Permalänk
Avstängd

Ersättare till Antec Phantom

Hej mitt semipassiva antec phantom 500watt ladde precis av.
Tänkte dra till webhallen och köpa en ersättare, ska jag köpa ett lika dant, eller finns det nått bättre idag?

edit: phantom verkar inte säljas längre, vad ska jag köpa tycker ni. Måste vara minst lika tyst som ett phantom....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Corsair HX520. Tyst och stabil.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Avstängd

Tackar!

Den kostar typ bara hälften av phantom, är den verkligen lika tyst och bra som phantomen?

Visa signatur
Permalänk

Corsair HX520 är bättre än Phantom, Du hör inte aggregatet om du inte stoppar in huvudet i chassit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Tackar!

Den kostar typ bara hälften av phantom, är den verkligen lika tyst och bra som phantomen?

Om jag säger så här: du är inte den första vars fläktlösa agg har lagt av i förtid...

Permalänk
Avstängd

Då köper jag en sådan så får vi hoppas jag får ut nått på garantin på phantomen, höll bara två år och tre års garanti..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var du nöjd med Phantomen i övrigt eller? Brus, sus, vib eller rent av visslande och buller?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Avstängd

Senaste 2-3 månaderna har ett svagt med högfrekvent ljud börjat låda. Antaligen nån kondning som börjat självsvänga etc..

Men innan det var den knäpptyst, fläkten är oftast avstängd...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Mitt Phantom har gått i 24/7 drift det senaste halvåret och har ännu inget att anmärka på. Fläkten lät lite mycket i början men satte den på det mellersta läget och nu går den aldrig igång

Permalänk
Medlem

Mitt Phantom dog efter ganska exakt ett år. Fick ett nytt på garantin, så nu är man säker ett år till.....

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Avstängd

Snabbt svar grabba: ska 120mm fläkten sitta nedåt eller uppåt i ett p180?

edit: ni som sagt att Corsair 520 är tyst måste ha jättehögljud hårdvara i övrigt :/ Den låter som fan... jag har en 3xradiator och i idle kör jag fläktarna på 30% det är enbar PSU som hörs :/

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Snabbt svar grabba: ska 120mm fläkten sitta nedåt eller uppåt i ett p180?

edit: ni som sagt att Corsair 520 är tyst måste ha jättehögljud hårdvara i övrigt :/ Den låter som fan... jag har en 3xradiator och i idle kör jag fläktarna på 30% det är enbar PSU som hörs :/

Tar du ut massvis med watt? Annars har du ett trasigt nätagg/fläkt och borde lämna in det på garanti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Tar du ut massvis med watt? Annars har du ett trasigt nätagg/fläkt och borde lämna in det på garanti.

... eller så får agget usel ventilation av nån anledning, och/eller så kör "Cyberskurken" med rätt så strömslukande grejer som i kombination gör att agget varvar järnet... (Corsair och många moderna agg rampar upp ganska tvärt och kraftigt vid riktigt hög belastning)

Om aggets position: både uppåt och neråt bör funka OK i P180, men ska du dra sladdarna bakom moderkortet så lär de endast räcka om du vänder agget så att sladdarna mynnar ut på den sidan som är längst in mot moderkortet... Och på de flesta agg betyder det att fläkten hamnar neråt.

Jag misstänker kanske att man kan få liiite bättre agg-temps med fläkten uppåt i en P180, då det är mindre restriktivt kring intaget där, men gissar på att skillnaden är rätt marginell.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
... eller så får agget usel ventilation av nån anledning, och/eller så kör "Cyberskurken" med rätt så strömslukande grejer som i kombination gör att agget varvar järnet... (Corsair och många moderna agg rampar upp ganska tvärt och kraftigt vid riktigt hög belastning)

Om aggets position: både uppåt och neråt bör funka OK i P180, men ska du dra sladdarna bakom moderkortet så lär de endast räcka om du vänder agget så att sladdarna mynnar ut på den sidan som är längst in mot moderkortet... Och på de flesta agg betyder det att fläkten hamnar neråt.

Jag misstänker kanske att man kan få liiite bättre agg-temps med fläkten uppåt i en P180, då det är mindre restriktivt kring intaget där, men gissar på att skillnaden är rätt marginell.

Om luftflödet är viktigt (vilket det kan bli med högt effektuttag - att killen hade vattenkylning antyder väl det) så skulle det verkligen kunna löna sig med ett agg med rak luftbana typ Antec NeoHE.

Har själv byggt med NeoHE 430 med mycket gott resultat. Må vara att det är en gnutta mer högljutt i fri luft än Corsair HX, men när du tar in att man slipper turbulens från två snäva 90-graders-svängar (i nätagg resp låda) så jämnar det enligt min mening mer än ut sig, även med lågt luftflöde.

Med högt så borde NeoHE kunna få ett försprång.

Permalänk
Avstängd

Nja, I Idle tar jag väll inte ut så mycket. men visst, det är en Q6600 @ 3.2 ghz samt 2x8800 gts 512...

När jag belastar datorn gör det inget om fläkten varvar för då har jag oftast hörlurar på mig endå (gamar etc), utan det är i idle jag stör mig... :/

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Nja, I Idle tar jag väll inte ut så mycket. men visst, det är en Q6600 @ 3.2 ghz samt 2x8800 gts 512...

När jag belastar datorn gör det inget om fläkten varvar för då har jag oftast hörlurar på mig endå (gamar etc), utan det är i idle jag stör mig... :/

Skulle gissa att du har en trasig fläkt eller nåt. I idle så borde ditt system inte dra *så* mycket, och att en Corsair HX skulle överrösta grafikkorten + radiatorfläktar låter helt galet. Det är verkligen ingen överdrift när folk skriver att man måste lägga örat mot agget för att höra något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson

Har själv byggt med NeoHE 430 med mycket gott resultat. Må vara att det är en gnutta mer högljutt i fri luft än Corsair HX, men när du tar in att man slipper turbulens från två snäva 90-graders-svängar (i nätagg resp låda) så jämnar det enligt min mening mer än ut sig, även med lågt luftflöde.

Med högt så borde NeoHE kunna få ett försprång.

Jag är tveksam: vad jag läst så verkar problemet med "rakt genom" agg med 80mm fläktar just att de blir ännu mer ljudliga än 120mm agg just vid hög belastning. Det låter dock inte orimligt att den skillnaden jämnar ut sig en hel del i lådor som P180.
Å andra sidan NeoHE känts riktigt prisvärda för mig: såvitt jag minns när jag kollade efter komponenter så kostade de mer än motsvarande Corsair agg, och då får man även snäppet sämre märke på kapacitorerna... Ja, plus att de gamla barnsjukdomarna på HE aggen fortfarande kan skrämma lite för vissa.

Håller dock med dig om att måste vara nått skumt med just detta agg Peter!
Enligt SPCR så bör agget köra lågvarv på en bit över 300W belastning, och så högt tvivlar jag på att ens Villains system idlar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jag är tveksam: vad jag läst så verkar problemet med "rakt genom" agg med 80mm fläktar just att de blir ännu mer ljudliga än 120mm agg just vid hög belastning. Det låter dock inte orimligt att den skillnaden jämnar ut sig en hel del i lådor som P180.

Hmm, jag får väl slänga in nåt riktigt energikrävande i min P18x med NeoHE nån dag och prova. Kanske driva tre burkar samtidigt med samma nätagg?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
och så högt tvivlar jag på att ens Villains system idlar.

Tror du gillar mitt gamla nick Kan berätta att jag haft det enda sedan BBS-tiden så kanske du blir ännu mer impad. hehe

Hmm, jag har inga fläktar på GPU, två vattenblock kyler dem. Allt kyls med 3xradiatorn.. Plus en 120mm chassifläkt... Allså 4x120mm noctua på 30% och jo, jag upplever det som snäppet högljudare än phantomen på idle (Phantomens fläkt var avstängd vid idle)

Men, men, det är inte så farligt, står nog ut tills jag hittar nått som är bättre... Skönt att ha en datorn igen ialalfall, fick sitta på laptopen hela helgen.. trist...

edit: nån mer än jag som upplever de modulära kablarna som för stela?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att den är mer högljudd än ett passivt agg är väl inte så konstigt
Dock bör den ändå vara väldigt tyst tycker man.

Jo, de modulära kablarna var rätt mycket stelare och obändigare än jag trodde... "Plattheten" är ju dessutom nästan oanvändbar, så länge man inte ska dra kablarna spikrakt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.