Permalänk
Medlem

Köpråd liten stationär/htpc

Hej,

Tänkte bygga ihop en liten smidig stationär burk att ha som server (som kanske i framtiden skulle kunna användas som htpc också).

Primärsyftet kommer nu att bara vara en filserver, mestadels nertankning av torrents osv. Men jag vill att den skall vara hyffsat liten och smidig (och helst inte se ut som skräp). Svarta chassin är cleana.

Så jag tänkte kolla om ni har några bra tips på chassin (ev. psu om det inte ingår), processor, moderkort och ramminne.

Grafikkort tänkte jag inte inskaffa nu då jag inte kommer att ha någon monitor inkopplad till den utan bara ansluta remote.

Prisbild: runt 2000-3000.

Permalänk
Medlem

xJom här på forumet brukar alltid ha några fina paket som förslag - sök på hans username så skall du allt hitta nåt.

Och visst kan du hitta nåt bra. Du skall inte ha disk med i det priset förmodar jag?

Jag skulle börja med att välja låda för där är prisskillnaderna störst. Men det finns vettiga chassin för mellan 1000 och 2000. Som du ser lär chassit bli den stora posten. Ett moderkort med innbyggd grafik som är bra kan du komma undan för 5-600 med lite flyt. Minne 2 Gb landar på en 400:- eller nåt (har inga dagspriser i huvudet). Sen en processor på det så långt pengarna räcker.

Både Antec och Silverstone är bra exempel på tillverkare som bör ha lådor som täcker dina behov - flera av dem inkluderar pSU. Tänk bara på att det skall räcka med Watt till vad du tänker stoppa i senare. Fler diskar/prylar -> mer el + mer värme -> bättre kylning -> större chassi etc.