Permalänk
Avstängd

DB = klantarslen o ljudkort

Lämnade in min dator på reparation då mitt Asus Commando var allmänt mysko, begärde att få ett Gigabyte DS4 P35 istället då många på forumet verkar överklocka bra med denna bräda:)
Nu till problem 1:
Har haft en Scythe Mine rev B kylare på min Q6600 och min temperatur låg då på ca 40-45grader under 3.06GHz. Detta med Asus brädan.
Nu ligger min temp på 70grader vid 2.4GHz så misstänker starkt att kylaren inte sitter som den ska (tackar monterarna på DB för det^^)! grejen är att den är så himmla svår att montera pga platsbrist, når inte fästerna vid basen av kylaren och kan tillägga att jag aldrig bytt en förut.
Så nu ligger man i valet o kvalet att antingen lämna tillbaks skiten igen efter en saftig utskällning eller börja slita o dra i kylaren vilket gör mig en smula svettig:p
Jag vet redan att de flesta av er kommer förutslå att jag ska göra det själv men har man stora händer och minimalt med utrymme så är det inte lätt asså.

Sedan till problem 2:
Har haft ett X-Fi Aduio i datorn och det gick bra med förra moderkortet men nu vill datorn inte hitta åbäket, har disablat det inbyggda men det kanske inte räcker?
Finns det något annat val i Bios som man ska aktivera?

Det var allt från mig! hoppas på samma grymma svar som man fått tidigare när man haft problem här:)

Permalänk
Medlem

Funkar det inte om du tar ut hela moderkortet så monterar du flänsen utan att ha skiten i chassiet?
för då kommer du ju åt med tång iaf...
eller kommer du inte åt att skruva fast moderkortet då?

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem

Låter ju som ett liknande problem jag hade. Jag beställde en ny dator + montering från DB. Scythe Infinityn fick inte riktigt plats på moderkortet då den krockade med minnen, samt att jag fick riktigt taskiga temps. Jag skickade in den (var andra fel på den också) och bad dom att byta kylare. Fick ingen ny kylare och efter 3 vändor fram och tillbaka till DB satt fortfarande samma kylare på. Tillslut skickade dom mig en TRUE som ny är monterad och ger mig ca 15-20 grader lägre temp.

Summering: Byt själv, annars kommer det ta en jävla tid.

Permalänk
Avstängd

suck.. anade att det skulle bli så, testar att skicka tillbaks den en gång till då jag har en reservdator som jag klarar mig med men är det inte fixat då får jag överväga att göra det Live och det ser jag inte fram emot.
Det är så tajt i chassit att jag inte får ut moderkortet på något smidigt sätt utan det får väl bli att lägga burken ner och med bara några få cm mellanrum mellan fläkten o chassi/nätagg/hdd etc be till nån högre makt att jag inte pajar nåt:/

föresten nån som har ett DS4 mobo samt ett SB-X-fi eller liknande som kan hjälpa mig med fråga 2?:)

Permalänk
Medlem

Nu till det första min idle temp i alla jävla program utom ett ligger på 80 grader med ett p35 dq6, det som läser rätt är ett program som läser direkt från bios och struntar i Temp för enskild kärna(en del av everest) Istället så enligt bios och den så ligger jag på ca 35grader idle Så Gb kan bugga lite på den punkten, vilket jag även hört från flera Så kolla bios vilken temp du har där

Och den andra, har själv ett x-fi kort men inte upplevt detta problemet. Testa kortet i en annan slot och alternativt en annan dator om möjligt

Permalänk

Är de bara jag som ser idle temperature som ointressant?
Jag menar hur ofta idlar en dator när man sitter och gör div saker med datorn? det är väl ändå arbetstemperaturer som borde bara mer roligt att "skryta" prata om ?!

Majorkraft : hade jag varit som dej hade jag monterat bort hela moderkortet och monterat om din kylare, misstänker att dom bara plockat bort kylaren och inte lagt dit ny pasta, man ska helst inte lägga dit pasta, sen trycka dit kylaren och sen montera igen, då finns det riska att du får små små luftfickor i pastan som stället till det.

Angående ditt ljudkort så hade jag också småproblem med mitt separata kort, stängde av det inbyggda och fick byta två PCI platser innan brädan hittade kortert....kan hända ibland att saker inte lirar 100% med varandra.

Måste också tillägga att jag inte har samma moderkort eller ljudkort, men problemen kan vara lika ändå

//Peter

Permalänk
Avstängd

Mr Macke:
Nu är det tyvärr så att både TAT, coretemp och Bios visar ungefär samma temperatur. är jag i bios visar den ca 40-45grader och detta när jag valt Load Optimized Defaults! Tror processorn ligger på 1.6GHz iom energispararfunktionen eller nåt:p vid 2.4GHz i load klättrar den upp mot 75!

Redbullen:
Tack skall nog lämna in den då byte av pasta är i besvärligaste laget för en oerfaren filur som mig^^ lägger en lapp i kartongen med där jag skriver att dom ska byta kylpastan samt byta till en Zerotherm N 120mm (lär dom inte göra men men...)

Tack ska testa flytta runt kortet när jag har lite tid över:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majorkraft
lägger en lapp i kartongen med där jag skriver att dom ska byta kylpastan samt byta till en Zerotherm N 120mm (lär dom inte göra men men...)

Tack ska testa flytta runt kortet när jag har lite tid över:)

Se till att stå på dig. Mitt problem uppstod egentligen för att montörerna inte ringde och frågade om jag ville ha en annan kylare som passade bättre på mitt MB. Istället så monterade dom Infinityns medföljande fläkt i chassit.

Över telefon har dom varit mycket tillmötesgående, det är dock när datorn hamnar på monteringen som det blir strul. Skriv på lappen att dom ska ringa dig ifall dom inte tänker byta kylaren. Se sen till att stå på dig.

Permalänk

Jag hade ett x-fi audio eller vad det nu hette, och det gick inte alls att installera, testade med både både xp, xp x64 och vista. Först kunde windows inte identifiera vad det var för kort, och när man sedan manuellt installerade drivrutinerna så blev det bara bsod. Så till sist tröttnade jag och köpte ett x-fi xmod istället och då fungerar det hur bra som helst. Enda skillnade var att jag har ett MSI p35 mobo istälelt.

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Avstängd

Eratus:
Ja precis, har förstått att det som sker över telefon inte går vidare till montörerna, har erfarenhet av lagerarbete så vet hur dålig kommunikationen kan vara! telefonnr epost och hela köret ska dom få på ett prydligt skrivet A-4 hehe

martin_enn:
Aha vad surt.. samma här, datorn vill inte kännas vid kortet alls så ber dom ta en koll på det med/allternativt byta ut det mot något som fungerar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majorkraft
Mr Macke:
Nu är det tyvärr så att både TAT, coretemp och Bios visar ungefär samma temperatur. är jag i bios visar den ca 40-45grader och detta när jag valt Load Optimized Defaults! Tror processorn ligger på 1.6GHz iom energispararfunktionen eller nåt:p vid 2.4GHz i load klättrar den upp mot 75!

Tack ska testa flytta runt kortet när jag har lite tid över:)

TAT och coretemp var några av de program som visade konstanta 70grader Men om det är 40-45grader i bios som idle så bör du nog ta en koll på om kylaren sitter bra, byta pasta och i värsta fall... lappa grejjorna

Permalänk
Medlem

köp en ny fläkt ?

Permalänk
Avstängd

blir att returera. igen. suck... dom är inte snabba med retureringslappen som man måste ha om man vill ha gratis frakt heller:( börjar bli less på DB, tar år att komma fram till deras suport även om det bara är 3 samtal före (bara en telefonist måntro?) och bor man i göteborg tjänar man in nån dag på leverans då komplett ligger där hehe
usch lär dröja 3 veckor innan allt är fixat..

sorry är på lite whinehumör^^

Contra: Ja hoppas på en Nirvana 120mm nu:p

Mr Macke: kommer ju inte åt monteringsmojängerna på kylaren då jag har XXL i händer. DB borde göra sitt jobb istället tycker jag hoho..,

Permalänk

Dem har inte en person på supporten kan jag lova

Förresten är pushpins förjävliga att hålla på med oavsett läge.