Ladda via USB med avstängd dator

Permalänk
Melding Plague

Ladda via USB med avstängd dator

Många teknikrelaterade produkter på marknaden använder sig idag av USB-anslutning för att kommunicera med datorn. Många av dessa produkter kan även ladda sina batterier direkt ifrån USB-porten. Den största nackdelen med detta tillvägagångssätt fram tills nu har varit att datorn varit tvungen att vara igång, något som Toshiba tänkt ändra på.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det här ett Aprilskämt? Om det inte är det så vore det ju helt underbart om jag kunde ladda min mp3-spelare och liknande via datorn när den är avstängd.

Hoppas innerligt att det inte är ett skämt utan ett tecken på innovativ teknik.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga att det är något jag har stört mig på Nåja, små framsteg gör stor skillnad tillsammans.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Stor grej att komma på. Verkligen!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad om de skojar, vem fan skulle komma på tanken att implementera tekniken i en produkt som drivs på batteri? "Ja vet, jag vill ladda fullt min mp3-spelare och dra slut batteriet på min laptop" Det känns inte direkt som dagens smartaste drag... Här ligger en hund begraven, eller kanske en papegoja. Tiden får utvisa.

Permalänk
Medlem

Det är väl inget nytt? Tex folk som har P5W DH Deluxe har ju sådan USB för IR-mottagaren av remoten.

Permalänk

ofta att de skulle skämta de nämnde ju i texten om att datorn var ikopplad i ett väguttag så skulle det gå att ladda usbenheten! så tror inte deet är ett skämt nu får ni sluta vara paranoida tycker jag:P

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750 3.2 Ghz || ATI RADEON 4870 512MB || Gigabyte GA-P35-DS3 (rev 2.x) iP35 || Corsair XMS2-6400 4096 MB || Corsair HX Series 520W || Western Digital Caviar 320 gb || Western Digital Caviar XL 500 gb || Cooler Master Dominator CM-690

Permalänk
Medlem

Mitt förra moderkort matade ström till usb:n även när den va avstängd. Inget nytt!

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Men detta har inte funkat tidigare då med en stationär dator rätt in i nått av uttagen på moderkortet? Det har i alla fall jag för mig.

Jag laddar i alla fall mina grejer genom usbhubben i skärmen, den har strömförsörjning hela tiden. Om jag inte minns fel går det ladda i mitt G15 med.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk

Precis som m0rphaza så har min datorskärm en USB-hub så fast datorn är avstängd så laddas min MP3 (så länge skärmen är på stand-by). Man kanske inte tänker att det är något speciellt nämnvärt men det är faktiskt otroligt smidigt om man som jag inte har på datorn tjugofyra-sju.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Är inte förvånad om de skojar, vem fan skulle komma på tanken att implementera tekniken i en produkt som drivs på batteri? "Ja vet, jag vill ladda fullt min mp3-spelare och dra slut batteriet på min laptop" Det känns inte direkt som dagens smartaste drag... Här ligger en hund begraven, eller kanske en papegoja. Tiden får utvisa.

Läs igenom artikeln innan du kommenterar...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Ehm detta har alltid funkat med min dator. Dock så funkar det inte med min laptop men med min stationära räcker det att det är sladden sitter i väggen så är det spänning i usbkontakten sen kvittar det om datorn är på eller ej

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Inget nytt för stationära datorer!
Har fungerat sedan min Pentium 2 och då brukar jag störa mig på funktionen då jag måst ryck ur vissa brylar för att dom ska slut väsnas eller lysa upp hela rummmet.

Permalänk

I min Fujitsu-Simens Scaleo T finns de ström i usb-portarna fast datorn är avstängd

Visa signatur

__________________
.: ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI) | AMD Ryzen 7 2700X | G.Skill Trident Z RGB 3600MHz 16GB | XFX Radeon RX6800XT MERC 319 16GB | Corsair Hydro H100i v2 | Samsung 960 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair HX850i | Asus XG32VQ | LG ET430k | Logitech Z-2300 | Asus ROG Strix Scope TKL Deluxe Cherry MX Silent Red | Xtrfy M42 | Corsair MM350| Philips Fidelio X3 | Sennheiser GSP 600 :.

Permalänk

Funkar prima med p180, jag driver en liten fin lampa som sitter på chassiet. En sådan där galen-vetenskapsman-nudda-få-elektriskt-hår-lampa

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Avstängd

Gillar Toshiba mycket, är det ett japanskt företag?

Permalänk
Hedersmedlem

Det har funkat i många många år att använda strömmen från USB när datorn är avstängd, så länge kontakten är inkopplad till väggen givetvis.
Om det gäller bärbara datorer så kanske det är nytt, funkar iaf inte på min 2½ år gamla bärbara.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Funkar prima med p180, jag driver en liten fin lampa som sitter på chassiet. En sådan där galen-vetenskapsman-nudda-få-elektriskt-hår-lampa

Har inget med ditt chassi att göra, beror på moderkortet. Brukar finnas BIOS-inställningar för om dina USB-portar ska ha stängas av eller inte när du stänger av datorn, det krävs exempelvis att dom är på för att du ska kunna starta datorn med ett USB-tangentbord.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Om nu datorn ändå måste sitta i ett vägguttag för att USB-portarna ska få ström så kan man ju lika gärna sätta USB-enheten direkt i vägguttaget för laddning. Ser inte riktigt poängen...
Vore bättre om man kunde ladda USB-enheten genom datorns USB-uttag då datorn inte vore påslagen samtidigt som den inte heller var inkopplat till ett vägguttag.

Detta var då det minst uppfinningsrika jag läst på länge...

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Något som jag gjort länge med min Macbook (även utan el-kabeln i, vilket jag anser är bättre).. har dock inte haft behov att prova med min stationära.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

YES!!!
Toshiba hade INTE sökt patent(!) så nu sitter jag på ett prelimenärt svar från alla jurisdiktioner.
Undrar vilken mellanchef i Toshiba som ryker nu xD

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Om nu datorn ändå måste sitta i ett vägguttag för att USB-portarna ska få ström så kan man ju lika gärna sätta USB-enheten direkt i vägguttaget för laddning. Ser inte riktigt poängen...
Vore bättre om man kunde ladda USB-enheten genom datorns USB-uttag då datorn inte vore påslagen samtidigt som den inte heller var inkopplat till ett vägguttag.

Detta var då det minst uppfinningsrika jag läst på länge...

Hur ska du ladda en USB-enhet direkt från vägguttaget? Med en adapter väl? Och det vill jag påstå är inte alla som har.

Men jag håller med om att de borde ha någon BIOS-inställning som man kan ställa in att den ska ge ström även när den bara är på batteri.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

uhm det här kunde jag med mitt nforce 2 moderkort som var från 2003... hade ett sådant alternativ på mitt förra med.. har inte kollat på mitt nuvarande men antar att det går..

antingen är det ett skämt eller så är toshiba bakom flötet ;P

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
YES!!!
Toshiba hade INTE sökt patent(!) så nu sitter jag på ett prelimenärt svar från alla jurisdiktioner.
Undrar vilken mellanchef i Toshiba som ryker nu xD

Varför skulle de söka patent? Visst söker företag patent på massa men det här är ju inte ens innovativt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hur ska du ladda en USB-enhet direkt från vägguttaget? Med en adapter väl? Och det vill jag påstå är inte alla som har.

Men jag håller med om att de borde ha någon BIOS-inställning som man kan ställa in att den ska ge ström även när den bara är på batteri.

Ja, självklart tänkte jag på en adapter

Istället för BIOS-inställning som medelsvensson ändå inte vågar gå in och ändra så vore det bättre med en switch på datorn som skulle ge ström till USB-portarna då datorn ine är påslagen oavsett om den sitter i vägguttaget eller inte.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk

Köp ett Asus P5N-32E, ett antec 180 och hiper 580watt.
Så kan du göra det som toshiba har planerat.
Är underbart att ladda mp3 spelare på natten när datorn är avstängd, bara den är kopplad till el-nätet.

Som det är sagt tidigare, förstår inte poängen med det hela?!

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk

Nåt som bl.a. Xbox 360 har haft hela tiden, inge nytt direkt...

Permalänk

VEM STÄNGER AV DATORN!??!!??! HÄDELSE!

Permalänk

Jag kunde ladda min trådlösa mus med min packard bell dator, när den var avstängd!

Visa signatur

Intel 2500K @ 4.4Ghz II Corsair Vengance 1600Mhz 2x4Gb II 4870x2 2Gb II Corsair HX520

Permalänk

.. och jag med samma ASUS moderkort i 3 år

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst