Er uppfattning av uppkörning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Okej, då förstår jag vad du menar Hur är det om man inte följer lagstadgad hastighet då? Och jag förstår inte vilka moment det är man skulle tjäna in på om jag skall vara ärlig. Accelerar man snabbare bör det ju gå fortare. T.ex. åker jag upp på motorvägen och accelerar till 110 bör ju någon som tog 2 sekunder extra på sig även ligga 2 sekunder efter när vi åker av motorvägen.

Det är nog mest i stadstrafik du tjänar på det i fallet med motorvägen. Men skulle det vara avstickare där du kör av motorvägen osv det är då du kan tjäna på det.

I stadstrafik handlar det om att man har ett annorlunda tänk när man kör ecodriving, det är en mängd variabler som gör att man inte kommer köra mycket mindre än 50kmh hela tiden. Man får lära sig att tänka på olika slags moment som kan uppkomma där en vanlig bilist kanske stannar helt eller som saktar in onödigt mycket. Och därmed måste förbruka mer varv mer tid och mer bränsle för att komma upp i marschtakt igen. Inom ecodriving är bilen konstant på rull.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är nog mest i stadstrafik du tjänar på det i fallet med motorvägen. Men skulle det vara avstickare där du kör av motorvägen osv det är då du kan tjäna på det.

I stadstrafik handlar det om att man har ett annorlunda tänk när man kör ecodriving, det är en mängd variabler som gör att man inte kommer köra mycket mindre än 50kmh hela tiden. Man får lära sig att tänka på olika slags moment som kan uppkomma där en vanlig bilist kanske stannar helt eller som saktar in onödigt mycket. Och därmed måste förbruka mer varv mer tid och mer bränsle för att komma upp i marschtakt igen. Inom ecodriving är bilen konstant på rull.

Aha, då förstår jag. Men det betyder ju att ecodriving endast är tidssparande för vissa, och vissa kommer förlora tid på det, då vi alla kör på olika vis. Det går ju att köra redan idag så att du inte förlorar tid på onödiga stopp osv, men inte på ecodrivingviset. Men det är ju visserligen bra att ha sådana utbildningar, dock känns det meningslöst att ha det i körkortsutbildningen då det kan inte va många som tillämpar det i verkliga livet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Aha, då förstår jag. Men det betyder ju att ecodriving endast är tidssparande för vissa, och vissa kommer förlora tid på det, då vi alla kör på olika vis. Det går ju att köra redan idag så att du inte förlorar tid på onödiga stopp osv, men inte på ecodrivingviset. Men det är ju visserligen bra att ha sådana utbildningar, dock känns det meningslöst att ha det i körkortsutbildningen då det kan inte va många som tillämpar det i verkliga livet.

Nej jag tycker också det är tråkigt att köra på det sättet och jag orkar inte bry mig om bränsleförlusten osv. Men visst jag förstår folk som vill spara in bensin och slitage.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Haha, vad fantastiskt.

Så eco-driving sparar miljön, det sparar bilen, det sparar bensin OCH det sparar tid. Känns som att vi borde tillbe det snarare än använda det.

Att hoppa över växlar kommer, förutom i bisarra specialfall, inte spara tid då accelerationen blir lidande. Man ska alltid ta in omständigheterna när man kör och planera sin körning, det är inget nytt som eco-driving kan sno åt sig för att fabricera argument.

Olika bilar har olika verkningsgrad vid olika varvtal och belastning, men det behöver inte vara 1:1 kopplat till miljöutsläppen.

På äldre bilar kan det snarare vara bäst att använda alla växlar för att hålla sig i just det varvtalsområde som ger den bästa förbränningen.

Man måste inte "tappa" varvtalet när man växlar.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Haha, vad fantastiskt.

Så eco-driving sparar miljön, det sparar bilen, det sparar bensin OCH det sparar tid. Känns som att vi borde tillbe det snarare än använda det.

Att hoppa över växlar kommer, förutom i bisarra specialfall, inte spara tid då accelerationen blir lidande. Man ska alltid ta in omständigheterna när man kör och planera sin körning, det är inget nytt som eco-driving kan sno åt sig för att fabricera argument.

Olika bilar har olika verkningsgrad vid olika varvtal och belastning, men det behöver inte vara 1:1 kopplat till miljöutsläppen.

På äldre bilar kan det snarare vara bäst att använda alla växlar för att hålla sig i just det varvtalsområde som ger den bästa förbränningen.

Man måste inte "tappa" varvtalet när man växlar.

Alla bilar med insprutningsmotor (bensin, diesel vet jag inte) spyr ur mindre avgaser med lägre varv på motorn injektionselektroniken ser till att oavsett hur mycket du gasar så ges inte mer bränsle än vad bilen kan förbränna och därför kan det vara bra att hoppa över växlar där de inte behövs. Till skillnad från fallet förgasarmotorer där mer gas (oavsett om det är på 1ans eller 5ans växel) betyder mer avgaser då gasen i botten alltid betyder att motorn föds med maximal bränsletillförsel oavsett om motorn verkligen behöver bränslet eller inte.

Vi tar ett exempel för att förtydliga:

Du kör en nyare bil med insprutning du kör i en ganska brant uppförsbacke på en växel som kanske är aningen för hög så bilen orkar inte riktigt. Du trycker gasen i botten i tron att bilen blir starkare men så är det inte alls säkert att det blir! Elektroniken kan känna att det inte spelar någon roll att den ökar bränsletillförseln, den orkar ÄNDÅ inte.

I motsvarande fall på en bil med förgasare så trycker du gasen i botten och förgasaren matar motorn med maximal bränsletillförsel fast bilen går inte fortare! Den drar bara mer bränsle och spyr ur sig mer avgaser.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Haha, vad fantastiskt.

Så eco-driving sparar miljön, det sparar bilen, det sparar bensin OCH det sparar tid. Känns som att vi borde tillbe det snarare än använda det.

Att hoppa över växlar kommer, förutom i bisarra specialfall, inte spara tid då accelerationen blir lidande. Man ska alltid ta in omständigheterna när man kör och planera sin körning, det är inget nytt som eco-driving kan sno åt sig för att fabricera argument.

Olika bilar har olika verkningsgrad vid olika varvtal och belastning, men det behöver inte vara 1:1 kopplat till miljöutsläppen.

På äldre bilar kan det snarare vara bäst att använda alla växlar för att hålla sig i just det varvtalsområde som ger den bästa förbränningen.

Man måste inte "tappa" varvtalet när man växlar.

Det är inte enbart att hoppa över växlar som på något magiskt sätt sparar tid. Det är helhetsanvändningen av ecodriving som gör det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är inte enbart att hoppa över växlar som på något magiskt sätt sparar tid. Det är helhetsanvändningen av ecodriving som gör det.

Jo men det kallas inte ecodriving, det kallas att planera sin körning. Vilket jag insinuerade i min post redan.

Det jag motsätter mig är att slå ihop begreppen i syfte att skapa fabricerade argument för eco-driving.

Ett vettigare argument hade nog varit att istället hävda att man inte förlorar tid på att köra ekonomiskt, det hade varit mer ärligt. Istället för att hävda att det går fortare, vilket man indirekt hävdar.

Sen så har man inte i de studierna som jag har läst, tagit hänsyn till alla delar av körupplevelsen, t.ex. effekten av att komma iväg från ett rödljus. Jag gissar att summan av den effekten är att genomströmningen av bilar vid korsningar minskar och olyckorna ökar. Men det är ju bara en lekmannagissning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
...injektionselektroniken ser till att oavsett hur mycket du gasar så ges inte mer bränsle än vad bilen kan förbränna.

Nej det är inte riktigt sant, och även i de fall där det är "halvsant" så är det ändå ganska stor skillnad mellan olika bränsleinsprutningssystem.

Det som gör att du inte skickar in mer bränsle än vad som kan förbrännas är en programvara som beräknar detta efter givna parametrar och sensorvärden. Något som även kan göras med en förgasarmotor.

Sen är inte själva insprutningen det enda som påverkar verkningsgraden (och därmed också hur mycket, men inte alltid i vilken form, restprodukter som bildas), det har att göra med förbränningskammarens utforming, kolvens utformning, topplockets osv...
liksom det har att göra med under vilket tryck luften skickas in, vilket då skapar olika mycket turbulens, i kombination med förbrännigskammarens utformning. Lufttrycket i sin tur påverkas även av insugsrörets längd då vi på bilar som inte kan variera dessa har ett optimalt lufttryck vid ett visst varvtal. (stående vågor).

Men nu börjar vi gå OT.

En bil utan dessa styrsystem kommer, som du säger, släppa in mer bränsle än vad som kan förbrännas vilket faktiskt kan leda till att bilen blir svagare när du trycker gasen i botten. Men vad vill du säga med det?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Jo men det kallas inte ecodriving, det kallas att planera sin körning. Vilket jag insinuerade i min post redan.

Det jag motsätter mig är att slå ihop begreppen i syfte att skapa fabricerade argument för eco-driving.

Ett vettigare argument hade nog varit att istället hävda att man inte förlorar tid på att köra ekonomiskt, det hade varit mer ärligt. Istället för att hävda att det går fortare, vilket man indirekt hävdar.

Sen så har man inte i de studierna som jag har läst, tagit hänsyn till alla delar av körupplevelsen, t.ex. effekten av att komma iväg från ett rödljus. Jag gissar att summan av den effekten är att genomströmningen av bilar vid korsningar minskar och olyckorna ökar. Men det är ju bara en lekmannagissning.

Nej det är inte riktigt sant, och även i de fall där det är "halvsant" så är det ändå ganska stor skillnad mellan olika bränsleinsprutningssystem.

Det som gör att du inte skickar in mer bränsle än vad som kan förbrännas är en programvara som beräknar detta efter givna parametrar och sensorvärden. Något som även kan göras med en förgasarmotor.

Sen är inte själva insprutningen det enda som påverkar verkningsgraden (och därmed också hur mycket, men inte alltid i vilken form, restprodukter som bildas), det har att göra med förbränningskammarens utforming, kolvens utformning, topplockets osv...
liksom det har att göra med under vilket tryck luften skickas in, vilket då skapar olika mycket turbulens, i kombination med förbrännigskammarens utformning. Lufttrycket i sin tur påverkas även av insugsrörets längd då vi på bilar som inte kan variera dessa har ett optimalt lufttryck vid ett visst varvtal. (stående vågor).

Men nu börjar vi gå OT.

En bil utan dessa styrsystem kommer, som du säger, släppa in mer bränsle än vad som kan förbrännas vilket faktiskt kan leda till att bilen blir svagare när du trycker gasen i botten. Men vad vill du säga med det?

Det hör till ecodriving systemet, sen att det inte är ecodriving som kommit på det är en annan femma. Men det är en del av helhetsintrycket. Det är ett flertal olika slags besparande tricks som i ett helhetsintryck grundar ecodriving systemet. Det är inte så att ecodriving försöker få det till att de har skapat de olika momenten. ecodriving har aldrig gått ut med att vara nåt otroligt superhemligt trick utan en samling olika slags moment som gör att man sparar tid, miljö. bränsle och pengar. (Och det finns tiotals små trick man gör under körning förutom att planera den osv)Detta har man sedan fått bevisa i hundratals vetenskapliga undersökningar och test.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep

Nej det är inte riktigt sant, och även i de fall där det är "halvsant" så är det ändå ganska stor skillnad mellan olika bränsleinsprutningssystem.

Det som gör att du inte skickar in mer bränsle än vad som kan förbrännas är en programvara som beräknar detta efter givna parametrar och sensorvärden. Något som även kan göras med en förgasarmotor.

Sen är inte själva insprutningen det enda som påverkar verkningsgraden (och därmed också hur mycket, men inte alltid i vilken form, restprodukter som bildas), det har att göra med förbränningskammarens utforming, kolvens utformning, topplockets osv...
liksom det har att göra med under vilket tryck luften skickas in, vilket då skapar olika mycket turbulens, i kombination med förbrännigskammarens utformning. Lufttrycket i sin tur påverkas även av insugsrörets längd då vi på bilar som inte kan variera dessa har ett optimalt lufttryck vid ett visst varvtal. (stående vågor).

Men nu börjar vi gå OT.

En bil utan dessa styrsystem kommer, som du säger, släppa in mer bränsle än vad som kan förbrännas vilket faktiskt kan leda till att bilen blir svagare när du trycker gasen i botten. Men vad vill du säga med det?

Det är väl ganska självklart att det finns andra faktorer än vilken form av bränsletillförsel som påverkar bränsleförbrukningen. Och dator + programvara kan väl ändå ingå i begreppet elektronik? Du gör ju inget med programvara om du inte har elektronik till att föra över programvarans instruktioner. Poängen var (oavsett hur förenklad min beskrivning) att genom att där det går hoppa över växlar så kan du undvika att hamna för högt i varvtalsregistret och därmed minska utsläpp och få lägre bensinförbrukning.

Och i det jag säger nu kan jag ha fel det vet jag inte. Men diskusionen får det att låta som att "Ecodriving" är något slags företag eller organisation som marknadsför planerad körning. Men så vitt jag förstått så är väl ecodriving ett begrepp för att beskriva en körstil som tar planerad körning till sin extrem. Den riktigt ambitiöse installerar ju monitorsystem med programvara som läser momentanförbrukning och annan användbar data från bilens program. Och detta är väl ändå lite överkurs om man ser till vad man förknippar med planerad körning. Sedan är planerad körning en praktisk tillämpning Ecodriving är ju även teori, en slags fördjupning i vilka processer som bidrar till ökade utsläpp och effekterna av det samt hur man undviker dem. Men som jag sa detta är bara min tolkning av begreppet ecodriving.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850