Permalänk
Medlem

Grafikfel i spel och låsning

Hejsan allihopa!

Till en början vill jag säga att jag är väldigt dålig på hur datorer funkar. Jag vet vad de olika delarna heter och ungefärligen vad de utgör.

Jag har en önskan och ett problem...

Önskan är att kunna spel de spel jag spelar på maximal kvalite utan att det ska lagga eller dra ner på fpsen. De spel jag spelar mest är CounterStrike och World of Warcraft, men jag spelar också en del andra mer krävande spel. WoW kan vara väldigt krävande om man har alla inställningar på max. Iaf är det så på min dator. Frågan är hur jag ska gå till väga för att infria denna önskan

Problemet ligger i att jag kanske redan har det som behövs för att WoW ska kunna flyta på perfekt. Jag har 2 olika grafikkort. Det ena är NVIDIA GeForce 7600 GS som förmodligen inte räcker. Det andra kortet jag har är ATI Radeon x800 XL som jag bara _antar_ ska räcka till. Nu använder jag NVIDIA kortet då datorn får grafikfel och hänger sig med ATI i min nuvarande dator. Jag har testat att köpa en massa nya datordelar, men utan resultat och har även fråga här på swec. Inget har hjälpt hittills så jag försöker här en gång till. Grafikfelet kommer varje gång jag sätter in ATI kortet i datorn, spelar ingen roll om jag precis har formaterat om datorn eller inte. Värt att tillägga är att jag har precis fått in lite cash så om det behövs, köper jag vad som krävs för att det ska funka som jag vill.

Min dator;

CPU: AMD Athlon(tm) 64 Processor 3500+ ~2,20 GHz.

Minne: 2,00 GB RAM.

Nätagg: HKC 430W.

Grafikkort: ATI Radeon x800 XL. (PCI-E)
(använder NVIDIA GeForce 7600 GS (AGP) för ATI kortet hänger datorn.)

Ljudkort: Realtek AC97 Audio.

Chassi: ANTEC 900 med 4 Fläktar.

Moderkort: Vet inte och jag vet inte heller hur jag tar reda på det.

Operativsystem: Windows XP Home Edition.

Hårddiskar: 2st IDE diskar på 111GB respektive 232GB.

Vad ska jag byta ut eller ändra? Jag är evigt tacksam för alla eventuella svar! ;>

Permalänk

Om du öppnar burken så står det någonstans på moderkortet vilket fabrikat och oftast vilken modelldet är(ibland står det bara ett serienr men googla i så fall på det). Sen är inget av dina grafikort är speciellt bra och hade varit det första jag hade bytt ut mot tex Ati hd3850.Nu vet jag inte hur mycket du vill spendera på datrorn eller vilket moderkort du har men om du har stöd för amdx2 cpun så kan man köpa tex en 5000+black edition för runt 800:-

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, jag ska kolla upp om jag kan lista ut vad moderkortet heter. Och ja, jag är redo att betala en hel del

Vilket Ati hd3850 anser du vara mest värt? Såg en massa olika på komplett med allt från 256mb till 2g.

Permalänk

Eftersom ditt nvidia är ett agp kort och ati kortet ett pci-e kanske det är det som spökar med ati kortet?
Kolla om du har ett moderkort med pci-e port/ar.
Du kan ju också ha båda grafik korten i nävarna och se om stickorna (eller vad det heter) mathcar varandra.

Visa signatur

CPU: amd athlon x2 6400+ @ 3.44GHz s.AM2, MB: MSI K9A2 Platinum, RAM: OCZ PC6400 4096mb @ 815mHz, GPU: Sapphire HD4850, HDD: 1 WDC 250GB 7200rpm, 1 Samsung spinpoint 250GB 7200rpm, PSU: Crosair 520Watt i en APLUS Case XClio 2.

Permalänk
Medlem

Det finns både pci-e och agp portar på moderkortet. Nu har jag beställt ett Radeon HD 3870 512mb och hoppas att inte det krånglar. Skulle det krångla har jag ju fortfarande ett hyfsta grafikkort anser jag.

Vad skulle ni säga att jag bytte ut efter denna justering? Alltså vad är sämst efter mitt nuvarande grafikkort? (funderar på att det kan vara moderkortet som strular med pci-e kort.)

Permalänk
Hedersmedlem

Ta hem Everest Ultimate Edition och se vad du har för moderkort bl a, jag tippar på att du har ett Asrock Dual Sata2, men kolla efter i programmer iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ta hem Everest Ultimate Edition och se vad du har för moderkort bl a, jag tippar på att du har ett Asrock Dual Sata2, men kolla efter i programmer iaf

Det var exakt det moderkortet du nämnde, Asrock 939 Dual Sata2.