Bytt till trasig växellåda, vad gäller?

Permalänk
Avstängd

Bytt till trasig växellåda, vad gäller?

Morsan har haft problem med att lägga i backen på sin Saab 9000. I övrigt fungerade koppling och växellåda felfritt. Men allt det byttes när hon lämnade in den. De bytte mot en nyrenoverad låda och nu en månad senare är det precis samma fel.

Morsan har väldigt ont om pengar så detta är ju ingen rolig överraskning. Så vad gäller? Ska morsan behöva köpa en ny och betala bytet en gång till? Eller finns det någon form av skydd?

Permalänk
Medlem

Det borde gå på garanti. Så fort ska inte en nyrenoverad låda börja strula.

Är ni säkra på att det är lådan som strular förresten?
Det sitter en gummibussning i länkaget mellan växelspaken och lådan som har en jävla ovana att gå sönder. I mitt fall gjorde det att 1an och 2an blev trögare och trögare att få i och till slut gick det inte alls. Går den sönder åt andra hållet så att säga så borde det bli problem att få i backen. Kan vara värt att kolla upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
Det borde gå på garanti. Så fort ska inte en nyrenoverad låda börja strula.

Är ni säkra på att det är lådan som strular förresten?
Det sitter en gummibussning i länkaget mellan växelspaken och lådan som har en jävla ovana att gå sönder. I mitt fall gjorde det att 1an och 2an blev trögare och trögare att få i och till slut gick det inte alls. Går den sönder åt andra hållet så att säga så borde det bli problem att få i backen. Kan vara värt att kolla upp.

Kan vara värt att kolla upp. Bilmekanikern nämnde dock inget om det.

Men felet yttrar sig genom att den ibland inte går i, och att man får gasa lite precis lite innan dragläget på ettan för att sedan kunna få i den.

Nu fick jag dock veta av morsan att den krånglat nästan ända från början, men att den inte var renoverad utan bara begagnad. Men den måste ju fortfarande vara kontrollerad eller?
För de kan ju inte ha rätt att stoppa i en beganad som tagits ur orginalbilen för att den krånglat. De enda begagnade de kan ha rätt att stoppa i orenoverade måste väl vara de från krockade bilar och då ska de väl kontrolleras grundligt?

Permalänk
Medlem

Växellådan ska kontrolleras innan den monteras och sedan kontrolleras efteråt så att den funkar med bilen. Är det utfört på en seriös verkstad så ska det ske på garanti. Åtgärdas inte problemet så kan ni få pengarna tillbaka eller hota med ARN. Betalar man dyrt för en reparation så förväntas det bli reparerat.

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men felet yttrar sig genom att den ibland inte går i, och att man får gasa lite precis lite innan dragläget på ettan för att sedan kunna få i den.

Aha ok, då är det garanterat lådan som är kass och jag håller med RooDoo helt och fullt.

Permalänk
Medlem

Alla manuella lådor som har osynkad back vilket nästan alla bilar har kan i bland hamna i ett "mellan" läge så att backen ej går i.

Normalt räcker det med att släppa upp kopplingen en gång "friläge" och på igen "givetvis" med motorn igång.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Eller lägga i ettan och sen backen.

Permalänk

Saab 9000 från 94 och uppåt har synkroniserad back. Även på min 97a så får man ibland brottas med backen.

En begad låda från skroten är alltid en chansning, och ska den kontrolleras innan montering så är det isärtagning som gäller.

Permalänk
Medlem

Kanske inte helt relevant.. men jag bytte till en renoverad låda, då fick jag några månaders (fyra tror jag) garanti..

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

går man till en verkstad så gör man det utav en anledning: bil jäveln skall fungera felfritt!
gå tillbaka och hör vad dom har att säga till sitt försvar!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Åk tillbaks till verkstaden och berätta sakligt om problemet med lugn och trevlig ton. Att springa in och börja gapa och skrika är nog inte rätt melodi. Folk i allmänhet verkar ha uppfattningen om att det ska lynchas så fort nånting har gått fel. Vill verkstaden inte ersätta den krånglande växellådan då är det dags att gå vidare med ärendet imho. Man kommer oftast långt på att vara trevlig dock.