Microsoft tvingas böta rekordbelopp

Permalänk
Medlem

Folk vill ju ha ett lätt operativ där allting finns från början (som ni andra säger OSX) fattar inte skillnaden, om utvecklarna tycker att det är fel på konkurransen får dom ju utveckla "köpe" program för linux eller dyligt.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hartner_X
Alltså ungefär exakt vad APPLE gör, men är de nån som gnäller på dem? Kolla bara på deras OS som inte går att köra på andra maskiner än deras egna osv.
Ska man ta de riktigt långt, varför får Microsoft ens släppa ett OS, den konkurrear ju mot Linux, Mac osv.! Samma Internet Explorer, Paint och allt annat...

Fan EU skärp er!

Ja det är helt sant, EU har även varit på Apple och sparkat också. Men skillnaden mellan Apple och Microsoft är att MS har i princip monopol på desktop marknaden, de har så stora marknadsandelar att de kan få tex antivirusföretag att kursa om de skulle bygga in ett antivirusprogram direkt i windows. Då måste det gå in lagar för att tygla detta, följer man inte lagarna så åker man på böter. Skulle MS få göra precis som de vill så skulle de ha makten att kunna kursa och köpa upp hundratals företag.

Apple har även dom ganska rejäla bitar av marknaden och de har fått fan många gånger för att de har eller är påväg att korsa gränsen för vad som är tillåtet inom konkurrenslagarna. Men eftersom MS har större bitar av marknaden och fulspel av dom skulle göra mycket större skada än vad lilla Apple skulle ha kunnat åstadkommit blir MS hårdare bestraffade.

Skulle du bygga ett operativsystem så skulle du kunna göra precis vad du ville med det utan att åka ditt för något brott mot konkurrenslagarna. Men skulle ditt operativsystem bli lika stort som windows så skulle du genast få rejäla problem.

Ju större man är desto mer hänsyn får man ta till konkurrenslagarna.

Säg att bilmärke A har 95% av hela bilmarknaden och bilmärke B ha 5%. Skulle A bestämma sig för att ha en specialkoppling till fälgarna så att endast fabriksfälgar passar bilen i fortsättningen, man blir då tvungen att köpa sina fälgar från bilmärke A. Det skulle leda till att hela fälgbranschen skulle kursa. Det skulle inte bli bra för någon, inte minst från konsumenten som inte kan köpa BBS Challenge fälgar längre.

Skulle bilmärke B som har endast 5% av marknaden göra något liknade så skulle fälgbranschen att överleva och konsumenten kan fortfarande köpa sina BBS Challenge fälgar. Men BBS har fått något sämre ekonomi eftersom de har förlorat 5% av sin marknad och B ska givetvis få ett straff men ett mycket mindre straff än om bilmärke A hade gjort samma sak.

För er som inte förstår, lagarna är till för att hålla uppe konkurrensen på marknaden, inte för att ta bort den!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Så du menar alltså att Apple inte har integrerat Quicktime i Mac OS?

Från wikipedia:
"QuickTime is integral to Mac OS X, as it was with earlier versions of Mac OS. All Apple systems ship with QuickTime already installed, as it represents the core media framework for Mac OS X"

På vilket sätt skiljer detta mot vad Microsoft har gjort med Windows Media Player?

Det står ju ganska tydligt, det är en viktig del av OS X. Sen är det skillnad på Quicktime och Quicktime Player. Quicktime är en del av OS X, QT Player är en mediaspelare som du kan ta bort om du vill.

Windows Media Player är å andra sidan inte det minsta viktig för Windows, finns ingen anledning till att man inte kan avinstallera det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Löjligt, LÖJLIGT.
Att stämma Microsoft med fakta, bevis och saker som kan backas upp på ett bra sätt är en sak .. Men detta är bara löjligt, åt helvetet med EU och deras jävla helvetet system. Åt helvetet.

Är inget stort fan av Microsoft, men jag kan verkligen hålla med.

Nåja, dom har väl råd.

Permalänk
Medlem

Alltså, om jag komme ihåg rätt så tror jag att det var Rank Xerox (yepp, kopiatortillverkaren) som var
först med det grafiska gränssnittet och även det första nätverksprotokollet.
Dock ansåg inte Rank Xerox styrelse att det var något större värde i det hela så det bjöd in M$ för en
visning, trots protester från utvecklargruppen som såg potentiallen i det hela.

Kommer inte ihåg när vare sig M$ kom med sin första grafiska OS, eller för den delen Apple. Dock
vet jag att Amigan kom med sin grafiska OS i slutet av 1985. Vet att alla kom med sitt grafiska OS
ungefär samtidigt. Ingen större skillnad i tid alltså.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man kan jämföra MS med Mac,Apple ÄGER hela Mac-konceptet då har man (i min mening) rätt att ställa alla vilkor...
MS ÄGER inte Pc-konceptet!
Pc är kapitalism "personifierat" på gott och ont (jag ska fösöka att inte blanda i partipolitik i det hela som andra här har lyckats mindre bra med) det är en öppen marknad i många delar på både på mjuk och hårdvarusidan som är beroende av en mycket viktig del,nämligen OS:et. Och det är just det som är dess akilleshäl,Windows är ju som sagt mer eller mindre standard för dom flesta.
Då handlar det ju inte längre om att kunna välja utan att böja sej för MS dikterade vilkor,både som andvändare och utvecklare.
Om dessa vilkor gynnar MS istället för varken andvändning eller utveckling,så är det helt rätt att sätta en gräns tycker jag,även om det som det verkar i det här fallet gälla en teknalitet...

Visa signatur

Har datorer nog så jag klarar mej.....eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grublin
Alltså, om jag komme ihåg rätt så tror jag att det var Rank Xerox (yepp, kopiatortillverkaren) som var
först med det grafiska gränssnittet och även det första nätverksprotokollet.
Dock ansåg inte Rank Xerox styrelse att det var något större värde i det hela så det bjöd in M$ för en
visning, trots protester från utvecklargruppen som såg potentiallen i det hela.

Kommer inte ihåg när vare sig M$ kom med sin första grafiska OS, eller för den delen Apple. Dock
vet jag att Amigan kom med sin grafiska OS i slutet av 1985. Vet att alla kom med sitt grafiska OS
ungefär samtidigt. Ingen större skillnad i tid alltså.

Det var Apple som var och hälsade på hos Xerox, och dom betalade för det.
Visst fick dom en hel del idéer där, men mycket av första Mac OS kommer från Jobs & CO. Den första macen kom 1984 och var vad som startade allt.

Windows 2.0 var väl den första vettiga Windows-versionen, den kom 1988 och dom hade snott i princip allt från Apple. Pirates of the Silicon Valley är en riktigt intressant och bra film om ämnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det var Apple som var och hälsade på hos Xerox, och dom betalade för det.
Visst fick dom en hel del idéer där, men mycket av första Mac OS kommer från Jobs & CO. Den första macen kom 1984 och var vad som startade allt.

Windows 2.0 var väl den första vettiga Windows-versionen, den kom 1988 och dom hade snott i princip allt från Apple. Pirates of the Silicon Valley är en riktigt intressant och bra film om ämnet.

Hmm, kan inte komma ihåg alla detaljer
Var det Pirates of the Silicon Valley som gick nångång på 90-talet på tv? Det låter lite igenkännande, kommer ihåg att jag såg nåt sånt roligt program för alldeles länge sedan.

Permalänk
Medlem

Hm, så har skall det vara...

1978: Apple and Xerox sign an agreement that allows Xerox to invest one million dollars in Apple stocks (Apple goes public in 1980). In return Apple's engineers were allowed to study Xerox's PARC's graphical user interface. The PARC operating system was the first OS for the public market with a GUI. It was commercially unsuccessful, though.

January 24th, 1984: The Macintosh is released. It is an easy to use, all-in-one desktop computer with graphical user interface (Macintosh system software), retailing for $2,495, making it an industry milestone.
The Lisa 2 is released parallely.

Fast som sagt Atari kom ju med sitt TOS och Amigan med Workbench och Ms med Windows 1985.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Det är iaf bara en struntsumma för ett företag som M$. Har aldrig varit ett M$ fan och tycker nog att det inte är mer än rätt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Mycket löjligt, och oförståeligt. Jag som .NET-utvecklare klagar inte direkt på deras dokumentation som snarare är överflödig. Att dom skickar med en mediaspelare är ju bara bra, något att ha i nödfall. Den är ju ändå ren skräp som ingen använder, so why bother :S

Permalänk

Vet inte om någon har klargjort vad det här handlar om (orkade inte läsa allt hata EU tjafs).

Angående mediaspelaren så är det en gammal böter och borde inte diskuteras här.

Angående missgynnade konkurrens så är det så att MS inte tillhandahöll specifikationer så att tredjepartstillverkare inte kunde skriva alternativa program. Ett exempel på detta är nätverkskommunikation. Genom att inte berätta hur nätverket på en windowsdator fungerar så kunde inte tredjepartstillverkare skriva några program som utnyttjar detta.

Folk verkar i allmänhet tro att bara för att de blir bötfällda så måste de dela med sig av sina verk. Detta är inte sant. Precis som med alla slutna standarder så får man betala får att få tillgång till "manualen".

MS har faktiskt redan börjat sälja dokumentation. Därför gäller domen från den tidpunkten då de blev fällda (2004) fram tills de började leverera (2007).

Anledningen till att just MS har blivit påhoppade är därför att de har en dominerande ställning. Detta innebär att de måste vara mycket försiktig med hur de beter sig.

Några här nämner bilar som exempel. Men hur skulle det sett ut om var tillverkare hade haft en egen design för hur man tankar bilen. De hade dessutom inte berättat hur just deras tanksystem fungerar. Hur kul hade det varit och köra och leta efter en kompatibel bensinmack för att tanka?

Hoppas det inte blev några fel nu Tror den här nyheten har spridit dålig stämning på många forum idag

Permalänk
Hedersmedlem

En fråga till de som häcklar EU för detta (och nu åsyftar jag inget annat än trådens tema): vem ska annars reglera en skev marknad? Visst är EU en klumpeduns, men vilken annan instans skulle ha inflytande nog att påverka?

Hur försöker ni påverka tillverkare och utvecklare att välja öppna format, vilka i slutändan betyder mindre kostnad och problem för samtliga användare? Väljer ni att sponsra open-source projekt om så än med en liten slant, istället för att stjäla closed-source program?

Den sista frågan är ytterst intressant eftersom användare faktiskt kan ha ett stort inflytande. Tyvärr klagar många både på bristen på spel och annat för andra plattformar, samtidigt som de olagligt använder diverse icke fri programvara, vilket är ett hyckleri och samtidigt att skjuta sig själv i foten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
...

Hur försöker ni påverka tillverkare och utvecklare att välja öppna format, vilka i slutändan betyder mindre kostnad och problem för samtliga användare? Väljer ni att sponsra open-source projekt om så än med en liten slant, istället för att stjäla closed-source program?

Den sista frågan är ytterst intressant eftersom användare faktiskt kan ha ett stort inflytande. Tyvärr klagar många både på bristen på spel och annat för andra plattformar, samtidigt som de olagligt använder diverse icke fri programvara, vilket är ett hyckleri och samtidigt att skjuta sig själv i foten.

Tja, jag själv använder en Linux distro, (Mandriva), dock har jag inte donerat någon slant till något Open-Source projekt även om tanken har funnits. Använder mig alltså inte av något M$ program, vare sig legalt eller illegalt av just den tanken att om jag använder mig av en olaglig M$ mjukvara så supportar jag dem bara just för att jag använder deras program. (Inte någon annan illegal mjukvara heller för den delen.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Så du menar alltså att Apple inte har integrerat Quicktime i Mac OS?

Från wikipedia:
"QuickTime is integral to Mac OS X, as it was with earlier versions of Mac OS. All Apple systems ship with QuickTime already installed, as it represents the core media framework for Mac OS X"

På vilket sätt skiljer detta mot vad Microsoft har gjort med Windows Media Player?

QuickTime är en del av operativsystemet, precis som DirectX är en del av MS Windows. Det du tänker på är QuickTime Player som är väldigt lätt att ta bort.

Media Player är inte ett ramverk för allt ljud och all bild som visas på datorn, DirectX sköter den biten. QuickTime är samma sak för Mac OS X.

Permalänk
Medlem

Ett par kommentarer:

*Flera här ger utryck för rätt ospecific kritik mot "EU". Det kan vara värt att hålla in minnet att enda anledningen till att EU gör detta är att konkurrenslagstifning av detta slag nu hanteras på den nivån. Hade Sverige INTE varit medlem i EU så hade antaligen svenska konkurrensverket varit inblandat istället.
EU har i mångt och mycket exakt samma regler som USA etc; så detta är inget "EU-specifikt".

Den stora skillnaden är faktiskt att straffen här är ganska milda, i USA
händer det att folk åker i fängelse för brott mot konkurrenslagstiftningen
(en anledning till att depressionen på 30-talet slog så hårt mot USA var att stora delar av ekonomin kontrollerades av stora karteller, därav de hårda reglerna).

Och jo, det pågår rättsfall mot Microsoft i USA också för precis samma sak som det de nu fällts för av EU (om jag inte minns fel så har Microsoft blivit stämda av ett antal delstater+Sun&co)

Vad gäller Apple så har de inte en dominerande ställning på marknaden på datorsidan. Däremot tittar EU sedan en tid på deras ställning vad gäller musikförsäljning på nätet (iTunes) som ju inte är direkt "öppen" vad gäller standarder (gynnar iPod). Om jag minns rätt så drivs fallet på av Frankrike och Storbritannien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
January 24th, 1984: The Macintosh is released.

jao, hammertime..

fast på den tiden (och ett bra tag efter) tycker jag nog att Amiga var vassare rent tekniskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toli

Vad gäller Apple så har de inte en dominerande ställning på marknaden på datorsidan. Däremot tittar EU sedan en tid på deras ställning vad gäller musikförsäljning på nätet (iTunes) som ju inte är direkt "öppen" vad gäller standarder (gynnar iPod). Om jag minns rätt så drivs fallet på av Frankrike och Storbritannien.

har för mig det inte gällde iTunes eller att det dominerade, utan att inlåsningen i iTunes genom DRM i sin tur favoriserade iPod genom oskälig utlåsning. (som det är i Frankrike alltså)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Löjligt höga belopp, men ligger nog en hel del bakom att eu "haha" ok, dom vill ha mer pengar in till deras egen kassa skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vad är det som säger att endast microsoft är kompetent nog att leverera ett operativsystem till marknaden? Förmodligen beror det inte på att de är ensama om att kunna tillverka ett bra OS, utan att de håller undan konkurrens mycket effektivt med alla möjliga metoder som ibland innebär övertramp på vissa lagområden. Så det kandlar nog mer om att de flesta företag inte KAN ta sig an den riktiga konkurrensen mot Microsoft, inte att de inte vill.

Jag vet inte, tycker resonemanget faller på vägen. Varför ska ett nystartat projekt omgående generera pengar (som det torde handla om egentligen)? Vill ett företag skapa ett nytt operativsystem så är det upp till dem, de får väl släppa alphor och betor till allmänheten osv? Linux är ju fritt som vi alla vet och där finns fortfarande ingen dist som fungerar tillfredsställande för alla områden (vilket Windows XP och framåt i stort gör). Jag tror helt ärligt att kompetensen och girighet är där det brister. Apple har t,ex lyckats nischa sina produkter genom att låsa mjukvara till hårdvara, det finns ju inget som säger att de inte skulle ha potentialen att utveckla ett operativsystem som är lite mer öppet för annan hårdvara t,ex - om de bara ville.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Löjligt höga belopp, men ligger nog en hel del bakom att eu "haha" ok, dom vill ha mer pengar in till deras egen kassa skulle jag vilja påstå.

Jag har för mig att bötesbeloppen i dessa fall brukar beräknas som en viss procentsats av ett företags omsättning, så visserligen är det mycket pengar men det är fortfarande bara en liten del av Microsofts årsomsättning.
Som jämförelse var väl Microsofts bud på Yahoo för någon månad sedan(som de tackade nej till) något i still med 300 miljarder kr. ¨Så 8 miljarder i böter lär inte ha någon större effekt på deras ekonomi.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
En fråga till de som häcklar EU för detta (och nu åsyftar jag inget annat än trådens tema): vem ska annars reglera en skev marknad? Visst är EU en klumpeduns, men vilken annan instans skulle ha inflytande nog att påverka?

Hur försöker ni påverka tillverkare och utvecklare att välja öppna format, vilka i slutändan betyder mindre kostnad och problem för samtliga användare? Väljer ni att sponsra open-source projekt om så än med en liten slant, istället för att stjäla closed-source program?

Den sista frågan är ytterst intressant eftersom användare faktiskt kan ha ett stort inflytande. Tyvärr klagar många både på bristen på spel och annat för andra plattformar, samtidigt som de olagligt använder diverse icke fri programvara, vilket är ett hyckleri och samtidigt att skjuta sig själv i foten.

Jag vet inte om ajg håller med på den sista delen. Det som snarare gör skillnad är om folk verkligen börjar använda andra plattformar. Att betala för program till MSplattformen gör inte att företag utvecklar mjukvara även till andra områden för att de har mer pengar. Det är ekonomin som styr och finns det inte några användare till övriga plattformar så hjälper det varken att betala för licenser eller donera pengar. Företag satsar inte på områden där de t inte finns en vinst att hämta ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag vet inte, tycker resonemanget faller på vägen. Varför ska ett nystartat projekt omgående generera pengar (som det torde handla om egentligen)? Vill ett företag skapa ett nytt operativsystem så är det upp till dem, de får väl släppa alphor och betor till allmänheten osv? Linux är ju fritt som vi alla vet och där finns fortfarande ingen dist som fungerar tillfredsställande för alla områden (vilket Windows XP och framåt i stort gör). Jag tror helt ärligt att kompetensen och girighet är där det brister. Apple har t,ex lyckats nischa sina produkter genom att låsa mjukvara till hårdvara, det finns ju inget som säger att de inte skulle ha potentialen att utveckla ett operativsystem som är lite mer öppet för annan hårdvara t,ex - om de bara ville.

Nej, men varför tror du att linux inte fungerar tillfredställande då? Kan det ha att göra med att hårdvarutillverkarna inte gör drivrutiner som fungerar bra till allt om man kör i linux kanske? Eller att all mjukvara inte görs till linux. Ska ansvariga bakom linux göra drivrutiner för all världens hårdvara också? Inte konstigt att de har mycket att slåss mot då. Och att göra det gratis!
Att apple har lyckats överleva beror ju på att de funnits så länge och att det finns en grund att stå på sedan starten för grafiska OS samt att de hittat rätt smala nisch.
Det hjälper inte att kasta ur sig lite alphor och betor som några studenter på KTH och chalmers uppskattar om man ska konkurrera med microsoft... man måste ju ut till den breda massan. Det är bannemej inte lätt i den här branchen, för hur bra OS du än gör så har du hårdvarutillverkare/mjukvarutillverkare mot dig. Du har folket med sina vanor - mycket svårt att komma med helt nytt os och ens få någon att lära sig namnet på skiten. Man kan väl jämföra det med att lära sig ochanvända ett annat alfabet vilket många gärna avstår om de inte måste. Och skulle nu detta fungera så börjar kampen mot microsoft. DÅ! Men så långt har inte ens linux kommit ännu som funnits ganska länge. Att kalla kompetensen bakom hela linux för girigt och inkompetent visar väl ändå att du inte funderat igenom detta riktigt. Hur skall de ens kunna vara giriga när de inte tar betalt för sina produkter?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Mångt och mycket finns det väl drivrutiner till Linux nu och plug and play borde väl också fungera? Jag vet att det finns utvecklade drivrutiner för kontrollerkort, grafikkort, blåtand, sata osv. Det står väl vem som helst fritt att göra en dist och börja ta betalt för den om det vad som krävs eller? Frågan kvarstår dock, behövs ett annat operativsystem på marknaden än de som redan finns eller är de så pass bra som de är? Eller är det vanlig svensk avundsjuka som avspeglas i EU? Vi har ju alla olika preferenser när det gäller val av operativsystem men jag tycker åtminstone att de som finns gör jobbet mer än väl. Jag vet vad jag får, inget av dem krånglar mer än förväntat och de är alla lätta att arbeta i. Kan Microsoft (eller vilket företag som helst) göra bra produkter så skiter jag i om de har monopol, då köper jag det för att det är bra. Metoden för att nå fram till målet är för mig fullständigt oväsentligt.

Permalänk
Medlem

hoppas att dom bolag som drabbats av Microsoft nu får ersättning eller ta del av dessa pängar (böterna)

Permalänk
Medlem

Fan vad töntigt... Inte för jag är någon microsoft fan precis, snarare tvärtom! Men vadå kräva att allt ska vara opensource. Ska en programutvecklare enligt lag ha rätt till företagshemligheter om vi konsumenter inte har det?! Eller ungefär som att nintendo skulle stämma sony för att de inte berättar hur deras konsoll fungerar, så att nintendo inte kan bygga en modd som man kan få inmonterad i sin ps3a så att man kan spela wii spel på ps3an, så att nintendo kan dra ner sig produktion på konsoller men ändå kunna sälja spel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
Fan vad töntigt... Inte för jag är någon microsoft fan precis, snarare tvärtom! Men vadå kräva att allt ska vara opensource. Ska en programutvecklare enligt lag ha rätt till företagshemligheter om vi konsumenter inte har det?! Eller ungefär som att nintendo skulle stämma sony för att de inte berättar hur deras konsoll fungerar, så att nintendo inte kan bygga en modd som man kan få inmonterad i sin ps3a så att man kan spela wii spel på ps3an, så att nintendo kan dra ner sig produktion på konsoller men ändå kunna sälja spel.

De vill inte att det ska vara opensource, de vill att andra företag ska ha samma möjlighet att utveckla bra programvara som kommunicerar med Microsofts programvara, vilket är svårt om man inte har dokumentation som förklarar hur det ska göras.

Permalänk
Medlem

Okej jag gillar inte mircorosft precis men jag tycker att eu domstolen gör fel, Wmp går att ta bort, IE går att ta bort, För microsoft har lagt in nått som heter Lägg till och ta bort program, och där finns det nått som heter lägg till och ta bort windows komponenter,,, och den som inte kan hitta det borde fan skaffa glasögon lr nått..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Rätt åt Microsoft, men jag tycker att EU har gått lite för långt. Windows gör faktiskt ett eget operativ system som dom borde få intigrera vad som helst i. Men jag tycker att man ska kunna köpa färdiga datorer på Siba onoff osv. UTAN OS installerat, och att man kan kompletera det med ett OS, typ Linux Windows osv... så blir de titne lika stor Monepol för MS

dom behöver väl pengar å då stämmer dom nått multi miljard företag ^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Meh, drabbar ju ingen fatting och M$ är ju duktiga på att mjölka oss Så det är ju bra att EU mjölkar dom så pengarna kommer tillbaka på nått sätt istället för rakt ner i mr bills ficka.

Våga hata M$ ^^

Duktigt skrivet, DUKTIGT skrivet. Hur många som skriver i detta forum har en giltig licensnyckel till alla sina datorer?

De flesta köper bara hårdvaran "råkar hitta" en licensnyckel någonstans och kör sedan. Så dina argument om att MS mjölkar oss är rätt löjliga.

Ja Windows kostar pengar, men vad kostar ett dugligt AV? 700-800kr för 2 år.
Nej då är det ingen som klagar.
Är rätt trött på att hata företag som går bra, bara för att det är svenskt att göra så man får inte tycka att det är kul att det går bra för andra.

Sen gällande detta fall, kan hålla med om problemen som uppstår med kompatibla nätverk etc.
Men Media player och IE? VA?!
VAD säger att du som användare inte bara kan dra in Firefox eller VLC eller whatever?!

Och att ta bort IE från systemet? Används inte en del delar av IE till Utforskaren (Explorer)? Kan vara att jag minns fel men har för mig det, vilket gör att IE är en vital del av Windows.

EU är enligt mig hälften provrörsbarn och andra hälften sneknullade, ursäkta ordval.
"Allt kommer bli billigare när vi går med i EU"

Någon som har sett det?

Hmmm moderatorerna kommer nog ta bort detta inlägg eftersom det innehåller sånt som Swec inte tycker om dvs. folk som säger vad de tycker.

Permalänk
Medlem

Windows är ett jäkligt bra och kompetent operativsystem som har utvecklats under många år med mycket pengar som resurs. Det kostar att ligga på topp och det är inte alltid så enkelt att ha monopol då nästan allt man gör är övertramp. Jag tror att den här summan känns för Microsoft men att de har tjänat mer på att inte dokumentera operativsystemet bättre under den tiden som har gått.

EU följer sina regler och det är ingenting att gnälla på där, det är deras jobb att försöka få konkurrens i marknaden. Det är dock rätt svårt på just den här specifika marknaden! Självklart har de en grund i sitt agerande och jag tror inte att en nyhetspost på Sweclockers kan ta upp EXAKT ingående varför Microsoft ska betala böter.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Jag tycker Microsoft borde slopa Europa under några är och införa export restrictioner på deras produkter så får vi se hur bra europa skulle fungera....Bara för att man är ett framgångs rikt företag så skall man straffas???