Nvidia sågar AMD – avslöjar Geforce 9800 GX2

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja se lite bilder på 98-GX2 utan hölje, alltså hur det ser ut innuti kortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusen
Jag tycker att båda tekniker är tråkiga. Att smacka ihop två grafikkort i ett, eller endast använda två processorer på samma bräda gör att värmeutvecklingen blir väldigt hög. Och grafikkort har redan idag problem med högljudda fläktar, så varför inte skapa ett tyst men effektivt grafikkort?

Jag håller med. Likadant med processorer ju, dåligt att de måste klämma in flera kärnor. Kan dom inte bara göra en enkelkärnig processor istället som är bra?!

Sarkasm.

Låt oss hoppas att 9800 GX2 blir nått att ha nu iallafall. Själv föredrar jag ATis lösning. Borde väll bli mycket billigare att tillverka på det sättet?

Permalänk

Är det bara jag som undrar varför det står AMD och inte ATI genom hela nyheten?

antingen så har jag missat någonting enormt eller så har det skett en simpel felskrivning som folk inte har reagerat på..

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Avstängd

Jag blir orolig över tonfallet i nVIDIAs uttalande. Jag drar paraleller hur det lät innan Geforce FX5800 Ultra (5900?) skulle lanseras som är ett av nVIDIAs bottennapp.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag relativt nya, om än i mellan-segmentet, grafikkort av både ATi och Nvidia, och är riktigt nöjd med både (än om Nvidia är klart enklare i Linux, vilket i och för sig håller på att succesivt förändras), men om Nvidia verkligen går ut med den typen av tjafs i stil med vad vi håller på med här på Sweclockers ja då blir jag minst sagt aningen frågande till vad de håller på med. Håll mun Nvidia och leverera kortet först; sedan kan vi jämföra pris/prestanda/bildkvalitet.

Phoronix har under förra året också spekulerat lite grand kring att Nvidia kommer att få problem med sina 9xxx kort. Nu var ju det i och för sig med Linux som utgångspunkt. Men, men, spekulationerna travas på varandra så vi får väl se hur det blir vid släppet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
OpenGL 2.1 kommer inte att användas eftersom

a) För att använda 2.1 måste hårdvaran ha stöd för det, i princip all hårdvara i dagsläget har bara stöd för 2.0.
b) OpenGL 3.0 tar bort viss funktionalitet som lades till i 2.1 (shader interfaces).

Bättre att hoppa direkt från 2.0 till 3.0 än att krångla med 2.1 ur en programmerares synvinkel.

Och DX 10.1 kräver fortfarande Vista, vilket begränsar användarantalet. Vidare måste de spel som använder DX 10.1 fortfarande skriva för 10.0 om de vill att programmet ska fungera på ett 10.0-kort.

Och vad är det nu man får med 10.1?
Garanti för att 4xAA finns. Grymt viktigt. Detta var tidigare valfritt. Säkert många kort som inte hade AA.
Garanti för att 32-bitars flyttalsfiltrering finns tillgängligt. Tidigare var kravet 16 bitar, med stödet för 32 bitar valfritt.
Samt en del annat. Kan inte påstå att vinsterna verkar vara värda mödan, i min mening, lika bra att fortsätta köra 10.0.

Källa: http://www.extremetech.com/article2/0,1558,2168429,00.asp?kc=...

Permalänk

Nu borde väl chassitillverkare gör nåt...1kg cpukylare + 1kg grafikkort hängandes på 1,5mm tjocka moderkort...lägg mobot i botten av ett chassi...gör det högt oxo, blir STORT o svalt enda som behövs sen är en skorsten - ser fram emot fejning ;

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik

Phoronix har under förra året också spekulerat lite grand kring att Nvidia kommer att få problem med sina 9xxx kort. Nu var ju det i och för sig med Linux som utgångspunkt. Men, men, spekulationerna travas på varandra så vi får väl se hur det blir vid släppet.

Läste lite om 9xxx på nordicharware...ser ganska sjyst ut...

http://www.nordichardware.se/nyhet,13799.html

Permalänk
Medlem

Hmpf...
Företag A som direkt konkurrerar med företag B kritiserar företag B... vad förvånande
Rätt sorgligt av nvidia faktiskt. Speciellt när de själva inte har så fruktansvärt mycket bättre saker att komma med. Känns väldigt mycket sandlåda.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Kanske dags att ta börja sälja de gamla kompressorkylarna igen

OT: Hoppas det är en tjej som håller i kortet på bild 1 annars damm vilken nagel :S

Visa signatur

AMD 4000+ NiVida GF 7800GTX , 2048ddr 120gb, 300gb, 320gb, 250gb, 3x200gb, 2x400gb.

There Is NO IRL, Only AFK

Permalänk
Inaktiv

ATI har större hink och spade i sandlådan än Nvidia, vad gör Nvidia då? Börjar grina, skrika och kasta sand!

Två grafikkort ihopskruvade med SLI-kabel och kalla det ETT nytt? haha...ja lite smålustigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
Är det bara jag som undrar varför det står AMD och inte ATI genom hela nyheten?

antingen så har jag missat någonting enormt eller så har det skett en simpel felskrivning som folk inte har reagerat på..

AMD köpte upp ATI för ett tag sedan.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

säger bara att nvidia gör snabba kort (+ mitt tidigare inlägg) osv men kolla bara!
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/02/18/nv-rel...

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Permalänk
Medlem

Har alltid trott att det var vuxna som arbetade på Nvidia, men där ser man.

Samma sak med Sweclockers medlemmar, när vissa inte kan räkna ut vad 1*2 eller vad 2*1 är så blir jag mörkrädd.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knight77
säger bara att nvidia gör snabba kort (+ mitt tidigare inlägg) osv men kolla bara!
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/02/18/nv-rel...

Ajdå, men Bra att de kommer en prissänkning på 8800gt

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

Orkar inte ens läsa allas svar, men min åsikt är att utvecklingen går lite snett. Håll oss till enstaka GPU:er som blir kraftfullare istället, utveckla nya tekniker om det är svårt att göra nuvarande bättre istället för att lite desperat slänga ihop flera kärnor/kort i brist på annat.
Om någon inte håller med mig så behöver ni ändå inte skapa något reply på detta, jag kommer knappast läsa denna tråd igen.

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Avstängd

9800Gx2 lär bli dyrare än 4870x2 iaf, så länge 4780x2 inte blir mycket längre än 3870x2, det är dyrt med tillverkningen av större kort Hej AMD ^^

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Går det inte att lägga två kärnor i samma GPU? Hur är stödet för multi-GPU idag? är det som men dualcores hos processorer, dåligt stöd?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Mmmm håller med om att det är lite fullösning över det hela. Men det blir ju så vissa perioder att teknologin planar ut, sas, man kan inte knöka upp frekvensen, bussbredden etc, till rimligt pris, så det blir annat för att få upp prestandan (flera kretsar).

Och OpenGL-biten är väl knappast nåt som gamers bryr sig om, rätta mig om jag har fel, men relativt få spel använder OGL.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D'Artagnan
Orkar inte ens läsa allas svar, men min åsikt är att utvecklingen går lite snett. Håll oss till enstaka GPU:er som blir kraftfullare istället, utveckla nya tekniker om det är svårt att göra nuvarande bättre istället för att lite desperat slänga ihop flera kärnor/kort i brist på annat.
Om någon inte håller med mig så behöver ni ändå inte skapa något reply på detta, jag kommer knappast läsa denna tråd igen.

Jag har kommit på...ehm fan du kommer ändå inte läsa. För er andra da: Har kommit på att man kan ha...lite komplicerat...tänk er dual slot kylning på en pcb fast en gpu + en slot kylning på ena sida av pcb'n och den andra gpu'n och kylning på andra sidan av pcb'n. Asså att den ena fläkten blåser neråt och den andra uppåt (mot Cpun)

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Permalänk
Medlem

Intressant att se alla P13 sitta och prata om avundsjuka i nivå med "han e lite kaxig nvidias president nu va???".

Nåväl, det ska bli trevligt att se hur det här utvecklar sig, en tightare konkurrens skulle ju definitivt gynna priserna så man får hoppas att ATI kommer ikapp lite nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sm90caen
Intressant att se alla P13 sitta och prata om avundsjuka i nivå med "han e lite kaxig nvidias president nu va???".

Nåväl, det ska bli trevligt att se hur det här utvecklar sig, en tightare konkurrens skulle ju definitivt gynna priserna så man får hoppas att ATI kommer ikapp lite nu

känner mig så himla träffad (P17 faktiskt). Men du måste ju hålla med ändå?
Att nvidia senarelägger 9600GT 3 ggr verkar ju inte bra, och att 9800GX2 inte kommer visas på Cebit är kanske ytterliggare värme problem elr för att smiska asus för att dom har för stor käft (ännu mer stödighet).
källa: http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/02/18/nv-rel...

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Permalänk
Medlem

8800 GTS 512 är maginellt sämre på spel som stödjer CF bra gentimot 3870X2 på andara presterar det bättre (vad är bäst en pålitlig "arbetshäst" eller ett "fullblod" som inte man kan lita på). 2st gts kommer att prestera betydligt bättre än Atis flaggskepp. Visst kanske uppbyggnaden inte är perfekt men det vet vi inte före vi får se ett test på kortet.

De skulle kunna släppa ett grafikkort som tog upp alla pci platser och det skulle ändå sälja bra om det som det nu verkar kan prestera nästan 200% av konkurentens. Självklart dyrare och varmare men vill du ha ett kort som ligger i framkanten av prestanda racet så kommer det vara stort och varmt iaf som teknikerna är nu. 8800GTS 512 är nvidias närmaste konkurent mot x2 och det är både smidigare, svalare och billigare än x2. Ati/Amd är tyvärr fortfarande en generation efter så som de också är på processormarknaden.

Låter som ett nvidia fan men jag skiter faktiskt fullkommligt i vilket märke jag har på grafikkorter bara jag vet att det presterar fullgott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Ati/Amd är tyvärr fortfarande en generation efter så som de också är på processormarknaden.

1: De va därför 3870X2 kom ut före?
2:vi snackar om gfx inte processorer här (helt annan sak + annan konkurrans)

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Permalänk
Medlem

Undra vilka kort som extremklockarna kommer välja. Känns som att
ATi:s kort är lättare att kyla med kompressorkylning och LN2 m.m.
Tar inte parti för något kort. Allt handla om vilket kort som är bäst i
nuläget. Blir så trött på folk som säger "Dom ligger en generation före"
eller "Dom ligger en generation efter". Skit samma! Det handlar alltid
om vad som är bäst just nu. Att hoppa över generationer kan både
vara smart och osmart..

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krafs
Och DX 10.1 kräver fortfarande Vista, vilket begränsar användarantalet. Vidare måste de spel som använder DX 10.1 fortfarande skriva för 10.0 om de vill att programmet ska fungera på ett 10.0-kort.

Och vad är det nu man får med 10.1?
Garanti för att 4xAA finns. Grymt viktigt. Detta var tidigare valfritt. Säkert många kort som inte hade AA.
Garanti för att 32-bitars flyttalsfiltrering finns tillgängligt. Tidigare var kravet 16 bitar, med stödet för 32 bitar valfritt.
Samt en del annat. Kan inte påstå att vinsterna verkar vara värda mödan, i min mening, lika bra att fortsätta köra 10.0.

Källa: http://www.extremetech.com/article2/0,1558,2168429,00.asp?kc=...

OffT:

Sådär ska ett argument se ut pojkar!
Och det var allt jag hade att säga om den saken

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

att kritisera sina motståndare. vilken slöseri med tid.
enbart ett sätt för dom att försöka få köpare till sig.
otroligt synd att nvidea ny har physX suger rejält!.
efter ett sånt uttalande är jag bara mer glad för mina 2 stycken 3870. och prestandan är underbar för min del.
med tanke på att de funkar rtt bra i linux är ett bonus och så med ati/amd.

oj.. trodde aldrig jag skulle låta som en ATI fanboy... men just nu stödjer jag verkligen ati.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

tabbe av nvidia kommer nog nog minus det här året om hela 9000serien är två stycken i ett. tror du dom som har nvidia satsar så fall helldre på två stycken sli koplade. för det lär dra lika mycket ström och bli svaler plus antagligen också billigare och klocka det vill jag inte tänka tanken på då det lär smälta. spelar ju inte stor om man har bra ventilerat chassi eftersom det ska blåsa ut genom det lilla hålet där bak.

amds lösning är något bättre tror att dem kommer gå mer plus nu. efter som det bli bättre klylning med bara 1 kort i 1. tror amds kommer vara billigare för samma prestandad.

ni som tycker nvidias lösning verkar bättre förstår jag inte ända ni har att komma med är väll pci portarna men vadå? msi k9a2 platinum har 4 stycken. så du kan ha 2 stycken crossfire. snart kan man alltså 4 stycken Radeon 4870x2 när det kommer ut.

men jag vill ändå ge ett minus till båda när kommer det flera kärnor tycker det är påtiden iallafall till nästa serier.

tror nu nvidia gav amd ett för stort försprång efter som de har länge itillverkat processor kommer de nog vara först med fler kärninga processorer. men för nvidias skull får man ju hoppas att de slutar med sina toast.

edit: sry för eventuella stavfel och att det blev så långt var tvungen att skriva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knight77
1: De va därför 3870X2 kom ut före?
2:vi snackar om gfx inte processorer här (helt annan sak + annan konkurrans)

De kom efter 8800GTS. Men ok de kom lite före GX2 så de ligger nästan en generation efter....
fraga 2 ...? självklar inte... varför skulle jag ta ett exemoel av samma sak det är ju inte direkt upplysande (1 är till 2 så som 1 är till 2 låter ju ganska korkat)

Permalänk

wtf

Låt mig kräka nvidia i örat ennu en gång

Visa signatur

HP