Permalänk
Medlem

Kvalitets minnen till överklockning

Vad är grejen med överklockning och minnen? Jag menar i stort sett varje minne man googlar och läser om är värdelöst i mångas ögon.
Det står oftast: "detta är ett par grymma stickor men dom är skitdåliga när man ska klocka".
Vad jämför man med?
Antingen tror folk att man skall kunna höja FSB:n till minst det dubbla mot tillverkaren rekomendationer och smälla in en kopparskena direkt från barsebäck så 1MA ström och 100kV kan användas och kyla hela kalaset med napalm... Eller så har jag missat något.

Är det inte så att de flesta minnen är bra i en oklockad dator och dom flesta highend prylarna klockar procentuellt mycket sämre än vad en CPU gör?
Eller finns det en helig graal?
I min väldigt svartvita värld så torde inte namnet på lådan som minnet kommer i spela så stor roll. Utan själva processen när man tillverkar minnena är det som sätter des prägel och gör vissa bättre än andra i strävan efter högre resultat. Eller är det så att corsairs minnen är smekta av den store själv och därför visar överjordiska resultat? <-- obs obs ironi!!
Så för att förenkla det hela så skulle jag vilja veta vad man ska söka efter.

Till exempel vilken uppbyggnad är bäst typ nm på komponenter..
Stort, smått, många eller få?

Ps jag är faktiskt seriös. Jag gör på detta sätt i stället för att skapa en köprådstråd som verkar drunkna i "köp dessa såna har jag dom e bra" svar.