Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Konceptgrafikkort med tre processorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W4rgen
Snart blir väl SLI och CrossFire överflödigt eftersom man redan har femtioelva GPUs på ett kort.

Ehh, nä.

Det används ju internt på korten med multi-gpu.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Jag minns tiden då entusiastprylar uppskattades och inte smutskastades av halva forumet

Jag saknar den tiden...
Så fort det kommer något nytt så gnäller folk bara på att det drar mycket ström och att det är varmt. Egentligen handlar det bara om att det kommer ny teknik som kostar mer pengar än dom själva har och avundsjukan slår till, dom måste hitta nått att klanka ner på annars ser ju deras nuvarande hårdvara ännu sämre ut.

Jag tycker det här kortet är jätteintressant, ju fler gpu's på samma kort desto bättre eftersom man kan täcka allihop med ett enda heltäckande vattenblock.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W4rgen
Snart blir väl SLI och CrossFire överflödigt eftersom man redan har femtioelva GPUs på ett kort.

Det är väl bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Jag saknar den tiden...
Så fort det kommer något nytt så gnäller folk bara på att det drar mycket ström och att det är varmt. Egentligen handlar det bara om att det kommer ny teknik som kostar mer pengar än dom själva har och avundsjukan slår till, dom måste hitta nått att klanka ner på annars ser ju deras nuvarande hårdvara ännu sämre ut.

Jag tycker det här kortet är jätteintressant, ju fler gpu's på samma kort desto bättre eftersom man kan täcka allihop med ett enda heltäckande vattenblock.

Det är ju bra att folk gnäller men motiverar det sakligt. Hade vi bara accepterat allt så skulle utvecklingen inte gått lika fort.

Jag vill inte ha ett grafikkort som knappt får plats i lådan och utvecklar så mycket värme att man kan värma en hel lägenhet med datorn samt det låter som en orkan vid belastning.

Däremot gillar jag också projekt som denna. Företagen lär sig massor med dessa prototypkort och lägger sedan erfarenheten på framtida produkter.

Angående iden om att byta gpu och minne på grafikkortets kretskort så hade det inte funkat så bra på grund av den höga stömkonsumtionen. Det hade varit slösseri med pengar att göra kretskort som klarar värsting-gpu:s om man nu inte skulle köra med värsting-gpu och bara "mid-end" tex. Men det kanske kommer standariserade "gpu-platser" på framtidens moderkort. Skulle kanske vara lättare att dela upp strömförsörjningen till alla komponeneter direkt på moderkortet.

Permalänk
Medlem

MSI gjorde ett försök för 2 år sedan. Kortet kom tyvärr aldrig ut på marknaden.

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20060202071454.htm...

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?cid=1&id=1792&p...

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=1798&cid=3&p...

EDIT: Väldigt knepig layout på asus kort. Man är ju tvingad att använda originalkylningen.
Trevligt med lite udda prylar iaf.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W4rgen
Snart blir väl SLI och CrossFire överflödigt eftersom man redan har femtioelva GPUs på ett kort.

Men med Sli/Crossfire kan du ju köra med femtioelva gånger två, tre eller fyra.

Utvecklingen med flera kretsar på ett kort blir nog en kort historia, ett sidospår, till den beryktade R700 från AMD som enligt rykten skall innehålla flera kärnor hellre än dedikerade kretsar. Alltså en Dual-Core GPU.

Men någon Multi-GPU HD3850-variant kan ju bli intressant, som ett nytt mainstreaminslag från AMD som ett billigare kompliment till HD3870X2.

Permalänk
Medlem

Det låter ju ascoolt med ett modulärt grafikkort.
Basplattan behöver inte kosta så mkt, så köper man lite GPUer och minne till Så när det är dags för uppgradering köper man ett litet nytt GPUkort.
Problemet blir väl kylningen, men det kanske går att ordna en smart stockkylning precis som det finns på en vanlig CPU.

Låter framtidsaktigt iaf

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Jag minns tiden då entusiastprylar uppskattades och inte smutskastades av halva forumet

Ajjemän! Håller med! Men det fungerar inte så nu eftersom idag sitter 14-åringarna på nätet. Själv som 14-åring var man ute och lekte.

OT. Kul grej, men tror den inte kommer ut till försäljning.
Kanske på ebay för högstbjudande och ej fungerande drivers?

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

Den som verkligen kan sin grafikkortshistoria vet ju att Voodoo 5-plattformen klarade mycket mer än 4 processorer, men att det väl inte riktigt var ekonomiskt försvarbart för vanliga privatpersoner utan mer lämpat för ex. amerikanska militärens budget: http://www.quantum3d.com/products/AAlchemy/aalchemy.html

8 stycken VSA-100 på ett kort t.ex. - teoretiskt sett upp till 32 stycken. Nvidia och ATI har lite att ta igen känns det som...

Visa signatur

3dfx4life tycker jag - en bloggande och egenföretagande webbutvecklare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Jag saknar den tiden...
Så fort det kommer något nytt så gnäller folk bara på att det drar mycket ström och att det är varmt. Egentligen handlar det bara om att det kommer ny teknik som kostar mer pengar än dom själva har och avundsjukan slår till, dom måste hitta nått att klanka ner på annars ser ju deras nuvarande hårdvara ännu sämre ut.

Jag tycker det här kortet är jätteintressant, ju fler gpu's på samma kort desto bättre eftersom man kan täcka allihop med ett enda heltäckande vattenblock.

Amen to that! Sen måste folk också tänka på att det är ett konceptkort. Konceptprodukter släpps generellt inte till konsumenter då de är ett sätt för företag att se över sina egna metoder och testa nya idéer. Mycket i sådana innovationer ses aldrig igen, eller dyker upp långt senare och i så fall ofta i modifierad version.

Permalänk
ASUS Nordic
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haesil
"Trinity använder dock en mobil version av RV670"

borde inte det dra ner på värmeutvecklingen? så att vattenkylningen klarar av de tre kärnorna?

Med stor marginal