeta vidare med drivrna eller om jag ska laborera mera med Powerstriper eller om jag helt enkelt ska slakta mina lödningar och sladden och börja om att löda...

Så även om jag är en trött, elak, fet och liten ynklig tråddödare så kan ni väl
vara busiga och svara om ni vet något om detta...

Alla uppslag är välkommna vettni.

PS. Om någon gör/löder sådana här fina sladdar, som tråden igentligen handlar om, för en billig peng så kan personen i fråga PM:a mig för en ev affär. Jag kan nog rädda de komponenter jag använt mig av så delarna ska inte vara några problem..

// skrock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av quattromaniac
S-video är bara skräp...... Kör DVI-HDMI!

vad är HDMI?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ1
vad är HDMI?

http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem

vad ska man köra med för drivivers för att få ut bästa kvalite mellan dator och TV.
har dvi-hdmi kabel. och 7.11 catalyst idag. och radeonb 1950pro.
ska man köra i orginal drivers??
ladda hem nått mer program???
sett här i tråden att massa folk skrivit om powerstrip??????
måste man ha det???? om, varför???
tackar för snabba svar

Permalänk

Orkade inte bläddra igenom alla 86 sidorna och undrar vilka radeon som denna kabeln "behövs" på?? Jag sitter nu på ett x1950 512mb men ska köpa ett 3870 i dagarna! Jag upplever min bild på tv´n som skarp men med väldigt bleka färger på en Sony Trinitron tv(jag kör svhs-rca-tv). Jag ska köpa en LCD men det blir inte förän närmare sommaren!

Permalänk

VGA-scartkabeln som denna tråd handlar om är helt enkelt den bästa lösningen till en bildrörstv. Det är en enorm förbättring mot s-vhs! Den behövs däför då man ej är nöjd med bilden

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk

Ok det är alltså därför färgerna är bleka. Går det inte att köpa en sådan kabel nånstans för det känns som ett tidsödande projekt, inte att löda ihop det men man ska beställa allt som behövs, vänta på det och sedan plocka ihop grejerna! Känns som om man kunde köpa en kabel direkt om det går.

Permalänk
Medlem

Mojängen som skrock länkade till borde väl funka? Men funkar det även till ett GFkort. Har ett 8800GTS och en 28" bildrörsteve, skulle Deltaco konverteraren funka till det?

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk

För 400:- är jag beredd att löda själv även om det inte blir så mycket billigare!

Permalänk
Medlem

fan asså! vad trött jag blir!!

har nu donat med det här hela dan (projektet har legat nere i brist på tid) men får ingen bild... jag får fram olika typer av störningar dock när jag ändrar på timings.. allt från en helt grå bild utan flimmer till svart bild med vita små streck som hoppar till helt svart bild med det nedra högra hörnet som skevar i vitt..

börjar tro att mina eliiiit-lödarskillzz inte är så bra som man kunde önska och undrar om någon skulle tänka sig att löda en sådan här sladd till mig? jag skulle givetvis vilja ha den funktionstestad innan så jag vet att det inte är sladden som bråkar när jag sätter igång igen... jag har en del komponenter, kontakter och sladdar som borde gå att rädda från detta projekt men om det anses bäst att köpa nya grejjer så kan jag väl ställa upp på det oxå..

min tv har 2 st scartingångar varav den ena är märkt RGB och det är den jag använder i detta nu.. den andra ingången gav inte ens bild så där e jag nog inne på rätt spår iaf..

alla förslag mottages och övervägs.

edit: jag läste lite runt om på nätet om Deltacos makkapär och den verkar ingen vidare nej..

// skrock

Permalänk
Medlem

Har får man till så att det funkar på 2 tv apparater? Jag har lyckats få det att fungera 1 gång, så jag vet att det funkar.. dock kommer jag inte ihåg hur jag gjorde..

Jag använder en scart "splitter" som splittar kabeln i 2.. det funkar perfekt på båda tv apparaterna.. men ifall jag kopplar in tv-1 så blir tv-2 utan färger.. bara svart/vit.. eller mer bara skuggor så det blir en svart/grå bild.. Man kan faktist urskilja vad det är för serie man kollar på.. men det är ju ingen höjdare.

Så fort jag kopplar ur tv-1 så kommer tv-2 igång med färg och skarp bild..

Några ideèr? Jag vet att vanliga scart kablar är konstigt lödda.. ska testa göra en egen "splitter" när jag har tid.. men det har fungerat förut så det borde ju gå att få igång igen..

Permalänk
Medlem

hej alla ni som är insatta i HDTV, mitt kort är ett radeon 1950 pro.
pallar kortet 1080p via HDTV utgången??
720p går bra men 1080p verkar lite hackig. kan det vara tvn?
tvn har full HD 1080p.
kör DVI- HDMI.
nån mer som har upplevt samma problem? i just 1080p.

Permalänk
Medlem

Tjena, jag får stillbild på tvn men allt är hullerom buller man ser ungefär bara vilken färg som är på skärmen och lite småsaker, musen däremot är jätteskarp. Nån som vet vad jag ska ändra för timings? Jag har en rätt gammal Mark tv

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

zoi, slå av tiling. Det står beskrivet i FAQen på MrJonas site som länkas till på första sidan i tråden.

Permalänk
Medlem

Sådärja, nån timme vid skruvstädet och en stund vid powerstrip senare har jag en mycket tillfredställande skrivbordsbild på min Panasonic 28" 4:3, där jag t o m kan surfa om jag känner för lite flimmer-epilepsi...

Mitt problem är dock att trots att alla fönster får rätt proportioner så får själva videon i dem inte det. Bilden sträcks ut på höjdled och klipps i underkant - ÄVEN OM jag gör videospelarfönstret mindre på TV:n - bilden sträcks ändå ut till ungefär dubbla höjden och beskärs sedan att passa i spelarfönstret. Detta inträffar inte med någon annan extern skärm till min laptop, bara med TV:n.

Några idéer?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Min tråd lever än! Trots alla platta tv-apparater...

Nyrostad: Titta på första sidan av min guide, där finns en länk till sidan där jag fick idén till den här kabeln. Där beskrivs just ditt problem.
Jag hade problemet förut och löste det genom att välja VMR9 som renderare i uppspelningsprogrammet. Detta var dock för flera år sedan, jag trodde att buggen hade fixats i nyare Catalyst. Se till att du har alla drivrutiner uppdaterade.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

MrJonas: Klart den gör Platta apparater må vara trevliga, men en tjock och härlig CRT har väl rätt många av oss i källaren?

Tyckte jag hade gått igenom det mesta av forumtrådar efter mitt problem, men sedär, en hade jag missat Jag har inte uppdaterat drivisarna eftersom jag har ett Mobility Radeon, och inte orkat sätta mig in i hur jag hittar fräschare på Lenovos sida, men nu ska jag definitivt ta och göra det - annars provar jag VMR9!

Tusen tack, återkommer med resultat!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Har fixat min kabel nu och ja får igen hel bild får massa små rutor typ. Och ja kommer inte åt att ändra nått i pstrip häller. Kommer inte åt "advanced timing options" Hur ska ja göra för att få gå in där?

Såg att nån hade samma problem som ja och då fick han nått svar om att göra nått med "tiling" men hittar inget om det. Har kollat FAQn som det stog men hitta inget där.

Mitt graffa kort är ett 1950pro kör (omega drivers)kan det va det?

Jag kanske är ute och cyklar men men.
Snälla nån som kan hjälpa mig väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Nyrostad: Prova det här, den modifierar installationsfilen (.inf) så att ditt Mobility finns med som alternativ. Jag har gjort det flera gånger på min Dell med 9700 mobility.

http://www.driverheaven.net/modtool.php

Ett alternativ är Omega drivrutinerna som ska fungera direkt, har dock själv inte provat

http://www.omegadrivers.net/ati.php

Cheoz: Det står i FAQ, sök efter tiling-bug. Tyvärr så finns intällningen under "advanced timing options" så kommer du inte dit så funkar det inte i alla fall.
Har ingen aning om varför det inte fungerar. Har du en Powerstrip-version som klarar kortet? Utökat skrivbord? Det är bara att prova sig fram.

Permalänk
Medlem

Pucco: Tackar! Dock hade IBM/Lenovo släppt en uppdatering själva, som jag missat, som fixade problemen jag hade tidigare - dock orsakade de samtidigt tiling-buggen, men det fixade jag enligt FAQ, så nu funkar det över förväntan utmärkt!

Verkligen PERFEKT bild, även på min gamla TV En dockningsstation till laptopen, så att RGB-kabeln, ljud och fjärr kan vara permanent inkopplat blir nästa steg mot en trevlig liten underhållningsstation i källaren

Tack MrJonas för din utmärkta guide Tog mig inte mer än 1-2 timmar att fixa alltihop tack vare den

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

VGA - TV ???

Hej hopp!

Lånar tråden lite, för här verkar det figurera någorlunda kunniga människor.

Mitt problem:

Jag har en vanlig TV. Helt vanlig teve med bildrör, alltså ingen LCD eller något sådant "modernt". Scartkontakter finns på baksidan och det är dessa jag använder. Teven är köpt 2005-2006, helt ny, så det är inget omodernt.

Datorn jag använder är: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323541
(Acer 3102WLMi), med Windows Vista Ultimate 32-bit.

Och jag har idag köpt en: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=140718
(VGA-SCART-kabel)

På datorns baksida har jag en VGA-kontakt. Den är till för en extern bildskärm. Där har jag anslutit kabeln - och andra änden till scart på teven. So far so good.

Nu har jag försökt allt som står i min makt, men AV-2 på teven är bara blå. Knallblå, inget ljud, ingen bild. Nothing.

Finns någon guide någonstans? Har jag missat något?
Jag hittade en sida där en snubbe visar hur man löder en sådan kabel och sedan ställer in med Powerstrip. Försökte följa den guiden utan framgång.

Hjälp?

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat skärmen (TV:n) i windows? (Utökat skrivbordet till den?)

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Det som du köpt är en SCART->VGA-kabel som är gjord för att koppla tex en video till en projektor.
I en sådan kabel är kompositsynken på fel pinne i SCART-kontakten och det saknas kopplingen att stjäla 5 volt från VGA för att tvinga TVn till RGB.

Om din TV har möjlighet att i menyerna ställa AV1 att till ta RGB in så kan man eventuellt öppna SCART-kontakten och växla pinnarna för kompositvideo in och ut.

Den här tråden är full av förslag på sådana här felvända kablar. Vore det så enkelt som att köpa en sån kabel skulle den här tråden inte existera.

Permalänk

SVAR!

Kopia av mailet från Biltemas kundservice angående kabeln jag köpt.
(Har lämnat tillbaka den nu, men svaret förbryllar mig en smula)

Jag gjorde precis som de säger, men det gick ju inte!

"Hej..Det är helt rätt uppfattat. Man kopplar in kabeln, väljer rätt ingång på n (AV1,AV2et.c) och sedan aktiverar man den externa bildskärmsutgången på datorn (om du har en laptop) så ska det fungera.

Mvh

Biltemas Kundservice"

Permalänk
Medlem

Definitivt noll koll. Inte ens med den här i tråden beskrivna garanterat fungerande kabeln så är det så lätt att få igång det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pucco
Definitivt noll koll. Inte ens med den här i tråden beskrivna garanterat fungerande kabeln så är det så lätt att få igång det.

Tack. Ja, jag tycker att det verkar väldigt konstigt, att Biltema plötsligt kommer och är experter på datorkablage, samt att de kan kränga dessa kablar för 199:-, när t.ex Kjell & Co kör en adapter för 499:-

Jag har förresten kollat lite i tråden men inte så noga. Är det någon som prövat den där mojängen från Kjell & Co?

Permalänk

ATI/AMD 780G Chipset

Hej intresant tråd, Mr Jonas vet du om din lösning fungerar på ett moderkort med
780G Chipset http://www.amd.com/us-en/0,,3715_15532_15533,00.html ? Det skulle ju vara bra då det fins en anledning att hotta upp sin htpc och fortfarande ha kvar sin tjocktv med rgb-scart. Väntar som många på att priserna på platt teve ska bli bättre.
Ha det Lasse

Permalänk
Medlem

Lödde ihop min kabel i förra veckan och allt funkar perfekt utom en grej, det är att jag kan inte dra ut bilden ordentligt i höjd. Det är en Panasonic 4:3 28" med quintrix-bildrör och högtalarna under bildröret, ett fåtal år gammal och mindre tvapparater ur samma serie användes i spelbutiker för tv-spelsdemostration. Aja vissa vet nog vad det är för tv jag har nu.

Några idéer eller folk som har det fullt fungerande med samma tv?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

På din beskrivning låter det som om vi har samma TV (min ser iaf ut såhär: http://www.biam.se/Panasonic_TX-28LB1.jpg), och där har fin bild utan att egentligen gjort något speciellt.. Jag har dock lite skev geometri, men där misstänker jag TV:n snarare än denna koppling.

Vad kör du för timings?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G