Billigaste laptopen? Acer AS4315-051G08Mi

Permalänk
Medlem

Bränna ut återställningspartionen gör man via acers program som finns förinstallerat. Minns ej vad det heter men det är skiten som kommer upp när man startat datorn och som man t.ex. kan ändra energisparfunktioner och annat för datorn. I en flik i det programmet kan man göra återställning av datorn och bränna ut skivor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan_89
Det satt ett Nanya minne i min.

Där ser man. Kan dock säga att de funkat prima för mig och jag aldrig haft problem med Nanya eller Apacerstickorna.

Permalänk
Medlem

Väldigt rolig dator :). Morsan behövde en ny dator och denna funkar perfekt till henne att surfa och betala räkningar och liknande. Jag tycker den var väldigt seg med Vista installerat och jag installerade ubuntu åt mor och nu känns den inte seg alls.

Som någon annan skrev så är det lite problem att installera det trådlösa till ubuntu. Jag följde den här guiden och nu funkar det perfekt:
http://quilombo.wordpress.com/2008/01/09/atheros-ar5006eg-in-...
Kom ihåg bara att när ni ska ladda ner en fil så välj inte den som är högst upp på sidan, utan det är den andra uppifrån ni ska ha. Jag fattade inte det först så det tog lite onödigt lång tid att få igång det.

Hoppas det hjälper någon som inte fått igång det trådlösa i ubuntu.

En annan sak också. Compis fusion verkar inte fungera till grafikkortet. Verkar som det är en bugg med just det grafikkortet.

Visa signatur

kanalje är en skurkaktig eller lymmelaktig person. I begreppet ligger även en viss antydan (motvillig) beundran för personen. "En riktig kanalje" brukar man skämtsamt säga.

Permalänk
Medlem

Köpte en idag och surfar på den nu. Satan vad mycket skit som är installerat! Vista har väl inbyggt nätverksjox och man kan väl ladda drivisar till det mesta så köra en del *.acer funkar väl bra?

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merrimaq
Bränna ut återställningspartionen gör man via acers program som finns förinstallerat. Minns ej vad det heter men det är skiten som kommer upp när man startat datorn och som man t.ex. kan ändra energisparfunktioner och annat för datorn. I en flik i det programmet kan man göra återställning av datorn och bränna ut skivor.

När jag försöker genom det sätt du beskriver kan jag bara säkerhetskopiera C: och den andra partitionen, inte den dolda som OS:ets installationsfiler finns på.

Eller gör jag fel? Skulle verkligen behöva bränna ut den partitionen och använda utrymmet för bättre saker.

Permalänk

Du kan i underkant av programmet komma in i olika flikar. Den för att bränna är i mitten och är översatt med typ "gravera skiva" eller något liknande.

Har blåst ur min burk nu lagt in XP SP2 istället, allt verkar funka och den känns bra mycket rappare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Du kan i underkant av programmet komma in i olika flikar. Den för att bränna är i mitten och är översatt med typ "gravera skiva" eller något liknande.

Har blåst ur min burk nu lagt in XP SP2 istället, allt verkar funka och den känns bra mycket rappare.

Hittade windows alla drivisar eller har acer de på sin site? Sitter och överväger detta jag med nu. Vista kommer jag inte riktigt överens med samt känns som datorn är så acerbrandad så det finns inte. Tagit bort ett 30tal program och skräp nu men den känns ändå inte "ren". Installera om en "ren" version av Vista eller XP är det som gäller?

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Du kan i underkant av programmet komma in i olika flikar. Den för att bränna är i mitten och är översatt med typ "gravera skiva" eller något liknande.

Har blåst ur min burk nu lagt in XP SP2 istället, allt verkar funka och den känns bra mycket rappare.

Jag är lite smådum nu, men kan du vara snäll och guida hur jag hittar till den fliken om vi börjar med att jag har datorn igång? Är total noob när det gäller vista och har skitsvårt att hitta saker...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag är lite smådum nu, men kan du vara snäll och guida hur jag hittar till den fliken om vi börjar med att jag har datorn igång? Är total noob när det gäller vista och har skitsvårt att hitta saker...

Ha acers recovergrejprogram installerat (antar nästan att du tagit bort det) tryck sedan alt f10 så kommer det upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Ha acers recovergrejprogram installerat (antar nästan att du tagit bort det) tryck sedan alt f10 så kommer det upp.

Bajs med, tog bort det mesta som hade med Acer att göra. Finns det något sätt att göra detta eller måsta jag installera om systemet (alt reparera/återställa), och sen bränna ut det på skiva för att sen därefter konfigurera systemet som jag vill ha det (rensat från en massa skit)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Bajs med, tog bort det mesta som hade med Acer att göra. Finns det något sätt att göra detta eller måsta jag installera om systemet (alt reparera/återställa), och sen bränna ut det på skiva för att sen därefter konfigurera systemet som jag vill ha det (rensat från en massa skit)?

Tanka bara hem programet från deras hemsida igen.
eRecovery eller vad det heter, sen kan du ta bort skiten igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Tanka bara hem programet från deras hemsida igen.
eRecovery eller vad det heter, sen kan du ta bort skiten igen

Hehe, jo, kom på det, håller på o installerar det igen Men tack för svaret!

Edit: Nu har jag installerat eRecoveryoch får upp rutan och helt rätt, där nere finner jag "Gravera skiva". Men jag kan inte välja den. Har provat installera om eRecovery men samma sak hela tiden, de andra flikarna (backup och Ominstallera) går att välja/klicka på, men inte Gravera skiva.

Hur ska jag göra?

Edit2: Provade att installera om alla "saker" som Empoweringgrejen innehöll och nu funkar det. Tråkigt bara att den inte tar mina DVD-skivor, blir förbannad snart...

Edit3: Så många edits det blev då... Fick in skivor den tyckte om, men nu säger den istället att verifieringen av datan som bränts ej kunnat ske och att jag ska stoppa in en dvd till. Gjort detta fem ggr nu med samma resultat...

Permalänk
Medlem

Med den nästkommande versionen av Ubuntu så ska Compiz fusion funka direkt. Hur är prestandan med Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Har inhandlad en jag med nu.
Installera om vista (min xp skiva hitta ingen hd) funkar bra tycker jag. Funkar mycket bättre än det förinstallerade vista.

Permalänk

Anledning till att din XP-skiva inte hittade en hårddisk är att hårddisken från början är inställd som sata i bios. Gå in i bios och ändra till achi så kommer xp hitta hårddisken.

EDIT:
Snokat runt lite nu. Enligt manualen ska det ju vara ett intel GL960-chipset. Det verkar dock inte stämma, intels grafikdrivrutiner säger att det är GM965, likaså PCWizard2008 och intels Chipset Identification Utility. Därmed borde man väl alltså kunna stoppa in alla nya socket P-prollar?

Permalänk
Medlem

Hur tar man sig in i de avancerade BIOS-inställningarna (om det ens finns sådana)?

Permalänk

Jag tror inte att det finns några sådana tyvärr.

Men CSM101, du som är tillräckligt prylbögig enligt din profil, kan inte du hosta upp lite stålar och pröva om det funkar med vilken socket P cpu som helst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Jag tror inte att det finns några sådana tyvärr.

Men CSM101, du som är tillräckligt prylbögig enligt din profil, kan inte du hosta upp lite stålar och pröva om det funkar med vilken socket P cpu som helst?

Det var då synd och skam, hade velat leka lite med den här.

Haha, har funderat på att se om jag kan byta CPU i den men för tio minuter sen exploderade nätagget i min HTPC så jag måste fixa med den först =(

Hittar du mig en billig CPU så kan vi se om jag gör slag i saken och ger mig på ett byte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Anledning till att din XP-skiva inte hittade en hårddisk är att hårddisken från början är inställd som sata i bios. Gå in i bios och ändra till achi så kommer xp hitta hårddisken.

EDIT:
Snokat runt lite nu. Enligt manualen ska det ju vara ett intel GL960-chipset. Det verkar dock inte stämma, intels grafikdrivrutiner säger att det är GM965, likaså PCWizard2008 och intels Chipset Identification Utility. Därmed borde man väl alltså kunna stoppa in alla nya socket P-prollar?

GL960 chipset stödjer dessutom inte mer än 2 GB minne och eftersom en här i tråden testat att stoppa i ett 2GB minnesmodul extra så kan det inte vara GL960.

Tyvärr är väl de med mycket pengar inte i denna tråd kanske

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
GL960 chipset stödjer dessutom inte mer än 2 GB minne och eftersom en här i tråden testat att stoppa i ett 2GB minnesmodul extra så kan det inte vara GL960.

Tyvärr är väl de med mycket pengar inte i denna tråd kanske

Ähh, nu ska vi inte vara såna! Uppgradera har man alltid råd med...

Permalänk
Avstängd

Någon som känner till om de finns inne i någon Sthlms butik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocker
Någon som känner till om de finns inne i någon Sthlms butik?

De hade ett gäng kvar i ringenscentrum i förrgår!

/R

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
De hade ett gäng kvar i ringenscentrum i förrgår!

/R

Då har man införskaffat sig en själv då!

Är det bara jag som har fått en transformator med högt tjutande ton?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocker
Då har man införskaffat sig en själv då!

Är det bara jag som har fått en transformator med högt tjutande ton?

Min tjuter bara när batteriet laddas, sen när den är fulladdat så slutar tjutet...

Permalänk

Jag åkte också dit på en... priset där gjorde så man åkte på ett riktigt impuls köp håller på att installera vista nu och än så länge verkar den perfekt för priset... hör inte ett ljud heller!

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Medlem

Verkar ju underbart! Ska nog pallra iväg och köpa en imorgon! Men har en fråga... 1GB ram duger självklart inte så jag tänkte köpa 2GB mer =3GB RAM.

Vad är att rekomendera? 2x1024 eller 1x2048?

postar länkarna..

2x1024: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBKSOD2C...

1x2048:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBSODDR2...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlen
Verkar ju underbart! Ska nog pallra iväg och köpa en imorgon! Men har en fråga... 1GB ram duger självklart inte så jag tänkte köpa 2GB mer =3GB RAM.

Vad är att rekomendera? 2x1024 eller 1x2048?

postar länkarna..

2x1024: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBKSOD2C...

1x2048:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBSODDR2...

med tanke på att den har 2st minnesplatser så måste du köpa ett 2gb sticka om du totalt vill ha 3gb. annars får du 1gb sticka över

Jag ska hämta en 2gb sticka på webhallen om 30min. Kommer bli nice med 3gb ram.

Ha det

/Rob

Permalänk
Medlem

släng ut vista så blir 1GB överflödigt

Permalänk
Medlem

Hur är datorn i sin helhet?
Går det att slänga in XP utan att det krånglar nämnvärt då jag vet att ACER jämt slänger med nödvändigt skit för datorn när man köper den.
Jag behöver den i princip bara som en bedroom dator att spela upp videos (ej x264 filer), Guitar Pro 5 samt iTunes och musik. Kanske ev. skapa lite musik i tracktion alt. cubase. Hört att Celeron processorn inte är den snabbaste, går det att klocka?

Är helt nollad när det gäller överklockning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nån som testat köra wow på den

(: