Canon Digital IXUS 70 - prisvärd?

Permalänk
Medlem

Canon Digital IXUS 70 - prisvärd?

Funderade på att införskaffa mig en digitalkamera. Mina krav är ganska låga med tanke på att jag söker en relativt bilig kamera (gärna inte över 2000).
Fick förslag på denna produkt av en kompis, är detta en bra kamera till rätt pris?

Canon Digital IXUS 70

Skärmstorlek 2,5 Tum
Effektivt antal pixlar 7,1 megapixlar
Max upplösning (Video) 640x480 pixlar
Bildhastighet 60 fps Endast i 320 x 240, max 1 minut

Pris: 1700-1800kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=157777&s=inkfrakt

Visa signatur

Det Löser Sig...

Permalänk
Medlem

Vill man ha en liten kompakt kamera i den prisklassen är IXUS 70 ett bra val. Jag skulle åxå titta på Fuji F40fd.

Kan man tänka sig en något större kamera är Canon A570IS eller A710IS åxå bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag ser med ixus 70 är att man får röda ögon på alla bilder som tas med blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre
Enda problemet jag ser med ixus 70 är att man får röda ögon på alla bilder som tas med blixt

"Minskning av röda ögon
När du tittar på bilder kan du med hjälp av tekniken för ansiktsavkänning snabbt och med precision ta bort röda ögon."

- http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_C...

Visa signatur

Det Löser Sig...

Permalänk
Medlem

Det får man på mer eller mindre alla kompakta kameror. Det beror på att blixten sitter nära objektivet, vilket är svårt att komma ifrån på en kompakt kamera. Sedan har ju en del kameror funktioner i mjukvaran som försöker ta bort röda ögon, med varierande resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qes
"Minskning av röda ögon
När du tittar på bilder kan du med hjälp av tekniken för ansiktsavkänning snabbt och med precision ta bort röda ögon."

- http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_C...

Kom gärna över och demonstrera den fuktionen på min ixus 70. Fungerar bara hälften av gångerna.

Smartass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre
Kom gärna över och demonstrera den fuktionen på min ixus 70. Fungerar bara hälften av gångerna.

Smartass.

Jag har inge "first hand experience" med denna produkt och jag kan inte stå för vad som står på Canon's egna hemsida, jag bara hänvisade dig till att dom (enligt hemsidan) påstod att man kan ta bort röda ögon på IXUS 70.

Så du kan ju alltid ringa till supporten och be om någon kan komma hem till dig och demonstrera det för dig på din IXUS 70.

Visa signatur

Det Löser Sig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre
Kom gärna över och demonstrera den fuktionen på min ixus 70. Fungerar bara hälften av gångerna.

Smartass.

Så varför skriva att alla bilder ger röda ögon? Suck.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Så varför skriva att alla bilder ger röda ögon? Suck.

Eftersom den gör det.
Borttagning av röda ögon får man sitta och pilla med manuellt i kameran, och det är långt ifrån en smidig manöver. - vilket dessutom fungerar bara hälften av gångerna.

Fler smarta kommentarer?

Permalänk
Medlem

Röda ögon är aldrig något beskymmer.

Jag menar man kan ju alltid fixa sådant i mjukvara om inte automatiskt så manuellt. Sen kan man alltid köra utan blixt då man inte behöver.

Så nu tycker jag vi håller oss till topic och släpper blixt debatten.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Röda ögon är aldrig något beskymmer.

Jag menar man kan ju alltid fixa sådant i mjukvara om inte automatiskt så manuellt. Sen kan man alltid köra utan blixt då man inte behöver.

Så nu tycker jag vi håller oss till topic och släpper blixt debatten.

Joo men om det nu är som så att man måste ta bort röda ögon manuellt och att det dessutom inte funkar alla gånger som Spectre påstår så drar ju det ner på produktens helhets betyg, kan vara så att det är problem med röda ögon som kan kanske vara avgörande om denna produkt är prisvärd eller inte.

Så jag tycker blixt debatten är av absoluta revelans med topic.

Visa signatur

Det Löser Sig...

Permalänk
Medlem

Jo men topic är om kameran är prisvärd eller ej.

I allmännhet så har de flesta kompaktkameror i denna klass problem med blixt och röda ögon.
Ingen som har direkt erfarehet med Ixus 70 som kan uttala sig angående blixten?

Då att spekulera kring mjukvarans effektivitet för att sedan debattera kring spekulationer känns lite menlöst.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jo men topic är om kameran är prisvärd eller ej.

I allmännhet så har de flesta kompaktkameror i denna klass problem med blixt och röda ögon.
Ingen som har direkt erfarehet med Ixus 70 som kan uttala sig angående blixten?

Då att spekulera kring mjukvarans effektivitet för att sedan debattera kring spekulationer känns lite menlöst.

Om du bara tar dig tiden att läsa igenom posten föra dina så ser du att Spectre har en Ixus 70 och han säger att det är problem med det.

Så det är inte spekulationer utan hard facts.

Sen om Ixus 70 skulle vara en av dom få kameran i sin klass som hade ordnat detta problem så hade den genast blivit mycket mer prisvärd, för det är inte så roligt att efter en fest eller dylikt(där man tagit många bilder på folk) måste spendera grymt mycket tid till att manuellt ta bort röda ögon och att det dessutom inte funkar att ta bort dom på vissa bilder.

Visa signatur

Det Löser Sig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qes
Sen om Ixus 70 skulle vara en av dom få kameran i sin klass som hade ordnat detta problem så hade den genast blivit mycket mer prisvärd, för det är inte så roligt att efter en fest eller dylikt(där man tagit många bilder på folk) måste spendera grymt mycket tid till att manuellt ta bort röda ögon och att det dessutom inte funkar att ta bort dom på vissa bilder.

Just det jag vill få fram. Tror att kameran i övrigt är svårslagen för den prislappen. Den är ruggigt kompetent för sin storlek.
Men tanken var just att ha den som festkamera, vilket den inte riktigt klarar av.

Som sagt blir det lätt ett problem med röda ögon när blixten sitter så nära objektivet, det går ju inte att trolla. Men jag har haft kompaktkarmeror som klarar just röda ögon bättre.

Kanske Ixus 80 klarar det bättre då den har bildstabilisering och man kanske slipper använda blixten i vissa tillfällen.

Permalänk
Medlem

Var in till stan idag och kollade på IXUS 70 den utstrålade inte bra kvalité eller var i min mening estitiskt tilltalande. Men jag blev i stället kär i IXUS 75, Liten(både Ixus 70 och 75 var mycket mindre än vad jag trodde), grymt snygg och upplösningen på skärmen var sjukt bra.

Köper ett stycke Canon IXUS 75 på Lördag.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/4104CVU9v8L.jpg

Visa signatur

Det Löser Sig...

Permalänk
Avstängd

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339730&view=detailed#Pro...

den kameran köpte jag för ett tag sen (på länken ovan), och är jävligt nöjd med bilderna den tar!
jag satt o valde mellan ixus 70 och och canon is720
men sedan såg jag denna och blev fast=)
tycker du borde ta en sån med;D

Här är även en recention om kameran:

http://www.letsgodigital.org/se/16207/olympus-mju-820/

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339730&view=detailed#Pro...

den kameran köpte jag för ett tag sen (på länken ovan), och är jävligt nöjd med bilderna den tar!
jag satt o valde mellan ixus 70 och och canon is720
men sedan såg jag denna och blev fast=)
tycker du borde ta en sån med;D

Här är även en recention om kameran:

http://www.letsgodigital.org/se/16207/olympus-mju-820/

ok, är grymt sugen på en sådan istället för en ixus 70/75, men det som får mig att tveka är minnsekortet xD-picture card. Har inte hörtalas om det och hittar inget minneskort på 4gb. Tänkte att ett 4gb kort är lagom när man gör lumpen och ska ta många bilder. Fast 2gb kanske räcker i alla fall. är dock lite surt om man lyckas fylla kameran med bilder under en fält vecka. Är du nöjd med den annars?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd

jo jag är mycket nöjd med kameran!
en sak för dig som lumpen också är ju att den är "väder skyddad" så att det gör inget om det kommer lite regn elle skit på den osv..
och 2gb minne räcker gott och väl, tror nog inte att du tar mer än ca 400 bilder på en vecka iaf!?=)
en annan cool funktion som finns på kameran är "smile shot" som fungerar på det sättet att kameran tar automatiskt kort på en person i det ögonblick personen ler utan att ens trycka på avklickaren=)
men det kan man självklart stänga av om man vill det.
jag rekomenderar den varmt

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
jo jag är mycket nöjd med kameran!
en sak för dig som lumpen också är ju att den är "väder skyddad" så att det gör inget om det kommer lite regn elle skit på den osv..
och 2gb minne räcker gott och väl, tror nog inte att du tar mer än ca 400 bilder på en vecka iaf!?=)
en annan cool funktion som finns på kameran är "smile shot" som fungerar på det sättet att kameran tar automatiskt kort på en person i det ögonblick personen ler utan att ens trycka på avklickaren=)
men det kan man självklart stänga av om man vill det.
jag rekomenderar den varmt

Var och köpte kameran idag och är hitils nöjd...:D Ska bli kul att se hur den fungerar under tiden i lumpen....;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Jag har haft en Ixus 70 i en månad och displayen har gått sönder och jag får inte ut det på garantin, så jag är missnöjd med mitt köp.

Kanske hade jag otur, vem vet, men kameran har inte utsatts för något våldsamt och när jag skulle starta den så var displayen bara död. Surt.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en Ixus 70 eller 75 som kan lägga upp en film på 640x480 så jag får se kvalitén på filmen?

Visst kan den spela in 320 x 240 60 fps? Om så är fallet skulle jag uppskata om någon skulle kunna tänka sig att lägga upp en sån film med

Visa signatur

Det Löser Sig...

Permalänk

Vad jag vet så är Ixus 70 och Ixus 75 samma kamera fast den senare har större skärm och lite annorlunda utseende.
Jag som har Ixus 40 och alltid haf Canon kameror tycker naturligtvis att gränssnittet i Canonkameror är skitbra.
Har en kompis med en Ixus 75 som jag testat lite. Den har en del mycket käcka funktioner. Ixus 75 har bl a. en rolig funktion där man kan ställa kameran så att den tar 1 kort per minut eller vad det är, och gör till en film. Blir ruskigt fräckt. Den har även många väldigt bra inställningsmöjligheter och filmerna blir mycket bra. Det enda jag saknar är 28mm vidvinkel som en del nya kameror har.
Tycker den verkar vara en riktigt bra kamera som jag funderar starkt på att byta upp mig till. Jag har dock inte testat så många andra och har inte så mkt att jämföra med. Bäst är ju att gå till en fotoaffär och be att få klämma och testa de olika kamerorna.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!