Recension av Zalman VF900-Cu på Geforce 8800GT

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide! Man tackar ^^ Detta skall göras när jag får hem mitt 8800GT
Har en liten fråga som kan säkerligen besvaras. Några tillverkare såsom Asus och Inno3d har börjat använda sig utav sina egna fläktar samt kylflänsar. Har bara sett bilder på ett Inno3d-kort, där en ny kylare är installerad. Den har även kylflänsar över voltregulatorerna.
Så till frågan, man borde kunna slippa beställa ett extra par kylflänsar utav Zalman och bara köpa VF-900 och behålla Inno3d's voltregulatorerflänsar, ser även ut att voltregulatorerna sitter på annorlunda då kylflänsarna är i "rad". Tror ni dessa kylflänsar fungerar tillräckligt bra med en VF-900 eller behöver man beställa de extra kylflänsarna från Zalman?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CaaL1337
Mycket bra guide! Man tackar ^^ Detta skall göras när jag får hem mitt 8800GT
Har en liten fråga som kan säkerligen besvaras. Några tillverkare såsom Asus och Inno3d har börjat använda sig utav sina egna fläktar samt kylflänsar. Har bara sett bilder på ett Inno3d-kort, där en ny kylare är installerad. Den har även kylflänsar över voltregulatorerna.
Så till frågan, man borde kunna slippa beställa ett extra par kylflänsar utav Zalman och bara köpa VF-900 och behålla Inno3d's voltregulatorerflänsar, ser även ut att voltregulatorerna sitter på annorlunda då kylflänsarna är i "rad". Tror ni dessa kylflänsar fungerar tillräckligt bra med en VF-900 eller behöver man beställa de extra kylflänsarna från Zalman?

I den andra tråden, som du känner till om redan - 8800GT med Inno3D, så finns svaret redan där d.v.s. du behöver inte byta ut befintlig kylning på regulatorerna, om du t.ex. köper en Zalman VF-900 kylaren, som också ska medfölja extra flänsar till minnena.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Jag fick hem mitt Albatron 8800GT idag, när jag redan hade en Zalman VG-900 kylare på mitt förra kort så tänkte jag byta till den, men testade orginalet först och japp som förväntat så lät det som ett traktor.

http://www.dustinhome.se/pd_5010122768.aspx

Men sen kom det possitiva Albatron inte använder den standardkylningen som inno3d etc använder utan det är den kylaren som visas på dustins sida och det sitter redan separata Kylflänsar på voltregulatorerna så när man tar bort orginalkylningen så sitter det redan riktigt väl tilltagna kylflänsar på voltregulatorerna som är större än Zalmans kylflänsar.

Edit: Jag kan skicka upp lite bilder på kylflänsarna imorrn

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Lofen66, Inno3d's nya 8800GT kommer med en ny kylare som också har seperata kylflänsar på voltregulatorerna.
Kolla denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=80... för bilder. Saint25, tredje sidan.

Man blir lite glad när tillverkare börjar skicka iväg sina grafikkort med egna kylare

Permalänk
Medlem

är det någon som har gett sig på och ta bort orginalfläkten och satt fast en annan fläkt som blåser mera?

jag funderar på att ge mig på det ikväll då orginalfläkten inte blåser så mycket om man vill ha den tyst

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
är det någon som har gett sig på och ta bort orginalfläkten och satt fast en annan fläkt som blåser mera?

jag funderar på att ge mig på det ikväll då orginalfläkten inte blåser så mycket om man vill ha den tyst

Om du inte noterat det redan så handlar hela tråden om det, specifikt om VF900CU. Fungerar perfekt rakt på, speciellt om man redan har separata flänsar för voltregulatorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizor
Om du inte noterat det redan så handlar hela tråden om det, specifikt om VF900CU. Fungerar perfekt rakt på, speciellt om man redan har separata flänsar för voltregulatorerna.

ja jag vet att det fungerar med allt för jag kör redan med det och min orginal kylare hade redan separata kylflänsar för voltregulatorerna men det är inte det jag frågar om.

Jag undrar om någon har moddat sin VF900 och tagit bort orginalfläkten och fäst en typ 120mm fläkt istället över kylflänsen?

Nu har jag gjort en egen moddning av min VF900 och satt på en 120mm Adda fläkt istället för orginal fläkten.

Albatron 8800GT med VF900 på och orginal kylflänsarna för voltregulatorerna.

VF900 utan fläkt(sitter med 3 skruvar välldigt lätt att ta bort dock så måsste hela kylflänsen bort från grafkkortet för det)

Nu stripes fästning av Adda fläkten på kylflänsen.

helt åtdraget med stripes, här har ni en bild åvanifrån.

färdigt och isatt i datorn.

Tidigaste värmetesterna nu visar då att kortet sjönk med 3-4grader i idle och 7-8grader i full load.

Kommer även upp högre med minnena nu (är på 1080Mhz nu 30Min mench stable nu)

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Nu blir man ju jäkligt sugen på att skaffa en kylare till grafikkortet. Verkar ju dock vara problem med kylning till voltregulatorerna. Är inte jättesugen på att såga och fila själv i kylflänsar och hålla tummarna för att det inte ska gå åt skogen. Varför skickar inte Zalman med ordentligt med material så man kan göra det ordentligt?

Hur går det för er som haft kylaren ett tag, funkar det fortfarande bra med egenmoddad kylning på vreg?

Annars några tips på likvärdiga kylare som är "kompletta"?

Permalänk

Fungerar utmärkt för mig ännu, ingenting har lossnat av sig själv
Är dock fortfarande ej nöjd med hur dem sitter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizor
Fungerar utmärkt för mig ännu, ingenting har lossnat av sig själv
Är dock fortfarande ej nöjd med hur dem sitter...

Kan bara hålla med Nizor
fungerar utmärkt och det var inga problem med att såga i kylflänsarna
bara att del dom på mitten

Visa signatur

*E8400*Hyper212*Asus Formula Maximus*Hyper X T1 pc2 8500 2x2gig*Asus 9800 GT 1 gb*
*Western Digital Raptor 150GB**Cosmos S*

Permalänk

Jag kom på en sak, även om det är överdrivet. Kan man installera accelero S1 som en dubbelmacka över grafikkortet? I alla fall så finns det ju kylare som man kan göra det med. Typ HR-03. Men borde man inte kunna sätta två sådana på ett kort, ett som en dubbelmacka och sen ett på det vanliga sättet? Någon som har gjort det?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Nu har även jag skaffat en Zalman VF 900 fast med LED. De hade tyvärr inte kvar de vanliga och LED var lika billig, så vafan.

Måste i alla fall säga att resultatet var över förväntan. Tidigare hade jag temps på runt 50 idle på GPU, nu är den istället runt 34. Detta är på lägsta fläkthastigheten som inte hörs alls. I idle gör det knappt ingen skillnad i temp om jag drar upp hastigheten på fläkten. Har inte gjort några hårda tester i load men verkar hamna kring 55.

Monteringen av fläkten var verkligen skitenkel. Inget svårt med det. Lite lurigare var det att såga till och passa in kylflänsarna på vreg. Jag gjorde så att jag köpte en billig metallsåg på Claes Ohlson och sågade helt enkelt av dom på mitten. Det fungerade prima. Jag rekommenderar dock att man har ett litet skruvstäd eller något.

Hade önskat att man kunde koppla in fläkten på grafikkortet och få den tempstyrd. Dock är det ganska smidigt att dra ut den medföljande fläktstyrningen baktill på datorn så den behöver inte synas.

Hade riktiga kylflänsar medföljt hade Zalman VF900 lätt fått 5/5 tack vare ett lågt pris och riktigt bra prestanda. Nu landar den väl på en 4:a tack vare sågandet och trixandet med kylflänsar.

Permalänk
Medlem

Sjukligt bra guide och riktigt snygga bilder! Har precis beställt två stycken VF900or som skall monteras. Sen blir det nog lite BIOS mod och kanske en löddning eller två...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
Jag fick hem mitt Albatron 8800GT idag, när jag redan hade en Zalman VG-900 kylare på mitt förra kort så tänkte jag byta till den, men testade orginalet först och japp som förväntat så lät det som ett traktor.

http://www.dustinhome.se/pd_5010122768.aspx

Men sen kom det possitiva Albatron inte använder den standardkylningen som inno3d etc använder utan det är den kylaren som visas på dustins sida och det sitter redan separata Kylflänsar på voltregulatorerna så när man tar bort orginalkylningen så sitter det redan riktigt väl tilltagna kylflänsar på voltregulatorerna som är större än Zalmans kylflänsar.

Edit: Jag kan skicka upp lite bilder på kylflänsarna imorrn

Jag köpte Albatron kortet från Dustin för ca 2 veckor sedan och mitt såg inte ut som produktbilden på Dustin. Min ser ut att vara standardkylningen, men förvånande nog låter den knappt nånting och håller hyffsade temperaturer så jag väntar ett tag med att sätta på annan kylare! Har en VF900 liggandes här hemma men den har varit använd innan och iom detta så är minnesflänsarna förbrukade (eller iaf klisterlappar man fäster dom med).

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Har en VF900+RAM coolers till salu

Det blev ett annat grafikkort än jag tänkt, har följande till salu:

Zalman VF900-CU http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319310
Zalman ZM-RHS1 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=306464

Både delarna helt ouppackade. Kan hämtas i Stockholm city, inte långt från Webhallen för övrigt.

Skicka forum PM om intresserad.

Pris: 200:- för båda.

Permalänk

Hade du problem att få igång datorn ibland när du hade den gamla fläkten??

Permalänk
Medlem

Re: Har en VF900+RAM coolers till salu

Men den fläkten passar väll på nästan alla kort? Vad har du hittat för något skummt? ; )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlDan
Det blev ett annat grafikkort än jag tänkt, har följande till salu:

Zalman VF900-CU http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319310
Zalman ZM-RHS1 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=306464

Både delarna helt ouppackade. Kan hämtas i Stockholm city, inte långt från Webhallen för övrigt.

Skicka forum PM om intresserad.

Pris: 200:- för båda.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Pga brist på kort så köpte jag ett snäppet dyrare, Gainward 8800gt GS. Stock kylaren på den är så pass bra (och tyst givet att jag inte lastar det med mer än WoW just nu) att jag inte ser det som värt besväret att byta till Zalman, blir isf till helt passiv kylning eftersom mitt Antec chassi är löjligt svalt.

Jag beställde alltså allt i ett paket, kortet blev restnoterat, så jag bytte (om du undrar varför jag ändå fick hem en zalmanfläkt).

Permalänk
Medlem

1. Är inte så haj på detta med kylflänsar, så har en fråga.
är detta kylflänsar som rekommenderas att sätta på voldregulatorerna?
http://www.dustinhome.se/pd_5010111654.aspx&csref=Prisjamfore...

2. Behöver man verkligen kylpasta när man ska göra detta?

3. Är det någon som vet om Sparkles 8800gt har kylflänsar på?

Anledningen till att jag ska köpa fläkt till är för att med fläkten som satt på kortet från början gör att det inte får plats i min dator.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emajl
1. Är inte så haj på detta med kylflänsar, så har en fråga.
är detta kylflänsar som rekommenderas att sätta på voldregulatorerna?
http://www.dustinhome.se/pd_5010111654.aspx&csref=Prisjamfore...

2. Behöver man verkligen kylpasta när man ska göra detta?

3. Är det någon som vet om Sparkles 8800gt har kylflänsar på?

Anledningen till att jag ska köpa fläkt till är för att med fläkten som satt på kortet från början gör att det inte får plats i min dator.

1. Det där är RAM minnes kylning.

2. Inte om du ska sätta på minnes flänsarna, det brukar fästas med kuddar/tejp som redan är fäst på minnena när man köper, men om du menar på själva gpu kylaren så är det att rekomendera.

3. Ja, eller.. På sätt och vis. Eftersom att stock kylaren kyler alla komponenter på grafikkortet. Men tyvärr är du ju tvungen att ta bort den om du ska byta kylning.

Om du verkligen är så här oinsatt i det här så kanske du borde be om hjälp att både köpa grejer och att sätta på dem. Är ju inte speciellt kul att råka ha sönder sina grejer.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

halloj....jag har ett ati radeon x1900xt kort...passar denna kylare till den??

om inte kan ni reka en bra å billig å tyst kylare..

å behöver jag ochså i såfall extra kylflänsar till voldregulatorerna?

Visa signatur

msi k9n sli-x1900xt-dual core 4600+-2048 ddr2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eratus
Nu blir man ju jäkligt sugen på att skaffa en kylare till grafikkortet. Verkar ju dock vara problem med kylning till voltregulatorerna. Är inte jättesugen på att såga och fila själv i kylflänsar och hålla tummarna för att det inte ska gå åt skogen. Varför skickar inte Zalman med ordentligt med material så man kan göra det ordentligt?

VF900-Cu har funnits länge, långt innan någon ens funderat på att göra 8800GT, så det är inte så konstigt att de inte skickar med kylning för voltregulatorerna. Kylaren påassar ju på en mängd andra kort än 8800GT (och på många av dem blir inte voltregulatorermna så varma att man behöver kylflänsar på dem). Möjligtvis om de skulle göra en uppdaterad version för just 8800GT, men det är inte speciellt troligt.

Funderar på VF900-Cu själv, har redan en på mitt gamla 7900GS och är nöjd med prestandan. Den klarar kylningen på lägsta varv, då är den tyst. Klarar VF900-Cu att även kyla 8800GT i lågvarv utan att temperaturen skenar? Jag vill inte gärna låta fläkten gå upp i varv, då min burk är tyst och den fläkten blir för högljudd då fläktvarvet stiger.

Hade först tänkt mig en Arctic Cooling Accelero S1 + en Nexus 120mm-fläkt, men S1:an verkar vara omöjlig att få tag i, finns inte i lager någonstans och obekräftad leveranstid från Arctic Cooling.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Har satt på ett vf900 på mitt 8800gt, men det uppstod ett problem när jag nästan var klar.
Sladdarna man ska koppla ska ju gå till:
1. Fläkten
2. Fläktregleraren(svarta manicken)
3. Moderkortet

Men jag hittar verkligen inte något uttag till moderkortet som 3pins kontakten ska sitta i.
Kan det vara möjligt ens att jag inte har något sånt uttag?
Köpte min dator på dell för circa 1 år sedan.

Det enda jag hittade var 2 piggar som stod ut på moderkortet( och jag prövade det men då tjöt det bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emajl
Har satt på ett vf900 på mitt 8800gt, men det uppstod ett problem när jag nästan var klar.
Sladdarna man ska koppla ska ju gå till:
1. Fläkten
2. Fläktregleraren(svarta manicken)
3. Moderkortet

Men jag hittar verkligen inte något uttag till moderkortet som 3pins kontakten ska sitta i.
Kan det vara möjligt ens att jag inte har något sånt uttag?
Köpte min dator på dell för circa 1 år sedan.

Det enda jag hittade var 2 piggar som stod ut på moderkortet( och jag prövade det men då tjöt det bara.

På min Dell Dimension 8300 finns det ingen 3-pins kontakt på moderkortet. Det är bland annat därför jag brukar varna folk för att pilla med Dell-datorer...
Det du kan göra är att köpa en adapter som konverterar 3-pin till molex, och koppla fläkten till nätagget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
På min Dell Dimension 8300 finns det ingen 3-pins kontakt på moderkortet. Det är bland annat därför jag brukar varna folk för att pilla med Dell-datorer...
Det du kan göra är att köpa en adapter som konverterar 3-pin till molex, och koppla fläkten till nätagget.

En sådan adapter följer med VF900 om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
På min Dell Dimension 8300 finns det ingen 3-pins kontakt på moderkortet. Det är bland annat därför jag brukar varna folk för att pilla med Dell-datorer...
Det du kan göra är att köpa en adapter som konverterar 3-pin till molex, och koppla fläkten till nätagget.

Då finns det nog inte på min heller, iaf ingen som syns
Varför ska man inte pilla med dell-datorer? För att de inte har de "rätta uttagen"?
Får nog försöka fixa en sådan kabel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andy91

En sådan adapter följer med VF900 om jag inte minns fel.

Nej, det följde inte med någon sån kabel.

Permalänk
Medlem

Får min zalman vf900-cu i morgon

Hej jag ville bara visa vilken skillnad det är på referens korten, och mitt, sparkle 8800gt.
Och om någon kan se vart voltregulatorerna sitter på detta kort.
Som ni ser finns inga kylare på minnerna eller på voltreg, vart dom än är.
Men det ska det bli ändring på. Tar lite kort när vf900an är på plats.
Orginal kylaren på kortet kyler bra, men lever om som xxx, även när fläkten är låst på 25%.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kantbock
Hej jag ville bara visa vilken skillnad det är på referens korten, och mitt, sparkle 8800gt.
Och om någon kan se vart voltregulatorerna sitter på detta kort.
Som ni ser finns inga kylare på minnerna eller på voltreg, vart dom än är.
Men det ska det bli ändring på. Tar lite kort när vf900an är på plats.
Orginal kylaren på kortet kyler bra, men lever om som xxx, även när fläkten är låst på 25%.

http://img510.imageshack.us/img510/5026/img0039qk4.jpg

http://img510.imageshack.us/img510/8604/img0040qn0.jpg

http://img152.imageshack.us/img152/3052/img0042vm4.jpg

http://img510.imageshack.us/img510/296/img0043vo8.jpg

Din original kylare ser ut som en Arctic Cooling ACC S1 men kåpa och fläkt!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

AC Accelero S1 är mycket bredare och har 4 heatpipes, S2 har två heatpipes men den är väl bredare?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
AC Accelero S1 är mycket bredare och har 4 heatpipes, S2 har två heatpipes men den är väl bredare?

Jo, S2 skall de nog vara. Den är väldigt lik dock!

http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=125&data=4&disc=#

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.