Permalänk
Medlem

Bra dator?

Tjena har kollat väldigt mycket på ny data och kommer hit till experterna.
Denna dator är mitt första handsval och jag vill ha kommentarer på den.
http://www.b-ray.se/?p=productsMore&iProduct=110&sName=---ASU...
(det värsta grafikkortet), "9800GX2 1gb"

Datorns syfte är mest för spelande av alla möjliga spel, från cs till crysis etc.
Men ska vara allmänt "utrustad" för framtiden.

Sedan om min plånbok inte räcker till så funderar jag även på samma fast med "8800 GTX 768mb" kortet.

Som sagt, ge kommentar på båda datorerna och vill gärna veta om de borde klara av de allra senaste spelen såsom crysis mfl. på högsta inställningarna.

Mvh Richard

Permalänk

Eller så struntar du helt i den sidan och bygger datorn själv och får en 2 gånger bättre dator för samma pris. Det är inte så svårt som många tror.

men om du ska insistera på dessa två datorer så skulle jag ta 8800 GTX eftersom 9800GX inte get något vidare bra prestanda/pris men detta beror ju som sagt helt på din budget.

själv väntar jag på AMD/ati's nya serie som kommer i sommar. kanske du ska ta och göra detsamma

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Medlem

okej men vilken sida rekomenderar du att jag beställer ifrån då?
Brukar kära Dustin.se, är det bra priser?

Permalänk
Medlem

Inet.se har bra priser

Visa signatur

As a famous actor once said: ‘There can be only one…’

Permalänk
Medlem

Eller så kollar du på www.prisjakt.se Där kan man plocka ihop de komponenter man vill ha, och kolla vart det blir billigast att beställa ifrån.

Och jag skulle rekommendera dig att ta ett 8800GTS 512MB (inte 320 eller 640 MB!) istället för ett 8800GTX. Det är både billigare och oftast bättre än ett 8800GTX (se Sweclockers test). Fast ska du ha det allra värsta så är det givetvis 9800GX2 som gäller, vilket i princip är två 8800GTS på ett kort. Men det kostar ju därefter också. Sweklockers har även recenserat 9800GX2 om du inte sett det.

Permalänk
Medlem

Som sagt, skulle jag också taget ett 8800gts 512 mb. Akta dig för 320 eller 640 versionerna
En e8400 processor skulle slå din e6850 och antagligen vara billigare. Problemet är bara att få tag på en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Eller så kollar du på www.prisjakt.se Där kan man plocka ihop de komponenter man vill ha, och kolla vart det blir billigast att beställa ifrån.

Och jag skulle rekommendera dig att ta ett 8800GTS 512MB (inte 320 eller 640 MB!) istället för ett 8800GTX. Det är både billigare och oftast bättre än ett 8800GTX (se Sweclockers test). Fast ska du ha det allra värsta så är det givetvis 9800GX2 som gäller, vilket i princip är två 8800GTS på ett kort. Men det kostar ju därefter också. Sweklockers har även recenserat 9800GX2 om du inte sett det.

jag vill bara säga att den funktionen på prisjakt inte funkar så bra..
det är säkert fler än jag som kom ihåg buggy.no-ip som fanns förr.. den funkade mycket bra för det mesta..

vet inte om den har för lite butiker som stödjer eller om det är så många olika benämningar på alla delar som gör att den har svårt att hitta i butikernas artiklar

jag skulle köpa 4gb ram, ds4 moderkort och E8400 och det var bara 2 butiker som hade det,, kan säga att det är typ alla som egenligen säljer dom

jaja men till topic så 512mb minne på grafikortet än minimum idag om du inte vill byta igen om ett år eller så...

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Okej jag upskattar alla svar!
Jag är dock mycket förvånad hur MSI 8800gts 512 presterar bättre än ett 768 mb kort orginal... Detta ryms inte i min hjärna men det låter ju jättebra
hehe iaf, som det står så är det ju ett MSI 8800gts 512 och jag undrar om det måste vara exakt MSI eller om det går bra med ASUS också? Är korten inte väldigt lika byggda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Eller så kollar du på www.prisjakt.se Där kan man plocka ihop de komponenter man vill ha, och kolla vart det blir billigast att beställa ifrån.

Lite komplicerat att göra så beroende på att du i slutändan får betala frakt till alla du beställt ifrån vilket faktiskt kan bli dyrare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lichard
Okej jag upskattar alla svar!
Jag är dock mycket förvånad hur MSI 8800gts 512 presterar bättre än ett 768 mb kort orginal... Detta ryms inte i min hjärna men det låter ju jättebra
hehe iaf, som det står så är det ju ett MSI 8800gts 512 och jag undrar om det måste vara exakt MSI eller om det går bra med ASUS också? Är korten inte väldigt lika byggda?

Det spelar ingen roll vilket märke. ta ett asus om du vill, eller ett sparkle eller vad som helst som du hittar och är billigt och bra pris på

Det är samma kort oavsett märke iaf.

8800GTX 768MB är ett GAMMALT kort med GAMMAL teknik, så att det är sämre än ett sprillans färskt 8800GTS 512MB är inte alls så svårt att förstå tycker jag

2år vs dagsfärskt. Och grafikminnet är inget att haka upp sig på, det går liksom inte att jämföra 1Mhz idag är bra mycket snabbare än 1Mhz för några år sen! Som du kanske vet

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Men när du formulerar det på det viset så är det ju jättelätt att förstå, har just gjort en liten lista på va ja ska beställa:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=76612...

Bör jag byta ut gt:t jag valt mot vilket gts 512 som helst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ironiker
Lite komplicerat att göra så beroende på att du i slutändan får betala frakt till alla du beställt ifrån vilket faktiskt kan bli dyrare...

Nej, man plockar ihop paketet, och sen visar prisjakt vilken butik det blir billigast att köpa alla delar tillsammans ifrån. Här är ett exempel från datorpaket-tråden i Köpråds-forumet. Visst, det kanske inte fungerar perfekt alltid, men lite hjälp kan det nog vara.