Moderkort kan överklocka Geforce 9600 GT av misstag

Permalänk

Funktionen i sig själv är ju inte speciellt konstig, då många andra frekvenser beror på en grundfrekvens*multipel (processorns klockfrekvens är ju t.ex. FSB*multipel). Dock borde Nvidia gått ut tydligt med att grafikkortet skiljer sig mot normen på detta sätt, så att man inte pajjar grafikkortet av misstag.

Funktionsmässigt så skiljer sig ju inget om man inte överklockar PCI-e bussen, eller om moderkortet gör det automatiskt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Lite skumt, men jag tror inte det var medvetet. Det lär inte ha påverkat tester. Det är ju främst på budgetmoderkort pci-e bussen inte går att låsa till 100 när man överklockar. Biosinställningar för moderkortets egna crapklockning har jag svårt se att någon testare skulle använda sig av.

Konstigt att Nvidia har såpass dålig koll på sina egna kort. Men det lär ju vara en jäkla stress i sådana här företag.

Det är ju helt klart en bra funktion då man kan köra 5% mer på 105 direkt ur bios. Coolt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Småmygel som vanligt, men visst är det illa och bryter mot massor av regler och principer.

Ny rigg : KurtLaban på SweC bestämmer sig för att börja klockning med gkortet....ah maxat så det nästan brinner upp med fina siffror i 3DM06..men vänta, prollen måste ju klockas oxå. Boota om och maxa där med....starta upp.

Mamma, mamma !!! Min dator brann upp

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför vissa överdriver så kraftigt.

Hur "fuskar" nVidia med det här?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Bara löjligt att påstå att någon fuskar med det här.

Först och främst:

1. Varför skulle man vilja klocka PCIe porten?
2. Om man skall klocka PCIe porten har man väl en idé om varför?
3. Det existerar inget fusk genom att klocka PCIe porten utan man klockar kortet precis som man gör på ett vanligt sätt.

De som hackar på detta och kallar detta för fusk känner jag hackar bara för att hacka på något vilket i mitt tycke är ganska löjligt hur som helst.

Det jag tyckte var dåligt här är inte att grafikprocessorn ökar frekvens bara för att man ökar PCIe frekvensen utan det som är dåligt här är att Nvidia inte har gått ut och sagt någonting om det OM de nu var medvetna om det vilket är totalt meningslöst att spekulera om till det de säger någonting om saken.

Varför känner jag på mig att endel på forumet kommer använda detta mot Nvidia själva när de skall rekommendera grafikkort till andra? I'll bet im right!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Förstår inte varför vissa överdriver så kraftigt.

Hur "fuskar" nVidia med det här?

Det är folk som pratar innan dom tänker och som ser allt som nVidia, Intel och Microsoft gör är till ondo för alla. Allt är konspirationer, fusk och mygel enligt dessa människor. Alla företag vill tjäna pengar, det finns säkert undantag men i alla fall, det är inget nytt att företag "myglar" lite för att få ännu mer profit. Nu är det bara så att nyhetssidor/forum belyser varenda liten rörelse och vissa vill få det till att företagen "fuskar" på något sätt. Ibland stämmer det men oftast inte.

De som gnäller på sånt här har oftast inget konkret att komma med utan bara massa tomma argrument. När man läser en nyhet måste man tänka till lite, vem har skrivit detta, vad betyder det egentligen och vad är sanningshalten egentligen. Om det nu är sant, vad är det som är så farligt med det. Varför måste allt vara bluff å båg bara för att det är en nyhet...ja så här kan man hålla på länge...bara fjantigt att gnälla på sånna här nyheter.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Förstår inte varför vissa överdriver så kraftigt.

Hur "fuskar" nVidia med det här?

Odokumenterad feature som ska få det egna grafikkortet att prestera bättre än konkurrenten. Hur kan man påstå att det är något annat än fusk?
Samma sak med drivrutinen som fick reflektioner i vatten i crysis att se ut som skit.

Ooops det var inte meningen. men som tur var hade alla siter redan presenterat sina benchmark innan det upptäcktes.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag skulle säga att klaga på de som klagara på att detta är fusk för lite onödigt. Det är ju tydligt en miss av nvidia, men om den är medveten eller omedveten kan man ju bara spekulera i och var ligger det för ont i att spekulera att de missat för att framställa sig som bra? Skulle ju inte direkt va första gången i historien som ngn försöker vara bättre än de är genom att "glömma" säga ngt. Och som ngn sa om crysis så är det nog så att folk häromkring är lite irriterade på nvidia och därför tycker att detta känns som ett bra/lägligt ställe att få ur sig lite av sin irritation på företaget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Odokumenterad feature som ska få det egna grafikkortet att prestera bättre än konkurrenten. Hur kan man påstå att det är något annat än fusk?
Samma sak med drivrutinen som fick reflektioner i vatten i crysis att se ut som skit.

Ooops det var inte meningen. men som tur var hade alla siter redan presenterat sina benchmark innan det upptäcktes.

På vilket sätt får de grafikkortet att prestera bättre än konkurrentens?
Det kräver ju att PCI-express bussen är överklockad för att det ska bli någon skillnad något som de flesta recensenter undviker då det ofta leder till krascher eller opålitligt prestanda utan någon prestanda vinst.

Nvidia har varit smarta och kommit på att man inte behöver en kristalloscilator på kortet utan kan använda moderkortets pci-express oscilator för att dels spara ner på kostnader och dels för att pci-express hastigheten bör vara låst.

Visst de har funktionen i sina drivrutiner att överklocka men att kalla det fusk är att överdriva.

Vad gällde drivrutinen som visade fel vatten så sa de själva att det var en bugg och versionen efter visade samma prestanda men där vattnet såg ut som det skulle.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
På vilket sätt får de grafikkortet att prestera bättre än konkurrentens?
Det kräver ju att PCI-express bussen är överklockad för att det ska bli någon skillnad något som de flesta recensenter undviker då det ofta leder till krascher eller opålitligt prestanda utan någon prestanda vinst.

Nvidia har varit smarta och kommit på att man inte behöver en kristalloscilator på kortet utan kan använda moderkortets pci-express oscilator för att dels spara ner på kostnader och dels för att pci-express hastigheten bör vara låst.

Visst de har funktionen i sina drivrutiner att överklocka men att kalla det fusk är att överdriva.

Vad gällde drivrutinen som visade fel vatten så sa de själva att det var en bugg och versionen efter visade samma prestanda men där vattnet såg ut som det skulle.

Håller med dig.

Åter igen, vill man se allt som dessa företag gör "fel" som fusk så gör man det, men det betyder inte att det är fusk. Som Crysisexemplet, prestandan påverkades som sagt inte så vart var fusket där? Det var ju en bugg som de även gick ut med att det var. Vilken jäkla gnäll för inget alltså

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Ni som tvivlar på att Nvidia kände till detta, eller tror att det var ett misstag, hur tänker ni egentligen? Att köpa fel glödlampa är ett misstag, att tanka 95 istället för 98 är ett misstag. Men att rita en sträckgubbe, då vet man att man gjort det. Nvidia har ju designat kortet, de har medvetet uteslutit kristallen. Det är omöjligt att det är ett misstag eller att de inte visste om att de gjort så.
Jämför: Om jag designar en bil med motorn på ett släp bakom, och testar det. Sedan släpper jag bilen på marknaden, har jag missat att motorn är på ett släp, eller har jag råkat konstruera bilen så? Nej det är en för vital del för att det bara ska råka bli så.
Och att inte offentliggöra det är inte heller en miss, så mycket tid som läggs ner på att alla specifikationer och dokument ska bli rätt gör den teorin orimlig.
Jämför: Jag råkar skriva fel i dokumentationen vars en kabel i min bil är dragen med 10 cm, det är ett misstag. Men om jag "glömmer" att dokumentera att motorn är på släpet är snarare taktiskt, men inget jag skulle kunna glömma, den är som sagt ganska vital för bilens funktion.

Undra om resterande kort i 9000-serien fungerar på samma sätt.

Permalänk
Avstängd

Klart som fan att det var medvetet,som någon skrev innan varför skulle dom annars förbjuda fabriksöverklockning??

Dåligt Nvidia:-(

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

om ni noterar så står det på nvidia kort därför att endel kort överclockar pcie bussen automatiskt och därför är det ej fair jämfört med andra vgan.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Ja det var ju ett gulligt sammanträffande att 9600GT bara har en kristalloscilator och nVIDIA-chipset har en liten funktion som heter Linkboost, dvs chipset överklockar PCIe-bussen automatiskt

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Bara löjligt att påstå att någon fuskar med det här.

Först och främst:

1. Varför skulle man vilja klocka PCIe porten?
2. Om man skall klocka PCIe porten har man väl en idé om varför?
3. Det existerar inget fusk genom att klocka PCIe porten utan man klockar kortet precis som man gör på ett vanligt sätt.

De som hackar på detta och kallar detta för fusk känner jag hackar bara för att hacka på något vilket i mitt tycke är ganska löjligt hur som helst.

Det jag tyckte var dåligt här är inte att grafikprocessorn ökar frekvens bara för att man ökar PCIe frekvensen utan det som är dåligt här är att Nvidia inte har gått ut och sagt någonting om det OM de nu var medvetna om det vilket är totalt meningslöst att spekulera om till det de säger någonting om saken.

Varför känner jag på mig att endel på forumet kommer använda detta mot Nvidia själva när de skall rekommendera grafikkort till andra? I'll bet im right!

Kunde inte sagt det bättre själv, det är väl bara smart av nvida om de kommit på ett smidigt sätt att slippa behöva en kristall till på grafikkorten. Visst är väl ingen jättekostnad, men den är som bevisat onödig och därmed en onödig kostnad!

Sen att de inte dokumenterat denna skillnad kan man ju tycka vad man vill om, men alla recensenter borde iaf vara så pass kunniga att de kör med fasta frekvenser på de olika bussarna!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

alltså..

vad är överklockning på en färdig produkt specad för en viss prestanda?

SAAB fuskar med många av sina bilar med turbo, vilket är en ful fuskmetod för att höja bilens prestanda vid tillfälligt behov. egentligen har bilarna inte alls så mycket effekt som det verkar när man gasar på. lurendrejeri!

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Väldigt dumt tycker jag. Vissa moderkort har features i BIOS som överklockar PCI-E bussen för att "maximera" prestanda från systemet. Tror till och med att det finns något liknande på mitt mobo och att det är enable som default (kan ha fel vad gäller det).
Om nu konsumenters 9600GT börjar gå sönder p.g.a. de fått överklockade grafikkort utan att veta om det... GJ!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

"Att överklocka PCI Express är inte något som datorentusiaster normalt håller på med eftersom det inte har många positiva effekter på systemets prestanda och stabilitet."

Nähä? När överklockade SweClockers nyhetsredaktion en dator senast? Det ger en ganska trevlig prestandaboost med högre PCIe-frekvens.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Småmygel som vanligt, men visst är det illa och bryter mot massor av regler och principer.

Ny rigg : KurtLaban på SweC bestämmer sig för att börja klockning med gkortet....ah maxat så det nästan brinner upp med fina siffror i 3DM06..men vänta, prollen måste ju klockas oxå. Boota om och maxa där med....starta upp.

Mamma, mamma !!! Min dator brann upp

Vilka regler och principer? Dessutom massor av dem?

Om kurtlaban inte har tillräckliga kunskaper i det han pysslar med och dessutom inte ser till att införskaffa dem innan han börjar fippla så är väl inte det någon annans fel? Nu gör det inte så mycket om KurtLaban runkar sönder "sin data", tur är väl bara att vi inte ger KurtLaban större ansvar än så. Hjärnkirurg exempelvis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

1. Varför skulle man vilja klocka PCIe porten?
2. Om man skall klocka PCIe porten har man väl en idé om varför?
3. Det existerar inget fusk genom att klocka PCIe porten utan man klockar kortet precis som man gör på ett vanligt sätt.

De flesta moderkorts grundinställningar på PCIe-bussen är satt på Auto.
Jag antar att PCIe-bussen överklockar sig automatiskt då och då överklockas även grafikkortet. Är det bara jag som har uppfattat nyheten så?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
"Att överklocka PCI Express är inte något som datorentusiaster normalt håller på med eftersom det inte har många positiva effekter på systemets prestanda och stabilitet."

Nähä? När överklockade SweClockers nyhetsredaktion en dator senast? Det ger en ganska trevlig prestandaboost med högre PCIe-frekvens.

Kan någon bekräfta att det ger någon prestandaboost att överklocka PCIe-bussen, och isåfall varför samt hur mycket som rekommenderas?

EDIT: Nu till den frågan jag tänkte ställa från första början; Fungerar detta även bakvänt? Om man klockar GPUn, klockas även PCIe-bussen då?

Ifall det då stämmer att man även vinner på att öka PCI-e bussen, så är detta ganska dåligt, man vill ju kunna klocka PCI-e bussen och GPUn separat.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt om jag kommer ihåg rätt men fick man inte en riktigt bra boost på 2900 korten om man körde Pci-E högt. Sett siffror på uppåt 125Mhz.
Sen att säga att det är fusk är väl att ta i. Taskig produkt info tycker jag låter bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Skillnad är att SAAB redovisar sin turbofunktion till skillnad från nVidia.

och om man monterar in ett nytt chip som optimerar bränsleinsprutningen kommer även turbon att jobba effektivare (den är redan specad även för bilar som har detta chip) alltså har SAAB en oredovisad funktion i turbon i sig, att chipet är överklockat hör ju inte hit givetvis..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Det är turbons konstruktion som gör så att det blir så, inte någon spec eller så. Alla turbo blir effektivare med ett trim-chip som funkar. Och det vet man om man håller på med sådant, därför att det är dokumenterat hur en turbo fungerar. Det är med andra ord inte en oredovisad funktion, eftersom den är dokumenterad.

Men det här från Nvidia är inte dokumenterat alls. Men jag har inget emot funktionen i sig, bara sättet att INTE dokumentera.

Permalänk
Medlem

Jag gillar det inte.

Det enda som är viktigt för en ny release är förstaintrycket vid recensioner. Folk tittar oftast bara en gång och thats it. Alltså kan det ha varit missvisande resultat som publiceras med vissa moderkort. Eftersom de faktiskt har jämnfört ett överklockat kort mot ett oklockat!

Nisse köper kortet i tro att det ska prestera så som recensionen så kan han ha blivit lurad och eftersom Nvidia inte har listat 'featuren' så kan Nisse inte på något sätt hävda konsumentlagen och Nvidia skrattar ända vägen till banken.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

För er som inte läst det än men det är ingen bugg, det är en medveten funktion och heter "linkboost". Funkar dock bara i SLI, moderkortet klockar automatiskt upp PCIE frekvensen till tex. 105 MHz och då ökar klocken på GPUn 27 MHz för varje 5 MHz på PCIE frekvensen.

Det har blivit bekräftat av fler siter nu och det är bara 9600GT som gör det än så länge.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=178856

Angående att bara öka PCIE frekvensen så ger en ökning på 25 MHz till 125 MHz mig bara ungefär 50 mer poäng i min SM2.0 score och 80 poäng på min HDR/SM3.0 score i 3dmark06.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Moderkoten jag har stött på har PCIE bussen på 100MHz som standard, inte auto och den är då alltså låst vid hundra fast du ändrar fsb.

Jag förstår inte riktigt vad poängen med allt gnäll är ? Om ett kort skulle körts med högre PCIEX hastighet, så skulle väl det vara orätvis jämförelse oavsett om GPU'n också klockades eller inte.

Men ingen recessent kör datorn med högre PCIEX buss än 100MHz, är det inte så får ni gnällspikar visa på motsatsen.

Ang. link-boost, hade inte Ati en likadan funktion också ? För mig att det fanns till 1950XTX, men kanske har bara för mig det. I vilket fall som helst så är detta en funktion som man kan säga är en del av kortet, specifierad, och kan inte räknas som överklockning eftersom garantin fortfarande gäller (både på grafikkortet och moderkortet).

Däremot är det ju ganska dumt av nvidia att inte informera om detta. Är nog en miss av dem, för jag tror inte det tjänar allt för mycket på en massa RMA's på 9600gt. Visserligen behöver de ju inte berätta någonting om hur överklockning på deras kort fungerar, men är ju något som är önskvärt och som sagt ändå i deras intresse att slippa så många RMA's som möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Angående att bara öka PCIE frekvensen så ger en ökning på 25 MHz till 125 MHz mig bara ungefär 50 mer poäng i min SM2.0 score och 80 poäng på min HDR/SM3.0 score i 3dmark06. [/B]

Exakt, har inte provat att klocka så högt, bara 10MHz tror jag det var, fick knappt mätbar förbättring av det (på en klockad 8800gt).

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Det jag tyckte var dåligt här är inte att grafikprocessorn ökar frekvens bara för att man ökar PCIe frekvensen utan det som är dåligt här är att Nvidia inte har gått ut och sagt någonting om det. OM de nu var medvetna om det vilket är totalt meningslöst att spekulera om till det de säger någonting om saken.

Håller med. Känns inte som fusk, men inte heller bra. De _vet_ ju att folk kommer att överklocka hit och dit, så det hade ju varit bra om det rätt tidigt kommit ut att även PCIE-bussen höjer frekvenserna, så man inte av misstag bränner GPUn.

... men självklart var de medvetna om det. Så dålig koll kan de bara inte ha.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Känns nästan alltid som man drar upp nånting med bilar när man jämför här. Men på bilar mäter man vad motorn har för effekt utan själv bilen typ, inte vad den klarar av att trycka ut på hjulen. Så på det sättet får man alltid ut mindre prestanda än vad tillverkaren skriver, OM nu inte tillverkaren mäter effekten från hjulen. (har ingen kolla på det).

Men ontopic nu, för oss som klockar och vet vad man pillar på och vad allt gör så gör ju inte det här så mycket. Det är ju mer för dom som kör någon typ av auto klock i bios som det drabbar hårdare om inte annat, vad jag förstod. För mer entusiaster ställer ju in pcie hastigheten på 100-101mhz ungefär beroende vart man läser.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Du kan ganska snabbt fucka upp annan hårdvara i datorn genom att klocka pcie för mycket. Sata hårdiskar kan bli korrupta. Men vi snackar troligen 130+ Men vem vet? Pcie ökade volten på 2900Xt korten och gav därför mer utrymme för överklockning. Detta var naturligtvis också en bugg med minimal potential att skada kortet.

Det största problemet med detta är att vissa budget moderkort med fakestöd för 1333 bus fixar detta genom att höjja pcie till 115. Vilket jag tror är ok för de flesta 9600Gt då de verkar klocka kanon. Men det finns undantag och då suger det. Klumpigt Nvidia, medvetet, ingen chans.

Auto låser på 100 om pcie kan låsas.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

så blev pcie klockning genast mkt mer intressant!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.