Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Min dvd har slutat fungera kan inte hitta den i bios/vista eller ejecta skivan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_Toy
HEHE, kan säga att efter jag kollade de saker du listat, så har vi två isåfall identiska laptops=)
Mitt buktar oxå, men ytterst lite mitten/höger, gångjärnet är lite mer på vänster sida. Så jag tror mer det SKA vara så. Lr iaf är så på många utan att det behöver betyda dåligt bygge...

CPU whinet fick jag såklart med oxå, men inte fan är det så störande som många andra tycker det är?? Nu har jag iofs inte vistats i knäpptysta miljöer någonting än. Men kan tänka mig att det är störande om man ligger i sängen på kvällen och så. Kommer i vågor det där ljudet som sagt.

Fick oxå en Toshiba skärm och tycker den är jävligt bra alltså. Mer än nöjd med hur den presterar.

Är det INGEN som tycker Vista är helt OK? Jag är ingen superdatornörd så jag bryr mig så mkt om saker ni andra kanske tycker är viktigt. Men förstår er helt och hållet ändå kan jag säga. Antar att det finns en hel del som inte är något vidare om man använder datorn på vissa områden. SPEL tex.. Men hittils har jag bara haft en bra upplevelse, fast det är första gången med Vista.

Vista är helt OK. Hade inga problem när jag körde det iaf. Kör linux istället nu dock.

Skärmen är så på 99,9%. Lite större gap på vänster sida. Det beror på sättet den monteras/avmonteras. Utan skillnaden hade man inte fått på/av den.

CPU-whinet är olika högt på olika burkar. Min första var det väldigt högt på och då är det väldigt irriterande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Vista är helt OK. Hade inga problem när jag körde det iaf. Kör linux istället nu dock.

Skärmen är så på 99,9%. Lite större gap på vänster sida. Det beror på sättet den monteras/avmonteras. Utan skillnaden hade man inte fått på/av den.

CPU-whinet är olika högt på olika burkar. Min första var det väldigt högt på och då är det väldigt irriterande.

Aha ok, det förklarar kanske varför jag inte stört mig så mkt hittils. Men nu när jag började tänka på det så vore det nämnvärt mkt skönare om bara fläkten surrade.
Föresten, vad beror det här CPU-whinet på? Någon miss i tillverkning? eller bara är den så och ska vara så?
Vad har DELL sagt om saken?

Zeppan: Nej jag drog nog en förhastad slutsats, för när jag började kolla nu när du skrivit så är nog fan mitt spikrakt med. Man har det i tanken att det kan vara buktande och så inbillar man sig det snabbt. Vad vet jag.. rakt är det i vilket fall.

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem

Tänkte fixa XP på datorn idag, men det gick som det gick :P. Har ägnat större delen av kvällen åt att fixa tillbaks Vista på datorn och tror jag kommer fortsätta köra vista. Datorn ligger i överkant av mina behov och behöver jag mer ram så är det ju inte jättedyrt att uppgradera till 4gb, och även fast man bara får ut ~3.5gb av allt så är det ju helt klart en stor förbättring. Kan även tilläggas att det misslyckade försöket till att lägga in XP var att skivan inte ville kopiera över ServicePack filerna och några andra, och sån otur var så hade jag redan tagit bort hela vista partionen.

Men jag fick bort mycket av dells skräpprogram, då den hade 69 processer igång första gången jag startade datorn. Efter min ominstallation nu hade den bara 33 igång.

Visa signatur

Coming soon! XPS M1330 - C2D 7250 - 2GB Ram - 8400Gs - 160GB 7200rpm - WLED - Black

Permalänk
Medlem

Är mycket mycket nöjd med min M1330
Jag har inget cpu-whine. Vet inte hur det ska låta heller? Kan någn förklara. Men min dator är ganska tyst. Den låter lite om man vrider och vänder på den. Som nått går emot nåt annat i ett visst läge precis. Vet inte vad de kan vara.
Kan man installera om hela datorn vista och bestämma själv vilka program man vill ha? Någon som testat det?
Det negativa med denna datorn är högtalarna. De är riktigt riktigt usla...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimura
Tänkte fixa XP på datorn idag, men det gick som det gick :P. Har ägnat större delen av kvällen åt att fixa tillbaks Vista på datorn och tror jag kommer fortsätta köra vista. Datorn ligger i överkant av mina behov och behöver jag mer ram så är det ju inte jättedyrt att uppgradera till 4gb, och även fast man bara får ut ~3.5gb av allt så är det ju helt klart en stor förbättring. Kan även tilläggas att det misslyckade försöket till att lägga in XP var att skivan inte ville kopiera över ServicePack filerna och några andra, och sån otur var så hade jag redan tagit bort hela vista partionen.

Men jag fick bort mycket av dells skräpprogram, då den hade 69 processer igång första gången jag startade datorn. Efter min ominstallation nu hade den bara 33 igång.

Jag har 73 processer igång nu... Fyfan vad skit det ska ligga på den..

Jag kör en ominstallation jag med nu direkt.

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk

Jag har ju haft min i sen årsskiftet ungefär. Jag fick inget CPU-whine (fast ja har hört lite morseliknande ljud nån enstaka gång när jag lyssnat väldigt nära) men tangentbordet buktar ut lite i mitten, inget jag stör mig på dock för tangentbordet är så jävla skönt att skriva på ändå! Jag fick däremot som sagt CMO1309-skärmen vilket kan vara den "sämre". Man ser små vertikala "linjer" mellan pixlarna typ. Svårt att beskriva och man vänjer sig snart, men den är väldigt ljusstark och bra i övrigt. Men hade ju inte skadat att kunna titta på skärmen utan att hitta något som helst att anmärka på.

Jag har 9-cellsbatteriet och min burk är lite skev, dvs. den guppar lite om man trycker ner på det nedre vänstra hörnet. Någon som vet om man kan fixa detta genom att skruva på nån skruv på baksidan?

Angående VIsta så är jag kanonnöjd. Körde ett tag med den medföljande installationen men sen formaterade jag och tog bort recoverypartitionen och installerade om allt på nytt. Är ruskigt nöjd med min nuvarande Vista-konfig. Smidigt som fan att logga in med fingeravtrycksläsaren också. Jag fick 1624 poäng i 3dmark06 med nya drivisar från laptopvideo2go.com.

Sen hittar jag fortfarande inte vart någon stans på dells hemsida man ser vilken skärm (märke) osv. man fått.

Agge

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Jag skall lämna tillbaka min pallar inte med cpu whinet eller att skicka den på service 15 ggr. Synd för allt annat var skit nice.

Permalänk
Medlem

Det var synd att höra =/

Som sagt är det min första laptop och är grymt nöjd hittils.
Men jag håller med om att det är störande... DELl skulle ringa imorn och kolla så allt var bra och man är nöjd, så ska passa på att klaga då, så får vi se vad dom säger så. Någon som redan gjort detsamma?

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimura
Tänkte fixa XP på datorn idag, men det gick som det gick :P. Har ägnat större delen av kvällen åt att fixa tillbaks Vista på datorn och tror jag kommer fortsätta köra vista. Datorn ligger i överkant av mina behov och behöver jag mer ram så är det ju inte jättedyrt att uppgradera till 4gb, och även fast man bara får ut ~3.5gb av allt så är det ju helt klart en stor förbättring. Kan även tilläggas att det misslyckade försöket till att lägga in XP var att skivan inte ville kopiera över ServicePack filerna och några andra, och sån otur var så hade jag redan tagit bort hela vista partionen.

Men jag fick bort mycket av dells skräpprogram, då den hade 69 processer igång första gången jag startade datorn. Efter min ominstallation nu hade den bara 33 igång.

Jag kör XP på min M1330 utan några större problem.

Har en gul varningstriangel i enhetshanteraren som gäller ljudet, men ljudet fungerar finfint så det är inget jag lägger stor vikt vid.

Permalänk
Medlem

Jag har fått lite problem med min, närmare bestämt det trådlösa nätverket. Det funkar ett tag och sen kopplar ner trots full signal styrka och eftersom jag har en dlink dir-635 med n teknik så köpte jag ett löst nätverkskort DWA-645 men när jag får hem det så går ju skiten inte in i datorn, verkar vara någon liten standard för expresscard? Kan någon bekräfta det här, va fan det måste ju gå att sätta in ett trådlöst nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Sådär, precis suttit i tele i en timme nu med dell support, tror han var från indien, men var väldigt hjälpsam! Mycket cred till den supporten! Iallfall, jag fick skicka en bild på mitt tangentbord som visar att det är ojämnt, tog även upp att min aluminiumplatta vibrerar när jag har kontakten i. Han ville inte skicka ut en tekniker så jag fick ett svenskt nummer som jag ska ringa imorgon, så byter dom ut hela min dator.
Väldigt synd, vill verkligen ha samma skärm som jag har nu (rädd att förlora den :S) men hoppas att det är värt det då tangentbordet verkligen inte var okej.

Visa signatur

Coming soon! XPS M1330 - C2D 7250 - 2GB Ram - 8400Gs - 160GB 7200rpm - WLED - Black

Permalänk
Medlem

Tja...

Nu har jag iaf formaterat datorn och lagt in vista på nytt, en ren installation helt enkelt. Bara lagt in drivisarna och MSN och virusprog (Nod32).

Men är fortfarande uppe i 50 processer och 30-35% % ca av Ram är upptaget konstant..

Är det det här som är Vistas baksida?

Kimura: Jävligt tråkigt när det blir så, jag råkar alltid ut för de där sakerna annars. Men hade tur för första gången i mitt liv och fick även Toshiba skärmen. Var fullt övetygad om en telefontid med support om någonting eller att skärmen skulle vara den andra. (Inte för att jag säger den är sämre, det kan inte jag uttala mig om, men ja ni fattar)

Hur lång tid kommer det där ta då? Innan du har en ny dator? Kan du inte nämna något om skärmen så de kanske väljer en med Toshiba? Kan inte deras rutiner alls, eller hur det funkar. Bara ett förslag.

Måste bara fråga en anna fråga snabbt, jag har faktiskt aldrig haft en webcam innan, aldrig brytt mig om det. Men är det någon speciell mjukvara ni rekomenderar som är bra och gratis? Är det Creative som sitter i?

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perwi
Jag har fått lite problem med min, närmare bestämt det trådlösa nätverket. Det funkar ett tag och sen kopplar ner trots full signal styrka och eftersom jag har en dlink dir-635 med n teknik så köpte jag ett löst nätverkskort DWA-645 men när jag får hem det så går ju skiten inte in i datorn, verkar vara någon liten standard för expresscard? Kan någon bekräfta det här, va fan det måste ju gå att sätta in ett trådlöst nätverkskort.

Det kort du har köpt har ju en CardBus-buss och M1330:n har "54 mm ExpressCard-kortplats" (saxat från Dells specifikation).

Två olika standarder och därmed oxå en förklaring till varför det inte fungerar.

EDIT: En url till en bild på ett ExpressCard: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335588

EDIT2: Detta skulle nog passa bättre: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340630

EDIT3: Om jag skulle byta till N så skulle jag nog hellre byta ut det befintliga trådlösa nätverkskortet mot ett sånt här: http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=2095323 på så sätt kan man använda ExpressCard porten till något annat som kanske inte kan byggas in i datorn, ett TV-kort kanske....

Permalänk
Medlem

Evil Toy: Minne är ju till för att användas. Så länge som Vista släpper ifrån sig det när andra program behöver det så är det OK. Nu vet jag inte om det är så eftersom jag kör Linux på min (bootar in till Vista ett par ggr i veckan).

Permalänk
Medlem

clnr: Jo det har du rätt i, inte sett om det "släpper ifrån sig minnet", men det kanske funkar bra på den fronten och visst ska det användas.

Tyckte bara det var så många processer och rätt mkt upptaget.

Du vet ingen bra mjukvara som e gratis till webkamera?

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Det kort du har köpt har ju en CardBus-buss och M1330:n har "54 mm ExpressCard-kortplats" (saxat från Dells specifikation).

Två olika standarder och därmed oxå en förklaring till varför det inte fungerar.

EDIT: En url till en bild på ett ExpressCard: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335588

EDIT2: Detta skulle nog passa bättre: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340630

EDIT3: Om jag skulle byta till N så skulle jag nog hellre byta ut det befintliga trådlösa nätverkskortet mot ett sånt här: http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=2095323 på så sätt kan man använda ExpressCard porten till något annat som kanske inte kan byggas in i datorn, ett TV-kort kanske....

Okej som jag befarade då, drygt då är det bara att skicka tillbaka och byta då!!

Permalänk
Medlem

edit

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem

Har ingen koll på mjukvara till webkameran tyvärr. Är inte intresserad av att använda den f n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimura
Sådär, precis suttit i tele i en timme nu med dell support, tror han var från indien, men var väldigt hjälpsam! Mycket cred till den supporten! Iallfall, jag fick skicka en bild på mitt tangentbord som visar att det är ojämnt, tog även upp att min aluminiumplatta vibrerar när jag har kontakten i. Han ville inte skicka ut en tekniker så jag fick ett svenskt nummer som jag ska ringa imorgon, så byter dom ut hela min dator.
Väldigt synd, vill verkligen ha samma skärm som jag har nu (rädd att förlora den :S) men hoppas att det är värt det då tangentbordet verkligen inte var okej.

Ny strömadapter och tangentbord behöver man inte en tekniker för att byta, jag fick ett utbytes tangentbord per post efter 24h (visserligen till en Vostro). Men försök deala med dem så kan du nog få ett nytt tangentbord och en jordad adapter.

Permalänk

Jag hade en HP dv9390ea förut innan jag skaffade m1330. Den hade ett tjutande ljud som var förbannat irreterande, det slutade tjuta när datorn arbetetade och lät som som morsesignaler när den var lite halv belastad. Ringde till min support, dom kunde först inte hjälpa mig, sen sa jag att jag ville lämna tillbaka datorn, då kom dom med en ideé.

Gå in i bios och stäng av C4, jaja tänkte jag. Men när jag gick in och stängde av det så var ljudet i princip helt borta sen. Så man kan ju prova det om det finns någon sådan funktion i bioset, det e samma processor som jag hade på min HP. C4 gör typ så processorn drar mindre ström.

Kollade i mitt bios, det ända jag hittar som verkar vara lite intressant är, "speedstep" och "dynamic acceleration". Jag hör u inget ljud själv så jag märker ingen skillnad, tycker att ni borde prova ifall det blir bättre om ni stänger av dom.

Visa signatur

i5 750@4GHz NH-U12P SE2 | 8GB DDR3 1600MHz CL7 | P7P55D Pro | SSD X25-M G2 80GB | HDD 2*1TB | Radeon 5870 @ 875MHz ' 1275MHz | Corsair 750W | Xonar Essence STX | 120Hz TFT

Permalänk
Medlem

Fick min igår fredag. Beställning skedde den 5 feb och leveransdatum var den 28 feb. Klart godkännt och jag har inte hittat några som helst knasigheter med datorn. Den är tyst och har bra skärmen. Jag är imponerad över att den är relativt sval vid drift samt att den har ett skönt tangentbord med bra stuns. Klart nöjd med inköpet.

Permalänk
Medlem

Pratade med supporten idag och dom sa att penryn kommer antagligen denhär månaden eller tidig i nästa.... Om nån är intresserad=)

/Jesper

Permalänk
Medlem

tack för infot

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jesper_Axelsson
Pratade med supporten idag och dom sa att penryn kommer antagligen denhär månaden eller tidig i nästa.... Om nån är intresserad=)

/Jesper

Gött, gött, tidigare än väntat då.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

En x1330 med 9cells batteri, LED skärm och en enkel penryn vore trevligt. om jag kan få det till ett schysst pris slår jag nog till. Borde ge bra batteritid också?:-)

Permalänk

Ingen som känner att de inte borde ha beställt 3G-kortet?

Om någon känner att de har ett för mycket kan jag gärna lätta lite på plånboken och hjälpa den med sitt problem....

Permalänk
Medlem

Det verkar som att gångjärnen som vrider skärmen har släppt lite på den ena sidan. Vet inte om det var så när jag fick den, men la märke till det rätt så tidigt. Har inte brytt mig om det direkt, men borde jag det? Är det ett vanligt problem/fel?

Permalänk
Medlem

nu har min också börjat ge mig stötar när jag har sladden i, och med oljudet är det dags nu att ta kontakt med dell, bleh.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

Jag har fått en ny dator nu, tyvärr så är cpu whinet högre, och aluminiumplattan runt touchpaden vibrerar fortfarande med den nya laddaren.
Är det en jordad laddare man behöver eller är det något annat som är knas? Men jag fick toshiba skärmen igen och är lika nöjd med den som på min förra.

Visa signatur

Coming soon! XPS M1330 - C2D 7250 - 2GB Ram - 8400Gs - 160GB 7200rpm - WLED - Black