Billigaste laptopen? Acer AS4315-051G08Mi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
CSM101> Tack fö tipset men har redan rensat ut alles. Går det att installaera erecovory igen och bränna ut en säkerhetskopia?

Funkar Vista licensnyckeln som finns på undersidan av datorn med en vista home basic skiva? Tänkte om man ska göra en "ren" formatering och börja om från början. Något säger mig att den inte funkar men men.

/Rob

Vista licensnyckeln fungerar med en vista skiva, jag tog bara den jag hade sen innan och installerade om Vista basic med den.

Sen är jag nästan helt säker att det är socket P, detta är ju en ganska ny plattform som datorn byggs på och det känns väldigt konstigt om det skulle vara någon annan socket.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jag råkar ha en core 2 duo T5250 1,5ghz till salu om den passar er burk?

Socket P - 479

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Vista licensnyckeln fungerar med en vista skiva, jag tog bara den jag hade sen innan och installerade om Vista basic med den.

Sen är jag nästan helt säker att det är socket P, detta är ju en ganska ny plattform som datorn byggs på och det känns väldigt konstigt om det skulle vara någon annan socket.

ûber! blir testa det sen

Rullar det på bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
ûber! blir testa det sen

Rullar det på bra?

Klart bättre iallafall, men 1GB minne är lite på gränsen i Vista för riktigt bra prestanda så ska sätta i 1GB till.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Klart bättre iallafall, men 1GB minne är lite på gränsen i Vista för riktigt bra prestanda så ska sätta i 1GB till.

Jag köpte en 2gb sticka till och man märkte direkt att det kilade på lite bättre. De som var mest anmärkningavärt var att de nu går mycket snabbare att packa upp rar filer.

Någon som kan rekomendera något annat vista tex business och vad som skiljer?

/Rob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Jag råkar ha en core 2 duo T5250 1,5ghz till salu om den passar er burk?

Socket P - 479

Vad ska du ha för den? Om det är till ett billigt pris kan jag vara intresserad

Stoppade precis in 2GB RAM (har 3 nu) och God Damn vilken skillnad! Innan låg använda minnet på 60%<, nu ligger den på 27% och allt flyter på underbart bra

Edit: Efter uppgraderingen av RAM ökade datorns prstanda index från 2,5 till 3,1, då grafiken ökade till detta. Intressant kanske...

Permalänk
Snusfri

Fan, e grymt sugen på denna, synd att man inte har nån phonehouse i byn, 10mil till närmsta.
Verkar ju inte gå att ringa dit å kolla om dom har nån kvar heller.
Kunde man gjort det hade man åkt dit imorn och köpt den direkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

En i klubben!

Tjena alles!

Vart lite för sugen när jag läst inlägget, så jag åkte och köpte en, åkte förbi webhallen på vägen hem och köpte ett 1gig corsair value ram också. Dom hade slut på 2gig modulerna.

Aja, sitter här och installerar rackaren nu, precis kommit till vistas "svarta - Please wait a moment" bilden, alla filer är kopierade.

Den låter ju verkligen inte mkt måste jag säga, stabilt byggd och mycket mindre plastig än vad jag trodde den skulle vara. Skärmen är riktigt fin faktiskt.

Så, får se hur hur denna "släp" dator kommer duga :).

Än sålänge så känns det som ett bra köp!

Förresten, jag undrar om någon har någon koll på Intels nyare drivrutiner för just GMA serien, som skulle öka prestandan _markant_. Är det någon som testat dom, eller är det dom som är "standard" nuförtiden ?

/Steffe "LeaD"

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Medlem

Installera Trådlösa På Ubuntu 7.10 Har jag inte lyckas med trots Google och denna tråd någon som kan enkelt kortfatat steg för steg på svenska föklara hur man gör Obs nybörjare på linux

och har redan läst detta inägg

Som någon annan skrev så är det lite problem att installera det trådlösa till ubuntu. Jag följde den här guiden och nu funkar det perfekt:
http://quilombo.wordpress.com/2008/...0-gutsy-gibbon/
Kom ihåg bara att när ni ska ladda ner en fil så välj inte den som är högst upp på sidan, utan det är den andra uppifrån ni ska ha. Jag fattade inte det först så det tog lite onödigt lång tid att få igång det.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Re: En i klubben!

Citat:

Förresten, jag undrar om någon har någon koll på Intels nyare drivrutiner för just GMA serien, som skulle öka prestandan _markant_. Är det någon som testat dom, eller är det dom som är "standard" nuförtiden ?

/Steffe "LeaD"

Också sugen på att veta detta

/Rob

Permalänk

Vista-licens?

Någon som vet om Vista-licensen är giltig om man installerar Linux/Unix i botten och sedan installerar ett virtuellt Vista med licensnumret som sitter på datorn?

Funderar på att köra NetBSD eller Linux med xen och sedan köra virtuella system med Vista, NetBSD och Linux.

(kanske fel forum, men frågan gäller specifikt för denna Acer-dator)

Permalänk
Avstängd

Någon som hittat någon smidig väska till 4315?
Söker en "skin" modell som man kan ha när man kasta ner den i rygggan...

Permalänk

Fungerar detta minne tro?
http://www.dustinhome.se/pd_5010128866.aspx

Visst ser jag att det står Apple och att det säkerligen är anpassat till MAC på något sätt, men är lite sugen på det eftersom det bara kostar 335 inkl frakt för mig som student..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teknikarn
Fungerar detta minne tro?
http://www.dustinhome.se/pd_5010128866.aspx

Visst ser jag att det står Apple och att det säkerligen är anpassat till MAC på något sätt, men är lite sugen på det eftersom det bara kostar 335 inkl frakt för mig som student..

http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/2048mb-sodim...
~370:- inkl frakt ordinarie pris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/2048mb-sodim...
~370:- inkl frakt ordinarie pris.

Jo jag såg det minnet också, men får billigare från dustin pga studentrabatt..
http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx för 361:- t.ex.

Permalänk

angående nya drivisarna till grafiken så tankade jag hem de nyaste från intel och fick en sänkning i vista index på 0.1 har dock inte provat i spel...

2gb ram finns för 304kr på db för er som undrar

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Medlem

Köpte en till mig själv i lördags, och blev förvånad att det dessutom sitter en SATA-II disk i den. Nämnvärt även det.

Tänkte även kommentera angående 720p.

720p encodat i x264 flyter felfritt hos mig, med MPC och ffdshow.
Bilden är ju inte kristallklar, men nog funkar det.

Dessutom rullar den på original-konfig med 1 GB minne, dock är allt krafs avinstallerat.
Nämnvärt även det.

Permalänk
Medlem

kan man hitta denna i butiker eller bara via nätet?

är ju restnoterad på nätet och jag behvöer en bärbar så fort som möjligt då min nuvarande är omöjlig, vill inte lägga ut en massa pengar så det blir en sådan här eller en importad eee pc (som tar mycket längre tid att få tag på jämfört med att köpa i butik
min nuvarande laptop har extrema bootproblem, tappar wlankontakt ofta, får massa fördröjda skrivningar och kraschar ofta
(http://www.playing.se/view.phtml?f=2&id=330274&ipage=1&p=2)

Permalänk
Medlem

Ring 0200-110 350. så kan dom hjälpa dig med lagersaldot på närmsta butik. gjorde det i morse. Och nu sitter man med en i knät. (ringen i stockholm)

Men vilken tid det tar för "acer luncher" att installera alla skitprogram.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Jag har fått launch manager på finska. Någon som har länk så man kan få engelska/svenska launch manager?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _IFKGBG_
Jag har fått launch manager på finska. Någon som har länk så man kan få engelska/svenska launch manager?

Alla får nog finska från början.
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_4315.html
där får du ladda hem en ny version så blir det förhoppningsvis på svenska.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MSSM
720p encodat i x264 flyter felfritt hos mig, med MPC och ffdshow.
Bilden är ju inte kristallklar, men nog funkar det.

Det tackar vi för!
Sitter med Lost 720p och det flyter fin fint! Synd bara att jag inte kan få ut 5.1...

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått wlan funka med xp?

har en kompis som har samma wlan kort i sin fujitsu-siemens och han har samma problam,har prövat olika drivrutiner.Drivrutinerna funkar och inga problem men inga nätverk hittas.

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocker
Det tackar vi för!
Sitter med Lost 720p och det flyter fin fint! Synd bara att jag inte kan få ut 5.1...

Den har väl optiskutgång via hörlursutgången? Testat med en optisk kabel till ditt hembiosystem? Borde stå digital i ljudinställningarna där det nu står analogt. Ska testa det i veckan iaf.

/Rob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan_89
Är det någon som fått wlan funka med xp?

har en kompis som har samma wlan kort i sin fujitsu-siemens och han har samma problam,har prövat olika drivrutiner.Drivrutinerna funkar och inga problem men inga nätverk hittas.

Får det att funka perfekt! Sitter nu med XP Home och surfar WLAN.

Förresten, för er som fått finska Launch Manager!

Hittade ett fix som man kan göra själv.

1. Avinstallera Launch Manager

2. Ladda ner LaunchM_v.2.0.0.0

3. Gå in i mappen sen in i mappen INFs.

4. Hitta Setup.swe och öppna den med notepad

5. Sen ändra Volume till volym osv. och det ni vill ska stå i dom olika flikarna

Installera Launch Manager igen och voila!

Tydligen så att den svenska install filen är den samma som den finska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

funderar starkt på att köpa en, värkar ju helt klat prisvärd. är det någon som testat linux på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _IFKGBG_
Får det att funka perfekt! Sitter nu med XP Home och surfar WLAN.

Vilka drivrutiner kör du?

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _IFKGBG_
Får det att funka perfekt! Sitter nu med XP Home och surfar WLAN.

Förresten, för er som fått finska Launch Manager!

Hittade ett fix som man kan göra själv.

1. Avinstallera Launch Manager

2. Ladda ner LaunchM_v.2.0.0.0

3. Gå in i mappen sen in i mappen INFs.

4. Hitta Setup.swe och öppna den med notepad

5. Sen ändra Volume till volym osv. och det ni vill ska stå i dom olika flikarna

Installera Launch Manager igen och voila!

Tydligen så att den svenska install filen är den samma som den finska.

Annars räcker det med att avinstallera och sedan installera en ny version.
Då får du "Ljudnivå", "Styrplatta inaktiverad" osv...
Jag skrev en länk ovanför där man kan hitta rätt fil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teknikarn
Annars räcker det med att avinstallera och sedan installera en ny version.
Då får du "Ljudnivå", "Styrplatta inaktiverad" osv...
Jag skrev en länk ovanför där man kan hitta rätt fil.

Funkade inte för mig, laddade ner 2-3 nya filer från ACER men fick hela tiden den finska versionen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocker
Någon som hittat någon smidig väska till 4315?
Söker en "skin" modell som man kan ha när man kasta ner den i rygggan...

Är också intresserad av en väska till denna modell Nån som har nått tips?